mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης προήδρευσε σήμερα σύσκεψης με θέμα την ασφάλεια των κτηρίων δημόσιας χρήσης.

Σε δηλώσεις προς τους δημοσιογράφους μετά τη σύσκεψη, ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Τον Ιούλιο του 2008, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να καταβληθεί μια προσπάθεια για να τεθεί μια τάξη και ένας ορθολογισμός στο θέμα της αντιμετώπισης των κτηρίων δημόσιας χρήσης είτε αυτά είναι κυβερνητικά του ευρύτερου δημόσιου τομέα είτε είναι δημόσιας χρήσης του ιδιωτικού τομέα σε ό,τι αφορά την ασφάλεια τους, τη στατική τους επάρκεια και την αντισεισμική τους δυνατότητα. Έτσι, το Υπουργικό ζήτησε από τον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων να προχωρήσει στην εκπόνηση μιας μελέτης, τα πορίσματα της οποίας να καταθέσει στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Είχα τη χαρά να παραλάβω τα πορίσματα από την Επιτροπή, η οποία ορίστηκε τότε από το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων. Στην Επιτροπή συμμετείχαν ο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, Διευθυντής Δημοσίων Έργων ως Πρόεδρός της, ο κ. Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Ανώτερος Λειτουργός Πολεοδομίας, η κα Μάρω Κουμίδου, Εκτελεστικός Μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων, η κα Ελένη Παύλου, Λειτουργός Ελέγχου, στο Τμήμα Ελέγχου και ο κ. Γιώργος Καράς, Αντιπρόσωπος του ΕΤΕΚ.

Η Επιτροπή, μετά από μια επίπονη εργασία με 23 συνολικά συνεδρίες με διάφορες άλλες υποεπιτροπές, ολοκλήρωσε την εργασία της και μου υπέβαλε σήμερα τη μελέτη. Πρόκειται για μια εξαιρετική εργασία και θέλω να εκφράσω την εκτίμηση και τις ευχαριστίες μου για την πάρα πολύ καλή εργασία που έκαναν σε ένα πολύ ευαίσθητο τομέα που αφορά την ασφάλεια των κτηρίων.

Με βάση τα πορίσματα της Επιτροπής – πρόκειται για μια πολυσέλιδη αναφορά – θεσμοθετείται πλέον και τίθεται μια τάξη στον έλεγχο των κτηρίων δημόσιας χρήσης. Όταν μιλάμε για κτήρια δημόσιας χρήσης εννοούμε τα κτήρια, είτε κυβερνητικά είτε ιδιωτικά, στα οποία κυκλοφορεί κοινό. Μια πολυκατοικία, στην οποία διαμένουν πολίτες δεν θεωρείται κτήριο δημόσιας χρήσης. Όμως, ένας κινηματογράφος, μια εκκλησία ή ένας χώρος συγκέντρωσης είναι κτήρια δημόσιας χρήσης.

Με βάση τα πορίσματα, θεσμοθετείται η διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού επιθεώρησης. Η διαδικασία επιθεώρησης θα γίνεται κάθε πέντε χρόνια σε όλα τα κτήρια δημόσιας χρήσης. Είτε αυτά είναι κυβερνητικής ιδιοκτησίας ή χρήσης είτε είναι ιδιωτικής ιδιοκτησίας και χρήσης. Κάθε πέντε χρόνια, λοιπόν, θα υπάρχει αυτή η διαδικασία ελέγχου στη βάση ενός εντύπου με συγκεκριμένη μεθοδολογία ελέγχου. Στη βάση των αποτελεσμάτων του ελέγχου αυτού θα εκδίδεται και το πιστοποιητικό επιθεώρησης. Αυτό αφορά τη στατική επάρκεια των κτηρίων και την ασφάλειά τους αναφορικά με την κανονική τους χρήση. Αυτές είναι εισηγήσεις που θα τεθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση.

