mtcw


O Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης προήδρευσε σήμερα το απόγευμα σύσκεψης με τη συμμετοχή των Δημάρχων Στροβόλου κ. Σάββα Ηλιοφώτου και Αγλαντζιάς κ. Ανδρέα Πέτρου και εκπροσώπων του Δήμου Λευκωσίας, της Αστυνομίας και του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά τη συνάντηση, ο κ. Υπουργός είπε τα εξής: "Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων παρουσίασε σήμερα σε αντιπροσωπεία των εμπλεκομένων Δήμων Λευκωσίας, Στροβόλου και Αγλαντζιάς, σε αντιπροσωπεία του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως και σε εκπροσώπους της Αστυνομικής Δύναμης Κύπρου την πρότασή μας για τις λωρίδες 'δύο συν', δηλαδή τις λωρίδες ειδικών χρήσεων, τις λωρίδες προτεραιότητας.

Είναι μια σκέψη την οποία είχαμε κοινοποιήσει από παλιά. Με δεδομένη την προσπάθειά μας για αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών και της χρήσης των λεωφορείων, υπάρχει ένα θέμα το οποίο θέλουμε να δούμε πολύ προσεκτικά. Είναι το θέμα της διευκόλυνσης της χρήσης του λεωφορείου. Θα πρέπει, δηλαδή, για να χρησιμοποιούνται οι δημόσιες συγκοινωνίες και το λεωφορείο να διευκολύνονται συγκοινωνιακά ώστε ο χρήστης των λεωφορείων να πηγαίνει εκεί που θέλει να πάει γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ευκολία. Για να γίνει αυτό χρειάζονται ειδικές λεωφορειολωρίδες οι οποίες στην πατρίδα μας, στις πόλεις μας, στις αστικές περιοχές - λόγω του ότι οι πόλεις μας είναι πλήρως ανεπτυγμένες - δεν υπάρχει σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτή η ευχέρεια. Υπάρχουν, ασφαλώς, εκεί που δημιουργούνται οι νέες οδεύσεις, για παράδειγμα στη Λεωφόρο Αρχαγγέλου δημιουργείται και μια λεωφορειολωρίδα για αποκλειστική χρήση λεωφορείων. Εκεί όπου δεν έχουμε την πολυτέλεια ή τη δυνατότητα να έχουμε μια αποκλειστική λωρίδα για τα λεωφορεία, θα δημιουργήσουμε το θεσμό της λωρίδας 'δύο συν'. Δηλαδή μία εκ των δύο λωρίδων προς μία κατεύθυνση θα χρησιμοποιείται από λεωφορεία, από ταξί, από ασθενοφόρα, από αναπηρικά και κάποια άλλα οχήματα και, κυρίως, από ιδιωτικά οχήματα που μεταφέρουν 'δύο συν' επιβάτες, δηλαδή πέραν των δύο επιβατών ούτως ώστε να διευκολυνθεί και η χρήση των λεωφορείων, αλλά κυρίως να ενθαρρυνθεί η κοινή χρήση του ιδιωτικού οχήματος.

Παρουσιάσαμε την πρότασή μας που αφορά ένα πιλοτικό πρόγραμμα για υλοποίηση από τις 29 Ιουνίου μέχρι τις 28 Αυγούστου και αφορά ένα τμήμα 3,8 χιλιομέτρων από το ύψος περίπου του ΓΣΠ μέχρι τη διασταύρωση Λυκαβητού, ουσιαστικά τη Λεωφόρο Λεμεσού. Αυτή η πρόταση παρουσιάστηκε σε λεπτομέρεια στους συμμετέχοντες στη σύσκεψη. Ακούσαμε τις απόψεις, τις εισηγήσεις και τους προβληματισμούς τους. Δεν είναι μια πρόταση ή ένα μέτρο το οποίο είναι πανεύκολο να εφαρμοστεί. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις για το κυκλοφοριακό σήμερα. Είναι μια λύση η οποία έχει τη δυσκολία της. Χρειάζεται αρκετή μελέτη και προσοχή. Έχει μελετηθεί σε μεγάλο βαθμό και χρειάζεται απλά να τη δοκιμάσουμε πιλοτικά και στην πράξη. Είναι ένα καινοτόμο μέτρο και κάθε καινοτόμο μέτρο, ασφαλώς, έχει τη δυσκολία του και ενδεχομένως να δημιουργήσει και τα προβλήματά του. Είμαστε, όμως, αποφασισμένοι να προσπαθήσουμε για λήψη αυτών των καινοτόμων μέτρων που χρειάζονται ακριβώς για να λύσουμε, επιτέλους, με τρόπο αποφασιστικό το κυκλοφοριακό πρόβλημα.


