mtcw


Μιλώντας κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης είπε τα εξής:

«Χθες το Υπουργικό Συμβούλιο πήρε μια σημαντική, ιστορική θα έλεγα, απόφαση η οποία ανοίγει το δρόμο για τη νέα εποχή στις δημόσιες συγκοινωνίες στην Κύπρο. Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε όπως ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων δύο νομοσχέδια που τροποποιούν δύο υφιστάμενους Νόμους: τους περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμους του 2001 μέχρι 2009 και τους περί Ρυθμίσεως της Τροχαίας Μεταφοράς Νόμους του 1982 μέχρι 2009.

Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε, επίσης, να εγκριθούν οι παραχωρήσεις αποζημιώσεων στους λεωφορειούχους οι οποίοι, για τον άλφα ή βήτα λόγο θα επιλέξουν να μη συμμετάσχουν. Επίσης, ενέκρινε τη διαδικασία για τη σύναψη συμβάσεων παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας σ΄ ό,τι αφορά τις δημόσιες μεταφορές.

Μέσα από τα δύο νέα νομοσχέδια που τροποποιούν τους δύο υφιστάμενους Νόμους προωθείται η αναβάθμιση των δημόσιων επιβατικών μεταφορών. Δεύτερος στόχος είναι η διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου κατά τρόπο που να διασφαλίζει την εφαρμογή του Κοινοτικού Κανονισμού 1370 του 2007 η έναρξη της ισχύος του οποίου είναι στις 3 Δεκεμβρίου 2009. Μέσα από τον Κανονισμό αυτό θα ρυθμίζονται πλέον οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας σ΄ ό,τι αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ειδικότερα στα δύο νέα νομοσχέδια καθορίζεται:

· Η παροχή δημόσιας υπηρεσίας οδικών επιβατικών μεταφορών με βάση συμβάσεις παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας πλέον και όχι των αδειών Ε που ισχύουν στις πόλεις και θα εξακολουθήσουν να ισχύουν μέχρι τη συνομολόγηση των νέων συμβάσεων και των αδειών οδικών μεταφορών για τις αγροτικές περιοχές.

· Προβλέπεται μέσα από την τροποποίηση των Νόμων η διαδικασία σύναψης τέτοιων συμβάσεων.

· Προβλέπεται μεγάλες γεωγραφικές περιοχές καθολικής εξυπηρέτησης. Διασφαλίζεται και κατοχυρώνεται η συμμετοχή των υφιστάμενων λεωφορειούχων, παροχέων αυτής της υπηρεσίας.

· Επίσης διασφαλίζονται και κατοχυρώνονται τα δικαιώματα και των λεωφορειούχων και των εργοδοτουμένων στις εταιρείες που προσφέρουν σήμερα αυτές τις υπηρεσίες.

Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί πριν τις 9 Ιουλίου. Με βάση αυτό το νομοσχέδιο θα προχωρήσουμε και θα συνεχίσουμε τις διαβουλεύσεις για να καθοριστούν οι όροι συμμετοχής των λεωφορειούχων στις νέες συμβάσεις και οπωσδήποτε οι όροι της νέας υπηρεσίας.

Το σύστημα που υπάρχει είναι αναποτελεσματικό, είναι θνησιγενές και μέσα από αυτό γίνεται σπατάλη δημόσιου χρήματος και σε τελευταία ανάλυση δεν εξυπηρετεί τον Κύπριο πολίτη.

