mtcw


Στην παρουσία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκου Νικολαΐδη έγινε σήμερα ενώπιον εκπροσώπων της Ένωσης Δήμων, της Ένωσης Κοινοτήτων και Συνδικαλιστικών Οργανώσεων η δημόσια παρουσίαση του πλαισίου λειτουργίας του νέου συστήματος δημόσιων μεταφορών.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα: "Είχαμε μια σύσκεψη ώστε να προχωρήσουμε σε μια διαβούλευση μαζί με τις Τοπικές Αρχές όπως προνοείτε από τη σχετική νομοθεσία που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Η νομοθεσία προβλέπει ότι η Αναθέτουσα Αρχή θα πρέπει να προχωρήσει σε μια διαβούλευση αναφορικά με τους όρους των εγγράφων της δημόσιας παραχώρησης που αφορούν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Πρόκειται για θέματα γεωγραφικών περιοχών, δρομολογίων, ποιότητας και άλλων κριτηρίων της παρεχόμενης υπηρεσίας και τεχνικές προδιαγραφές. Για όλα αυτά τα ζητήματα, πριν βγούμε σε μια ανακοίνωση για εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συνομολόγηση των συμβάσεων για τις δημόσιες μεταφορές, θα πρέπει να διαβουλευθούμε με τις αρχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το Υπουργείο προχωρεί με γοργά βήματα προς την κατεύθυνση της συνομολόγησης των συμβάσεων για τις νέες δημόσιες συγκοινωνίες. Είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα, κινηθήκαμε μετά την ψήφιση του νόμου από τη Βουλή στις 9 Ιουλίου σε δύο παράλληλες διαδικασίες και όλο το καλοκαίρι εργαστήκαμε σκληρά. Η μια διαδικασία ήταν η επίτευξη κατ΄ αρχάς συμφωνιών μεταξύ των λεωφορειούχων στις διάφορες περιφέρειες για τη συγκρότηση ενός φορέα για κάθε περιφέρεια. Πρόκειται για πέντε περιφέρειες και μια υπεραστική. Η δεύτερη διαδικασία ήταν η συγγραφή των προκαταρκτικών όρων των συμβάσεων που θα τύχουν διαπραγμάτευσης από όσους θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον ώστε να υπογραφούν οι συμβάσεις πριν το τέλος του χρόνου.

Σύντομα θα υπάρξει μια ανακοίνωση με την οποία θα ζητείται εκδήλωση ενδιαφέροντος από όσους προτίθενται να παρέχουν αυτή την υπηρεσία και αμέσως μετά θα αρχίσει η διαπραγμάτευση επί όλων των πτυχών και των λεπτομερειών των συμβάσεων που θα διέπουν πλέον αυτή την αναβαθμισμένη υπηρεσία στις δημόσιες μεταφορές.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε τα εξής: "Ξέρουμε το σημείο εκκίνησης, ξέρουμε και τον τελικό στόχο. Το σημείο εκκίνησης είναι η υφιστάμενη κατάσταση, τα υφιστάμενα λεωφορεία, τα υφιστάμενα δρομολόγια. Υπάρχουν για παράδειγμα δρομολόγια περίπου 14 εκ. χιλιομέτρων σε ολόκληρη την Κύπρο και με τα λεωφορεία διακινείται περίπου το 2% των διακινουμένων. Τελικός στόχος είναι να υπάρξουν δρομολόγια 40 εκ. χιλιομέτρων και να διακινείται πέραν του 10% των διακινουμένων. Το θέμα - πρόκληση είναι πώς μεταβαίνουμε στο στόχο αυτό, με ποιο ρυθμό και με ποια κομβικά σημεία και σταθμούς. Θα είναι μεν σταδιακή και ομαλή η εξέλιξη, αλλά σίγουρα θα υπάρξουν και κάποια σημεία όπου θα υπάρξει μια σταδιακή αναβάθμιση σε κάποια συγκεκριμένα θέματα.

Οι συμβάσεις θα υπογραφούν μέχρι το τέλος του χρόνου και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα αρχίσουν να ισχύουν με μια πρώτη ένδειξη προς τα πού κινούμαστε. Δηλαδή, ο κόσμος, το επιβατικό κοινό, θα έχει αντίληψη αν όχι της τελικής κατάστασης, τουλάχιστον κάποιων πρώτων δειγμάτων προς ποια κατεύθυνση κινούμαστε. Θα αρχίσουν να φαίνονται τα πρώτα νέα δρομολόγια που θα είναι πιο πυκνά και θα αρχίσουν να έρχονται τα πρώτα λεωφορεία. Άρα θα υπάρχει η αίσθηση από το κοινό αυτής της αναβάθμισης γιατί ο ρυθμός που θα κινηθεί αυτή η αναβάθμιση θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και από το βαθμό ανταπόκρισης του κοινού. Δεν έχει νόημα να έχουμε δημόσιες συγκοινωνίες χωρίς να υπάρχει ανταπόκριση από το κοινό. Ασφαλώς θα προσφέρουμε κάτι περισσότερο από ό,τι αναμένεται ώστε να υπάρξει το ανάλογο κίνητρο για το κοινό.

Τα κόμιστρα των λεωφορείων, πρόσθεσε ο κ. Υπουργός, θα μειωθούν αισθητά ακριβώς γιατί στοχεύουμε σε μια πολύ πιο διευρυμένη παροχή αυτών των υπηρεσιών. Προσανατολιζόμαστε σε ένα κόμιστρο για μεν την περιφέρεια ολόκληρη, συμπεριλαμβανομένης της αγροτικής και της αστικής περιοχής, που θα είναι κάτω του ενός ευρώ, ενδεχομένως της τάξεως των 80 σέντ. Αυτό θα ισχύει για περίπου δύο ώρες ή ένα χρονικό διάστημα και θα μπορεί κάποιος από οποιοδήποτε σημείο μιας περιφέρειας, από το πιο απομακρυσμένο χωριό της περιφέρειας αυτής, να έρχεται στην αστική περιοχή και ακόμη να αλλάζει λεωφορείο με το ίδιο εισιτήριο και να πηγαίνει σε οποιοδήποτε σημείο της αστικής περιοχής. Σε ό,τι αφορά τις διαστικές διαδρομές, εκεί θα καθοριστεί το κόμιστρο για κάθε διαστική διαδρομή. Και θα αρχίζει ενδεχομένως από το επίπεδο των 3,5 ευρώ. Άρα θα είναι μειωμένα τα κόμιστρα γιατί στόχος μας είναι να δώσουμε αυτό το κοινωνικό αγαθό σε όσο το δυνατό πιο πλατιές μάζες.