mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης επισκέφθηκε σήμερα το πρωί διάφορα εργοτάξια στην περιοχή της μείζονος Λευκωσίας και επιθεώρησε την πορεία υλοποίησης των αναπτυξιακών έργων.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο κ. Υπουργός είπε: «Σήμερα κάναμε μια περιοδεία για να δούμε στη μείζονα περιοχή της Λευκωσίας τα αναπτυξιακά έργα που βρίσκονται υπό εξέλιξη και κάποια των οποίων επίκειται η έναρξη. Αρχίσαμε με το έργο το οποίο βρίσκεται στα πρόθυρα αξιολόγησης των προσφορών. Οριστικοποιείται η περίοδος των προσφορών μέσα στον ερχόμενο Ιούνιο. Μιλούμε για το διπλό έργο που αφορά την τρίτη λωρίδα στον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού –Λευκωσίας, από την Αλάμπρα μέχρι την είσοδο στην περιοχή των Λατσιών, που συνδυάζεται με τον ανισόπεδο κόμβο κοντά στο ΓΣΠ. Ο προϋπολογισμός του έργου, για το μεν πρώτο μέρος είναι της τάξης των 44 εκ. ευρώ και για το δεύτερο 27 εκ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο που πραγματικά θα δώσει μια ουσιαστική πνοή στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λευκωσίας, και κυρίως στην είσοδο της πόλης. Είναι ένα έργο το οποίο, μέσω του κυκλοφοριακού κόμβου του ΓΣΠ, θα δώσει στους εισερχόμενους στη μείζονα περιοχή Λευκωσίας τη δυνατότητα της προς δυσμάς και προς ανατολάς κίνησης, τόσο προς τον Στρόβολο όσο και προς την Αγλαντζιά.

Πρόκειται για ένα έργο που έχει αναβαθμισμένα επίπεδα κυκλοφοριακής διαχείρισης, δηλαδή ουσιαστικά αυξάνεται η χωρητικότητα των δρόμων για τη διακίνηση των οχημάτων αλλά και τα επίπεδα ασφάλειας. Το έργο θα κατασκευαστεί με μεγάλη ευαισθησία σε ό,τι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος και των δέντρων. Πρέπει να σας πω ότι το κάθε δέντρο έχει εντοπιστεί με συνεργασία των Δημοσίων Έργων και του Τμήματος Δασών, έχει χαρτογραφηθεί όλη η περιοχή από πλευράς έργων και θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια ούτως ώστε όποιο δέντρο μπορεί να διασωθεί, να διασωθεί. Μέσα στα πλαίσια της προστασίας των δέντρων θα κατασκευαστεί τείχος αντιστήριξης μήκους δύο περίπου χιλιομέτρων και αξίας μισού εκατομμυρίου ευρώ ώστε να διασωθούν όσο το δυνατό περισσότερα δέντρα. Όσα από τα δέντρα δεν θα μπορέσουμε δυστυχώς να τα διασώσουμε, θα τα αναπληρώσουμε στο πενταπλάσιο. Αυτός είναι ο στόχος ούτως ώστε με την ολοκλήρωση του το έργο να έχει ψηλά επίπεδα τόσο ασφάλειας όσο και περιβαλλοντικής καλαισθησίας και ευαισθησίας. Στόχος μας είναι εντός δύο χρόνων το έργο να ολοκληρωθεί ώστε να παραδοθεί στην κυκλοφορία και να μπορέσει να βοηθήσει ουσιαστικά στην απάμβλυνση του μεγάλου κυκλοφοριακού προβλήματος στη μείζονα περιοχή Λευκωσίας.

Το δεύτερο έργο που είδαμε είναι η λεωφόρος Σταυρού. Είναι ένα έργο το οποίο παραδίδεται τρεις μήνες νωρίτερα από ό,τι ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Το έργο πραγματοποιείται από τα Δημόσια Έργα. Παρόλη την προσθήκη της εξόδου, με τη διευθέτηση που κάναμε, κοντά στην Αρχή Ηλεκτρισμού, το έργο θα παραδοθεί τρεις μήνες νωρίτερα από ό,τι αρχικά υπολογίζετο και με την παράδοση του θα απαμβλύνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση τόσο στα φώτα του Καλησπέρα όσο και στα φώτα της συμβολής της λεωφόρου Χατζηιωσήφ με τη λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού. Έτσι θα υπάρξει μια ουσιαστική συμβολή στην κυκλοφοριακή απάμβλυνση. Το έργο θα παραδοθεί τέλος Ιουλίου και θα δοθεί στην κυκλοφορία.

Το τρίτο έργο που είδαμε ήταν το Συνεδριακό Κέντρο. Πήγαμε να δούμε τη διαδικασία καταγραφής του χώρου. Όπως ξέρετε, είμαστε στη διαδικασία προεπιλογής των προσφοροδοτών. Αυτή σύντομα ολοκληρώνεται και θα προχωρήσουμε στο τελικό στάδιο των προσφορών. Στόχος είναι όπως το έργο ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2011, δηλαδή έξι μήνες πριν την ανάληψη της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης. Όπως γνωρίζετε, θα υπάρξει μια ουσιαστική αναβάθμιση του υφιστάμενου Συνεδριακού Κέντρου καθώς και μια βελτίωση του ισογείου του 'Φιλοξενία' ώστε να αξιοποιηθεί σαν χώρος για τους δημοσιογράφους.

