mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων και Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας κ. Τάσος Μητσόπουλος απηύθυνε τον ακόλουθο χαιρετισμό στην ημερίδα οδικής ασφάλειας της Κυπριακής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπεδικής & Τραυματολογίας, στη Λάρνακα:

«Η μικρή μας πατρίδα θρηνεί κάθε χρόνο πολλές δεκάδες νεκρούς στην άσφαλτο. Ένα ολόκληρο χωριό ξεκληρίζεται περίπου αφού σύμφωνα με τα στοιχεία την περασμένη πενταετία χάσαμε στην άσφαλτο 350 περίπου άτομα. Οι τραυματίες είναι αρκετές εκατοντάδες και πολλοί από αυτούς μένουν δυστυχώς με μόνιμες αναπηρίες σε όλη τους τη ζωή. Τεράστιο το οικονομικό κόστος για την πολιτεία κι ακόμη πιο μεγάλο το ανθρώπινο κόστος για την κοινωνία.

Το πρόβλημα των οδικών συγκρούσεων, όπως έχει τονιστεί πολλές φορές, είναι πολυδιάστατο και πολύπλοκο. Για το λόγο αυτό, η αντιμετώπιση του απαιτεί πρώτα απ’ όλα ένα «Όραμα Οδικής Ασφάλειας» που θα εξειδικεύεται σε οργανωμένες και συντονισμένες προσπάθειες, από ένα μεγάλο αριθμό κρατικών υπηρεσιών, από τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, από τον ιδιωτικό τομέα και κοινωνικούς φορείς, με βάση ένα στρατηγικό σχεδιασμό.

Η Κύπρος τολμώ να πω, έχει ανάγκη από ένα «Όραμα Μηδέν». Μια καινοτόμο και τολμηρή πολιτική οδικής ασφάλειας βασισμένη σε μια αφετηριακή ηθική αρχή. Η ανθρώπινη ζωή και υγεία είναι θεμελιώδους σημασίας. Προηγούνται σε σχέση με την κινητικότητα και τους λοιπούς στόχους του οδικού συστήματος μεταφορών. Η κεντρική ιδέα του οράματος συνίσταται στην αλλαγή του οδικού κυκλοφοριακού συστήματος προς ένα σύστημα που να ελαχιστοποιεί όσο το δυνατόν περισσότερο την πιθανότητα ανθρώπινου σφάλματος, την απώλεια ανθρωπίνων ζωών και να μειώνει τις υλικές ζημιές σε περίπτωση πρόκλησης οδικής σύγκρουσης.

Οι έρευνες και οι επιστημονικές μελέτες διεθνώς έχουν αποδείξει ότι οι οδικές συγκρούσεις μπορούν να αποφεύγονται, αφού δεν οφείλονται σε τυχαία γεγονότα αλλά είναι το αποτέλεσμα στιγμιαίας ανθρώπινης αμέλειας ή ενίοτε και ανεύθυνης και επιπόλαιης συμπεριφοράς. Για το λόγο αυτό εγκαταλείπεται πλέον ο όρος οδικό «δυστύχημα» και χρησιμοποιείται ο πιο δόκιμος όρος οδική «σύγκρουση».

Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως ένα σύγχρονο κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προχώρησε στον επιστημονικό σχεδιασμό της στρατηγικής, των πολιτικών και των δράσεων που θα εφαρμοστούν για την οδική ασφάλεια κατά τη δεκαετία μέχρι το 2020.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί και αφορά στην ιδιαίτερη στόχευση στις οδικές συγκρούσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο και στις οδικές συγκρούσεις με «ευάλωτους», ή ορθότερα, «απροστάτευτους» χρήστες των δρόμων στις κατοικημένες περιοχές, δηλαδή τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους μοτοποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές.

Οι δραστηριότητες του κράτους στοχεύουν στη βελτίωση όλων των παραγόντων που αφορούν στην ποιότητα των δρόμων και των οχημάτων, στην αποτελεσματικότητα της άμεσης περίθαλψης των τραυματιών και πάνω απ’ όλα στην ποιότητα και τον πολιτισμό της οδικής συμπεριφοράς όσων χρησιμοποιούν τους δρόμους. Έχει αποδειχθεί ότι οι πολυμέτωπες και συντονισμένες προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια έχουν ορατά αποτέλεσμα.

Το 2012 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού καταγράφηκε μείωση στους οδικούς θανάτους κατά 9%.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Road Safety Pin Report, η Κύπρος κατέγραψε τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με 28%, γεγονός που επανέφερε δυναμικά τη χώρα μας στη σωστή πορεία, μετά την απρόσμενη αύξηση κατά 18% το 2011. Το σημαντικά μειωμένο ποσοστό οδικών θανάτων σε αναλογία πληθυσμού, τοποθέτησε την Κύπρο στη 12η καλύτερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δέκα θέσεις πιο πάνω από την 22η θέση που βρισκόταν το 2011.

Ως επιστήμονες κι επαγγελματίες του κλάδου υγείας που έρχεστε σε καθημερινή επαφή με θύματα οδικών συγκρούσεων, θεωρώ σημαντικό να κάνω μια τηλεγραφική αναφορά στη διάσταση αυτή.

Από το σύνολο των θυμάτων που σκοτώνονται σε τροχαία ατυχήματα, 57% πεθαίνουν τα πρώτα λεπτά μετά τη σύγκρουση, πριν από την άφιξη των υπηρεσιών έκτακτης ιατρικής βοήθειας. Οι άμεσες πρώτες βοήθειες που παρέχονται επί τόπου, σε αυτά τα πρώτα κρίσιμα λεπτά, σώζουν ζωές ενώ παρέχεται ταυτόχρονα ψυχολογική υποστήριξη για τα θύματα και τα άλλα εμπλεκόμενα άτομα.

Το ιδανικό σύστημα πρώτων βοηθειών σε μια χώρα συνίσταται στα εξής:

•Εκπαίδευση στα σχολεία για την παροχή πρώτων βοηθειών, που επαναλαμβάνεται, για παράδειγμα, μια φορά το χρόνο για λόγους διατήρησης της γνώσης.

•Υποχρεωτική εκπαίδευση «πρώτων βοηθειών» κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης των οδηγών.

•Εκ νέου πιστοποίηση για τις γνώσεις των οδηγών σε θέματα «πρώτων βοηθειών» ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Η συμβολή σας στην κοινή μας προσπάθεια, είναι ανεκτίμητη. Ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας σε μια μεγάλη κοινωνική συμμαχία, για την οδική ασφάλεια για να σώσουμε όσες περισσότερες ανθρώπινες ζωές μπορούμε.

Σας ευχαριστώ. Εύχομαι καλή συνέχεια στις πρωτοβουλίες σας και καλά και ειρηνικά Χριστούγεννα.»