mtcw


Στην παρουσία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκου Νικολαΐδη υπεγράφησαν σήμερα τα συμβόλαια για την κατασκευή έξι οδικών έργων. Τα συμβόλαια προνοούν την κατασκευή του δρόμου, από τη Βιομηχανική Περιοχή Ιδαλίου προς τη Βαθιά Γωνιά, συνολικού κόστους 2.713.000 ευρώ, τη σύνδεσή του κυκλικού κόμβου Αγίου Αθανασίου με τη Λεωφόρο Ανοικοδομήσεως κόστους 1.099.000 ευρώ, την περιοδική συντήρηση δρόμων εντός των δημοτικών ορίων Λεμεσού κόστους 1.456.931 ευρώ, την κατασκευή της σύνδεσης του βόρειου τμήματος της οδού Ποταμιάνου με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού στη Λεμεσό, κόστους 1.657.910 ευρώ, την περιοδική συντήρηση δρόμων στην επαρχία Λευκωσίας κόστους 3.769.000 ευρώ και τη βελτίωση του δρόμου Πλατρών – Προδρόμου κόστους 3.383.000 ευρώ.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά την τελετή της υπογραφής, ο κ. Υπουργός είπε τα εξής: «Σήμερα υπογράψαμε έξι συμβόλαια συνολικής αξίας 14 εκ. ευρώ περίπου. Συνεχίζουμε με εντατικό ρυθμό την εκτέλεση αναπτυξιακών έργων. Τα έργα αυτά αφορούν οδικά έργα στην περιοχή του Δαλιού, των Κάτω Πολεμιδιών, στον αυτοκινητόδρομο μεταξύ Πλατρών και Προδρόμου και κάποιες συντηρήσεις μεγάλων οδικών αρτηριών.

Όπως είναι γνωστό, η προσπάθειά μας είναι αυτά τα αναπτυξιακά έργα, τα έργα στον κατασκευαστικό τομέα γενικά, μέσα από την υπέρβαση γραφειοκρατικών διαδικασιών, να τα εκτελούμε γρηγορότερα. Πρέπει να πούμε ότι η εντατική προσπάθειά μας, η οποία συνεχίζεται, άρχισε να αποδίδει τα πρώτα αποτελέσματα. Τα έργα όντως προσφοροδοτούνται νωρίτερα, αρχίζουν νωρίτερα και εκτελούνται με ένα γρηγορότερο ρυθμό. Ασφαλώς, υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί ακόμα και οι προσπάθειες θα συνεχιστούν ώστε να φθάσουμε σε εκείνες τις ρυθμίσεις που θα μας επιτρέψουν, όχι μόνο στη δύσκολη σημερινή οικονομική συγκυρία, αλλά και γενικότερα, τα δημόσια έργα, τα αναπτυξιακά να εκτελούνται με τον αποτελεσματικότερο και γρηγορότερο δυνατόν τρόπο ώστε η κοινωνία να έχει και το όφελος αυτών των έργων».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Νικολαΐδης είπε τα εξής: «Ήδη λήγουν οι περίοδοι για την υποβολή προσφορών για κατασκευή ενός αριθμού μεγάλων έργων. Είναι, για παράδειγμα, οι έξι λωρίδες από την Αλάμπρα μέχρι το ΓΣΠ και ο κυκλικός κόμβος παρά το ΓΣΠ, συνολικής αξίας πέραν των 70 εκ. ευρώ (και για τα δύο έργα). Αναφερόμαστε, επίσης, στον κάθετο δρόμο που θα ενώνει το λιμάνι της Λεμεσού μαζί με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου. Για όλα αυτά τα έργα λήγει η περίοδος προσφορών πριν το καλοκαίρι. Οι προσφορές θα αξιολογηθούν, θα γίνει κατακύρωση προσφορών και στόχος μας είναι να αρχίσουν αυτά τα μεγάλα έργα, των οποίων η αξία υπερβαίνει τα 100 εκ. ευρώ, πριν το τέλος του χρόνου.

Θέλουμε πριν το τέλος του χρόνου να αρχίσουν να κατασκευάζονται αυτά τα μεγάλα έργα ώστε να υπάρξει μια ουσιαστική ενίσχυση του κατασκευαστικού τομέα μέσω αυτών των έργων».

Σε ερώτηση για τους συμμετέχοντες στη σημερινή συνάντηση στο Υπουργείο με τους λεωφορειούχους, ο κ. Νικολαΐδης απάντησε: Είναι η συντονιστική επιτροπή όλων των λεωφορειούχων που προσφέρουν σήμερα υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών στην Κύπρο. Μιλάμε ουσιαστικά για τους ιδιοκτήτες 1.030 λεωφορείων, μιλάμε για τους εκπροσώπους 220 εταιρειών, είτε ΠΕΑΛ είτε μεμονωμένων λεωφορειούχων οι οποίοι σήμερα έχουν συμβάσεις ή άδειες με το δημόσιο για να εκτελούν δημόσιες μεταφορές.