Επιδιώκουμε ένα νέο σύγχρονο αποτελεσματικό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών που θα αξιοποιεί το δημόσιο χρήμα με απόλυτο σεβασμό και με αποτελεσματικότητα και που κυρίως θα εξυπηρετεί τον Κύπριο πολίτη. Σήμερα στην Κύπρο με δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς διακινείται το 1,7% των πολιτών ενώ ο μέσος όρος της Ευρώπης υπερβαίνει το 15%. Άρα θα πρέπει η χώρα μας να κινηθεί προς την κατεύθυνση των σύγχρονων κοινωνιών για να σταματήσουμε να υφιστάμεθα τις επιπτώσεις της μη ύπαρξης ενός συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών. Πρόκειται για επιπτώσεις οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές καθώς και στη δημόσια υγεία και την οδική ασφάλεια.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 209 παροχείς αυτής της υπηρεσίας. Υπάρχουν πέντε αστικές εταιρείες που εξυπηρετούν τις πέντε πόλεις, υπάρχουν 26 ΠΕΑΛ και 178 φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είναι αδειούχοι για να εκτελούν αυτή την υπηρεσία. Προσπαθούμε να μεταβούμε από αυτό το καθεστώς των 209 παροχέων σε ένα καθεστώς όπου θα υπάρχουν μεγάλες περιφερειακές εταιρείες. Αυτή τη στιγμή η εισήγησή μας είναι για πέντε μεγάλες περιφερειακές εταιρείες συν μία διαστική όπου θα λειτουργήσουν οι οικονομίες κλίμακος, θα λειτουργήσουν οι συνέργειες για να μπορέσουμε και πιο αποτελεσματικά να προσφέρουμε αυτή την υπηρεσία αλλά και ο πολίτης να νιώθει ότι το δημόσιο χρήμα δαπανάται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Αυτή τη στιγμή στην υπηρεσία των δημόσιων μεταφορών υπάρχουν 1.016 λεωφορεία εκ των οποίων τα παλαιότερα έχουν ηλικία μέχρι και 35 χρόνων. Στοχεύουμε να πάμε σε ένα νέο σύστημα με 1.000 – 1.200 σύγχρονα λεωφορεία με όλες τις προδιαγραφές, προσιτά στον κάθε πολίτη και ιδίως στους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα. Η ηλικία των λεωφορείων αυτών σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερβαίνει ένα μέγιστο όριο δέκα ετών, ίσως και λιγότερο.

Σήμερα έχουμε ένα σύστημα με πολύ περιορισμένες διαδρομές και πολύ αραιά δρομολόγια. Θα πάμε σε ένα νέο σύστημα με διπλασιασμό των δρομολογιών κυρίως στις αστικές περιοχές, με πυκνά δρομολογία, με αναδιάταξη και ευθυγράμμιση αυτών των δρομολογιών. Αυτή τη στιγμή έχουμε ωράρια που στην καλύτερη περίπτωση φθάνουν μέχρι τις 6 ή 7 το απόγευμα. Το ωράριο θα επεκταθεί και θα φθάνει μέχρι τις 11.30 – 12.00 το βράδυ και σε κάποιες περιοχές και μετά τα μεσάνυκτα για να εξυπηρετούνται οι νεαροί που ξενυχτούν. Θα υπάρχει πυκνή σύνδεση στις αστικές περιοχές που θα συνδέουν, για παράδειγμα, τα συγκοινωνικά κέντρα στη Λευκωσία. Στην πρωτεύουσα υπάρχει ένας αριθμός συγκοινωνιακών κέντρων όπως είναι η Πλατειά Σολωμού, το Νοσοκομείο, το Πανεπιστήμιο, το Δημαρχείο Στροβόλου και η Διεθνής Έκθεση. Αυτά τα κέντρα θα συνδεθούν με πυκνές διαδρομές. Για παράδειγμα έξω από τα κυβερνητικά κτήρια στη Δημοσθένη Σεβέρη αυτή τη στιγμή έχουμε 47 διελεύσεις λεωφορείων. Με το νέο σύστημα οι διελεύσεις των λεωφορείων από το συγκεκριμένο σημείο θα υπερβούν τις 400. Συγκεκριμένα θα έχουμε 430 διελεύσεις στην πλήρη ανάπτυξη του συστήματος.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας αριθμός χωριών, γύρω στα 70 που δεν εξυπηρετούνται με καμία διαδρομή παρόλο ότι υπάρχουν λεωφορεία αδειοδοτημένα για να εξυπηρετούν αυτά τα χωριά. Δεν γίνονται διαδρομές γιατί δεν είναι συμφέρουσες. Με το νέο σύστημα δεν θα υπάρξει κανένα χωριό και καμία κοινότητα που να μην έχει τουλάχιστον τρεις ημερήσιες διαδρομές που να εξυπηρετούν τους κατοίκους: και αυτούς που διαμένουν σήμερα εκεί και αυτούς που θα αποφασίσουν να πάνε να κατοικήσουν στα χωριά αυτά.

