mtcw


Με μεγάλη μου χαρά βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, ανάμεσα σε στενούς συνεργάτες και φίλους και θα ήθελα να ευχαριστήσω την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών (ΚΕΠ) για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μας έδωσε να βρεθούμε και να συζητήσουμε θέματα που αφορούν την κυπριακή και την ελληνική ναυτιλία.

Οι άρρηκτοι δεσμοί που δένουν τις χώρες μας είναι εμφανείς. Ο ελληνικός και ο κυπριακός στόλος είναι κυρίαρχοι στην Ευρώπη. Η υποστήριξη της Ελλάδας προς την Κύπρο είναι πολύ σημαντική και θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε γι’ αυτό, και να σας διαβεβαιώσουμε, για άλλη μια φορά, ότι και η Κύπρος θα συνεχίσει να παρέχει την αμέριστη υποστήριξή της στην Ελλάδα. Η Κύπρος σε καμιά περίπτωση δεν θέλει να ανταγωνιστεί την Ελλάδα ή το ελληνικό νηολόγιο. Είναι κοινό μας συμφέρον η κυπριακή και η ελληνική ναυτιλία να εκσυγχρονίζονται ποιοτικά και ποσοτικά και να αναπτύσσονται ταυτόχρονα. Η αλληλοϋποστήριξη, ο σεβασμός και τα κοινά συμφέροντα της Ελλάδας και της Κύπρου, μας οδηγούν σε κοινή πολιτική και στενή συνεργασία των χωρών μας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχεις δυνατούς συμμάχους σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, όπως είναι η Ελλάδα. Οι επιδιώξεις της Ελλάδας και της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε διεθνείς οργανισμούς όπως είναι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, σίγουρα ενδυναμώνονται με την αλληλοϋποστήριξη, και οι θέσεις των χωρών μας, με τη χάραξη κοινής πολιτικής, κατοχυρώνονται προς το συμφέρον όλων.

Η Κύπρος αποτελεί σήμερα μια παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και ένα καθ΄ όλα σύγχρονο, ποιοτικό και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα. Τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλιακή πολιτική της Κύπρου εστιάστηκε στη βελτίωση της ναυτικής ασφάλειας, εφαρμόζοντας μια σειρά από αυστηρά και αποτελεσματικά μέτρα. Η πολιτική αυτή συνάδει με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και την εικόνα που η Κύπρος επιθυμεί να προβάλλει στον ναυτιλιακό κόσμο. Τα μέτρα αυτά αποδείχθηκαν αρκετά επιτυχή επιτρέποντας στην Κύπρο να συμπεριληφθεί στη Λευκή Λίστα τόσο του Μνημονίου Συνεννόησης των Παρισίων για τον Έλεγχο Κράτους Λιμένα (Paris MoU) όσο και του Μνημονίου του Τόκυο (Tokyo MoU). Το 2009 η Κύπρος πέτυχε ακόμα ένα στόχο. Έχει αφαιρεθεί από τη Λίστα Προτεραιότητας Ελέγχου της Αμερικανικής Ακτοφυλακής. Οι επιτυχίες αυτές της κυπριακής ναυτιλίας συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου και στην καθιέρωση της κυπριακής σημαίας ως σημαία κύρους και αξιοπιστίας.

Πρόσφατα η Κύπρος έχει εισαγάγει ένα νέο φορολογικό πλαίσιο για την κυπριακή εμπορική ναυτιλία, το οποίο εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 24 Μαρτίου 2010 και είναι συμβατό με τις κοινοτικές κατευθυντήριες γραμμές για κρατικές ενισχύσεις στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Ο νέος αυτός Νόμος, που τιτλοφορείται ως «ο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) Νόμος του 2010», έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και είναι σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2010.

Στόχος του Νόμου είναι να εναρμονιστούν με το κοινοτικό κεκτημένο τα δύο προηγούμενα κυπριακά σχέδια κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της ναυτιλίας, δηλαδή της φορολογικής ελάφρυνσης για τους πλοιοκτήτες κυπριακών πλοίων και για τις πλοιοδιαχειρίστριες εταιρείες που εδρεύουν στην Κύπρο. Ταυτόχρονα, ο Νόμος εισάγει δύο άλλα σχέδια κρατικών ενισχύσεων, και αυτά πλήρως εναρμονισμένα με το ισχύον κοινοτικό κεκτημένο: ένα για τους πλοιοκτήτες αλλοδαπών πλοίων και ένα για τους ναυλωτές πλοίων (που και στις δύο περιπτώσεις είναι φορολογικοί κάτοικοι της Κύπρου).

