mtcw


Στην παρουσία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκου Νικολαϊδη υπεγράφησαν σήμερα τα συμβόλαια για την κατασκευή και συντήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεων της Μονάδας Αεροπορικών Επιχειρήσεων της Αστυνομίας στον αερολιμένα Λάρνακας, της ευθυγράμμισης και ανακατασκευής της οδού Λατσιών – Γερίου (φάση Β‘), της περιοδικής συντήρησης των δρόμων στην επαρχία Λεμεσού και της κατασκευής του παρακαμπτήριου Καλού Χωριού και Ζωοπηγής του δρόμου Λεμεσού – Αγρού.

Μιλώντας στην τελετή των υπογραφών, ο κ. Υπουργός είπε τα εξής:

«Είμαστε σήμερα εδώ για να υπογράψουμε τέσσερα συμβόλαια που αφορούν κατασκευαστικά έργα συνολικής αξίας 20,4 εκατομμυρίων ευρώ. Να αναφέρω ότι στις 13 Οκτωβρίου προγραμματίζεται η υπογραφή ακόμα δύο συμβολαίων που αφορούν κατασκευαστικά έργα συνολικής αξίας 25 εκατομμυρίων ευρώ. Άρα, από σήμερα και το επόμενο δεκαήμερο θα έχουν υπογραφεί συμβόλαια για κατασκευαστικά έργα περίπου 45 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτά προστίθενται στα συμβόλαια ήδη 53 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν υπογραφεί στους πρώτους οκτώ μήνες του 2009. Υπολογίζουμε ότι, μέχρι το τέλος του χρόνου, το συνολικό κόστος των κατασκευαστικών έργων που θα υπογραφούν από το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, θα υπερβούν τα 150 εκατομμύρια ευρώ.

Αυτά για μια πλήρη εικόνα για το που βρίσκονται τα αναπτυξιακά έργα, τα κατασκευαστικά έργα και που βρίσκεται η υλοποίηση των αναπτυξιακών προϋπολογισμών του Υπουργείου. Με βάση τα στοιχεία που έχω δώσει φαίνεται ξεκάθαρα ότι η αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης προχωρεί αποφασιστικά και με γοργούς ρυθμούς. Πρέπει να αναφέρω ότι για τους πρώτους οκτώ μήνες του 2009 το ποσοστό υλοποίησης του αναπτυξιακού προϋπολογισμού του Τμήματος Δημοσίων Έργων που είναι το καθ’ ύλην αρμόδιο Τμήμα αναπτυξιακής πολιτικής του Υπουργείου, ανήλθε στο 44,3% σε σύγκριση με 28,9% στους αντίστοιχους οκτώ μήνες του 2008. Έχουμε δηλαδή ένα ποσοστό αύξησης στην υλοποίηση των αναπτυξιακών προϋπολογισμών που υπερβαίνει το 50%. Πρέπει, επίσης, να αναφέρω ότι σε σύγκριση με τα 53 εκατομμύρια ευρώ συνολικής αξίας συμβολαίων που υπεγράφησαν για κατασκευαστικά έργα το 2009, το 2008 το αντίστοιχο ποσό ήταν 26 εκατομμύρια ευρώ. Μιλούμε δηλαδή για ένα υπερδιπλασιασμό των συνολικών συμβολαίων που έχουν υπογραφεί για αναπτυξιακά έργα.

Βρισκόμαστε ήδη σε διαδικασία προσφορών και αναμένεται η υπογραφή των συμβολαίων μέχρι το τέλος του χρόνου ή αρχές του επόμενου χρόνου για ένα επιπρόσθετο αριθμό αναπτυξιακών έργων – οδικά, θαλάσσια ή οικοδομικά – ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων υπερβαίνει τα 160 εκατομμύρια ευρώ.

Η συνολική αύξηση των υπογεγραμμένων συμβολαίων το 2009 αναμένεται σε αξία έργων να έχει αυξηθεί με ένα ποσοστό πέραν του 70% σε σχέση με το 2008. Αυτό το λέω γιατί γίνεται αρκετή συζήτηση τελευταία για το κατά πόσον προωθείται η αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης και κατά πόσον γίνονται κατασκευαστικά έργα. Θέλω, ακόμη μια φορά, να τονίσω ότι η πρόθεση του Υπουργείου και της Κυβέρνησης ήταν ευθύς εξ αρχής τα κατασκευαστικά έργα, τα έργα υποδομής, τα αναπτυξιακά έργα – πολύ πριν έρθει η κρίση – να εξεύρουμε, να μελετήσουμε και να προσπαθήσουμε να βρούμε εκείνους τους τρόπους που θα μας επέτρεπαν αυτά τα έργα να τα υλοποιούμε πιο αποτελεσματικά, δηλαδή με πιο γρήγορους ρυθμούς και ενωρίτερα. Όταν ήρθε η οικονομική κρίση, ασφαλώς αυτή η απόφασή μας όχι μόνο δεν αναιρέθηκε, αλλά αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο η σημασία και η αξία της.

