mtcw


Αγαπητοί φίλοι,

Ως αποτέλεσμα των τελευταίων πολιτικών εξελίξεων που οδήγησαν στη διάλυση της τριμερούς συνεργασίας, για λόγους πολιτικής και ηθικής, αν θέλετε, τάξεως, έπρεπε οι τέσσερεις υπουργοί που είχαμε προταθεί από το ΑΚΕΛ και μας είχε διορίσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να αποχωρήσουμε.

Πρέπει να σας πω ότι είναι με ανάμεικτα αισθήματα που αποχωρώ από αυτό το υπουργείο. Από τη μια χαίρομαι διότι «απελευθερώνομαι», γίνομαι ελεύθερος πολίτης, θα πάω πίσω στην οικογένειά μου. Από την άλλη όμως λυπούμαι γιατί εδώ εγκαταλείπω ανθρώπους, φίλους, που έχουμε ξεπεράσει τις σχέσεις υπουργού – δημόσιων λειτουργών και έχουμε αναπτύξει μια φιλία με σκοπό να υλοποιήσουμε τα προγράμματα που είχαμε θέσει εξ υπαρχής και που μερικά από αυτά, δυστυχώς, δεν θα φτάσω να τα δω να υλοποιούνται. Είναι αυτά τα οποία είχαν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν με το πέρας της θητείας αυτής της προεδρίας.

Θέλω να ευχαριστήσω τον κύριο Ανδρέα Λαμπριανού για τα πολύ καλά λόγια που είπε παρόλο που είχαν μια δόση υπερβολής. Παρόλα αυτά όμως, να μου επιτρέψετε να πω επιγραμματικά ότι σ’ αυτό το υπουργείο έχει παραχθεί έργο αυτούς τους 38 μήνες. Πρέπει να σας πως ότι στα διάφορα τμήματα, ξεκινώντας από το Τμήμα Δημοσίων ΄Εργων, έχουν γίνει αρκετά οδικά έργα και αυτή τη στιγμή έχουν προγραμματιστεί αρκετά άλλα. Μιλούμε για το κυρίως οδικό δίκτυο. Χαρακτηριστικά αναφέρω τους κόμβους της Λεμεσού. Έχουν αποπερατωθεί 5 από αυτούς και μέχρι τον Μάρτιο αποπερατώνεται και ο έκτος. ΄Εχουμε προγραμματίσει και αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο των προσφορών για το δρόμο Πόλης – Πάφου. Είμαστε στο σχεδιασμό για δρόμους προς τα ορεινά θέρετρα. Από πλευράς Λευκωσίας, ο δρόμος Αστρομερίτη – Ευρύχου, ο δρόμος Λευκωσίας – Παλαιχωρίου, από πλευράς Λεμεσού, ο δρόμος Λεμεσού – Τριμίκλινης. Στα αστικά κέντρα έχουμε προγραμματίσει έργα τα οποία ήδη έχουμε αναθέσει σε μελετητές, όπως τον Περιμετρικό Λευκωσίας, τον Παρακαμπτήριο Λεμεσού από το Λιμάνι προς τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου, το δευτερεύον οδικό δίκτυο στις διάφορες κοινότητες και πολλά άλλα.

Είναι γνωστό ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα των αεροδρομίων. Εκείνο της Πάφου αναμένεται σε ένα χρόνο από σήμερα να παραδοθεί, να λειτουργήσει, και εκείνο της Λάρνακας σε δύο περίπου χρόνια από σήμερα. Είναι και τα δύο μεγάλα αναπτυξιακά έργα τα οποία θα αλλάξουν ριζικά την οικονομία του τόπου και όχι μόνο την τουριστική βιομηχανία.

Μεγάλα έργα προγραμματίζονται και βρίσκονται σε εξέλιξη στα λιμάνια μας. Στο λιμάνι της Λεμεσού, προχωρεί η εκβάθυνση του λιμένα, η επέκταση του κρηπιδώματος κατά πεντακόσια μέτρα. ΄Εχουν υπογραφεί συμφωνίες μαζί με μεγάλες εταιρείες, για διαμετακομιστικό εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων. Προγραμματίζεται η ανέγερση νέας αίθουσας επιβατών της τάξης των δέκα εκατομμυρίων λιρών, προχωρεί η αναβάθμιση του λιμανιού της Λεμεσού με έργα, επίσης της τάξης των δέκα εκατομμυρίων λιρών. Το λιμάνι της Λάρνακας μαζί με τη Μαρίνα της Λάρνακας, θα έχουν μια ενιαία ανάπτυξη, είναι στο στάδιο επίσης των προσφορών και αναμένουμε τον άλλο μήνα να πάρουμε τις προσφορές, όπου το έργο θα ανατεθεί σε στρατηγικό επενδυτή. Αναμένουμε ότι θα έχουμε ένα λιμάνι πρότυπο σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.