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του νέου φορολογικού πλαισίου συνοψίζονται ως ακολούθως:

(1) Με το καινούργιο φορολογικό πλαίσιο επιβάλλεται και εισπράττεται ετήσιος φόρος στους επιλέξιμους πλοιοκτήτες, επιλέξιμους ναυλωτές και επιλέξιμους πλοιοδιαχειριστές, ο οποίος υπολογίζεται με βάση την καθαρή χωρητικότητα των πλοίων που τους ανήκουν, που ναυλώνουν ή που διαχειρίζονται αντίστοιχα. Όλοι οι προαναφερθέντες φορείς της ναυτιλίας που είναι επιλέξιμοι για το νέο φορολογικό σύστημα, θα απολαμβάνουν, επίσης, απαλλαγής από το φόρο εισοδήματος για εισοδήματα μερισμάτων, για εισοδήματα από τόκους που προκύπτουν από τις επιλέξιμες ναυτιλιακές δραστηριότητες, καθώς και από τα κέρδη από τις πωλήσεις πλοίων (στην περίπτωση των πλοιοκτητών). Επίσης, δεν επιβάλλεται οποιοσδήποτε φόρος στα κέρδη ή άλλα οφέλη από την εργοδότηση του πλοιάρχου, των αξιωματικών και άλλων μελών του πληρώματος επιλέξιμου κυπριακού πλοίου που απασχολείται σε επιλέξιμη ναυτιλιακή δραστηριότητα.

(2) Όλα τα κυπριακά σχέδια ακολουθούν το σύστημα του απλοποιημένου φόρου χωρητικότητας.

(3) Τη σχετική φορολογία του φόρου χωρητικότητας θα συνεχίσει να επιβάλλει το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας. Οι πλοιοκτήτες κυπριακών πλοίων θα συνεχίσουν να φορολογούνται αυτόματα με φόρο χωρητικότητας. Για τα υπόλοιπα τρία σχέδια - για πλοιοκτήτες αλλοδαπών πλοίων, ναυλωτές και πλοιοδιαχειριστές - οι επιλέξιμες επιχειρήσεις θα υπόκεινται στο σύστημα του ετήσιου φόρου χωρητικότητας κατόπιν ρητής επιλογής τους η οποία θα ισχύει για δέκα χρόνια.

(4) Στο σύστημα φόρου χωρητικότητας εντάσσονται μόνο τα επιλέξιμα πλοία που απασχολούνται σε επιλέξιμες ναυτιλιακές δραστηριότητες. Τα πλοία κατηγοριοποιούνται σε επιλέξιμα και μη, ανάλογα με τον τύπο και τη δραστηριότητα τους. Επιλέξιμη ναυτιλιακή δραστηριότητά σημαίνει οποιαδήποτε εμπορική επιχείρηση ή δραστηριότητα η οποία συνιστά θαλάσσια μεταφορά ή διαχείριση πληρώματος, ή τεχνική διαχείριση επιλέξιμων πλοίων. Επιλέξιμες δραστηριότητες για ένταξη στο σύστημα φόρου χωρητικότητας αποτελούν, επίσης, και οι εργασίες ρυμούλκησης, βυθοκόρησης και τοποθέτησης υποθαλάσσιων καλωδίων. Με τα πιο πάνω διασφαλίζεται ότι τα μη επιλέξιμα πλοία ή δραστηριότητες που δεν συνιστούν θαλάσσιες μεταφορές ή πλοιοδιαχείρηση, θα φορολογούνται από το Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων με εταιρικό φόρο με τον κανονικό συντελεστή 10% επί του φορολογητέου εισοδήματος. Οι επιλέξιμοι πλοιοκτήτες, επιλέξιμοι ναυλωτές και επιλέξιμοι διαχειριστές πλοίων οι οποίοι αποκτούν, ταυτόχρονα, εισόδημα το οποίο προκύπτει από μη επιλέξιμη ναυτιλιακή δραστηριότητα, οφείλουν να τηρούν τέτοια βιβλία και αρχεία ώστε να είναι δυνατόν να καθορίζουν το εισόδημα που εμπίπτει στο σύστημα φόρου χωρητικότητας και το εισόδημα το οποίο δεν εμπίπτει χωριστά και να ετοιμάζουν χωριστούς λογαριασμούς.