Σήμερα εισερχόμαστε σε ένα αναβαθμισμένο εντατικό στάδιο διαβούλευσης και συζητήσεων. Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας μάς παρουσίασε τις βασικές πρόνοιες ενός νομοσχεδίου που αφορά στη νομοθετική ρύθμιση για το νέο σύστημα δημόσιων μεταφορών. Παράλληλα, με αυτή τη συζήτηση εξετάζεται και η επιχειρησιακή πτυχή του όλου θέματος, δηλαδή το θέμα των συμβάσεων μέσω των οποίων θα γίνει ανάθεση σε πέντε συν μία εταιρείες, από τους 200 τόσους συμβασιούχους. Θα καταλήξουμε σε πέντε μεγάλες περιφερειακές συν μία υπεραστική ώστε να μπορέσουμε με τρόπο αποτελεσματικό, με τρόπο που να αξιοποιεί τις οικονομίες κλίμακας, να αξιοποιεί και το τελευταίο προσφερόμενο μέσο, να προσφέρουμε στον Κύπριο πολίτη αυτό που χρειάζεται: ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών.

Πιστεύουμε ότι μέσα από το διάλογο θα υπάρξουν οι απαραίτητες συγκλίσεις, συναινέσεις και συμφωνίες ώστε να προχωρήσουμε στην παροχή αυτής της υπηρεσίας που είναι τόσο απαραίτητη και για την οποία υπάρχει έντονη και δεδηλωμένη πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Υπουργός διευκρίνισε τα εξής: «Μέχρι σήμερα η προσφερόμενη αυτή υπηρεσία στις μεν πόλεις γίνεται στη βάση των αδειών Ε΄, στις δε κοινότητες στη βάση των αδειών για οδική χρήση. Όπως ανέφερα, υπάρχουν 220 περίπου συμβασιούχοι, είτε εταιρείες ΠΕΑΛ, είτε ιδιώτες που προσφέρουν αυτή την υπηρεσία. Αυτός είναι ένας πολυκερματισμός και μια κατάσταση η οποία δεν μπορεί να προσφέρει κατά τρόπο αποτελεσματικό αυτό που χρειάζεται σήμερα ο τόπος. Γι΄ αυτό και είναι υποβαθμισμένες αυτές οι υπηρεσίες παρόλη την προσπάθεια των επαγγελματιών που τόσα χρόνια προσέφεραν και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Προσπαθούμε να μετατρέψουμε τους συμβασιούχους σε πέντε. Δηλαδή, θα έχουμε πέντε μεγάλες περιφέρειες συν μία υπεραστική (συνολικά έξι) ώστε όλοι όσοι προσφέρουν σήμερα την υπηρεσία σε μια περιφέρεια να συμβληθούν, να συνασπιστούν, να οργανωθούν σε ένα φορέα ο οποίος θα μπορέσει, αξιοποιώντας τις δυνάμεις και την τεχνογνωσία όλων, και μέσα από μια σειρά από μέτρα όπως είναι τα πυκνά δρομολόγια, οι συχνές γραμμές και η αντικατάσταση των λεωφορείων, να προσφέρει κατά τρόπο αποτελεσματικό αυτή την υπηρεσία αξιοποιώντας κατά τρόπο, επίσης αποτελεσματικό το δημόσιο χρήμα και τη δημόσια ενίσχυση της οποίας θα τύχουν οι δημόσιες συγκοινωνίες».

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης είπε: «Στους λεωφορειούχους δόθηκαν οι βασικές πρόνοιες του νομοσχεδίου που θα αλλάξει το παλιό σύστημα αδειοδότησης. Θα μπαίνουμε στο νέο σύστημα των πέντε συν μία εταιρειών. Αυτό το νομοσχέδιο το παρουσιάσαμε, θα το μελετήσουν και θα επανέλθουν την ερχόμενη Πέμπτη το απόγευμα για να συνεχιστεί ο διάλογος και επί του νομοσχεδίου, αλλά και επί του επιχειρησιακού πλαισίου που θα προκαθορίζει τους όρους των νέων συμβάσεων.

Το επιχειρησιακό πλαίσιο θα καθορίζει τους όρους παροχής της νέας υπηρεσίας, τους όρους συμμετοχής στους νέους αναδόχους. Επίσης, θα καθορίζει θέματα αποζημιώσεων για όσους επαγγελματίες, ενδεχομένως, θα ήθελαν να μην συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια. Θα καθορίζουν ακόμη θέματα βιωσιμότητας και κερδοφορίας των νέων εταιρειών.