Για το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας. Είναι γνωστό σε όλους μας σε ποια κατάσταση βρισκόταν. Ήταν ίσως το πιο αδικημένο τμήμα όσον αφορά την στελέχωση και είχαμε την ανάγκη να έχουμε ξένους συμβούλους. Καταφέραμε σε αυτά τα τρία χρόνια να πετύχουμε μέσα από συμφωνίες που υπογράψαμε με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, ο οποίος μας έστειλε συμβούλους, μαζί με το Eurocontrol, μαζί με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας, της Μεγάλης Βρεττανίας, τον γνωστό οίκο “SH and E” από την Αμερική και αυτή τη στιγμή έχουμε στελεχώσει το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας και μπορεί να κάνει επιθεωρήσεις Αεροπλοΐμότητας με δικά του στελέχη.
΄Εχουμε εκπαιδεύσει επιθεωρητές για τις πτητικές επιχειρήσεις, έχουμε αποδεσμεύσει τους ΄Αγγλους που ήταν σύμβουλοί μας, διότι δεν έχουμε πλέον ανάγκη αυτών των υπηρεσιών. Αυτή τη στιγμή προχωρεί η ανέγερση νέου, σύγχρονου Kέντρου Eναέριας Kυκλοφορίας στην Κοκκινοτριμιθιά, έχουμε παραγγείλει και καταφθάνει στους προσεχείς μήνες ένας τεράστιος σύγχρονος εξοπλισμός, το γνωστό LEFKO από την Ιταλία, σύγχρονο ραντάρ που θα τοποθετηθεί στα Κιόνια και το κυριότερο, ετοιμάζουμε νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας σε Ανεξάρτητη Αρχή. Στις 23 του μηνός έρχονται οι τεχνοκράτες του Eurocontrol για να μας παρουσιάσουν την εισήγησή τους για τη νέα δομή και ταυτόχρονα, σε συνεργασία με την νομική υπηρεσία του κράτους, ετοιμάζουμε το νομικό νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αφού εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο θα κατατεθεί στη Βουλή για να καταστεί νόμος του κράτους.

Παρόμοιες επιτυχίες είχαμε στο Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών. ΄Οπως ξέρετε το νέο θεσμικό πλαίσιο της ΑΤΗΚ έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, έχει κατατεθεί στη Βουλή και προχωρούμε για αναβάθμιση των Ευρυζωνικών Υπηρεσιών, τη Ψηφιακή Τηλεόραση.

Στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχουν γίνει ριζικές αλλαγές, έχουμε προσλάβει έμπειρους επιστήμονες μηχανικούς και αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες σε όλους τους τομείς.

Στις Δημόσιες Μεταφορές, αυτή τη στιγμή γίνονται μεγάλες διεργασίες. ΄Εχει οριστεί Καθοδηγητική Επιτροπή, έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και μαζί με άλλες εισφορές από τον προϋπολογισμό του Κράτους, θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα των Δημόσιων Μεταφορών, που για τα επόμενα 5 χρόνια θα είναι της τάξης των διακοσίων εκατομμυρίων λιρών.

Αρκετά έχουν γίνει και στο Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, με νομοσχέδια για την ασφάλεια των Ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, των Ηλεκτρικών συσκευών, την Υπηρεσία E CALL κ.ά.

Αξιόλογο έργο έχει γίνει στο Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας. Πρέπει να πω ότι πριν από τρία χρόνια η σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας θεωρείτο σημαία ευκαιρίας και βρισκόμασταν στη μαύρη λίστα του Μνημονίου των Παρισίων, που θεωρείται ενδεικτικό μέτρο σύγκρισης. Πριν δύο χρόνια μπήκαμε στη γκρίζα λίστα και πέρυσι κατορθώσαμε να μπούμε στη λευκή λίστα του Μνημονίου.

Στο Τμήμα Αρχαιοτήτων, πάρα πολλά προγράμματα προχωρούν για ανάδειξη των Αρχαιοτήτων. Αυτή τη στιγμή προχωρούμε σε διεθνή διαγωνισμό για το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κύπρου, που θα είναι ένα από τα πιο αξιόλογα και μνημειακού χαρακτήρα έργα αξίας δεκάδων εκατομμυρίων λιρών. Προγραμματίζεται να ανεγερθεί στο παλαιό νοσοκομείο, το οποίο θα κατεδαφιστεί.