Έτσι στο πλαίσιο ασφαλώς μιας νέας πιο αυστηρά δημοσιοοικονομικά προσέγγισης και αξιολόγησης των έργων, γίνεται εκείνη η αξιολόγηση, κατά προτεραιότητα, των έργων από πλευράς οικονομικής, κοινωνικής και αναπτυξιακής ωφελιμότητας τους, ώστε πάνω στην ίδια βάση και με τις ίδιες αρχές να προωθούνται τα έργα που θα αξιολογηθούν, ότι πρέπει να προωθηθούν πιο έγκαιρα με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη υλοποίηση των έργων. Τρόποι που έχουν να κάνουν με γραφειοκρατικές διαδικασίες, με τον τρόπο που γίνεται η προσφοροδότηση των έργων με αδυναμίες, οι οποίες για πάρα πολλά χρόνια ταλαιπωρούσαν την εκτέλεση των έργων. Φθάσαμε στην εποχή να βλέπουμε έργα για τα οποία είχε γίνει σκέψη εδώ και πάρα πολλά χρόνια, να βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της υλοποίησης ή ακόμα να μην βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης. Άρα, η προσπάθειά μας θα συνεχιστεί ώστε μέσα από την αποτελεσματικότερη, την πιο έγκαιρη και τη γρηγορότερη εκτέλεση δημοσίων έργων να συμβάλλουμε ως κράτος, ως Κυβέρνηση και στη γρηγορότερη αξιοποίηση των αναπτυξιακών αυτών έργων από την κοινωνία. Αλλά, ταυτόχρονα, να στείλουμε και ένα μήνυμα στους φίλους μας του ιδιωτικού τομέα ότι είμαστε δίπλα τους και, ασφαλώς, αναμένουμε και τη δική τους ανάλογη συμβολή και αποφασιστικότητα σε ό,τι αφορά στον κατασκευαστικό τομέα για να μπορέσει η χώρα μας, το συντομότερο δυνατό, να εξέλθει όσο πιο ανώδυνα από την οικονομική κρίση στην οποία διερχόμαστε μαζί με τον υπόλοιπο κόσμο.

Είναι με μεγάλη χαρά που προχωρούμε σήμερα στην υπογραφή των τεσσάρων συμβολαίων για έργα, τα οποία αναφέρω περιληπτικά: Πρόκειται για την περιοδική συντήρηση των δρόμων στην επαρχία Λεμεσού της τάξης των 2.933.000 (συν ΦΠΑ) ευρώ, την κατασκευή παρακαμπτήριου Καλού Χωριού και Ζωοπηγής του δρόμου Λεμεσού – Αγρού. Πρόκειται για ένα δρόμο εξαιρετικής σημασίας για τον ταλαιπωρημένο οδικό άξονα Λεμεσού – Καλού Χωριού. Είναι ένα έργο αξίας 6.676.000 (συν ΦΠΑ) ευρώ. Αυτό το τμήμα των πέντε χιλιομέτρων σήμερα έχει πέραν των 80 στροφών. Οι στροφές στο νέο δρόμο θα είναι κάτω των 17. Είναι ένα έργο το οποίο, πραγματικά, θα αναβαθμίσει ουσιαστικά το δρόμο και θα αποτελέσει μια μεγάλη βοήθεια για τους κατοίκους της περιοχής της Πιτσιλλιάς. Θα υπάρξει σύντμηση του δρόμου κατά 3,5 χιλιόμετρα, αύξηση των επιτρεπτών ταχυτήτων και αποτελεί ένα κλασικό έργο για το πώς μπορεί να βοηθηθεί η ύπαιθρος συγκοινωνιακά. Το τρίτο έργο είναι η ευθυγράμμιση και η ανακατασκευή της οδού Λατσιών – Γερίου (Φάση Β’). Η αξία του έργου προϋπολογίζεται στα 2.873.999 (συν ΦΠΑ) ευρώ. Το τέταρτο έργο είναι η μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεων της Μονάδας Αεροπορικών Επιχειρήσεων της Αστυνομίας στον αερολιμένα Λάρνακας. Είναι ένα έργο του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, συνολικής δαπάνης 7.920.000 (συν ΦΠΑ) ευρώ.