Το τέταρτο έργο που είδαμε ήταν η περιοχή της Αρσινόης. Όπως ξέρετε, εκεί υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις. Έγινε μια προσπάθεια από τα Δημόσια Έργα να τεθούν κάποια χρονοδιαγράμματα για το κάθε τμήμα και το κάθε στάδιο του έργου. Ήδη έχει παραδοθεί η λεωφόρος Ιφιγενείας. Χθες παραδόθηκε το βόρειο μέρος της λεωφόρου Αρμενίας και το νότιο θα παραδοθεί εντός του Μαΐου. Το έργο ολοκληρώνεται μέσα στον Ιούνιο. Συγκεκριμένα, στις 25 Ιουνίου αναμένουμε την ολοκλήρωση του έργου ούτως ώστε να τερματιστεί και η ταλαιπωρία των περιοίκων και των καταστηματαρχών».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται λόγω της γραφειοκρατίας, ο κ. Νικολαΐδης είπε: «Είναι ένας ολόκληρος πόλεμος που γίνεται ενάντια στη γραφειοκρατία. Υπάρχει ένας ακήρυκτος και κηρυγμένος πόλεμος ενάντια στη γραφειοκρατία. Σε κάποια σημεία κερδίζεται αυτός ο πόλεμος, βελτιώνονται κάποιες διαδικασίες και φαίνονται τα πρώτα αποτελέσματα. Έργα εκτελούνται ενωρίτερα και γρηγορότερα, όμως ο πόλεμος για να κερδηθεί χρειάζεται πάρα πολλή προσπάθεια και πολύς χρόνος, όμως υπάρχουν σαφέστατα δείγματα βελτίωσης και υπέρβασης κάποιων γραφειοκρατικών διαδικασιών».

Σε ερώτηση αν υπάρχει συντονισμός με άλλες υπηρεσίες, ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Ναι, υπάρχει συντονισμός. Για παράδειγμα, την ερχόμενη βδομάδα σε μια τελετή στο Υπουργείο θα υπογραφεί ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Αρχή Ηλεκτρισμού όπου θα τεθούν κάποια θέματα που αφορούν τη συνεργασία, την ανταπόκριση και τα χρονοδιαγράμματα. Με τη διευθέτηση αυτή καθώς και με διευθετήσεις με άλλους οργανισμούς δημόσιας ωφέλειας ή άλλους παροχείς θα καταστεί δυνατόν να μην υπάρχει οποιαδήποτε καθυστέρηση και από αυτή την άποψη στην εκτέλεση των διαφόρων έργων. Υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις οι οποίες αθροιστικά οδηγούν το έργο σε μια μεγάλη καθυστέρηση. Στόχος μας είναι κάθε συγκεκριμένη καθυστέρηση να την σταματήσουμε, να την σμικρύνουμε και να την απαμβλύνουμε.

Το πέμπτο έργο που είδαμε είναι η λεωφόρος Αρχαγγέλου. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο παρουσιάζει μια νέα φιλοσοφία στην εκτέλεση οδικών έργων, στην κυκλοφοριακή διαχείριση. Είναι ένα έργο με αυξημένα επίπεδα ασφάλειας, με λωρίδα προστατευτική στο κέντρο, με ειδική λεωφορειολωρίδα. Για πρώτη φορά στην Κύπρο κατασκευάζεται δρόμος με ειδική λεωφορειολωρίδα. Έστω και αν είναι μήκους δύο χιλιομέτρων θα μπουν οι βάσεις για μια νέα φιλοσοφία κυκλοφοριακής διαχείρισης η οποία πραγματικά θα μας είναι πάρα πολύ χρήσιμη σε αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε: στην αύξηση του επιπέδου χρήσης των δημόσιων συγκοινωνιών».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός τόνισε ότι κανένα έργο δεν υλοποιείται χωρίς την απαραίτητη περιβαλλοντική μελέτη, και πρόσθεσε: «Και εδώ, στη λεωφόρο Αρχαγγέλου, είχαμε χαρτογραφήσει ένα - ένα όλα τα δέντρα. Τους δώσαμε 'ταυτότητα', τους δώσαμε αριθμό ως οφείλαμε να κάνουμε αντιμετωπίζοντας και διαχειριζόμενοι ζωντανούς οργανισμούς. Η προσπάθεια ήταν να διασωθούν όσο το δυνατό περισσότερα δέντρα. Πρέπει να σας πω ότι υπάρχει μεγάλη ευαισθησία τόσο στο Υπουργείο όσο και στο Τμήμα Δημοσίων Έργων σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του πρασίνου και την προστασία του περιβάλλοντος. Έγινε κατορθωτό ο μέγιστος δυνατός αριθμός των δέντρων να διασωθεί και υποσχεθήκαμε και θα το πράξουμε: για κάθε δέντρο το οποίο, δυστυχώς, θα θυσιάζεται στο βωμό της ανάπτυξης, θα φυτεύουμε πέντε δέντρα. Ελπίζουμε μέσα από αυτή τη διαδικασία να δώσουμε μια πραγματικά αναβαθμισμένη και περιβαλλοντική όψη και στο δρόμο αυτό».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για την ανάγκη επιδιόρθωσης των υφιστάμενων δρόμων, ο κ. Νικολαΐδης είπε τα εξής: «Πριν 20 περίπου μέρες υπογράψαμε τρία συμβόλαια για τη συντήρηση των δρόμων και την επόμενη βδομάδα θα υπογραφούν ακόμη δύο συμβόλαια. Ξεκινά μία μεγάλη εκστρατεία, ταυτόχρονα ξεκινούν πέντε συμβόλαια για συντήρηση των δρόμων η οποία, ασφαλώς, αποτελεί μείζον θέμα. Όσο πιο τακτικά και ουσιαστικά συντηρούνται οι δρόμοι τόσο ασφαλώς θα παραμείνουν σε ένα ψηλό επίπεδο χρήσης και ασφάλειας. Είμαστε πολύ προσεκτικοί σε ό,τι αφορά το θέμα αυτό. Είμαστε ενήμεροι των προβλημάτων που υπάρχουν στους δρόμους και ελπίζουμε σύντομα, με τα νέα αυτά συμβόλαια που έχουμε υπογράψει, να κλείσουμε όσο το δυνατό περισσότερα θέματα που αφορούν τη συντήρηση των δρόμων».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Στη λεωφόρο Αρχαγγέλου θα υπάρχει ειδική πρόνοια και για πεζόδρομους και για ποδηλατόδρομους. Θα είναι ένας δρόμος – πρότυπο. Ελπίζουμε στο μέλλον όλοι οι δρόμοι να γίνονται όπως τη λεωφόρο Αρχαγγέλου.

