mtcw


Με ιδιαίτερη χαρά έθεσα υπό την αιγίδα μου, μαζί με τους αγαπητούς συναδέλφους Υπουργούς, Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Παιδείας και Πολιτισμού και Υγείας, την εκστρατεία οδικής ασφάλειας για τους νέους, με θέμα την ταχύτητα και τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Συγχαίρω και ευχαριστώ θερμά τη Νεανική Εφημερίδα Click, τον Κυπριακό Οργανισμό Νέων για την Οδική Ασφάλεια REACTION και το διεθνή Οργανισμό Οδικής Ασφάλειας Νέων YOURS, για την εξαιρετική πρωτοβουλία τους να διοργανώσουν την εκστρατεία αυτή, που φέρνει τους νέους στην πρώτη γραμμή του αγώνα για την αντιμετώπιση της μεγάλης κοινωνικής μάστιγας των οδικών συγκρούσεων.

Η πατρίδα μας θρηνεί κάθε χρόνο δεκάδες νεκρούς στην άσφαλτο και δυστυχώς οι νέοι έχουν ένα πολύ δυσανάλογο μερίδιο σ΄ αυτό το φόρο αίματος, με περισσότερο από το ένα τρίτο του συνόλου των θανάτων να είναι νεαρά άτομα κάτω των 25 ετών. Νομίζω ότι δεν υπάρχει πιο άδικος αλλά και πιο παράλογος θάνατος από το θάνατο σε μια οδική σύγκρουση. Είναι πραγματικά αδιανόητο νέοι άνθρωποι να αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ή ανάμεσα σε συντρίμμια και μάζες σιδερικών, οικογενειάρχες να σκοτώνονται την ώρα του μεροκάματου, μικρά παιδιά να σβήνουν πριν ακόμα γευτούν την ίδια τη ζωή.

Η Κυπριακή Κυβέρνηση, ανταποκρινόμενη στην ευθύνη της για τη ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος, είχε υιοθετήσει στο Στρατηγικό της Σχέδιο για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2005-2010 ως εθνικό στόχο τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των θυμάτων σε οδικά δυστυχήματα κατά 50% μέχρι το 2010. Με τις συλλογικές προσπάθειες όλων των αρμοδίων υπηρεσιών αλλά και με τη στήριξη της κυπριακής κοινωνίας, καταγράφηκε στο τέλος του 2010, μείωση 41,7% στους νεκρούς και 50,4% στους τραυματίες. Ο στρατηγικός μας στόχος επιτεύχθηκε όσο αφορά τους τραυματίες, ενώ δεν κατορθώσαμε να πετύχουμε τη μείωση κατά 50% στους νεκρούς, παρόλο που πλησιάσαμε αρκετά το στόχο μας. Ακόμα, το 2010, που είχε κηρυχθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια, ως Έτος Οδικής Ασφάλειας με Επίκεντρο τους Νέους, πετύχαμε μείωση κατά 45% στους νεκρούς νέους μέχρι 25 ετών. Όμως, παρά τις επιτυχίες αυτές, απέχουμε πολύ ακόμα, από τα βέλτιστα επίπεδα οδικής ασφάλειας άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Το πρόβλημα των οδικών συγκρούσεων είναι πολύπλοκο και πολυδιάστατο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχει σχέση και με την ποιότητα των δρόμων και την καταλληλότητα και ασφάλεια των οχημάτων μας, με την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών άμεσης πρόσβασης στον τραυματία και περίθαλψης, όμως αναντίλεκτα αυτό που μετρά περισσότερο είναι η οδική μας συμπεριφορά είτε ως οδηγοί, είτε ως συνεπιβάτες. Στη μεγάλη πλειονότητα των οδικών συγκρούσεων, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει κάποιο ανθρώπινο λάθος ή απερισκεψία που μπορεί να αποβούν μοιραία. Αυτό το γεγονός είναι πιο έντονο στους νεαρούς οδηγούς, λόγω του αυθορμητισμού και παρορμητισμού της νιότης, αλλά και λόγω της απειρίας στην οδήγηση.

΄Ετσι, μεγάλο μέρος της προσπάθειας του Κράτους αφορά στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς. Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αστυνόμευσης, η εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία από την προδημοτική εκπαίδευση μέχρι και το Λύκειο, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με εκστρατείες οδικής ασφάλειας και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών είναι μερικά από τα μέτρα που λαμβάνονται.

Η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, έχουν θέσει την Οδική Ασφάλεια ανάμεσα στις κύριες προτεραιότητες τους και έχει δοθεί νέα ώθηση στις προσπάθειες για τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων. Όμως οι προσπάθειες του κράτους δεν αρκετές για την αντιμετώπιση αυτής της μεγάλης κοινωνικής μάστιγας. Απαιτείται η συστράτευση ολόκληρης της κυπριακής κοινωνίας, του κάθε κύπριου πολίτη ξεχωριστά.

Για τη ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων, πρέπει ο καθένας από εμάς να αντιληφθεί ότι έχει τη δική του προσωπική ευθύνη και υποχρέωση να συμβάλει με τη σωστή του συμπεριφορά στους δρόμους, στην αποτροπή των οδικών δυστυχημάτων. Το ζητούμενο είναι η πιστή τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, ο σεβασμός στους άλλους που χρησιμοποιούν τους δρόμους και η ετοιμότητα μας να αντιμετωπίσουμε τα λάθη που κάνουν οι άλλοι. Ο δρόμος δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για θανάσιμους ανταγωνισμούς και μαγκιές. Γιατί πραγματική μαγκιά είναι να μην προκαλείς με την οδική συμπεριφορά σου τον θάνατο και τη δυστυχία. Πραγματική μαγκιά είναι να τηρείς τους κανόνες, να αντιστέκεσαι στις παρανομίες και να παραμένεις ζωντανός.

Η πρωτοβουλία για τη διοργάνωση της εκστρατείας αυτής αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ευρύτερη εμπλοκή της κυπριακής κοινωνίας στον πόλεμο που έχουμε κηρύξει κατά του Μολώχ της ασφάλτου. Συγχαίρω και ευχαριστώ για ακόμα μια φορά όλους τους διοργανωτές και είμαι βέβαιος ότι το ενδιαφέρον τους για την Οδική Ασφάλεια θα διατηρηθεί αμείωτο και θα βρει πολλούς μιμητές. Γιατί η Οδική Ασφάλεια εξαρτάται από όλους μας και από τον καθένα από εμάς ξεχωριστά. Ας εργαστούμε όλοι μαζί για να κάνουμε τη διαφορά.