Οι αρχικές αντιδράσεις, πρέπει να πω, ήταν θετικές. Ασφαλώς θα υπάρξει χρόνος για περαιτέρω διαβουλεύσεις και πιο ενδελεχή ανταλλαγή απόψεων. Είμαι αισιόδοξος ότι στο τέλος θα υπάρξει η συναίνεση εκείνη η οποία απαιτείται τόσο από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από την Αστυνομία και από τις Πολεοδομικές Αρχές ώστε να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε πιλοτικά αυτό το μέτρο για να μπορέσουμε να εξαγάγουμε τα χρήσιμα εκείνα συμπεράσματα για την καθολική πλέον εφαρμογή του, που συνδέεται άμεσα με την εφαρμογή του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών".

Απαντώντας σε ερώτηση για το χρόνο που επελέγη να εφαρμοστεί το μέτρο αυτό, ο κ. Νικολαΐδης είπε τα εξής: "Διαλέξαμε να εφαρμόσουμε το μέτρο σε ένα οδικό άξονα υψηλής κυκλοφορίας και υψηλής απαιτητικότητας που χρησιμοποιείται από αρκετό κόσμο, και όχι σε ένα δευτερεύοντα δρόμο. Επιλέξαμε να το εφαρμόσουμε σε μια περίοδο ύφεσης, ακριβώς γιατί θέλουμε να εξαγάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα και να δούμε τα προβλήματα, κατά τρόπο όμως, που να μην μας δημιουργήσει τέτοιου είδους προβλήματα που είτε θα ταλαιπωρήσουν τον Κύπριο πολίτη περισσότερο απ΄ όσο αναπόφευκτα θα ταλαιπωρηθεί με την εισαγωγή ενός νέου μέτρου, αλλά και να μην οδηγεί το μέτρο σε αποτυχία. Τόσο η συγκεκριμένη οδική όδευση όσο και η συγκεκριμένη χρονική περίοδος είναι μια επιλογή για να εξαγάγουμε ακριβώς εκείνα τα συμπεράσματα τα οποία οφείλουμε να εξαγάγουμε για την καθολική εφαρμογή του θεσμού.

Κάνουμε αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα, αυτό το τεστ, διότι είναι απαραίτητο και χρειάζεται για να μπορέσουμε να μεθοδεύσουμε, να προγραμματίσουμε και να σχεδιάσουμε περαιτέρω αυτό το σχέδιο. Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια στους δρόμους μας ώστε να υπάρξουν εύκολες και άνετες λύσεις. Δεν υπάρχουν εύκολες και άνετες λύσεις. Παρ΄ όλη, όμως, τη δυσκολία των λύσεων, θα προχωρήσουμε βήμα με βήμα για να βελτιώσουμε την κατάσταση και να φθάσουμε εκεί που θέλουμε".

Τέλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός ανέφερε τα εξής: "Ξεκινούμε από ένα γεγονός: για να δουλέψουν αποτελεσματικά τα λεωφορεία και το νέο σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών δεν αρκεί να έχεις λεωφορεία, στάσεις, δρομολόγια και ωράριο. Χρειάζεται να τα χρησιμοποιεί το κοινό. Για να τα χρησιμοποιεί όμως το κοινό, οι μελέτες μας δείχνουν πως το κοινό θέτει ως προϋπόθεση ότι πρέπει να διακινείται πιο γρήγορα, πιο άνετα και εύκολα. Άρα είναι προϋπόθεση να υπάρχουν αυτές οι ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τα λεωφορεία. Αυτές είναι οι ρυθμίσεις που χρειάζονται. Θα βρούμε τρόπους να κάνουμε εκείνες τις ρυθμίσεις που είναι εφικτές.

Ελπίζουμε αυτές οι ρυθμίσεις να είναι εφικτές. Ανάλογα με τα συμπεράσματα που θα εξαγάγουμε, θα δούμε ποιες ρυθμίσεις είναι εφικτές και θα προχωρήσουμε μέχρι εκείνο το σημείο που θα είναι παραγωγική η νέα ρύθμιση και δεν θα δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα θα επιλύει".