Μεγάλη πρόκληση, βέβαια, είναι πώς θα μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε τους υφιστάμενους δρόμους και να τους χρησιμοποιήσουμε κατά τρόπο που να συμβαδίζει με τη νέα φιλοσοφία κινητικότητας. Δεν μπορούμε δηλαδή να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της συμφόρησης και της κυκλοφοριακής κίνησης και γενικότερα της αστικής κυρίως κινητικότητας χωρίς μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που να περιλαμβάνει και διευκολύνσεις στη χρήση του δημόσιου μέσου, και ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους. Η λεωφόρος Αρχαγγέλου θα αποτελέσει ακριβώς το πρότυπο γι΄ αυτή τη νέα όψη που θέλουμε σε κάποιο στάδιο να πάρουν οι νέοι μας αυτοκινητόδρομοι».

Σε άλλη ερώτηση ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε τα ακόλουθα: «Το θέμα του τράμ ασφαλώς είναι μέσα στις σκέψεις μας. Δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει οποιοδήποτε μέσο δημόσιας διακίνησης μέσα στα πλαίσια μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής αντιμετώπισης του προβλήματος. Όμως είμαστε στα τελευταία στάδια και σύντομα θα προχωρήσουμε με μια δημόσια διαβούλευση, ένα δημόσιο διάλογο για τις δημόσιες μεταφορές. Την ερχόμενη Πέμπτη θα δώσουμε συνέντευξη Τύπου όπου θα ανακοινώσουμε τη διαδικασία της Πράσινης Βίβλου για να επιβεβαιώσουμε – μέσα από τη δημόσια διαβούλευση - αυτά που προσπαθούμε να κάνουμε: το πρώτο ουσιαστικό βήμα για την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών θα πρέπει να γίνει με τη χρήση του λεωφορείου, γιατί μόνο με το λεωφορείο, στο στάδιο αυτό, μπορούμε να διασφαλίσουμε την καθολικότητα του μέτρου της δημόσιας συγκοινωνίας. Υπάρχει μια εμπειρία, υπάρχει μια υφιστάμενη υποδομή η οποία, όσο και αν είναι υποτυπώδης, είναι σημαντική. Θα κτίσουμε πάνω σε αυτή την υποδομή για να μπορέσουμε να προσφέρουμε ένα καθολικό σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών, και σε μεταγενέστερο στάδιο θα πρέπει να προχωρήσουμε και σε άλλες ιδέες όπως είναι το τραμ και ο σιδηρόδρομος».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις αποζημιώσεις που ζητούν οι καταστηματάρχες στην οδό Αρσινόης, ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Είναι ένα ζήτημα που υπάρχει. Μέσα στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης αντιμετώπισης ενός έργου και μιας ολοκληρωμένης εκτέλεσης ενός έργου, τέτοιου είδους ζητήματα θα αρχίσουν να τίθενται με τρόπο απαιτητικό και σοβαρό. Άρα δεν μπορεί κάποιος να πει a priori ότι δεν είναι ένα αίτημα το οποίο έχει τη δική του βάση, τη δική του λογική, και θα πρέπει στο κόστος ενός έργου να λαμβάνεται υπόψη και το κόστος στην οικονομία και ειδικά στους καταστηματάρχες και στους περίοικους».