Πέρα από τη διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικού επιθεώρησης, αυτό προβλέπει και τις ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να υπάρχει και το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο. Στη βάση των πιστοποιητικών επιθεώρησης θα εκδίδονται και τα τελικά πιστοποιητικά έγκρισης, τα πιστοποιητικά καταλληλόλητας ή οι άδειες χρήσης των κτηρίων. Θα υποβληθεί εισήγηση στο Υπουργικό Συμβούλιο ώστε να υπάρξει μία πρώτη διαδικασία ελέγχου της αντισεισμικής επάρκειας των δημόσιων κτηρίων. Πρέπει να αναφέρω ότι το θέμα της αντισεισμικής επάρκειας είναι ένα θέμα ευρύτερο και δεν αφορά την κανονική χρήση των κτηρίων, αλλά την έκτακτη περίπτωση κατά την οποία θα υπάρξει ένας σεισμός. Πριν το 1986 δεν υπήρχαν κανονισμοί αντισεισμικής επάρκειας. Το 1986 εγκρίθηκαν οι πρώτοι συνοπτικοί κανονισμοί για να ολοκληρωθούν το 1994. Άρα, κτήρια που κτίστηκαν πριν το 1986 δεν κτίστηκαν βάσει κάποιων συγκεκριμένων κανονισμών αντισεισμικής επάρκειας. Εκείνο που χρειάζεται να γίνει, και θα γίνει, είναι ένας έλεγχος, μια επιθεώρηση των δημόσιων κτηρίων τόσο κυβερνητικής ιδιοκτησίας όσο και ιδιωτικής που θα καθορίσει τα επίπεδα της αντισεισμικής επάρκειας των κτηρίων αυτών. Στη βάση, λοιπόν, των πορισμάτων αυτών των επιθεωρήσεων που θα πρέπει να τα έχουμε για να αξιολογηθεί οποιοδήποτε πρόβλημα υπάρχει, θα καθοριστεί και ο τρόπος παραπέρα αντιμετώπισης μέσα από ελέγχους, από ενδεχομένως κάποιες διαδικασίες αντισεισμικής ενίσχυσης. Αυτές οι διαδικασίες που αφορούν την αντισεισμική επάρκεια των κτηρίων είναι διορθωτικά μέτρα που απαιτούν ένα σχετικά ψηλό κόστος. Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε πολύ προσεκτικοί, να αξιολογήσουμε πολύ προσεκτικά το πρόβλημα ώστε να καταλήξουμε στα ανάλογα κατάλληλα συμπεράσματα».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε τα εξής: «Όλα τα κυβερνητικά κτήρια θα εξεταστούν εξ υπαρχής. Το 2000, με μια απόφαση του τότε Υπουργικού Συμβουλίου, έγινε ένας μακροσκοπικός οπτικός έλεγχος όλων των κυβερνητικών κτηρίων. Μάλλον υπήρχε πρόθεση να γίνει για όλα τα κυβερνητικά κτήρια. Ο έλεγχος έγινε μόνο για τα κτήρια στη Λευκωσία και στην Πάφο. Έχει ελεγχθεί συνολικά ένας αριθμός 175 κτηρίων για τα οποία υπήρξε μια κατηγοριοποίηση. Η κατηγορία όπου απαιτούντο κάποιες άμεσες διορθωτικές ενέργειες, η κατηγορία όπου απαιτείτο ένας μεσοπρόθεσμος επανέλεγχος των κτηρίων και η κατηγορία στην οποία εμπίπτουν τα κτήρια που δεν απαιτείτο οποιοσδήποτε είτε άμεσος είτε μεσοπρόθεσμος έλεγχος. Πρέπει να αναφέρω ότι έγιναν άμεσες επιδιορθώσεις σε ένα αριθμό κτηρίων, συγκεκριμένα σε 57 κτήρια, που απαιτούσαν αυτές τις άμεσες διορθωτικές κινήσεις. Στην πορεία έγιναν και οι μεσοπρόθεσμοι επανέλεγχοι κάποιων κτηρίων, όμως δεν ολοκληρώθηκε ο έλεγχος για τις επαρχίες πλην της Λευκωσίας και της Πάφου.

Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτός ο έλεγχος θα πρέπει να γίνει για όλες τις επαρχίες, όπως και για τις επαρχίες όπου έγινε ο έλεγχος το 2000. Έτσι ξεκινούμε με όλα τα κτήρια, νοουμένου ότι θα εγκριθεί αυτή η εισήγησή μας από το Υπουργικό Συμβούλιο και να γίνει ο σχετικός, μακροσκοπικός οπτικός έλεγχος ώστε να εξεταστεί, κατ΄ αρχάς, η στατική επάρκεια των κτηρίων αυτών».

Σε άλλη ερώτηση ο κ. Υπουργός απάντησε ως εξής: «Ο έλεγχος για τη στατική επάρκεια των κτηρίων, ασφαλώς, δεν είναι ανάλογος του κόστους για την αντισεισμική διόρθωση ή στήριξη των κτηρίων. Άρα, δεν είναι κόστος, το οποίο θεωρείται απαγορευτικό. Είναι ένα κόστος, το οποίο θεωρούμε ότι πρέπει να επωμισθούμε. Θα τεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το συντομότερο δυνατό.

Αναφορικά με την αντισεισμικότητα των κτηρίων, για να καταλήξουμε στο τι δέον γενέσθαι, θα πρέπει να έχουμε μια πρώτη εκτίμηση, να δούμε πόση είναι - αν υπάρχει πρόβλημα - να γίνει μια αξιολόγηση για να λάβουμε και τα ανάλογα μέτρα. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις χώρες του κόσμου. Δεν υπάρχει καμιά χώρα όπου υπάρχει θεσμοθετημένη διαδικασία για αντισεισμική στήριξη ή έλεγχο των κτηρίων. Ήταν και στους όρους εντολής της Επιτροπής να μελετηθούν οι τρόποι και οι διαδικασίες που ισχύουν σε αντίστοιχες σύγχρονες χώρες του κόσμου».
Σε ερώτηση ως προς το πώς θα αντιμετωπιστούν οι περιπτώσεις όπου κυβερνητικές Υπηρεσίες στεγάζονται σε κυβερνητικά κτήρια, ο κ. Νικολαΐδης είπε: «Θα τύχουν αντιμετώπισης όπως στα οποιαδήποτε κτήρια, τα οποία ανήκουν σε ιδιώτες και τυγχάνουν δημόσιας χρήσης. Με βάση κάποια νομοθετική ρύθμιση, θα υπάρχει πρόνοια που θα επιβάλλει στον ιδιοκτήτη, μέσα σε κάποιες χρονικές δεσμεύσεις και περιορισμούς, να προχωρήσει στα οποιαδήποτε διορθωτικά μέτρα θα κριθεί ότι χρειάζεται να γίνουν. Μετά την έγκριση του αντισεισμικού κώδικα, η ευρύτερη κυβερνητική Υπηρεσία ενοικιάζει κτήρια, τα οποία έχουν αυτή την αντισεισμική πρόνοια.

Η Επιτροπή ασχολήθηκε με τη μεθοδολογία και τη διαδικαστική ουσία του προβλήματος και έθεσε εισηγήσεις βάσει των οποίων μπορούμε να εκσυγχρονίσουμε αυτή τη διαδικασία και να θέσουμε πραγματικές βάσεις για το πώς θα ελέγχεται, πλέον, η ασφάλεια των δημόσιων κτηρίων.

Αν τεθεί θέμα ασφάλειας ενός δημόσιου κτηρίου, θα πρέπει τα μέτρα που θα ληφθούν να είναι άμεσα. Δεν υπάρχει περίπτωση για το οποιοδήποτε κτήριο δημόσιας χρήσης, το οποίο παρουσιάζει θέμα ασφάλειας για το κοινό, να μην αντιμετωπιστεί άμεσα και ριζικά».