mtcw


Σε σχέση με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος» για τις προσφορές για μεταφορά των μαθητών δημοσίων σχολείων ημερομηνίας 4/5/2013 με τίτλο «Πόλεμος για τα σχολικά», το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων αναφέρει τα ακόλουθα:

Στις 5 Μαρτίου 2013 προκηρύχθηκαν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων πέντε διαγωνισμοί (ένας για κάθε επαρχία) για την ανάθεση σε λεωφορειούχους έκτακτων γραμμών της μεταφοράς των μαθητών των δημοσίων σχολείων. Οι προσφορές υποβλήθηκαν την Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013.

Αμέσως μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού οι ανάδοχοι φορείς των επαρχιών Λευκωσίας, Λεμεσού και Πάφου, με κοινό δικηγόρο τον κ. Νίκο Παπαευσταθίου, προσέφυγαν στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών (ΑΑΠ) προσπαθώντας να εμποδίσουν την ομαλή διεξαγωγή του διαγωνισμού.

Ενώπιον της ΑΑΠ το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων (ΥΣΕ) επιχειρηματολόγησε ότι η ΑΑΠ έχει εξουσία να εκδώσει προσωρινό μέτρο που θα εμποδίζει την ανάθεση και υπογραφή σύμβασης ώστε να μην δημιουργηθούν τετελεσμένα, δεν έχει, όμως, εξουσία να εμποδίσει τη διαδικασία υποβολής των προσφορών.

Η θέση του ΥΣΕ έγινε δεκτή αφού η απόφαση της ΑΑΠ που εκδόθηκε στις 21 Μαρτίου 2013 περιορίστηκε στην έκδοση προσωρινών μέτρων που αναστέλλουν τη διαδικασία ανάθεσης και υπογραφής της σύμβασης.

Η διαδικασία υποβολής, αξιολόγησης και ανάθεσης δημοσίων προσφορών καθορίζεται στους Κανονισμούς ΚΔΠ 201/2007. Το Μέρος ΣΤ των Κανονισμών τιτλοφορείται «Υποβολή Προσφορών» και καθορίζει ότι το άνοιγμα των προσφορών γίνεται αμέσως μετά την υποβολή τους (Κανονισμός 31). Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών περιγράφεται στο Μέρος Ζ των Κανονισμών που τιτλοφορείται «Αξιολόγηση Προσφορών». Η διαδικασία ανάθεσης περιγράφεται στο Μέρος Η των Κανονισμών που τιτλοφορείται «Ανάθεση Συμβάσεων, Απόρριψη Προσφορών και Ακύρωση Διαγωνισμών». Συνεπώς, το άνοιγμα των προσφορών ήταν καθ’ όλα νόμιμο και ουδόλως συνιστά παραβίαση του προσωρινού μέτρου της ΑΑΠ που, όπως εξηγήθηκε πιο πάνω, αφορά μόνο τη μη ανάθεση και υπογραφή της σύμβασης. Αντίθετα, παρανομία θα υπήρχε εάν, κατά παράβαση της προαναφερόμενης πρόνοιας του Κανονισμού 31, οι προσφορές παρέμεναν κλειστές.

Τούτο συνάγεται επίσης από τον Νόμο Ν.104(Ι)/2010 που διέπει τη λειτουργία και τις εξουσίες της ΑΑΠ. Στο Νόμο αυτό είναι προφανές ότι το προσωρινό μέτρο παραβιάζεται μόνο εάν η αναθέτουσα αρχή συνάψει τελικά τη σύμβαση. Σε αυτή την περίπτωση η ΑΑΠ έχει εξουσία, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να κηρύξει ως ανενεργό τη σύμβαση και να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο στην αναθέτουσα αρχή.

Τόσο από τον πιο πάνω Νόμο όσο και από τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία 2007/66/ΕΚ στην οποία αυτός βασίζεται είναι προφανές ότι στόχος των προσωρινών μέτρων είναι η παροχή αποτελεσματικής θεραπείας με την μη υπογραφή της σύμβασης και τη δημιουργία τετελεσμένων, και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί τα προσωρινά μέτρα να χρησιμοποιούνται από οικονομικούς φορείς για να καθυστερήσουν τη διαδικασία προς εξυπηρέτηση δικών τους σχεδιασμών.

Όσον αφορά την αναφορά του δικηγόρου των αναδόχων φορέων για προκήρυξη διαγωνισμού ενώ δεν υπάρχει σχετικό κονδύλι, σημειώνεται ότι αυτό δεν ευσταθεί αφού είναι γνωστό ότι για τις δημόσιες μεταφορές υπάρχει κονδύλι 65εκ. ευρώ στο οποίο, μάλιστα, με την απευθείας ανάθεση των μαθητικών διαδρομών θα υπάρξει και σοβαρή εξοικονόμηση. Άλλωστε, αυτό και διάφορα άλλα είναι τα επιχειρήματα που έχει προβάλει ο δικηγόρος των εταιρειών στην ΑΑΠ και συνεπώς θα απαντηθούν στα πλαίσια της εκεί διαδικασίας.

Η διερεύνηση της αποσύνδεσης των μαθητικών διαδρομών από τις τακτικές γραμμές επιβάλλεται, γιατί διαφορετικά τα λεωφορεία θα συνεχίσουν να μην είναι ακριβή στα δρομολόγια τους τις ώρες αιχμής, επειδή αναγκαστικά αλλάζουν πορεία για να μεταφέρουν τους μαθητές. Επιπλέον, το ΥΣΕ δεν θεωρεί λογικό να χρησιμοποιούνται χαμηλοδάπεδα λεωφορεία για τη μεταφορά μαθητών, αντί να χρησιμοποιούνται στις τακτικές γραμμές, και στο μεσοδιάστημα να μένουν αδρανή σε χωράφια ή άδεια οικόπεδα στα περίχωρα των πόλεων με αποτέλεσμα να μην γίνεται πλήρης αξιοποίησή τους.

Η αποσύνδεση των δύο δραστηριοτήτων θα μας δώσει την ευκαιρία να βελτιώσουμε την πιστή τήρηση του ωραρίου των λεωφορείων και να αυξήσουμε τη συχνότητα εκεί όπου απαιτείται.

Είναι δικαίωμα αλλά και υποχρέωση του ΥΣΕ να βελτιώνει συνεχώς τις δημόσιες μεταφορές και να προστατεύει το δημόσιο συμφέρον. Αυτό θα πράξουμε και αυτή τη φορά, πάντα με απόλυτο σεβασμό στη νομιμότητα. Οποιαδήποτε προσπάθεια εκφοβισμού ή δημιουργίας αναστολών στους δημόσιους λειτουργούς που χειρίζονται το θέμα, με αναφορά σε δήθεν πειθαρχικά παραπτώματα, δεν θα τους αποτρέψει από του να εκτελέσουν το καθήκον τους με πλήρη συναίσθηση ευθύνης απέναντι στο δημόσιο χρήμα και στο δημόσιο συμφέρον.