mtcw


Με ιδιαίτερη χαρά απευθύνω, για πρώτη φορά, χαιρετισμό στο σεμινάριο οδικής ασφάλειας που διοργανώνει για δέκατη τρίτη συνεχή χρονιά το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και με την ευγενή στήριξη της εταιρείας ΕΚΟ Ελληνικά Πετρέλαια. Τα σεμινάρια αυτά έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά επιτυχημένα και αποδοτικά και για τον λόγο αυτό έχουν καθιερωθεί ως ένας μόνιμος θεσμός. Ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας εκφράζω τα θερμά μου συγχαρητήρια και ευχαριστίες στο Τμήμα Τροχαίας και στην εταιρεία ΕΚΟ για τη σταθερή δέσμευση τους στη διοργάνωση. Ευχαριστώ επίσης τους διακεκριμένους ομιλητές και ιδιαίτερα αυτούς από το εξωτερικό, τους οποίους και καλωσορίζω στην Κύπρο.

Για ακόμη μια φορά η επιλογή του θέματος του σεμιναρίου είναι ιδιαίτερα εύστοχη. Αποδεδειγμένα η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα πρόκλησης θανατηφόρων και σοβαρών οδικών συγκρούσεων. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο ανάμεσα στους νέους. Δυστυχώς και η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών και άλλων ψυχοτρόπων ουσιών, συχνά σε συνδυασμό με αλκοόλ είναι ένα εξελισσόμενο ανησυχητικό φαινόμενο στην Κύπρο.

Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, του οποίου έχω τη μεγάλη τιμή, αλλά και ευθύνη να προεδρεύω, δεν περιορίστηκε στη διαπίστωση αυτών των ανησυχητικών φαινομένων. Το καλοκαίρι του 2010 κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο για τη δραστική μείωση του επιτρεπτού ορίου αλκοόλ για τους αρχάριους οδηγούς, τους μοτοσικλετιστές και τους οδηγούς φορτηγών, λεωφορείων και ταξί, καθώς και νομοσχέδιο για τον οδικό έλεγχο της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών, το γνωστό ως «νάρκοτεστ».

Όμως το πρόβλημα των οδικών συγκρούσεων, όπως έχει τονιστεί πολλές φορές από τους προκατόχους μου, είναι πολυδιάστατο και πολύπλοκο. Για τον λόγο αυτό, η αντιμετώπιση του απαιτεί οργανωμένες και συντονισμένες προσπάθειες από ένα μεγάλο αριθμό κρατικών υπηρεσιών, των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα και κοινωνικούς φορείς, με βάση ένα στρατηγικό σχεδιασμό.

Ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2010, με αξιοσημείωτη επιτυχία, το εξαετές Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2005 – 2010, αφού επιτεύχθηκε μείωση κατά 41,7% στους νεκρούς και 50,4% στους τραυματίες, σε σχέση με τους μέσους όρους της πενταετίας πριν την εφαρμογή του σχεδίου. Όμως, παρά τη σημαντική μείωση σε νεκρούς και τραυματίες, η Κύπρος απέχει ακόμη πολύ από τα επίπεδα των πρωτοπόρων ευρωπαϊκών χωρών. Το 2010, ο δείκτης νεκρών στο ένα εκατομμύριο πληθυσμού ήταν για τη Σουηδία μόνο 28 ενώ για την Κύπρο ήταν 75.

Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έχει υιοθετήσει τον Ευρωπαϊκό στόχο για τη μείωση των θυμάτων, νεκρών και τραυματιών, κατά 50% μέχρι το 2020 και εκπονείται για τον σκοπό αυτό νέο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή το 2012.

Οι έρευνες και οι επιστημονικές μελέτες διεθνώς έχουν αποδείξει ότι οι οδικές συγκρούσεις μπορούν να αποφεύγονται αφού δεν πρόκειται για τυχαία γεγονότα, αλλά προϊόντα ανθρώπινης αμέλειας ή ανεύθυνης συμπεριφοράς. Για τον λόγο αυτό εγκαταλείπεται πλέον ο όρος «οδικό δυστύχημα» και χρησιμοποιείται ο όρος «σύγκρουση». Επίσης για τον ίδιο λόγο, προοδευτικά υιοθετείται από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το «Όραμα Μηδέν» της Σουηδίας, για μηδέν νεκρούς σε οδικές συγκρούσεις.

Η Κύπρος μας μπορεί να απέχει πολύ ακόμη από τα επίπεδα της Σουηδίας και από το «Όραμα Μηδέν», αλλά είμαστε στη σωστή πορεία. Είμαι βέβαιος ότι με τη συνέχιση της στενής συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών και φορέων, κάτω από την καθοδήγηση και στήριξη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, σύντομα θα μπορέσουμε να τοποθετήσουμε την Κύπρο ανάμεσα στις πρωτοπόρες χώρες στην οδική ασφάλεια.

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του σεμιναρίου και στις προσπάθειες που καταβάλλετε όλοι σας για την οδική ασφάλεια στην Κύπρο μας.