mtcw


Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω σε αυτή την πολύ σημαντική ημερίδα για την οδική ασφάλεια, που έχει θέμα «Η ψυχολογία των νεαρών οδηγών». Η ημερίδα διοργανώνεται από το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, εκ μέρους του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. Έχουμε την τιμή και τη χαρά να συμμετέχουν στην ημερίδα με παρουσιάσεις, τρεις έγκριτοι ειδικοί ψυχολόγοι από το εξωτερικό και την Κύπρο, η κα Divera Twisk του Ολλανδικού Ερευνητικού Ινστιτούτου για την Οδική Ασφάλεια SWOV, ο κ. Χαράλαμπος Ρούσσος συγκοινωνιακός ψυχολόγος που εργάζεται στη Γερμανία και η Δρ. Γεωργία Παναγιώτου του Πανεπιστημίου Κύπρου. Τους ευχαριστώ θερμά για την προθυμία τους να συμμετάσχουν στην ημερίδα και να μας προσφέρουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους για την αντιμετώπιση του οξύτατου προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων με νεαρούς οδηγούς. Ευχαριστώ επίσης θερμά όλους τους συμμετέχοντες στην ημερίδα, τους οποίους θεωρούμε συνεργάτες και συμμάχους στον πόλεμο που έχουμε κηρύξει κατά της οδικής βίας.

Η μικρή Κύπρος θρηνεί κάθε χρόνο μια εκατόμβη νεκρών στην άσφαλτο. Οι νέοι έχουν δυστυχώς ένα πολύ δυσανάλογο μερίδιο σ΄ αυτό το φόρο αίματος με περσότερο από το ένα τρίτο του συνόλου των θανάτων. Νομίζω ότι δεν υπάρχει πιο άδικος και πιο παράλογος θάνατος από το θάνατο σε οδικό δυστύχημα. Νέοι άνθρωποι να χάνουν τη ζωή τους πάνω στο άνθος της νιότης τους, τις περισσότερες φορές σε στιγμές χαράς και διασκέδασης, οικογενειάρχες σκοτώνονται την ώρα του μεροκάματου, παιδιά πεθαίνουν πριν ακόμα γνωρίσουν τη ζωή. Χιλιάδες συνάνθρωποι μας χάθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες σ΄ αυτό τον ακήρυκτο πόλεμο της ασφάλτου.

Η Κυβέρνηση έχει θέσει το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων στην κορυφή των προτεραιοτήτων της και έχει υιοθετήσει το στόχο της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης για μείωση των θυμάτων σε οδικά δυστυχήματα κατά 50% μέχρι το 2010. Αυτή η αλόγιστη σφαγή στην άσφαλτο δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων είναι πολύπλοκο και πολυδιάστατο. Αφορά στην ποιότητα των δρόμων και των οχημάτων μας, στην αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών άμεσης περίθαλψης, αλλά περισσότερο αφορά στην ποιότητα της συμπεριφοράς μας στο δρόμο.

Για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των δρόμων μας έχουν γίνει πολλά τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τους αυτοκινητόδρομους, τους άλλους υπεραστικούς δρόμους και το κύριο οδικό δίκτυο στις πόλεις και στις κοινότητες. Το δευτερεύον οδικό δίκτυο στις πόλεις και στην ύπαιθρο συνεχίζει δυστυχώς να παρουσιάζει πολλές ελλείψεις, έχουμε όμως εγκαινιάσει μια μεγάλη προσπάθεια για στενότερη συνεργασία του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με τις Τοπικές Αρχές για την αναβάθμιση και των δρόμων αυτών.

Το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων έχει επεκταθεί σημαντικά και οι άλλοι υπεραστικοί δρόμοι έχουν βελτιωθεί με την ασφαλτόστρωση των παγκέτων, την τοποθέτηση στηθαίων ασφάλειας, την αναβάθμιση της οδικής σήμανσης, τη βελτίωση επικίνδυνων στροφών και τη λήψη διορθωτικών μέτρων σε μελανά σημεία. Πολλές κύριες οδικές αρτηρίες μέσα στις πόλεις και σε κοινότητες έχουν ανακατασκευαστεί με σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας. Ο στόχος είναι όλοι οι δρόμοι της Κύπρου να έχουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά και τον εξοπλισμό για να συγχωρούν τα ανθρώπινα λάθη των οδηγών.

Το επίπεδο ασφάλειας των οχημάτων έχει επίσης βελτιωθεί σημαντικά αφού από το 2004 όλα τα καινούργια οχήματα που εγγράφονται πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, έχει καθιερωθεί ο συστηματικός τεχνικός έλεγχος, στα κέντρα επιθεώρησης αλλά και στους δρόμους και η εγκατάσταση ζωνών ασφάλειας σε όλα τα καθίσματα των μικρών επιβατικών οχημάτων έχει γίνει υποχρεωτική, όπως επίσης και η χρήση ειδικών συστημάτων συγκράτησης για παιδιά. Η εγκατάσταση και χρήση ζωνών ασφάλειας έχει επίσης γίνει πρόσφατα υποχρεωτική για όλα τα λεωφορεία και φορτηγά που εγγράφονται. Γενικά προωθείται η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων με τα προγράμματα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων.

Για την αναβάθμιση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών άμεσης περίθαλψης, το Υπουργείο Υγείας προωθεί την αύξηση του αριθμού των σταθμών ασθενοφόρων, τη λειτουργία Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων Ασθενοφόρων παγκύπριας εμβέλειας, την εισαγωγή του θεσμού του διασώστη στο πλήρωμα των ασθενοφόρων και τη συνεχή αναβάθμιση του εξοπλισμού των ασθενοφόρων.

Είναι όμως δεδομένο ότι στη μεγάλη πλειονότητα των οδικών δυστυχημάτων καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει κάποιο ανθρώπινο λάθος ή απερισκεψία. Αυτό το γεγονός είναι πιο έντονο στους νεαρούς οδηγούς λόγω του αυθορμητισμού και παρορμητισμού της νιότης, αλλά και λόγω της απειρίας στην οδήγηση.

΄Ετσι μεγάλο μέρος της προσπάθειας του Κράτους αφορά στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς. Τα μέτρα είναι ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αστυνόμευσης, η εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με εκστρατείες οδικής ασφάλειας και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών.

΄Ομως για τη ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος, πρέπει να αντιληφθεί ο καθένας από εμάς ότι έχει τη δική του προσωπική ευθύνη και υποχρέωση να συμβάλει με τη σωστή του συμπεριφορά στους δρόμους, στην αποτροπή των οδικών δυστυχημάτων. Η λύση είναι η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, ο σεβασμός στους άλλους που χρησιμοποιούν τους δρόμους και η ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε τα λάθη που κάνουν οι άλλοι.

«Η Οδική Ασφάλεια δεν είναι θέμα τύχης» ήταν το εύστοχο σύνθημα της Παγκόσμιας Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας των Ηνωμένων Εθνών το 2007 που είχε θέμα την «Οδική Ασφάλεια των Νέων». Η Οδική Ασφάλεια εξαρτάται από όλους μας και από τον καθένα μας ξεχωριστά. Ας εργαστούμε όλοι μαζί για να κάνουμε τη διαφορά.

Είμαι βέβαιος ότι η σημερινή ημερίδα θα συμβάλει τα μέγιστα στις προσπάθειες για τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων με νέους στην Κύπρο και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες.