mtcw


Θα ήθελα πρώτα απo όλα να καλωσορίσω στην Κύπρο τους επικεφαλής και εκπροσώπους των Οργανισμών Flight Safety Foundation, Eurocontrol και European Regions Airline Association που συνδιοργανώνουν τη σημερινή Διάσκεψη. Θα ήθελα επίσης να τους ευχαριστήσω για την απόφαση τους να επιλέξουν την Κύπρο για την ετήσια Ευρωπαϊκή Διάσκεψη για την Ασφάλεια Πτήσεων. Τους εύχομαι κάθε επιτυχία στις διήμερες εργασίες τους.

Έχοντας υπόψη την ατζέντα της Διάσκεψης, το επίπεδο των ομιλητών αλλά και το ακροατήριο, θεωρώ ότι πρόκειται για σημαντικότατο γεγονός το οποίο θα δώσει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ακούσουν τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της ασφάλειας πτήσεων, να ανταλλάξουν μεταξύ τους απόψεις, αλλά και να αναπτύξουν συνεργασίες και συντονισμό μεταξύ των οργανισμών τους.

Το γεγονός ότι η ασφάλεια πτήσεων αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία δεν είναι τυχαίο. Μόνο στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκαν το 2008 10.1 εκατομμύρια πτήσεις με τις οποίες διακινήθηκαν περίπου 500 εκατομμύρια επιβάτες. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να διπλασιασθεί τα επόμενα 20 χρόνια. Το Κέντρο Ελέγχου Λευκωσίας διαχειρίζεται 260,000 πτήσεις ετησίως, με τις οποίες διακινούνται γύρω στα 20 εκ. επιβάτες. Όπως είναι γνωστό, κάθε φορά που διπλασιάζεται ο αριθμός πτήσεων, για να κρατηθεί η ασφάλεια στα ίδια επίπεδα θα πρέπει οι προσπάθειες των υπηρεσιών πολιτικής αεροπορίας να πολλαπλασιασθούν τέσσερις φορές. Αυτό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση, η οποία για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά χρειάζεται την κατάλληλη οργανωτική και θεσμική δομή.

Είναι για αυτόν το λόγο που εμείς ως Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων προχωρούμε όσον το δυνατόν πιο γρήγορα στην αναδιάρθρωση των υπηρεσιών πολιτικής αεροπορίας, δημιουργώντας μια ανεξάρτητη Αρχή για παροχή υπηρεσιών, ενδυναμώνοντας παράλληλα τον εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο του κράτους. Η αναδιάρθρωση αυτή θα επιτρέψει ευελιξία, στρατηγικό προγραμματισμό και ανεξαρτησία από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Πέρα όμως από τα γενικά αυτά οφέλη της Διάσκεψης, για μας στην Κύπρο το γεγονός αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Και αυτό γιατί, περισσότερο από όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι κυπριακές υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας επιτελούν το έργο τους σε μια πολύπλοκη και επιχειρησιακά ιδιαίτερα δύσκολη περιοχή. Ως γνωστό η περιοχή ελέγχου πτήσεων Λευκωσίας, γνωστή ως FIR, γειτνιάζει με τα FIR τεσσάρων χωρών που δεν είναι μέλη ούτε της Ευρωπαϊκής Ένωσης ούτε του Eurocontrol. Αυτό σημαίνει ότι, αντίθετα με την Κύπρο, οι χώρες αυτές δεν είναι αναγκασμένες να υιοθετούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και διαδικασίες σε θέματα ασφάλειας πτήσεων, κάνοντας έτσι το έργο των Κυπρίων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας πολύ πιο δύσκολο από αυτό των υπολοίπων συναδέλφων τους στην Ευρώπη.

Μια επιπρόσθετη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι Κυπριακές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας είναι η άρνηση της Τουρκίας να συνεργαστεί και να επιτρέψει την χρήση του εναέριου χώρου της στις κυπριακές αεροπορικές εταιρείες. Ακόμη και στις διεθνείς προσπάθειες για εξεύρεση έστω μιας τεχνικής λύσης στο πρόβλημα, η Τουρκία τήρησε αρνητική στάση.

Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να ανακοινώσω την δημιουργία στην Κύπρο παραρτήματος του Flight Safety Foundation (FSF), που θα καλύπτει τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Αυτό αποτελεί πολύ σημαντική εξέλιξη τόσο για την Κύπρο όσο και την ευρύτερη περιοχή. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο του FSF κ. William Voss για την υποστήριξη του στην πρωτοβουλία αυτή και να τον διαβεβαιώσω ότι η Κύπρος θα κάνει ό,τι μπορεί για την επιτυχία του εν λόγω παραρτήματος και την ασφάλεια των πτήσεων.

Ευχαριστώ επίσης τον κ. Ακριβό Τσολάκη, Πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, και τον κ. Χρίστο Πέτρου του Eurocontrol των οποίων οι προσπάθειες οδήγησαν στην επιτυχία αυτή.