Ευρύτεροι στόχοι του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πλοιοκτητών και των φορέων εκμετάλλευσης πλοίων (ναυλωτών και διαχειριστών πλοίων) της ΕΕ, η διατήρηση των θέσεων απασχόλησης και της ναυτικής εμπειρογνωμοσύνης, η υποστήριξη της ανάπτυξης της ναυτιλιακής οικονομίας, η δημιουργία κινήτρων για την απασχόληση ναυτικών από την ΕΕ, η νηολόγηση των πλοίων σε νηολόγια της ΕΕ και η συμβολή στη σύνδεση των ναυτιλιακών οικονομιών των κρατών μελών της ΕΕ με παράλληλη διατήρηση της συνολικής ανταγωνιστικότητας του τομέα.

Ειδικότερα, το κυπριακό καθεστώς φορολόγησης χωρητικότητας ενθαρρύνει την εγγραφή ή επανεγγραφή πλοίων σε νηολόγια της ΕΕ και αναμένεται να δώσει ώθηση στον ναυτιλιακό κλάδο, συμβάλλοντας κατά τον τρόπο αυτό στη δημιουργία ενός ασφαλούς, αποτελεσματικού, σίγουρου και φιλικού προς το περιβάλλον τομέα θαλάσσιων μεταφορών. Συγκεκριμένα, με την εφαρμογή του νέου καθεστώτος γίνεται εφικτή η προέκταση της κοινοτικής ναυτιλιακής πολιτικής για την ενίσχυση της ασφάλειας στη ναυσιπλοΐα σε μη κοινοτικά πλοία. Ουσιαστικά, αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι οι ναυτιλιακές δραστηριότητες που ευδοκιμούν στη Κύπρο διασφαλίζουν την εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου, ιδιαίτερα των υψηλών επιπέδων ασφάλειας σε πλοία ανεξαρτήτως σημαίας. Συνεπώς, η Κύπρος εξελίσσεται σε εκφραστή των ποιοτικών προτύπων και των υψηλών επιπέδων ασφάλειας που χαρακτηρίζουν την ευρωπαϊκή ναυτιλιακή πολιτική, στα μη κοινοτικά πλοία εκτός της επικράτειας της ΕΕ.

Συνοψίζοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι τα μέτρα αυτά έρχονται να τονώσουν την κυπριακή ναυτιλία και την εθνική οικονομία σε μια περίοδο που η διεθνής ναυτιλία επηρεάζεται από τη συνεχιζόμενη διεθνή οικονομική κρίση. Υπολογίζεται ότι το νέο φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου θα συμβάλει τα μέγιστα στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας και στη δημιουργία κλίματος σταθερότητας και θα αξιοποιηθεί από μεγάλο αριθμό ναυτιλιακών εταιρειών που εδρεύουν ή αναμένεται να εγκατασταθούν στην Κύπρο.

Ακόμη μια νομοθετική διάταξη που συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας, και ιδιαίτερα του κυπριακού νηολογίου, είναι η ενσωμάτωση στη νέα τροποποιητική νομοθεσία του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, της εξαίρεσης των υπηρεσιών διεθνούς μεταφοράς από το πεδίο του ΦΠΑ, σε περίπτωση που η πραγματική χρήση και εκμετάλλευση των υπηρεσιών αυτών πραγματοποιούνται εκτός των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Κυπριακή Κυβέρνηση έχει εντάξει την προσπάθεια συνεχούς ανάπτυξης της εμπορικής ναυτιλίας εντός των βασικών προτεραιοτήτων της και, συνεπώς, θα ήθελα να διαβεβαιώσω τους φίλους και συνεργάτες της ναυτιλιακής βιομηχανίας ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων θα βρίσκεται συνέχεια στο πλευρό τους και θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια αξιοποίησης της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη του εξέχοντα ρόλου της Κύπρου στην παγκόσμια ναυτιλία.

Τέλος, θα ήθελα να εκφράσω για άλλη μια φορά τη δέσμευση του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων και της Κυπριακής Κυβέρνησης για στενή συνεργασία με την Ελλάδα και να ευχηθώ προσωπικά στον καθένα και συλλογικά σε εθνικό επίπεδο, να εκμεταλλευθούμε σωστά τις ευκαιρίες που παρέχει η ναυτιλία, για συνεχή πρόοδο.