mtcw


Κατ΄ αρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο και τα μέλη του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Frederick για την πρόσκλησή τους να χαιρετίσω το πρώτο σεμινάριο του Τμήματος για το ακαδημαϊκό έτος 2012-13.

Με χαρά μου παρατηρώ ότι τα τελευταία χρόνια τέτοιες σειρές σεμιναρίων διοργανώνονται από τα περισσότερα ακαδημαϊκά ιδρύματα στην Κύπρο, γεγονός που δεικνύει τη σημασία τους όχι μόνο για τον ακαδημαϊκό κόσμο αλλά και για τον τόπο μας γενικότερα. Είναι πολύ ενθαρρυντικό που οι επιστήμονες του κλάδου δείχνουν τόσο ενδιαφέρον για ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών και καλών πρακτικών. Η επιλογή του θέματος του σημερινού σεμιναρίου είναι αναμφίβολα καίριας σημασίας και αποτελεί ιδανικό εφαλτήριο για τη σειρά σεμιναρίων σας για το φετινό ακαδημαϊκό έτος. Η κατασκευαστική βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε δεινή κατάσταση και έχει επηρεαστεί λόγω της οικονομικής κρίσης περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας.

Η συνεισφορά του κατασκευαστικού κλάδου στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) βρίσκεται από το 2008, χρονιά κατά την οποία εκδηλώθηκε η παγκόσμια οικονομική κρίση, σε φθίνουσα πορεία, με αποτέλεσμα τη μείωση της συνεισφοράς του από τα €1.59 δις ή ποσοστό 10,5% του ΑΕΠ το 2008, στα €1.07 δις ή ποσοστό 7% του ΑΕΠ το 2011, ενώ το 2012 αναμένεται να είναι αρκετά πιο κάτω λόγω και της μεγάλης επιδείνωσης της ρευστότητας των τραπεζικών ιδρυμάτων που χρηματοδοτούν τα κατασκευαστικά έργα, και ιδίως τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Εξαιτίας των οικονομικών αυτών εξελίξεων προβάλλει επιτακτική η ανάγκη να δούμε τα πράγματα μέσα από έναν διαφορετικό φακό όχι μόνο για να αντιμετωπίσουμε τα υφιστάμενα προβλήματα του κλάδου, αλλά και για να βρούμε τις παραμέτρους εκείνες που θα του δώσουν νέα ώθηση. H κατασκευαστική βιομηχανία στην Κύπρο θα πρέπει να αναμορφωθεί και να αλλάξει κατεύθυνση, αφού το μοντέλο της ανάπτυξης γης για την προσφορά οικιστικών μονάδων για Ευρωπαίους συνταξιούχους ή για τη δημιουργία δομημένων ακινήτων ως ασφαλείς επενδύσεις, στο οποίο βασίστηκε η υπερμεγέθυνσή της, δεν είναι πλέον βιώσιμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι η προσοχή μας δεν πρέπει να εστιαστεί σε νέες επενδύσεις σε οικιστικές μονάδες αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που διανοίγονται από την ΄Απω Ανατολή.

Μέσα στην οικονομική κρίση η κατασκευαστική βιομηχανία στην Κύπρο βρίσκεται σε σημείο καμπής. Ανάμεσα στις μεγαλύτερες προκλήσεις στις οποίες καλείται να απαντήσει η κυπριακή οικονομία είναι η αναδιοργάνωση της κατασκευαστικής βιομηχανίας πάνω σε μια πιο ποιοτική και παραγωγική βάση καθώς επίσης και η ανάπτυξη της καινοτομίας και της εξειδίκευσης. Καλείται να επενδύσει στην έρευνα και στην ανάπτυξη αλλά και στην εμβάθυνση της κατάρτισης στην υπάρχουσα γνώση, η οποία πολλές φορές απουσιάζει από μεγάλο τμήμα του απασχολούμενου προσωπικού που είναι ανειδίκευτο.