Τα έργα αυτά αρχίζουν άμεσα εντός του Οκτωβρίου. Το κάθε έργο έχει το δικό του χρονοδιάγραμμα και είμαι σίγουρος ότι οι εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα αυτά, θα τα εκτελέσουν με βάση την εμπειρία τους, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Σε ερώτηση σχετικά με τις εργασίες κατεδάφισης του παλαιού Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας, ο κ. Υπουργός είπε τα εξής: "Το θέμα κατεδάφισης του παλαιού Νοσοκομείου είναι ένα θέμα εξαιρετικής σημασίας, το οποίο αντικρίζουμε με την πρέπουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Δεν είναι μια απλή κατεδάφιση, είναι μια κατεδάφιση, η οποία έχει να κάνει με ένα συγκεκριμένο κτήριο ειδικών χρήσεων, γι’ αυτό και ο χρόνος κατεδάφισης είναι πολύμηνος γιατί πρέπει κάθε στάδιο κατεδάφισης να διεξαχθεί με συγκεκριμένη μεθοδολογία. Πρέπει να πω ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, δια του Τμήματος Δημοσίων Έργων, έχει την ευθύνη της προσφοροδότησης του έργου και της παρακολούθησης των διαδικασιών κατεδάφισης μαζί και ταυτόχρονα με τα συναρμόδια Υπουργεία. Υπάρχουν πέντε συναρμόδια Υπουργεία. Είναι το καθ’ ύλην Υπουργείο Υγείας που είναι και ο ιδιοκτήτης του χώρου και έχει την ευθύνη για ό,τι αφορά στη δημόσια υγεία σε σχέση με ό,τι σημαίνει η λειτουργία ενός νοσοκομείου και τα κατάλοιπά του. Είναι, επίσης, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνιών Ασφαλίσεων που έχει την ευθύνη της τήρησης των πιο ασφαλών και ενδεδειγμένων κατασκευαστικών εργασιών. Είναι, επίσης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, δια της Αστυνομίας, για να διασφαλίσει την εύρυθμη, αν θέλετε, διεξαγωγή των εργασιών και το Υπουργείο Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος που έχει την ευθύνη να διασφαλίσει την όσο το δυνατό πιο «καθαρή» διαδικασία. Πρέπει να πω ότι έγιναν πάρα πολλές συσκέψεις για το θέμα αυτό. Πρόσφατα μάλιστα στις 24 Σεπτεμβρίου έγινε μια ευρεία σύσκεψη στην οποία ήμουν παρών, η Δήμαρχος Λευκωσίας και ανώτατοι αξιωματούχοι των άλλων Υπουργείων για να διασφαλίσουμε ότι όλες οι λεπτομέρειες θα ακολουθηθούν. Πρέπει να πω ότι το συμβόλαιο γι’ αυτό το έργο είναι αρκετά εκτεταμένο και υπάρχει ένα συγκεκριμένο πολυσέλιδο παράρτημα που αφορά στις διαδικασίες κατεδάφισης του Νοσοκομείου.

Όλα θα γίνουν στη βάση διεθνών προτύπων και διαδικασιών που εφαρμόζονται σε όλο τον κόσμο για την κατεδάφιση ανάλογων εξειδικευμένων έργων. Πρέπει να αναφέρω ότι συγκροτήθηκε μια επιτροπή παρακολούθησης του έργου, η οποία θα παρακολουθεί αδιάλειπτα τις διαδικασίες κατεδάφισης ώστε να διασφαλιστεί η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων, των περιοίκων, των οποιωνδήποτε ασθενών θα βρίσκονται στην περιοχή, αλλά και οποιωνδήποτε άλλων θα βρίσκονται στην περιοχή. Είμαστε σίγουροι ότι με την τεχνογνωσία των πέντε Υπουργείων, αλλά και με τη δυνατότητα διασφάλισης των οποιωνδήποτε άλλων συμβουλευτικών υπηρεσιών, θα μπορέσουμε να εκτελέσουμε αυτό το έργο με την πρέπουσα προσοχή και σημασία ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα και αν υπάρξει κάποιο στη πορεία, να είμαστε σε θέση να το αντιμετωπίσουμε και να το λύσουμε.

Σε ό,τι αφορά στα εξωτερικά ιατρεία, η αρχική πρόθεση του συμβολαίου προέβλεπε ότι θα παρέμεναν εκεί και οι εργασίες κατά την διάρκεια της λειτουργίας των εξωτερικών ιατρείων θα γίνονταν μακριά από αυτά με τις πρέπουσες προφυλάξεις. Πρέπει να πω ότι γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο Υγείας καταβάλλει σοβαρές προσπάθειες να μετακινηθούν τα εξωτερικά ιατρεία πριν την έναρξη των ουσιαστικών εργασιών κατεδάφισης. Εμείς στηρίζουμε αυτή την πρόθεση του Υπουργείου Υγείας και θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε ώστε να μετακινηθούν όσο το δυνατό πιο σύντομα για να διασφαλιστεί, δια της μετακίνησής τους, ακόμα περισσότερο η ασφάλεια και των ασθενών και των εργαζομένων στα εξωτερικά ιατρεία.