mtcw


Κατά τις εργασίες του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών σήμερα στις Βρυξέλλες έθεσα το θέμα των τουρκικών περιοριστικών μέτρων στις θαλάσσιες μεταφορές της Κύπρου και της ΕΕ καθώς και στην ελεύθερη διακίνηση του εμπορίου. Επισήμανα ιδιαίτερα τη νομική πτυχή του προβλήματος καθώς και το γεγονός ότι τα τουρκικά περιοριστικά μέτρα παραβιάζουν βασικές αρχές της ΕΕ στον τομέα του εμπορίου, της ελεύθερης ναυσιπλοΐας, της ελεύθερης διακίνησης και πρόσβασης σε λιμένες, καθώς και της ίσης μεταχείρισης.

Ανέλυσα, επίσης, τις οικονομικές επιπτώσεις των τουρκικών περιοριστικών μέτρων σε εθνικό επίπεδο. Να αναφέρω ενδεικτικά ότι οι ετήσιες απώλειες για την οικονομία της Κύπρου από τα τουρκικά περιοριστικά μέτρα ανήλθαν στα 138,5 εκ. ευρώ το 2008, ποσό που αντιπροσωπεύει το 1,3% του ΑΕΠ. Ως αποτέλεσμα των τουρκικών ενεργειών, οι τρεις βασικοί τομείς των θαλάσσιων μεταφορών της Κύπρου καταγράφουν σήμερα σημαντικές απώλειες. Η λιμενική βιομηχανία υπέστη το βαρύτερο πλήγμα, με ετήσιες απώλειες της τάξης των 100 εκ. ευρώ, ιδιαίτερα όσον αφορά το διαμετακομιστικό εμπόριο και την εγκατάλειψη της Κύπρου από ορισμένες εταιρείες, λόγω ακριβώς των τουρκικών περιορισμών, και τη στροφή τους προς όφελος μη κοινοτικών γειτονικών λιμανιών. Σοβαρότατες ήταν και οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου καθώς και στον τομέα της πλοιοδιαχείρησης.

Εστίασα, παράλληλα, την προσοχή των ομολόγων μου στην οικονομική διάσταση των τουρκικών περιοριστικών μέτρων για την ΕΕ, ιδιαίτερα σήμερα που η Ευρώπη διέρχεται μια οξεία οικονομική κρίση. Τα τουρκικά περιοριστικά μέτρα κατά της κυπριακής ναυτιλίας τραυματίζουν κοινοτικά συμφέροντα εφόσον το 16% του κοινοτικού στόλου δεν μπορεί να εμπορεύεται στην Τουρκία. Παράλληλα, σημαντικός αριθμός πλοίων, που φέρουν σημαία τρίτων κρατών αλλά στα οποία εμπλέκονται ευρωπαϊκά συμφέροντα, βιώνουν τις επιπτώσεις από τα τουρκικά περιοριστικά μέτρα κατά της Κύπρου εφόσον έχουν έστω και μια μικρή διασύνδεση με τη χώρα μας. Για παράδειγμα, η εγγραφή της πλοιοδιαχειρίστριας εταιρείας στην Κύπρο αποκλείει τα εν λόγω πλοία από το να προσεγγίζουν τουρκικά λιμάνια και να εμπορεύονται στην Τουρκία.

Καταλήγοντας, υπογράμμισα ότι παρόλο που η ΕΕ έχει πάρει ήδη μια πολύ αυστηρή στάση έναντι της Τουρκίας όσον αφορά τα περιοριστικά μέτρα με το μη άνοιγμα οκτώ κεφαλαίων και το μη κλείσιμο όλων των διαπραγματευτικών κεφαλαίων της Τουρκίας, εντούτοις υπάρχουν πολλά ακόμα περιθώρια για συντονισμένες δράσεις εκ μέρους της Ένωσης με σκοπό την άρση των περιοριστικών μέτρων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, τόνισα ότι η Κύπρος αναμένει την έμπρακτη έκφραση αλληλεγγύης των εταίρων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να τερματιστούν αυτά τα αυθαίρετα περιοριστικά μέτρα της Τουρκίας σε βάρος της ίδιας της ΕΕ.