Κυπριακή Δημοκρατία
Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων
Βρίσκεστε στη σελίδα: Αρχική Σελίδα Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας Στατιστικά Στοιχεία

Στατιστικά Στοιχεία





Γραφείο Στατιστικής & Ερευνών Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου - Στατιστικά


Oδικών θάνατοι

Οι αριθμοί των οδικών θανάτων στην Κυπριακή Δημοκρατία άρχισαν να μειώνονται σημαντικά μετά τη δεκαετία 1990-2000, όπου καταγράφονταν ετήσιες απώλειες αρκετά πάνω από τους 100 νεκρούς(Γράφημα 1) . Ο μικρότερος αριθμός οδικών θανάτων, από την σύσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας, καταγράφηκε το 2013, με 44 νεκρούς. Τα τελευταία 8 χρόνια παρατηρείται στασιμότητα στους αριθμούς των οδικών θανάτων, οι οποίοι αυξομειώνονται γύρω από τους 50 ανά έτος. Η μείωση στους οδικούς θανάτους το 2019 σε σχέση με το 2010, ήταν μόλις 13,3%.

Γράφημα 1: Εξελικτική πορεία οδικών θανάτων στην Κύπρο (1960-2019) (Πηγή: Αστυνομία Κύπρου)

Στην Κύπρο, έχει επιτευχθεί μείωση κατά 18,3% στους οδικούς θανάτους μεταξύ 2010 και 2018. Στο σύνολο των 28 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ίδια περίοδο, σημειώθηκε μείωση 20,7%, όπως φαίνεται στο γράφημα 2 πιο κάτω.

Γράφημα 2: Ποσοστά μείωσης οδικών θανάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 2010 – 2018 (Πηγή: 13th Road Safety PIN Report)

PIN - The Road Safety Performance Index. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα αυτό είναι στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών / European Transport Safety Council (ETSC):https://etsc.eu/projects/pin/

Σημειώνεται ότι το 2019 παρατηρήθηκε αύξηση των οδικών θανάτων στην Κύπρο σε σχέση με το 2018, οπότε η μείωση σε σχέση με το 2010, περιορίστηκε στο 13,3%.

Σε ότι αφορά τους οδικούς θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού, το ποσοστό της Κύπρου το 2018 ήταν 56,7%, ενώ το αντίστοιχο μέσο ποσοστό των 28 κρατών μελών της Ε.Ε. ήταν 49,1%. Το χαμηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. το 2018 κατείχε το Ηνωμένο Βασίλειο, με 27,5%. Με το ποσοστό που κατέγραψε η Κύπρος κατέλαβε την 17η θέση στην Ε.Ε., όπως φαίνεται στο γράφημα 3 πιο κάτω.

Γράφημα 3: Οδικοί θάνατοι ανά εκατομμύριο πληθυσμού το 2018 (και για το 2010, για σκοπούς σύγκρισης) (Πηγή: 13th Road Safety PIN Report)

Ποσοστό θανάτων ανά κατηγορία δρόμου / περιοχή

Σύμφωνα με στοιχεία από την έκθεση PIN Flash 37 , κατά την τριετία 2015-2017, η Κύπρος κατέγραψε το ψηλότερο ποσοστό οδικών θανάτων σε αστικούς δρόμους στην Ε.Ε. με 70%, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. ήταν 38%, όπως φαίνεται στο γράφημα 4 πιο κάτω.

Γράφημα 4: Ποσοστό οδικών θανάτων ανά κατηγορία δρόμου (2015-2017) (Πηγή:PIN Flash 37)

Ακόμα πιο ψηλό είναι το ποσοστό της Κύπρου στους σοβαρούς τραυματισμούς στους αστικούς δρόμους, το οποίο ανέρχεται στο 86%, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. είναι 50%.

Η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών σε αστικούς δρόμους, γενικά στην Ε.Ε. αλλά και στην Κύπρο, είναι ευάλωτοι χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές/ μοτοποδηλατιστές, οι οποίοι αποτελούν το 70% του συνόλου των θανάτων σε αστικούς δρόμους σε επίπεδο Ε.Ε., για την τριετία 2015-2017.Την πλειονότητα των αστικών οδικών θανάτων, τόσο στην Ε.Ε. όσο και στην Κύπρο, αποτέλεσαν οι πεζοί με ποσοστά 39% και 35% (παρ. 3.4.2.2 πιο κάτω). Ωστόσο, στην Κύπρο είχαμε το ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό 31% σε θανάτους μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών σε αστικούς δρόμους, σε σύγκριση με το 19% του μέσου όρου της Ε.Ε. Το ποσοστό της Κύπρου ήταν το 2ο ψηλότερο στην Ε.Ε.(γράφημα 5 πιο κάτω).

Γράφημα 5: Ποσοστό οδικών θανάτων σε αστικούς δρόμους, κατά κατηγορία οδικών χρηστών (2015-2017) (Πηγή:PIN Flash 37)

Η εικόνα είναι επίσης δυσμενής για τους σοβαρούς τραυματισμούς μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών, αφού το ποσοστό για την Κύπρο είναι 42%, σε σύγκριση με 22% της Ε.Ε.

Στον όρο “αστικοί δρόμοι” περιλαμβάνονται όλοι οι δρόμοι σε δομημένες περιοχές (built-up areas), στις πόλεις ή στις κοινότητες. Και επιπρόσθετα, ένας αστικός δρόμος έχει μέγιστο όριο ταχύτητας 65 χλμ/ώρα.