Έχουμε πλέον φθάσει στο τελικό στάδιο, έχουμε αποκρυσταλλώσει μετά από επαφές με συμβούλους τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση τι θέλουμε, τι πρέπει και τι μπορεί να γίνει και θα πρέπει να καταλήξουμε, πλέον, στις συμφωνίες οι οποίες θα πρέπει να υπογραφούν πριν την 1η Σεπτεμβρίου».

Σε ερώτηση για την υπεραστική εταιρεία ο κ. Νικολαΐδης διευκρίνισε τα εξής: «Είναι μία υπεραστική η οποία θα ασχοληθεί με τις υπεραστικές συγκοινωνίες μεταξύ πόλεων. Δηλαδή την επαύριον του νέου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών κάποιος θα μπορεί να ταξιδεύει σε μια περιφέρεια είτε από τις κοινότητες προς την πόλη είτε εντός της πόλης με 75 σεντ και θα ταξιδεύει μεταξύ δύο πόλεων με 3 ευρώ. Αυτή είναι η προσπάθεια για το νέο σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών στο οποίο στοχεύουμε».

Σε ερώτηση για το πρότυπο που χρησιμοποίησε στο σχεδιασμό του το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, ο κ. Νικολαΐδης απάντησε: Έχουμε ως πρότυπα πολλές πρόνοιες πολλών χωρών. Προσπαθήσαμε να μελετήσουμε το τι συμβαίνει σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και στην Ελλάδα, ασφαλώς, που είναι πιο κοντά σε μας σε νοοτροπία, σε παράδοση κ.ά., ώστε να μπορέσουμε να αντλήσουμε από την κάθε χώρα ό,τι θετικό μπορεί να αντληθεί. Δεν πρόκειται να ανακαλύψουμε πράγματα τα οποία έχουν ήδη ανακαλυφθεί από άλλες χώρες. Θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε ό,τι πιο καλό έχει να επιδείξει η κάθε χώρα και, κυρίως, οι ευρωπαϊκές στις οποίες σήμερα ο μέσος όρος εξυπηρέτησης με δημόσια μέσα συγκοινωνίας (στην Ευρώπη) υπερβαίνει το 15%, ενώ στην Κύπρο είναι στο 1,7%. Στην Αθήνα μιλάμε για 40% και σε προηγμένες χώρες όπως είναι η Αγγλία, η Ολλανδία και το Βέλγιο μιλάμε, επίσης, για ποσοστά πολύ πέραν του 30%.

Θα πρέπει πριν τις 3 Δεκεμβρίου να κλείσουν οι συμφωνίες, γιατί μετά την ημερομηνία αυτή αρχίζει να ισχύει ο κοινοτικός Κανονισμός 1370, ο οποίος επιβάλλει τις ανοικτές, πλέον, προσφορές για οποιεσδήποτε συμβάσεις παροχής αυτής της υπηρεσίας. Εμείς θέλουμε να αξιοποιήσουμε τους υφιστάμενους παροχείς μέσα από μια διαδικασία διαφανή, αλλά πιο κλειστή. Αυτό πρέπει να γίνει πριν τις 3 Δεκεμβρίου. Αν θα μπορούσε να γίνει πριν την 1η Σεπτεμβρίου - και αυτός είναι ο στόχος για να ενταχθεί και το σύστημα της δωρεάν μεταφοράς μαθητών σε αυτό το σύστημα - θα ήταν καλό και αυτός είναι ο στόχος».

Σε ερώτηση για το θανατηφόρο δυστύχημα στην Πάφο σε σχέση με το οδικό δίκτυο και τις τυχόν ευθύνες, ο κ. Υπουργός απάντησε:

«Όταν δύο παιδιά, ένας δεκατριάχρονος και ένας δεκατετράχρονος, με μια μοτοσυκλέτα που δεν είναι δική τους, χωρίς φώτα, οδηγούνται σε ένα τραγικό δυστύχημα όπως αυτό τότε όλη η κοινωνία φέρει ευθύνη. Μιλούμε για συνυπευθυνότητα όλων μας: από τους γονείς, την παιδεία, τα Υπουργεία, την Αστυνομία και τους τοπικούς φορείς γιατί δεν μπορέσαμε να στείλουμε τα κατάλληλα μηνύματα στη νεολαία, να θωρακίσουμε τη νεολαία, να λειτουργήσουμε προληπτικά, να λειτουργήσουμε κατασταλτικά, να κάνουμε υποδομές σωστές και οδηγούμαστε σε αυτά τα, δυστυχώς, τραγικά φαινόμενα που αναδεικνύουν τα τραγικά ερωτήματα για όλους μας αν κάναμε ό,τι έπρεπε να κάνουμε.

Πρέπει να σας πω ότι, ναι, υπάρχουν ασφαλώς ευθύνες για όλους. Για το συγκεκριμένο περιστατικό πρέπει να σας πω ότι στις 13 Μαΐου 2008 έγινε μια σύσκεψη στην Πάφο, με τη Συντονιστική της Πάφου, στην οποία συμμετείχαν όλοι οι φορείς και το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων. Για το συγκεκριμένο δρόμο, που είναι μήκους 20 χιλιομέτρων και στον οποίο συνέβησαν πέραν των 20 θανατηφόρων δυστυχημάτων τα τελευταία 10 χρόνια, αποφασίστηκε να προχωρήσουμε σε μια σειρά από δράσεις. Μια βδομάδα μετά, έγινε μια επί τόπου επίσκεψη από τα Δημόσια Εργα, τις Τοπικές Αρχές της Κισσόνεργας, της Πέγειας, το Τμήμα Πολεοδομία και Οικήσεως, την Αστυνομία και το Φορέα Κυκλοφοριακών Μελετών όπου μελετήθηκαν τα σημεία που έχρηζαν βελτίωσης. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων εισηγήθηκε τη λήψη 22 μέτρων βελτίωσης αυτού του δρόμου που άρχιζαν από τη διαπλάτυνση κάποιων σημείων του δρόμου, από την αναβάθμιση της σηματοδότησης και από τη δημιουργία μιας μεσαίας λωρίδας για τις δεξιόστροφες στροφές. Πρόκειται για μια σειρά από έργα, τα οποία για να υλοποιηθούν αφού εγκρίθηκαν από όλους, κάθε ένας, ανάλογα με το τι έργο επρόκειτο να γίνει, ανέλαβε και τη σχετική υποχρέωση. Κάποια από αυτά τα έργα υλοποιήθηκαν και πρέπει να πω ότι, ενδεχομένως, να έγιναν περισσότερα τον τελευταίο χρόνο από ό,τι έγινε για πάρα πολλά χρόνια στο παρελθόν.

Σήμερα το απόγευμα θα έχω μια σύσκεψη με τα Δημόσια Εργα και το Τμήμα Τροχαίας της Αστυνομίας για να δούμε ένα-ένα αυτά τα 22 μέτρα και τι έγινε και τι όχι, τι καθυστέρησε και τι προωθήθηκε, ώστε να δούμε ενδεχομένως τι θα μπορούσε να γίνει και τι μπορεί να γίνει ώστε να προσπαθήσουμε, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, τουλάχιστον τον παράγοντα ‘οδικό δίκτυο’, να τον βελτιώσουμε. Υπάρχουν, όμως, πάρα πολλοί άλλοι παράγοντες και δεν θα πρέπει να απομονωνόμαστε μόνο σε ένα ζήτημα για ένα πολύπλοκο θέμα που αφορά πάρα πολλούς παράγοντες».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Υπουργός τόνισε τα εξής: «Αν υπήρξε ολιγωρία σίγουρα αυτή η ολιγωρία θα στιγματιστεί και θα υπάρξουν και οι ανάλογες δράσεις. Αντιλαμβάνεστε ότι κάποια από τα έργα είναι υλοποιήσιμα άμεσα και θα δούμε αν τα υλοποιήσιμα, έγιναν. Αυτό θα το δούμε το απόγευμα. Κάποια άλλα έργα, όπως για παράδειγμα εκείνα που αφορούν στη μεσαία λωρίδα ή τους πεζόδρομους, πρέπει να πω ότι αυτά είναι μεσοπρόθεσμα μέτρα ενόψει της ολοκλήρωσης του ρυθμιστικού σχεδίου του δρόμου, ο οποίος προβλέπεται, όταν ολοκληρωθεί από την Πολεοδομία, να γίνει ένα δρόμος ‘δύο συν δύο’ που πραγματικά θα έχει επίπεδα υψηλής οδικής ασφάλειας. Δεν έχουμε την πολυτέλεια σε τέτοιου είδους θέματα να κρύβουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί.

Δυστυχώς, είναι δεκάδες τα μελανά σημεία και αυξάνονται συνεχώς λόγω της αύξησης της κυκλοφορίας των δρόμων. Για μας η οδική ασφάλεια είναι πρώτη προτεραιότητα. Υπάρχουν κονδύλια τα οποία είναι εγκεκριμένα στον προϋπολογισμό ακριβώς για να αφιερώνονται για τη βελτίωση του οδικού δικτύου.

Το θέμα της οδικής ασφάλειας δεν μπορεί να είναι θέμα κόστους, ασφαλώς μέσα στις δυνατότητές μας. Γι’ αυτό το θέμα υπάρχει μια ύψιστη προτεραιότητα».