mtcw




Ευρείας σύσκεψης για τον αυξημένο αριθμό των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων προέδρευσε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος. Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, ο Επίτροπος του Πολίτη κ. Παναγιώτης Σεντώνας, ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας κ. Δημήτρης Δημητρίου και εκπρόσωποι Τμημάτων της Αστυνομίας, λειτουργοί του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας, εκπρόσωποι της Αστυνομίας Κύπρου, της ΟΕΒ, του ΚΕΒΕ και της ΠΟΒΕΚ, της Ένωσης Δήμων, του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου, του Συνδέσμου Πρατηριούχων, των Συνδέσμων Οδηγών Ιδιοκτητών και Εκπαιδευτών Σχολών Οδηγών, της Ομοσπονδίας Μοτοσικλετιστών, ο Πρεσβευτής Οδικής Ασφάλειας κ. Μιχάλης Σοφοκλέους και εκπρόσωποι των Φίλων Τροχαίας και του οργανισμού Reaction.

Μιλώντας μετά το πέρας της σύσκεψης, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος ανέφερε ότι η σημερινή ήταν η πρώτη από σειρά συσκέψεων που θα πραγματοποιηθούν, με στόχο να δημιουργηθεί μια κοινωνική συμμαχία για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η συμμετοχή και οι εισηγήσεις όλων των αρμόδιων φορέων, είπε ο κ. Καρούσος, στοχεύουν στη λήψη αποφάσεων για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια προς όφελος των πολιτών. «Ο λόγος που συγκαλέσαμε αυτή τη συνάντηση είναι απλός: Μας ανησυχούν ιδιαίτερα οι αυξημένες για φέτος θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις. Παρά το γεγονός ότι, με βάση τα στατιστικά, από το 2011 μέχρι το 2021, είχαμε μείωση των θανατηφόρων στην Κύπρο σε ποσοστό 36,6%, με 17η θέση στην Ευρώπη στη μείωση των θανατηφόρων, καθώς και μείωση των σοβαρών τραυματισμών στο 55%, ενώ στην ΕΕ και στην Ευρώπη δεν υπήρχε σχεδόν καμία μείωση στους σοβαρούς τραυματισμούς», υπογράμμισε ο κ. Καρούσος.

Σημείωσε δε ότι την φετινή χρονιά, μέχρι στιγμής, είμαστε στα επίπεδα του 2018. Για αυτό, είπε, είναι κοινή πεποίθηση ότι πρέπει να λάβουμε περισσότερα μέτρα και πρωτοβουλίες. Πρόσθεσε πως «εκκρεμούν στη Βουλή αρκετές προτάσεις με τροπολογίες που έχει καταθέσει το Υπουργείο Μεταφορών, όπως οι αλλαγές στις άδειες οδήγησης, στον επιπρόσθετο προστατευτικό εξοπλισμό για όσους οδηγούν μοτοσικλέτα για επαγγελματικούς σκοπούς. Τις επόμενες εβδομάδες θα προκηρύξουμε και το Σχέδιο επιχορήγησης για τον αερόσακο σώματος μοτοσικλετιστή, που εμείς θεωρούμε ότι θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια των μοτοσικλετιστών. Έχουμε την εφαρμογή (application) που έχει ολοκληρωθεί και μπαίνει σε δοκιμαστική φάση τις επόμενες μέρες, στην οποία θα γίνεται μια αυτόματη καταγραφή από τους πολίτες των μελανών και προβληματικών σημείων και θα ενημερώνεται άμεσα η αρμόδια Αρχή για να τα βελτιώνει.

Έχουν γίνει πάρα πολλές αλλαγές τα τελευταία χρόνια στο θέμα της οδικής ασφάλειας, όμως ιδιαίτερα φέτος, μας προβληματίζει το γεγονός των αυξημένων θανατηφόρων, το 60% περίπου των οποίων είναι αλλοδαποί τουρίστες ή μόνιμοι κάτοικοι Κύπρου από τρίτες χώρες. Από τα έξι θανατηφόρα που είχαμε φέτος που αφορούν μοτοσικλετιστές, τα πέντε ήταν χωρίς κράνος. Απευθύνω έκκληση σε όλους, στους γονείς, στα παιδιά, να παροτρύνουν τους χρήστες της μοτοσικλέτας να φορούν το κράνους τους γιατί σώζει ζωές».

Αναφερόμενος στις εισηγήσεις που συζητήθηκαν στη σημερινή σύσκεψη, ο κ. Υπουργός επεσήμανε ιδιαίτερα τις πρωτοβουλίες που αφορούν τη σωστή ενημέρωση και την καλλιέργεια κουλτούρας και ορθής οδικής συνείδησης. Όπως σημείωσε, αύριο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μια τροποποίηση της νομοθεσίας περί Οδικής Ασφάλειας, με την οποία στις ενέργειες προώθησης και διαφήμισης υπηρεσιών ή προϊόντων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, θα είναι υποχρεωτικό ένα ποσοστό της διαφήμισης να αναγράφει μήνυμα για την οδική ασφάλεια. Με αυτό τον τρόπο, εξήγησε ο Υπουργός Μεταφορών, επιδιώκουμε να έχουμε σύμμαχούς μας τους φορείς και τις επιχειρήσεις που έχουν σχέση με την οδική ασφάλεια και το οδικό δίκτυο. Πρόκειται για παρόμοια πρακτική με τις σημάνσεις για θέματα υγείας στα προϊόντα καπνού.