Το κόμιστρο σήμερα είναι γύρω στο 1.20 ευρώ για κάθε επιβίβαση. Στόχος μας είναι όπως αυτό το κόμιστρο γίνει 75 σεντ για συνδυασμένες διαδρομές, δηλαδή για ένα δίωρο ή τρίωρο κάποιος που θα θέλει να πάει από οποιοδήποτε σημείο μιας περιφέρειας σε οποιοδήποτε σημείο της περιφερείας αυτής να μπορεί να αλλάξει όσα λεωφορεία χρειάζεται με 75 σεντ. Στις δε διαστικές διαδρομές αυτό το κόμιστρο θα είναι τρία ευρώ. Αυτή τη στιγμή τα λεωφορεία διανύουν 14 εκατομμύρια χιλιόμετρα για να εξυπηρετήσουν τον κόσμο. Αυτό ο αριθμός θα ανέβει στα 40 εκατομμύρια χιλιόμετρα στην τελική εξέλιξη του συστήματος.

Αυτή τη στιγμή μόνο το 1,7% των διακινουμένων χρησιμοποιεί τα λεωφορεία. Στόχος είναι σε οκτώ έως δέκα χρόνια αυτός ο αριθμός να ανέβει στο 10% για να μπορέσουμε να πούμε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες πράγματι συνέβαλαν στην απάμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Σήμερα δαπανώνται 32.5 εκ. ευρώ για δημόσιες συγκοινωνίες, κυρίως για μεταφορά μαθητών, ηλικιωμένων και άλλων δικαιούχων κατόχων κοινωνικής κάρτας. Στόχευσή μας είναι η σταδιακή αναβάθμιση μέσα από την αύξηση των δρομολογίων και την ταυτόχρονη, όμως, αύξηση των διακινουμένων ώστε να αυξηθούν και τα έσοδα. Με ένα επιπρόσθετο ποσό που μπορούν να αντέξουν τα κυβερνητικά ταμεία στοχεύουμε να κάνουμε αυτό που επιδιώκουμε σταδιακά και ανάλογα με την αύξηση των δρομολογιών που εμείς θα ελέγχουμε και αναλόγως της ανταπόκρισης του κοινού. Στόχος μας είναι στα επόμενα δύο με τέσσερα χρόνια να υπάρχει πλήρης ανάπτυξη του συστήματος με όλα τα λεωφορεία και όλες τις διαδρομές χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα υπάρχει και πλήρης ανταπόκριση του κοινού. Η πλήρης ανταπόκριση και η αύξηση των επιβατών στο 10% των διακινουμένων ενδεχομένως να υπάρξει με το τέλος της οκταετίας ή της δεκαετίας. Έτσι στην αρχή θα χρειαστεί μια αποφασιστική στήριξη του συστήματος η οποία σταδιακά θα γίνει πιο ομαλή.

