mtcw


Με ιδιαίτερη χαρά απευθύνω χαιρετισμό στο Σεμινάριο Οδικής Ασφάλειας με θέμα «Συστήματα παθητικής ασφάλειας», που διοργανώνει για 15η συνεχή χρονιά το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και με την ευγενή στήριξη της εταιρείας ΕΚΟ Ελληνικά Πετρέλαια. Τα σεμινάρια αυτά έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά επιτυχημένα και αποδοτικά και για τον λόγο αυτό έχουν καθιερωθεί ως ένας μόνιμος θεσμός. Ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, εκφράζω τα θερμά μου συγχαρητήρια και ευχαριστίες στο Τμήμα Τροχαίας και στην εταιρεία ΕΚΟ, για τη σταθερή δέσμευση τους στη διοργάνωση.

Για ακόμη μια φορά, η επιλογή του θέματος του σεμιναρίου «Συστήματα παθητικής ασφάλειας» είναι ιδιαίτερα εύστοχη. Ευτυχώς στις μέρες μας, το επίπεδο ασφάλειας των οχημάτων αναβαθμίζεται διαρκώς.

Συστήματα παθητικής ασφάλειας, όπως οι ζώνες ασφαλείας, οι προεντατήρες των ζωνών ασφαλείας, τα βυθιζόμενα καθίσματα, οι αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού και οι πλευρικοί αερόσακοι, θεωρούνται απαραίτητα στοιχεία για την κατασκευή ασφαλών οχημάτων. Όμως, παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, συνάνθρωποι μας εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους σε οδικές συγκρούσεις.

Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο έχω τη μεγάλη τιμή, αλλά και ευθύνη, να προεδρεύω, δεν περιορίστηκε στη διαπίστωση αυτών των ανησυχητικών φαινομένων. Μετά από απόφαση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, προωθήθηκε η εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2012-2020, η οποία έχει ολοκληρωθεί.

Στόχος του Στρατηγικού Σχεδίου τέθηκε η μείωση κατά 50% του συνολικού αριθμού θανάτων από οδικές συγκρούσεις μέχρι το 2020. Συγκεκριμένα, οι δράσεις που προτείνονται επικεντρώνονται κυρίως στη μείωση των θυμάτων όλων των χρηστών αυτοκινήτου (για όλους τους τύπους δρόμων) καθώς και των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου κυρίως σε κατοικημένες περιοχές.

Το πρόβλημα των οδικών συγκρούσεων, όπως έχει τονιστεί πολλές φορές από τους προκατόχους μου, είναι πολυδιάστατο και πολύπλοκο. Για τον λόγο αυτό, η αντιμετώπιση του απαιτεί οργανωμένες και συντονισμένες προσπάθειες από ένα μεγάλο αριθμό κρατικών Υπηρεσιών, όλων των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα και κοινωνικούς φορείς, με βάση ένα στρατηγικό σχεδιασμό.

Οι έρευνες και οι επιστημονικές μελέτες διεθνώς έχουν αποδείξει ότι οι οδικές συγκρούσεις μπορούν να αποφεύγονται, αφού δεν πρόκειται για τυχαία γεγονότα, αλλά για προϊόντα ανθρώπινης αμέλειας ή ανεύθυνης συμπεριφοράς. Για τον λόγο αυτό έχει εγκαταλειφθεί ο όρος οδικό δυστύχημα και χρησιμοποιείται ο όρος σύγκρουση.

Το 2012 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού καταγράφηκε μείωση στους οδικούς θανάτους κατά 9%. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Road Safety Pin Report, η Κύπρος κατέγραψε τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση στην ΕΕ, με 28%, γεγονός που επανέφερε δυναμικά τη χώρα μας στη σωστή πορεία, μετά την απρόσμενη αύξηση κατά 18% το 2011. Το σημαντικά μειωμένο ποσοστό οδικών θανάτων σε αναλογία πληθυσμού, τοποθέτησε την Κύπρο στη 12η καλύτερη θέση στην ΕΕ, δέκα θέσεις πιο πάνω από την 22η θέση που βρισκόταν το 2011.

Είμαι βέβαιος ότι, με τη συνέχιση της στενής συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων Υπηρεσιών και φορέων, κάτω από την καθοδήγηση και στήριξη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, σύντομα θα μπορέσουμε να τοποθετήσουμε την Κύπρο ανάμεσα στις πρωτοπόρες χώρες στην οδική ασφάλεια.

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του σεμιναρίου και στις προσπάθειες που καταβάλλετε όλοι σας, για την οδική ασφάλεια στην Κύπρο μας.