Αυτά όλα γίνονταν ενώ παράλληλα γινόντουσαν οι διαδικασίες για να εναρμονιστούμε με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, διότι όπως γνωρίζετε μετά την ένταξη μας στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα το 2004, έπρεπε όλες οι νομοθεσίες μας να εναρμονιστούν και αντιλαμβάνεστε πόσες νομοθεσίες διέπουν όλα αυτά τα τμήματα και πόσες ανθρωποώρες έπρεπε να αφιερωθούν για να μπορέσουμε να λύσουμε και αυτά τα προβλήματα, ενώ όλο αυτό το δυναμικό θα μπορούσε να διοχετευτεί για την παραγωγή έργου.

Όταν αναλάμβανα το Υπουργείο Συγκοινωνιών και ΄Εργων δεν ήξερα καλά τη Δημόσια Υπηρεσία, τις διαδικασίες, τη λειτουργία της. Αυτό όμως, μαζί με τη βοήθεια των αξιόλογων λειτουργών και όλων των υπαλλήλων του υπουργείου, κατόρθωσα σιγά σιγά να το μάθω και ενώ για μένα αυτό είναι μειονέκτημα, απευθύνομαι και στη νέα υπουργό, τη φίλη μου τη Μαρία τη Μαλαχτού, λέω ότι αυτή έχει το μειονέκτημα να μην έχει την τεχνογνωσία, αλλά έχει το πλεονέκτημα να ξέρει καλά την Δημόσια Υπηρεσία και τους τρόπους λειτουργίας της, πέραν από το γεγονός ότι είναι και μια έμπειρη τεχνοκράτης όσον αφορά τον τομέα της, σε θέματα νομικών υπηρεσιών, για τα οποία πολλές φορές το υπουργείο εζήτησε τις απόψεις της, όπως σε θέματα νομικών για το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας.

Καταλήγοντας θα ήθελα να σας πω κυρία Υπουργέ, ότι έχετε ένα πολύ αξιόλογο προσωπικό σ’ αυτό το Υπουργείο, αξιόλογα στελέχη και το εννοώ. Ξέρετε ότι πάντοτε συνηθίζω να λέω την αλήθεια και επειδή η αλήθεια είναι σκληρή, αντιμετωπίστηκα και εγώ όχι πολύ ευνοϊκά, αλλά θα την λέγω πάντοτε. Ναι έχετε ένα αξιόλογο προσωπικό, έχετε ένα πολύ αξιόλογο Γενικό Διευθυντή με ικανότητες, έχετε λειτουργούς και στελέχη, έχετε αξιόλογους διευθυντές των τμημάτων. Εγώ θα είμαι δίπλα σας, δεν νιώθω ότι είμαι στην αντίπερα όχθη, θα είμαι πάντοτε δίπλα σας, είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και έχω τον χρόνο όποτε με χρειαστείτε να είμαι δίπλα σας για την υλοποίηση των στόχων που έχουμε θέσει. Έχετε λίγο χρονικό διάστημα και από την μια είναι πιεστικός ο χρόνος, και από την άλλη έχουν τροχιοδρομηθεί πολλά και βρίσκονται στην ευθεία για τερματισμό.

Βέβαια, ένας υπουργός ποτέ δεν τα πετυχαίνει όλα. Παραλαμβάνει μια σκυτάλη από τον ένα και την παραδίδει στον Α και το έργο είναι συνεχές. Αλλά θα προσπαθήσω να διευκολύνω το έργο σας, ούτως ώστε να νιώθετε ότι έχετε δίπλα σας, εκτός από όλους αυτούς που ανέφερα προηγουμένως και ένα πρώην υπουργό, που είναι δίπλα σας.

Ευχαριστώ όλους σας, ευχαριστώ ιδιαίτερα το προσωπικό του υπουργείου, από τον πιο ψηλά ιεραρχικά μέχρι τον τελευταίο, και λυπούμαι αν στην εκτέλεση των καθηκόντων μου επίκρανα οποιονδήποτε, απολογούμαι δεν ήταν πρόθεσή μου. Πάντοτε πρόθεσή μου ήταν η υλοποίηση των στόχων και εύχομαι σε όλους σας καλές επιτυχίες και καλή συνεργασία με τη νέα Υπουργό.