Είναι πολύ σημαντικό να πούμε πώς φθάσαμε ως εδώ. Φθάσαμε ως εδώ μέσα από διαδικασίες απόλυτης διαφάνειας, απόλυτων δημοκρατικών διαδικασιών. Πρέπει να σας πω ότι μόνο μέσα στο 2009 πραγματοποιήσαμε μία παγκύπρια ανοικτή συγκέντρωση με τους εμπλεκομένους λεωφορειούχους, συντεχνίες, δημαρχεία κ.ά., 13 ανοικτές συγκεντρώσεις ανά επαρχία, 16 συσκέψεις με εντολοδόχους ανά επαρχία και έξι συσκέψεις με την παγκύπρια συντονιστική επιτροπή ενδολοδόχων. Συνολικά είχαμε 36 ανοικτές πολύωρες συσκέψεις τους τελευταίους έξι μήνες στις οποίες συμμετείχαν υπηρεσιακοί παράγοντες, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου, ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και στις 16 συγκεντρώσεις συμμετείχε και ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων προσωπικά. Μέχρι σήμερα οι διαδικασίες έγιναν μέσα από επίμοχθες πολύωρες συσκέψεις στις οποίες συμμετέχουν όλοι όσοι πρέπει να συμμετάσχουν, οι πλείστες είναι ανοικτές, καταγράφονται πρακτικά και έτσι δεν έχει κανείς το δικαίωμα να πει ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε δεν ήταν πλήρης και απόλυτα διαφανής.

Μία μειοψηφία των λεωφορειούχων προτάσσει το θέμα των αποζημιώσεων. Το βασικό τους επιχείρημα είναι ότι θα πρέπει να συμφωνηθούν αποζημιώσεις σε ποσά που υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ για κάθε λεωφορειούχο πριν το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή. Το νομοσχέδιο ρυθμίζει τη διαδικασία για να καταλήξουμε σε συμβάσεις. Δηλαδή ζητούν πέραν των 100.000 ευρώ για κάθε λεωφορείο. Στα 1.000 λεωφορεία αν υπάρξει αυτό το επίπεδο της αποζημίωσης τότε θα μιλούμε για αποζημιώσεις πέραν των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι τελείως παράλογες και εξωπραγματικές αυτές οι απαιτήσεις. Το γιατί προτάσσονται αυτές οι απαιτήσεις ο καθένας μπορεί να εξάγει τα συμπεράσματά του. Εκείνο που θέλω να πω ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επαγγελματιών λεωφορειούχων συναινεί, αγκαλιάζει και στηρίζει αυτό το σχέδιο και αυτή την προσπάθεια. Είναι αυτό που ήθελαν και οι ίδιοι για όλα αυτά τα χρόνια γιατί πιστεύουν ότι μέσα από το σχέδιο θα υπάρξει μια συνέχεια και μια προοπτική στο επάγγελμα τους και κυρίως θα εξυπηρετηθεί η κοινωνία γιατί όλοι, πέρα από το ιδιωτικό μας συμφέρον, θα πρέπει να αισθανόμαστε ότι υπάρχει και το δημόσιο συμφέρον και να το τιμούμε.

Μέσα στο νομοσχέδιο καθορίζεται και διασφαλίζεται ότι θα υπάρξει για εκείνους που θα φύγουν μια δίκαιη και εύλογη αποζημίωση στη βάση αντικειμενικών και αναλογικών κριτηρίων που θα ισχύσουν καθολικά και ομοιόμορφα για όλους. Επιπρόσθετα, αν κάποιος επιλέξει να φύγει θα δικαιούται αυτής της αποζημίωσης άμεσα. Θα δικαιούται έστω και αν φύγει να εργοδοτηθεί ως υπάλληλος στη νέα εταιρεία. Αν επιλέξει να συμμετάσχει θα είναι συμμέτοχος – μέτοχος στη νέα εταιρεία. Επιπρόσθετα διασφαλίζονται και οι εργαζόμενοι αυτή τη στιγμή σε οποιοδήποτε φορέα που θα αποφασίσει να φύγει. Επιβάλλεται και διασφαλίζεται μέσα από τη νομοθεσία ότι και οι εργαζόμενοι σε μια εταιρεία η οποία δεν θα επιλέξει να συμμετάσχει θα εργοδοτηθούν ως εργοδοτούμενοι στο νέο φορέα. Άρα υπάρχει πλήρης διασφάλιση και των εργαζομένων και των λεωφορειούχων.

