mtcw


Με μεγάλη χαρά αποδέχθηκα την ευγενική πρόσκληση του Ομίλου Λούης, για να παραστώ και να απευθύνω χαιρετισμό σε αυτή τη δημοσιογραφική διάσκεψη. Ως αρμόδιος Υπουργός για την Οδική Ασφάλεια και Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, εκφράζω τα θερμότατα συγχαρητήρια αλλά και τις ευχαριστίες μου προς τον Όμιλο Λούης για την υπογραφή της Ευρωπαϊκής Χάρτας για την Οδική Ασφάλεια, ως μέρος της πολιτικής για την εταιρική κοινωνική ευθύνη του ομίλου.

Το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων στην Κύπρο είναι μια πραγματική κοινωνική μάστιγα. Σε μια χώρα με λιγότερους από 800.000 κατοίκους, σχεδόν εκατόν άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε οδικά δυστυχήματα. Οι μισοί σχεδόν από τους νεκρούς είναι παιδιά και νέοι μέχρι 25 χρόνων.

Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει υιοθετήσει τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των νεκρών σε οδικά δυστυχήματα κατά 50% μέχρι το 2010 και τον έχει επεκτείνει με τη συμπερίληψη της μείωσης και του αριθμού των τραυματιών. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, εφαρμόζει από τις αρχές του 2005 το Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2005-2010. Το Στρατηγικό Σχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση όλων των βασικών παραγόντων πρόκλησης οδικών δυστυχημάτων, μέσα από συντονισμένες και ορθολογιστικά σχεδιασμένες ενέργειες.

Η νέα Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρόεδρος της δημοκρατίας έχουν θέσεις τις προσπάθειες για μείωση των οδικών δυστυχημάτων στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο και πολυδιάστατο. Αφορά στην ποιότητα των δρόμων και των οχημάτων, στην αποτελεσματική παροχή άμεσης περίθαλψης και πάνω απ΄ όλα αφορά στο επίπεδο της οδικής συμπεριφοράς μας.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις απουσιάζει το ανθρώπινο λάθος και η απερισκεψία από ένα οδικό δυστύχημα. Για το λόγο αυτό τα μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς όλων των χρηστών των δρόμων, αποτελούν την αιχμή του δόρατος της στρατηγικής για αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων.

Το έργο που πρέπει να επιτελεστεί είναι δύσκολο αφού η οδική συμπεριφορά των Κυπρίων απέχει σημαντικά από την επιθυμητή. Τα αποτελέσματα της μελέτης SARTRE 3 για τις κοινωνικές αντιλήψεις σε 23 ευρωπαϊκές χώρες κατατάσσουν τους Κύπριους οδηγούς ανάμεσα στους χειρότερους στην Ευρώπη. Η έλλειψη σεβασμού στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας είναι ο κανόνας παρά η εξαίρεση στους κυπριακούς δρόμους. Παραβίαση των ορίων ταχύτητας, παραβίαση του κόκκινου στα φώτα τροχαίας, δικυκλιστές χωρίς κράνος ή με κράνος άδετο, παιδιά στα γόνατα των γονιών ή όρθια στο πίσω κάθισμα, χρήση κινητού τηλεφώνου, στάθμευση όπου μας βολεύει και άλλες πολλές παραβάσεις συνθέτουν την εικόνα που παρουσιάζουν οι δρόμοι μας.

Στα πλαίσια της λειτουργίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και της εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2005-2010, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων συνεργάζεται στενά με την Αστυνομία, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αλλά και με ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς, για το σχεδιασμό και προώθηση μέτρων για τη βελτίωση της ανθρώπινης οδικής συμπεριφοράς. Τα μέτρα αυτά εντάσσονται σε διάφορους τομείς, οι κυριότεροι από τους οποίους είναι η νομοθεσία, η αστυνόμευση, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία και η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών.

Η σχετική νομοθεσία έχει εκσυγχρονιστεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να εμπλουτίζεται με νέες πρόνοιες που στοχεύουν στην ασφαλέστερη οδήγηση. Οι δυνατότητες της Αστυνομίας για τον αποτελεσματικό έλεγχο των τροχαίων παραβάσεων θα ενισχυθούν σημαντικά με τη σταδιακή επανεγκατάσταση του συστήματος φωτοεπισήμανσης τροχαίων παραβάσεων και την αγορά πρόσθετων κινητών μονάδων ΑΛΚΟΤΕΣΤ. Οι δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού έχουν επεκταθεί σημαντικά μέσω της συνεργασίας με πολλούς ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς αλλά και με τη σημαντική αύξηση των δαπανών.

Πολύ σημαντική εξέλιξη είναι και η πρόσφατη ολοκλήρωση της εισαγωγής της κυκλοφοριακής αγωγής στα δημοτικά σχολεία και στην προδημοτική εκπαίδευση.

Μεγάλα βήματα γίνονται επίσης για την αναβάθμιση των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Η εξέταση για την απόκληση άδειας οδήγησης θα αναβαθμιστεί σύντομα με την εισαγωγή της θεωρητικής εξέτασης με ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η εξέταση για την απόκτηση άδεια οδήγησης μοτοσικλέτας αναβαθμίστηκε πρόσφατα με την πρακτική εξέταση σε δημόσιους δρόμους. Ακόμα ένα σημαντικό μέτρο που προωθείται είναι η νομοθετική ρύθμιση για την παρακολούθηση διαλέξεων οδικής ασφάλειας από παραβάτες οδηγούς με αντάλλαγμα βαθμούς ποινής.

Οι προσπάθειες του κράτους όμως δεν είναι αρκετές για την αντιμετώπιση αυτής της μεγάλης κοινωνικής ματιάς. Απαιτείται η συστράτευση ολόκληρης της κοινωνίας, του κάθε κύπριου πολίτη ξεχωριστά. Η αναγκαιότητα αυτή έχει αναγνωριστεί πλήρως από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που για το σκοπό εισήγαγε πριν 4 χρόνια το πρόγραμμα «Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Οδική Ασφάλεια». Η Κύπρος είχε την τιμή να εκπροσωπείται στην πρώτη τελετή υπογραφής της Χάρτας στο Δουβλίνο τον Απρίλη 2004, από την ΑΤΗΚ, που ήταν ο ένας ανάμεσα σε 39 ευρωπαϊκούς οργανισμούς που απέγραψαν την Χάρτα.

Σήμερα, ο οργανισμός Λούης εξαγγέλλει και επίσημα και τη δική του υπογραφή της Ευρωπαϊκής Χάρτας για την Οδική Ασφάλεια. Με την πράξη του αυτή, ο μεγάλος αυτός Οργανισμός αποδεικνύει ακόμα μια φορά ότι πέρα από τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες διαθέτει και υψηλή αίσθηση της κοινωνικής αποστολής και προσφοράς που μπορεί να διαδραματίσει. Θέλω εκ μέρους του Υπουργείου Συγκοινωνιών και ΄Εργων, και εκ μέρους της Κυβέρνησης να συγχαρώ και να ευχαριστήσω ακόμη μια φορά τον Όμιλο Λούης για τις σημαντικές δεσμεύσεις που αναλαμβάνει για την Οδική Ασφάλεια. Είμαι βέβαιος ότι ο Όμιλος Λούης θα τιμήσει στο ακέραιο τις δεσμεύσεις αυτές και θα τις διευρύνει στην πορεία του χρόνου. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που θα έχουμε αυτό το μεγάλο και δραστήριο οργανισμό ως σύμμαχο και συναγωνιστή.

Σας ευχαριστώ.