Αριθμός οδικών συγκρούσεων και σοβαρότητα

Στο Γράφημα 6 και στο Γράφημα 7, πιο κάτω παρουσιάζεται ο αριθμός των οδικών συγκρούσεων την περίοδο 2015-2019, ανά έτος και ανά κατηγορία σοβαρότητας (θανατηφόρο, σοβαροί και ελαφρείς τραυματισμοί, υλικές ζημιές). Από το γράφημα φαίνεται ότι ειδικά μετά το 2016, παρατηρείται μείωση στο σύνολο των οδικών συγκρούσεων, κάτι που οφείλεται στη μείωση του αριθμού οδικών συγκρούσεων με ελαφρά τραυματισμένους. Μετά το 2017 παρατηρείται σημαντική μείωση του αριθμού των σοβαρά τραυματισμένων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων δεν έχει μεταβληθεί σημαντικά την περίοδο 2015-2019 και κυμαίνεται μεταξύ 44 και 56, δηλαδή γύρω από το 50 ανά έτος. Έχει όμως παρατηρηθεί σημαντική μείωση των τραυματισμών (σοβαρών και ελαφρών) τα έτη 2018 και 2019 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη (2015-17). Στο γράφημα 6, παρουσιάζονται τα αντίστοιχα ποσοστά κάθε κατηγορίας σοβαρότητας, επί του συνόλου των οδικών συγκρούσεων ανά έτος. Μελετώντας τα ποσοστά αυτά στο γράφημα 6, επιβεβαιώνεται ότι, παρόλες τις διαφορές στο συνολικό αριθμό οδικών συγκρούσεων ανά έτος, η σύσταση τους παραμένει πρακτικά σταθερή, ειδικά στην περίοδο 2018-2019.

Γράφημα 6: Αριθμός οδικών συγκρούσεων ανά έτος και ανά κατηγορία σοβαρότητας (2015-2019). (Πηγή: Αστυνομία Κύπρου)




Γράφημα 7: Σοβαρότητα οδικών συγκρούσεων – ποσοστά επί του συνολικού αριθμού οδικών συγκρούσεων (2015-2019). (Πηγή: Αστυνομία Κύπρου)

Η εικόνα είναι σαφώς καλύτερη για τους οδικούς τραυματισμούς, από το 2010 μέχρι το 2019 καταγράφηκε μείωση 61,8%. Σχετικά με τους σοβαρούς τραυματισμούς, την ίδια περίοδο καταγράφηκε μείωση 42,0% .

Ο στόχος για τους οδικούς τραυματισμούς, ελαφρούς και σοβαρούς, έχει ήδη επιτευχθεί, αφού το 2019 καταγράφηκε μείωση 61,8%, σε σχέση με το 2010. Ειδικά για τους σοβαρούς τραυματισμούς, καταγράφεται μια μικρότερη μείωση, αφού το 2019 καταγράφηκε μείωση 42% σε σχέση με το 2010.


Γράφημα 8 - Εξέλιξη στους οδικούς τραυματισμούς σε σχέση με το στόχο του 2020 (Πηγή : Αστυνομία Κύπρου)

Στο Στρατηγικό Σχέδιο 2012-2020 τέθηκαν επίσης τέσσερις εξειδικευμένοι στόχοι, οι οποίοι παρατίθενται πιο κάτω, με το σχετικό απολογισμό μέχρι το τέλος του 2019 να έχει ως εξής :

Στόχος 1 : Μείωση κατά 60% του αριθμού θανάτων ή τραυματισμών πεζών και οδηγών ποδηλάτων από οδικές συγκρούσεις, δηλαδή σε 102 μέχρι το 2020, βάσει των αποτελεσμάτων του 2010 όπου σημειώθηκαν 254 θάνατοι και τραυματισμοί.

        Ø Μέχρι το 2019, καταγράφηκε μείωση κατά 52,8%, που είναι πολύ κοντά στο 53,9% που απαιτούνταν για την επίτευξη του στόχου.
Στόχος 2 : Μείωση κατά 60% του αριθμού θανάτων ή τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις, των χρηστών του οδικού δικτύου ηλικίας κάτω των 14 ετών, δηλαδή σε 42 μέχρι το 2020, βάσει των αποτελεσμάτων του 2010 όπου σημειώθηκαν 105 θάνατοι και τραυματισμοί.
        Ø Μέχρι το 2019, καταγράφηκε μείωση κατά 70,5% των θανάτων και τραυματισμών, και υπερκαλύφθηκε ο στόχος.
Στόχος 3 : Μείωση κατά 60% του αριθμού θανάτων ή τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις, των αλλοδαπών, δηλαδή σε 184 μέχρι το 2020, βάσει των αποτελεσμάτων του 2010 όπου σημειώθηκαν 460 θάνατοι και τραυματισμοί.
        Ø Μέχρι το 2019, καταγράφηκε μείωση κατά 60,9% των θανάτων και τραυματισμών, και υπερκαλύφθηκε ο στόχος.
Στόχος 4 : Μείωση κατά 60% του αριθμού θανάτων ή τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις, των οδηγών οχημάτων και μηχανοκίνητων δίκυκλων ηλικίας κάτω των 25 ετών, δηλαδή σε 5 μέχρι το 2020, βάσει των αποτελεσμάτων του 2010 όπου σημειώθηκαν 12 θάνατοι.
        Ø Μέχρι το 2019, καταγράφηκε μείωση κατά 41,7% στους θανάτους και 67,1% στο σύνολο των θυμάτων (θανάτους και τραυματισμούς) , που υπολείπεται σημαντικά από το 53,9% που απαιτούνταν για την επίτευξη του στόχου. Όμως καταγράφηκε μείωση 67,1% στο σύνολο των θυμάτων (θανάτους και τραυματισμούς) και υπερκαλύφθηκε ο συγκεκριμένος στόχος.