Σήμερα διατίθενται 32.5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για μια υπηρεσία που προσφέρουν 1.000 περίπου λεωφορεία. Ο μέσος όρος εισοδημάτων για κάθε λεωφορείο αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε 32.000 ευρώ. Εκείνο που θέλουμε είναι όπως αυτό το ποσό και ό,τι άλλο χρειαστεί επιπρόσθετα να δαπανηθεί αλλά θέλουμε μια υπηρεσία που να εξυπηρετεί τον πολίτη. Δεν θέλουμε αυτά τα ποσά και αυτά τα εισοδήματα να υφίστανται χωρίς ο πολίτης να έχει την υπηρεσία που θέλει. Δεν μπορεί δηλαδή ένα λεωφορείο να κάνει δύο διαδρομές την ημέρα, να μεταφέρει μαθητές, να έχει εισοδήματα δυσανάλογα με αυτό που προσφέρει διότι εκρίθη κατά καιρούς όλα αυτά τα χρόνια από διάφορες κυβερνήσεις σωστά ότι πρέπει να παρέχεται αυτή η υπηρεσία, αυτό το κοινωνικό αγαθό στους μαθητές της υπαίθρου αλλά να μην προσφέρει και το υπόλοιπο οκτάωρο εκείνην την υπηρεσία και εκείνες τις διαδρομές που χρειάζεται ο κόσμος για να εξυπηρετηθεί. Θέλουμε να καταστήσουμε τις εταιρείες αποτελεσματικές, θέλουμε οι λεωφορειούχοι, ασφαλώς, να πληρώνονται αλλά να παρέχουν την υπηρεσία που χρειάζεται ο πολίτης και ο τόπος.

Εύχομαι, μετά την υπερψήφιση του Νόμου από τη Βουλή να προχωρήσουμε με εντατικές διαβουλεύσεις όλο το καλοκαίρι. Έχουμε όλοι αναστείλει τις άδειες μας και θα προχωρήσουμε με εντατικές και αδιάλειπτες διαπραγματεύσεις και διαβουλεύσεις ώστε να καταλήξουμε μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου ενδεχομένως ποιοι φορείς θα συγκροτηθούν για να αρχίσουμε πλέον την τελική διαπραγμάτευση για τους όρους των συμβολαίων.

Στόχος είναι όπως μετά το Σεπτέμβρη όποια περιφέρεια είναι έτοιμη να συγκροτηθεί, να προχωρεί η συγκρότηση με απώτερο χρονικό ορίζοντα τις 3 Δεκεμβρίου 2009. Μέχρι την ημερομηνία αυτή είτε πρέπει να συνομολογηθούν οι νέες συμβάσεις είτε πλέον μπαίνουμε στη νέα εποχή που θα ισχύει ο Νόμος 1370 της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου η διαδικασία αυτή θα πρέπει να γίνει μέσα από τελείως ανοικτές διαδικασίες προσφορών».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε ότι θα ήταν λάθος να συζητούμε το ύψος των αποζημιώσεων και τους όρους της μη συμμετοχής χωρίς να καταλήξουμε στους όρους συμμετοχής των λεωφορειούχων. Εμείς, τόνισε, θέλουμε όλους τους λεωφορειούχους να συμμετάσχουν γιατί μόνο έτσι θα έχουμε μια ομαλή μετάβαση στο νέο περιβάλλον. Σε κάποιο στάδιο θα τεθεί στο τραπέζι το τι θα εξασφαλίσει ο κάθε επαγγελματίας αν θα συμμετάσχει και το τι θα έχει ως αποζημίωση αν δεν συμμετάσχει. Δεν γίνεται όμως από τώρα να καθοριστούν οποιαδήποτε ποσά χωρίς να γνωρίζουμε αυτούς τους όρους και το συνολικό αριθμό αυτών που θα αποχωρήσουν.

