mtcw


Είμαι πολύ ευτυχής που έχω την τιμή να χαιρετίζω για δεύτερη φορά το ετήσιο Σεμινάριο Οδικής Ασφάλειας, που διοργανώνει το Τμήμα Τροχαίας του Αρχηγείου Αστυνομίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και την εταιρεία ΕΚΟ Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου. Συγχαίρω θερμά και ευχαριστώ τόσο το Τμήμα Τροχαίας όσο και την εταιρεία ΕΚΟ για τη σταθερή δέσμευσή τους να διοργανώνουν για τα τελευταία 11 χρόνια, αυτά τα πολύ σημαντικά σεμινάρια.

Τα ετήσια Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας έχουν καταστεί ένας ιδιαίτερα αποδοτικός θεσμός, αφού παρέχουν μοναδικές ευκαιρίες ενημέρωσης όλων των εμπλεκομένων στην Οδική Ασφάλεια, σχετικά με τα τεκταινόμενα και τις εξελίξεις στον τομέα αυτό στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Κύπρο, από Ευρωπαίους και Κύπριους ειδικούς. Αποτελεί, επίσης, ένα εξαιρετικό βήμα ανταλλαγής απόψεων και ιδεών για αποτελεσματικούς τρόπους μείωσης των οδικών δυστυχημάτων στην Κύπρο.

Θεωρώ ιδιαίτερα εύστοχή την επιλογή του θέματος για το φετινό σεμινάριο, «Νεαροί Οδηγοί: Ομάδα Υψηλού Κινδύνου», αφού οι νέοι της Κύπρου αποτελούν την πιο ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού, σε ό,τι αφορά στην οδική ασφάλεια. Είναι, πιστεύω, ό,τι πιο τραγικό να χάνεται η ζωή ενός νέου ανθρώπου στην άσφαλτο, πριν προλάβει να γνωρίσει τη ζωή.

Το κράτος, αλλά και η κυπριακή κοινωνία στο σύνολό της, έχουν ευθύνη και υποχρέωση να προστατεύσουν τους νέους της Κύπρου από τους κινδύνους στους δρόμους. Η Κυπριακή Δημοκρατία, με πλήρη επίγνωση των ευθυνών της απέναντι στους νέους, αλλά και απέναντι στο σύνολο των Κυπρίων, υιοθέτησε το στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των θυμάτων σε οδικά δυστυχήματα κατά 50% μέχρι το 2010. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, εφαρμόζεται από το 2005 το Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2005-2010. Η νέα Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχουν θέσει την Οδική Ασφάλεια στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους και νέα ώθηση έχει δοθεί τον τελευταίο χρόνο στις προσπάθειες για τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων.

Ο στόχος του Στρατηγικού Σχεδίου επιτυγχάνεται, αλλά με καθυστέρηση, σε ό,τι αφορά στους νεκρούς. Μέχρι το τέλος του 2008 καταγράφηκε μείωση 20,4% στους νεκρούς και 45,1% στους τραυματίες, σε σχέση με τους αντίστοιχους μέσους όρους της πενταετίας πριν την έναρξη εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου. Ο στόχος για τους τραυματίες επιτυγχάνεται! Στους νεκρούς όμως παρατηρείται βραδύτητα στην επίτευξη του στόχου, αφού η μείωση στο τέλος του 2008 έπρεπε να ανέλθει στο 33,7% αντί μόνο στο 20,4% που καταγράφηκε. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι οι νεκροί κατά το 2008 ήταν οι λιγότεροι των τελευταίων 30 χρόνων και οι τραυματίες οι λιγότεροι των τελευταίων 44 χρόνων.

Η μείωση στους νεκρούς και στους τραυματίες δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας όλων των αρμόδιων κρατικών Υπηρεσιών, των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και ιδιωτικών οργανισμών και κοινωνικών φορέων. Η πολυπλοκότητα του προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων και η κοινωνική του διάσταση, υπαγορεύουν αυτή τη συλλογικότητα στις προσπάθειες, αλλά και την ανάγκη για εμπλοκή όλων των κοινωνικών δυνάμεων.

Οι δραστηριότητες του κράτους στοχεύουν στην αναβάθμιση όλων των παραγόντων που αφορούν στην ποιότητα των δρόμων και των οχημάτων, στην αποτελεσματικότητα της άμεσης περίθαλψης των τραυματιών και πάνω απ΄ όλα στην ποιότητα της οδικής συμπεριφοράς όσων χρησιμοποιούν τους δρόμους. Ειδικά για τους νέους εφαρμόζεται σωρεία στοχευμένων μέτρων, που είμαι βέβαιος ότι θα παρουσιαστούν στη διάρκεια του σεμιναρίου από τους αρμόδιους τεχνοκράτες. Με απόφαση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, προωθείται η εκπόνηση, τους επόμενους μήνες, ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσεων για τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων με νεαρούς οδηγούς, από τις αρμόδιες κρατικές Υπηρεσίες σε συνεργασία με το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Παράλληλα, αρχίζει η άμεση υλοποίηση πολλών νέων δράσεων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, τις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και τα μέλη της μεγάλης Κυπριακής Κοινωνικής Συμμαχίας της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας.

Το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων με νέους δεν είναι μόνο κυπριακό, αλλά αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο. Το μέγεθος και η κρισιμότητα του προβλήματος σήμαναν παγκόσμιο συναγερμό και τον Απρίλιο του 2007 διοργανώθηκε, με Απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, Παγκόσμια Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας με θέμα την οδική ασφάλεια των νέων. Η Παγκόσμια Συνέλευση Νέων για την Οδική Ασφάλεια, υιοθέτησε την Παγκόσμια Διακήρυξη των Νέων για την Οδική Ασφάλεια, που καλεί την παγκόσμια κοινότητα να συστρατευτεί για αντιμετώπιση της μάστιγας των οδικών δυστυχημάτων. Οι νέοι όλου του κόσμου καλούν με αυτή τη Διακήρυξη τους γονείς και κηδεμόνες τους, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, τις κοινωνίες στις οποίες ζούν, αυτούς που λαμβάνουν τις αποφάσεις στις Κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, τις κοινωνικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται για την οδική ασφάλεια, τις ιδιωτικές εταιρείες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τις διασημότητες και τους ανθρώπους του χώρου της ψυχαγωγίας να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν και να εργαστούν για να γίνουν οι δρόμοι του κόσμου πιο ασφαλείς όχι μόνο για τους νέους, αλλά για τον κάθε πολίτη του πλανήτη και για τις επόμενες γενιές.

Η Διακήρυξη σάς έχει δοθεί και σας καλώ όλους να τη μελετήσετε προσεκτικά και να ανταποκριθείτε με κάθε τρόπο σε αυτή την κραυγή αγωνίας των νέων, για τη διάσωση ανθρωπίνων ζωών. Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε τη μεγάλη διαφορά.

Σας ευχαριστώ και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του σεμιναρίου.