mtcw


Ευχαριστώ θερμά την Κυπριακή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας για την πρόσκληση να παραστώ στο Συμπόσιο Οδικής Ασφάλειας και τη συγχαίρω για την πρωτοβουλία της να φιλοξενήσει το ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μοτοσικλέτας. Χαιρετώ και καλωσορίζω στην Κύπρο όλους τους ξένους αντιπροσώπους.

Το πρόβλημα των οδικών δυστυχημάτων στην Κύπρο είναι μια πραγματική κοινωνική μάστιγα. Σε μια χώρα με λιγότερο από 800 χιλιάδες κατοίκους, σχεδόν εκατόν άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε οδικές συγκρούσεις. Το ένα τρίτο από αυτούς είναι μοτοσικλετιστές και οι περισσότεροι νέοι.

Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει υιοθετήσει τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των νεκρών σε οδικά δυστυχήματα κατά 50% μέχρι το 2010 και τον έχει επεκτείνει με τη συμπερίληψη των τραυματιών. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, εφαρμόζει από τις αρχές του 2005 το Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2005-2010. Το Στρατηγικό Σχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση όλων των βασικών παραγόντων πρόκλησης οδικών δυστυχημάτων, μέσα από συντονισμένες και ορθολογιστικά σχεδιασμένες ενέργειες.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις απουσιάζει το ανθρώπινο λάθος και η απερισκεψία από ένα οδικό δυστύχημα. Για το λόγο αυτό τα μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς όλων των χρηστών των δρόμων, αποτελούν την αιχμή του δόρατος της στρατηγικής για αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων.

Το έργο που πρέπει να επιτελεστεί είναι δύσκολο, αφού η οδική συμπεριφορά των Κυπρίων απέχει σημαντικά από την επιθυμητή. Τα αποτελέσματα της μελέτης SARTRE 3 για τις κοινωνικές αντιλήψεις σε 23 ευρωπαϊκές χώρες κατατάσσουν τη συμπεριφορά των Κυπρίων οδηγών ανάμεσα στις χειρότερες στην Ευρώπη. Η έλλειψη σεβασμού στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας είναι ο κανόνας παρά η εξαίρεση στους κυπριακούς δρόμους. Παραβίαση των ορίων ταχύτητας, παραβίαση του κόκκινου στα φώτα τροχαίας, δικυκλιστές χωρίς κράνος ή με κράνος άδετο, παιδιά στα γόνατα των γονιών ή όρθια στο πίσω κάθισμα, χρήση κινητού τηλεφώνου, στάθμευση όπου μας βολεύει και άλλες πολλές παραβάσεις συνθέτουν την εικόνα που παρουσιάζουν οι δρόμοι μας.

Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων συνεργάζεται στενά με την Αστυνομία, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αλλά και με ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς, για το σχεδιασμό και προώθηση μέτρων για τη βελτίωση της ανθρώπινης οδικής συμπεριφοράς. Τα μέτρα αυτά εντάσσονται σε διάφορους τομείς, οι κυριότεροι από τους οποίους είναι η νομοθεσία, η αστυνόμευση, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία και η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών.

Η σχετική νομοθεσία έχει εκσυγχρονιστεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να εμπλουτίζεται με νέες πρόνοιες που στοχεύουν στην ασφαλέστερη οδήγηση. Οι δυνατότητες της Αστυνομίας για τον αποτελεσματικό έλεγχο των τροχαίων παραβάσεων ενισχύονται σημαντικά με τη σταδιακή εισαγωγή του συστήματος φωτοεπισήμανσης τροχαίων παραβάσεων και την αγορά κινητών μονάδων ΑΛΚΟΤΕΣΤ. Οι δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού έχουν επεκταθεί σημαντικά μέσω της συνεργασίας με πολλούς ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ταυτόχρονα η μεγαλύτερη εμπλοκή της κυπριακής κοινωνίας στις προσπάθειες, καθώς και η συνειδητοποίηση ότι τα οδικά δυστυχήματα είναι ένα πρόβλημα που αφορά τον κάθε πολίτη.

Πολύ σημαντική εξέλιξη είναι και η εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής στα γυμνάσια, τα δημοτικά σχολεία και την προδημοτική εκπαίδευση. Ο στόχος είναι σύντομα η κυκλοφοριακή αγωγή να επεκταθεί και στα λύκεια, για να καλυφθεί το κενό μέχρι την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Η εξέταση για την απόκτηση άδειας οδήγησης θα αναβαθμιστεί σημαντικά με την εισαγωγή της θεωρητικής εξέτασης με ηλεκτρονικό υπολογιστή. Επίσης αναβαθμίζεται σύντομα η εξέταση για την απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσικλέτας με την πρακτική εξέταση σε δημόσιους δρόμους. Ακόμα ένα σημαντικό μέτρο που προωθείται είναι η νομοθετική ρύθμιση για την παρακολούθηση διαλέξεων οδικής ασφάλειας από παραβάτες οδηγούς με αντάλλαγμα βαθμούς ποινής.

Είναι προφανές ότι, παρά τις περιορισμένες δυνατότητες που παρέχονται σε πιστώσεις και ανθρώπινο δυναμικό, επιτελείται σημαντικό έργο για την οδική ασφάλεια. Έχουμε όμως ταυτόχρονα πλήρη επίγνωση ότι απαιτείται να γίνουν πολύ περισσότερα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον ορθολογιστικό σχεδιασμό και την αξιολόγηση των μέτρων, για τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοτικότητα και καταβάλλεται κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.

Είμαι βέβαιος ότι, με την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμποσίου Οδικής Ασφάλειας, θα είμαστε όλοι πολύ σοφότεροι για το θέμα και ιδιαίτερα για τους τρόπους μείωσης των οδικών δυστυχημάτων με μοτοσικλέτες. Ευχαριστώ ιδιαίτερα την Κυπριακή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας και την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία για την δυνατότητα που μας δίνουν να συμμετέχουμε σε αυτή την εξαιρετική διοργάνωση.

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του συμποσίου.