Επιπλέον, ο κ. Υπουργός είπε ότι τις επόμενες μέρες θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, αλλά και με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ώστε να ενημερωθούν και να συμμετέχουν στη συλλογική κοινωνική προσπάθεια.

Ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι, βάσει των δεδομένων, περίπου 41% των θανατηφόρων φέτος έγιναν από τις 4 το απόγευμα μέχρι τις 8 το βράδυ και κάλεσε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου να δείχνουν την απαραίτητη προσοχή, ιδιαίτερα εκείνες τις ώρες τις μέρας.

Συμπλήρωσε ότι το Υπουργείο Μεταφορών θα διαθέσει μεγαλύτερο κονδύλι από τον Προϋπολογισμό του για τα θέματα οδικής ασφάλειας, με στόχο να δημιουργηθούν εκστρατείες ενημέρωσης και προγράμματα, καθώς και επιστημονικές μελέτες που θα συμβάλουν στην καλύτερη λήψη αποφάσεων.

Τέλος, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας για Εθνοφρουρούς που πραγματοποιείται από σήμερα μέχρι και τις 24 Ιουνίου, με αφορμή κάποια θανατηφόρα που καταγράφηκαν σε σχέση με εθνοφρουρούς. Προηγήθηκαν συσκέψεις με τους Υπουργούς Άμυνας και Δικαιοσύνης, όπου λήφθηκαν αποφάσεις, οι οποίες σταδιακά υλοποιούνται. Την εβδομάδα που διανύουμε, είπε ο κ. Υπουργός, θα γίνουν διάφορες δράσεις ενημέρωσης στα στρατόπεδα από όλες τις Υπηρεσίες και τους Πρεσβευτές Οδικής Ασφάλειας. Επίσης, θα τεθούν σε εφαρμογή και τα κίνητρα που αποφάσισε το Υπουργείο Άμυνας να παραχωρήσει στους εθνοφρουρούς για τη χρήση δημόσιων επιβατικών μεταφορών για τη μετακίνηση από και προς το στρατόπεδο. Θεωρούμε, κατέληξε ο Υπουργός Μεταφορών, ότι με τη σωστή ενημέρωση και τα κίνητρα που θα δοθούν στους εθνοφρουρούς θα τους προτρέψουμε να χρησιμοποιούν πιο ασφαλείς τρόπους για τις μετακινήσεις τους για τη δική τους προστασία.

Από πλευράς του, ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας κ. Δημήτρης Δημητρίου ανέφερε ότι από την αρχή του έτους σημειώθηκαν 20 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 22 νεκρούς. «Υπάρχει μια αύξηση σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά 33% στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις και κατά 37,5% στους νεκρούς. Σίγουρα υπάρχει μια έξαρση τον τελευταίο μήνα σε ό,τι αφορά στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις. Συγκεκριμένα, μέσα σε 16 μέρες μετράμε οκτώ νεκρούς, έναν νεκρό κάθε δύο μέρες. Ο μήνας Ιούνιος χαρακτηρίζεται μαύρος», επεσήμανε ο κ. Δημητρίου.

Μιλώντας για τη χρήση ζώνης ασφαλείας κατά την οδήγηση, ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας δήλωσε πως από τους εννιά οδηγούς και επιβάτες αυτοκινήτων, «οι έξι που έχασαν τη ζωή τους δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ένα ποσοστό γύρω στο 66,33% και διερωτάται κανείς, αν εν έτη 2022, να μην φέρουμε τη ζώνη ασφαλείας. Και το πιο τραγικό, ανάμεσα στους νεκρούς, οι ηλικίες τους είναι 20, 22, 23, 32 και 39 χρονών, οι οποίοι δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας. Μετά βεβαιότητας σας λέω ότι τουλάχιστον οι πέντε από τους έξι θα ήταν σήμερα ανάμεσά μας, απλά και μόνο αν έφεραν τη ζώνη τους. Είναι αδιανόητο να μην φέρουμε τη ζώνη ασφαλείας μέσα στα αυτοκίνητα. Είναι νόμος της φυσικής, σε μια οδική σύγκρουση το σώμα μας θα φύγει από τη θέση του. Στο εξωτερικό δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για θανάτους λόγω μη χρήσης ζώνης ασφαλείας γιατί το θεωρούν δεδομένο. Στην Κύπρο, δυστυχώς, ο αριθμός των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους επειδή δεν φέρουν ζώνη ασφαλείας είναι πάρα πολύ μεγάλος».