mtcw


Αποχαιρετήσαμε πριν λίγες ημέρες το 2010, που ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για την οδική ασφάλεια. Όπως είναι γνωστό, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας κήρυξε το 2010 ως Έτος Οδικής Ασφάλειας με επίκεντρο τους Νέους. Όλες οι αρμόδιες κρατικές Υπηρεσίες εφάρμοσαν, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, μεγάλο αριθμό δράσεων για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους νέους. Παρόλα αυτά, αρκετές οικογένειες θρήνησαν τα παιδιά τους που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο και αρκετά ακόμη νέα παιδιά τραυματίστηκαν σοβαρά και θα σημαδεύουν ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή τους σοβαρές αναπηρίες. Φτάνει πια άλλος πόνος. Φτάνει πια άλλο αίμα στην άσφαλτο. Είμαστε σήμερα εδώ για να δούμε τι έχουμε κάνει το 2010 και τι δεσμευόμαστε να κάνουμε το 2011 σαν πολιτεία και σαν κοινωνία για να θέσουμε ένα τέρμα σε αυτό το μακελειό που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας καθημερινά.

Πρώτα μερικές από τις δραστηριότητές μας το 2010. Ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2010 η εφαρμογή του εξαετούς Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας στην Κύπρο, 2005-2010, και άρχισε άμεσα η εκπόνηση νέου Στρατηγικού Σχεδίου για την περίοδο 2012-2020. Ολοκληρώθηκε, επίσης, τη χρονιά που πέρασε, η εφαρμογή του 3ου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δράσης για την Οδική Ασφάλεια και τίθενται σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο 2011, οι νέες ευρωπαϊκές πολιτικές κατευθύνσεις για την οδική ασφάλεια, που έχουν ως στόχο τη μείωση των θυμάτων σε οδικές συγκρούσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 50% μέχρι το 2020.

Το 2010 ήταν, όμως, και σε παγκόσμιο επίπεδο μια ιδιαίτερη χρονιά για την οδική ασφάλεια, αφού η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησε πέρυσι την Παγκόσμια Διακήρυξη της Μόσχας για την Οδική Ασφάλεια και κάλεσε όλα τα κράτη του πλανήτη να αναλάβουν δράση για τη δραστική μείωση των θυμάτων σε οδικές συγκρούσεις, μέχρι το 2020.

Η Κύπρος, ως ενεργό κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και της παγκόσμιας κοινότητας, θα εφαρμόσει για τη δεκαετία μέχρι το 2020, το δικό της Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, που θα βασίζεται στις ευρωπαϊκές πολιτικές κατευθύνσεις, αλλά βεβαίως και στα ιδιαίτερα δεδομένα της Κύπρου. Υιοθετούμε τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση στο 50% των θυμάτων μέχρι το 2020 και δεσμευόμαστε ως πολιτεία και ως κοινωνία να αναλώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για να τον πετύχουμε αυτή τη φορά.

Όπως έχω αναφέρει, στη διάρκεια του 2010 υλοποιήθηκε μεγάλος αριθμός δράσεων για την οδική ασφάλεια και ιδιαίτερα όσον αφορά τους νέους. Τον Απρίλιο του 2010, ανατέθηκε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου η διεξαγωγή έρευνας και μελέτης, που ολοκληρώνεται σύντομα, με σκοπό την εκπόνηση ενός σχεδίου δράσης για τη μείωση των οδικών συγκρούσεων με νεαρούς οδηγούς. Έχουμε, επίσης, καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων νομοσχέδιο που προνοεί για τη μείωση του επιτρεπτού ορίου αλκοόλης για τους αρχάριους και τους επαγγελματίες οδηγούς καθώς και για τους μοτοσικλετιστές, στα 9 μικρογραμμάρια στην εκπνοή, σύμφωνα με σχετική Σύσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεύτερο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπει την εισαγωγή του ελέγχου των οδηγών για την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών. Έχουν προκηρυχθεί την 1η Δεκεμβρίου 2010, οι προσφορές για την εγκατάσταση συστήματος φωτοεπισήμανσης τροχαίων παραβάσεων. Η ευαισθητοποίηση του κοινού για την οδική ασφάλεια συνεχίστηκε, με εντατικούς ρυθμούς και κατά το 2010.

Επιπρόσθετα από τα εν λόγω μέτρα, υλοποιήθηκαν ή προωθήθηκαν τα ακόλουθα:

· Διοργανώθηκε τελετή μαζικής υπογραφής της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας στο Προεδρικό Μέγαρο, στην παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο αριθμός των κυπριακών οργανισμών που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας έφθασε μέχρι σήμερα τους 58.

· Εφαρμόστηκε το μεγαλύτερο μέρος των μέτρων του Σχεδίου Δράσης για τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων με αλλοδαπούς.

· Έγινε επίσκεψη εργασίας αρμοδίων για την οδική ασφάλεια στην Ισπανία.

· Προκηρύχθηκε ο 1ος Σύνθετος Διαγωνισμός Οδικής Ασφάλειας για νέους κάτω των 25.