Οι προοπτικές για την οικοδομική βιομηχανία κατά τα επόμενα χρόνια διαφαίνεται να εστιάζονται κυρίως στον τομέα της αναβάθμισης του υφιστάμενου αποθέματος οικοδομών, στον τομέα της δημιουργίας στρατηγικών υποδομών που είναι πραγματικά αναγκαίες για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη και στον τομέα της ενέργειας, που θα αναπτυχθεί με την αξιοποίηση των ενεργειακών μας πόρων.

Με τη ραγδαία ανάπτυξη που σημειώθηκε κατά τη δεκαετία πριν την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2008 έχει δημιουργηθεί ένα σημαντικό απόθεμα οικιστικών κυρίως μονάδων οι οποίες παραμένουν για διάφορους λόγους αδιάθετες. Για τις μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις του κατασκευαστικού κλάδου το πεδίο της αναβάθμισης του υφιστάμενου αποθέματος οικοδομών θα πρέπει να τεθεί ως στρατηγικός στόχος εξειδίκευσης, ώστε να αναπτυχθεί η τεχνογνωσία και η κατάρτιση, αλλά και οι αποτελεσματικοί τρόποι οργάνωσης και ποιοτικού ελέγχου της εργασίας που να προσφέρουν δυνατότητες αύξησης της παραγωγικότητας και της απόδοσης ψηλής ποιότητας στο τελικό προϊόν.

Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου ο στρατηγικός στόχος που φαίνεται να προσφέρει προοπτικές είναι η ανάπτυξη συγκοινωνιακών και περιβαλλοντικών υποδομών, όπως τα πολεοδομικά οδικά έργα για αναβάθμιση του αστικού οδικού δικτύου που υστερεί σε σχέση με το υπεραστικό δίκτυο. Επίσης, άλλοι στόχοι που προσφέρουν προοπτική είναι η δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη των δημόσιων συγκοινωνιών, η ανάπλαση των αστικών κέντρων και των κοινοτήτων για τη δημιουργία ενός πιο ανθρωποκεντρικά δομημένου περιβάλλοντος και η δημιουργία μικρής κλίμακας ενεργειακών υποδομών από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Ο τομέας των μεγάλων ενεργειακών υποδομών προσφέρεται κυρίως για τις μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις του κλάδου, που ήδη δραστηριοποιούνται σε ανάλογα έργα υποδομής. Η συνεργασία με μεγάλες διεθνείς εταιρείες του τομέα που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στην Κύπρο θα πρέπει να γίνει με τρόπο που να δίνει την ευκαιρία μεταφοράς γνώσης και άντλησης εμπειριών, με μακροπρόθεσμο στόχο τη δημιουργία αυτόνομης τοπικής βιομηχανίας στον τομέα αυτό.

Αποτελεί λοιπόν αδήριτη ανάγκη η εκ βάθρων προσαρμογή του κατασκευαστικού κλάδου ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί επάξια στη νέα τάξη πραγμάτων. Η τεχνογνωσία υπάρχει. Το μόνο που απομένει είναι η καθορισμός στρατηγικής και ο συντονισμός της υλοποίησής της.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ κάθε επιτυχία στη σειρά των σεμιναρίων αυτών που εγκαινιάζονται σήμερα. Είμαι βέβαιος ότι θα εξαχθούν ενδιαφέροντα συμπεράσματα και μηνύματα για περαιτέρω προβληματισμό και από κοινού επεξεργασία όπου χρειάζεται.

Τέλος, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων θα συνεχίσει να στηρίζει με όσα μέσα διαθέτει την οικοδομική βιομηχανία του τόπου στην προσπάθειά της τόσο για ανάπτυξη της τεχνογνωσίας και την ανάληψη πρωτοβουλιών από όλους τους εταίρους σε νέες τάσεις και νέα οικονομικά μοντέλα, όσο και για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα έχουν ως αποτέλεσμα την αναζωογόνηση του κλάδου και της ευρύτερης οικονομίας.