Εμείς θέλουμε όπως ένας ο οποίος θέλει να παραμείνει στο επάγγελμα να έχει ουσιαστικό όφελος. Κάποιος που θα θέλει να φύγει να έχει μια δίκαιη αναγνώριση των υπηρεσιών του.

Σε άλλη ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης απάντησε ότι σχεδόν η απόλυτη πλειοψηφία των λεωφορειούχων είναι υπέρ της αλλαγής. Όλοι θέλουν ένα νέο σύστημα γιατί αναγνωρίζουν ότι το υπάρχον σύστημα δεν προσφέρει υπηρεσίες. Ρίχτηκε το θέμα της αποζημίωσης των 100.000 ευρώ συν. Γύρω από αυτή την πρόταση δημιουργήθηκε μια ομάδα. Έστω και αν κάποιος συμφωνεί με το συνολικό σχέδιο ενδεχομένως ορισμένοι να στηρίζουν αυτή την πρόθεση για αποζημίωση 100.000 ευρώ συν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τάσσονται εναντίον της διαδικασίας για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η μειοψηφούσα ομάδα που σχηματίστηκε γύρω από αυτή την πρόταση δεν είναι ενάντια στη διαδικασία μετάβασης στο νέο σύστημα αλλά μια ομάδα που λέει ότι εμείς αυτή τη στιγμή θα επιμείνουμε να μην πάει στο νομοσχέδιο στη Βουλή. Εμείς τους εξηγήσαμε ότι αν δεν κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή τότε κλείνουν οι πόρτες γιατί δεν θα υπάρξει το νομοθετικό πλαίσιο για να συνεχίσουμε τη διαπραγμάτευση για να καταλήξουμε και στους όρους συμμετοχής και στους όρους μη συμμετοχής.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε ότι φέτος έχει κάνει δύο γύρους διαβουλεύσεων με τις ηγεσίες όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Τους εξηγήσαμε, είπε, τις βασικές πρόνοιες, ακούσαμε τις απόψεις τους, ανταλλάξαμε θέσεις και εισηγήσεις. Πρέπει να πω ότι αυτό που αποκόμισα από τις διαβουλεύσεις με τους πολιτικούς αρχηγούς είναι μια θετική αντιμετώπιση της πρόθεσής μας να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή στις δημόσιες συγκοινωνίες. Γι΄ αυτό ευελπιστώ ότι αυτή η θετική ανταπόκριση, στο βαθμό που υπάρχει, θα εκφραστεί και με την ψήφιση των δύο νομοσχεδίων.

Σε άλλη ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι σ΄ ό,τι αφορά το διάλογο για το θεσμικό πλαίσιο, για το νομοσχέδιο, το θέμα μεταφέρεται στη Βουλή. Ο ουσιαστικός, όμως, διάλογος για τους όρους των συμβολαίων, τους όρους συμμετοχής, τις αποζημιώσεις, τα κοστολόγια, η υποδομή κ.ά, θα συνεχιστεί.

Πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, είπε ο κ. Υπουργός, γιατί αλλάζει κατεστημένα. Οτιδήποτε αλλάζει τα κατεστημένα, οποιαδήποτε αλλαγή προκαλεί φοβίες και αντιδράσεις γιατί πιθανόν κάποιος να αισθάνεται ότι θίγονται ατομικά ή ιδιωτικά συμφέροντα και πιθανόν να θιγούν αλλά πάνω από όλα πρέπει να πρυτανεύσει το γενικότερο συμφέρον.

Σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε ότι κατά τη δημόσια διαβούλευση που έγινε λήφθηκαν 8000 απαντήσεις από τους πολίτες με εκατοντάδες σχόλια για τις δημόσιες συγκοινωνίες.