· Διατέθηκαν 6.708 παιδικά καθίσματα ασφάλειας σε μαθητές της δημόσιας προδημοτικής εκπαίδευσης. Για το 2011 λήφθηκε ήδη απόφαση από το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας για επέκταση του θεσμού αυτού και σε μαθητές των ιδιωτικών νηπιαγωγείων.

· Διοργανώθηκε εκδήλωση στη Βουλή των Αντιπροσώπων, υπό την προεδρία του Προέδρου της Βουλής, με θέμα την Οδική Ασφάλεια με επίκεντρο τους Νέους.

· Το 12ο ετήσιο Σεμινάριο Οδικής Ασφάλειας που διοργάνωσε το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας, είχε θέμα: “Nέοι και Αλκοόλ”.

· Συμφωνήθηκε με τη Βρετανική Υπάτη Αρμοστεία και το Βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών, η διεξαγωγή το 2011, σεμιναρίου με θέμα: “H oδική ασφάλεια των μοτοσικλετιστών”.

· Επιλέγηκε ο χώρος κατασκευής του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής στο Παραλίμνι και, τέλος,

· Ετοιμάστηκε νομοσχέδιο για τη ρύθμιση της διακίνησης ποδηλάτων.

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα μέτρα που προωθήθηκαν το 2010 και θα συνεχίσουν να προωθούνται, για τη μείωση των θυμάτων σε οδικές συγκρούσεις και ιδιαίτερα ανάμεσα στους νέους. Το κράτος και ειδικά το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, του οποίου έχω την τιμή, αλλά και τη μεγάλη ευθύνη να προεδρεύω, με στενούς συμμάχους μια μεγάλη ομάδα κοινωνικών φορέων και ιδιωτικών οργανισμών που έχουν υπογράψει την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, έχει κηρύξει ένα αμείλικτο πόλεμο κατά του Μολώχ της ασφάλτου. Έχουμε ήδη κερδίσει πολλές μάχες. Έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τους τραυματίες σε οδικές συγκρούσεις κατά 51%. Έχουμε ακόμη καταφέρει να μειώσουμε τους νεκρούς κατά 42%.

Όμως, ακόμη και ένας νεκρός ή ένας τραυματίας στην άσφαλτο είναι για μας αιτία να πεισμώνουμε ακόμη περισσότερο για τερματισμό αυτού του απαράδεκτου μακελειού που θερίζει ζωές συνανθρώπων μας τόσο αναίτια.

Οι προσπάθειές μας θα εντατικοποιηθούν ακόμη περισσότερο κατά το 2011. Ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, κηρύττω σήμερα το 2011 ως Έτος Οδικής Ασφάλειας με επίκεντρο την εκστρατεία κατά της οδήγησης υπό την επήρεια του Αλκοόλ. Οδήγηση και αλκοόλ δεν πάνε μαζί: πείτε όχι στο αλκοόλ. Αυτό είναι το σύνθημα και ο στόχος μας για το 2011. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί τον κυριότερο δολοφόνο της ασφάλτου, ιδιαίτερα στη χώρα μας, γιατί υπάρχει μια εμπεδωμένη κουλτούρα που θα πρέπει να ξεριζωθεί. Θα πρέπει να γίνει σε όλους, νέους και μεγαλύτερους, συνείδηση ότι έστω και ένα αλκοολούχο ποτό πέραν του επιτρεπόμενου είναι αρκετό για να επηρεάζει σοβαρά την ικανότητά μας να οδηγούμε ορθά, αυξάνοντας τις πιθανότητές μας να σκοτωθούμε ή να σκορπίσουμε και σε άλλους συνεπιβάτες ή πεζούς ή άλλους οδηγούς αυτοκινήτων ή μοτοποδηλάτων τον θάνατο. Θα πρέπει, επιτέλους, όλοι οι ανεγκέφαλοι, ασυνείδητοι και υποψήφιοι «δολοφόνοι» να καταλάβουν ότι οδήγηση + αλκοόλ =θάνατος .

Είμαι βέβαιη ότι με τη μεγάλη Κυπριακή Κοινωνική Συμμαχία για την Οδική Ασφάλεια στο πλευρό μας, θα συνεχίσουμε και το 2011 να κερδίζουμε τις μάχες κατά του Μολώχ της ασφάλτου. Ευχαριστώ με την ευκαιρία αυτή θερμά τους παράγοντες της νεανικής εφημερίδας "ΚΛΙΚ", για την πρωτοβουλία τους να διοργανωθεί αυτή η τελετή, αλλά και για τη γενικότερη μεγάλη προσφορά τους στην οδική ασφάλεια. Ευχαριστώ, επίσης, θερμά το Ίδρυμα Οδικής Ασφάλειας Γιώργος Μαυρίκιος και ιδιαίτερα τους φίλους Μάριο και Λένα Μαυρίκιου για την δική τους σημαντική προσφορά και τους διαβεβαιώνω ότι μέσα από τις δικές τους και τις συνολικές προσπάθειες στη μάχη μας εναντίον του Μολώχ της ασφάλτου, η μνήμη του Γιώργου θα μείνει αιώνια και ο πόνος από τον άδικο χαμό του θα επουλωθεί. Τέλος, ευχαριστώ όλους τους εταίρους μας που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας για την μέχρι σήμερα προσφορά τους και τις δράσεις τους και προσβλέπω σε μια πιο εντατική συνεργασία το 2011.