mtcw

Δραστική αύξηση των οικονομικών πόρων
για καταστολή των οδικών δυστυχημάτων

Διπλασιασμό των οικονομικών πόρων που δαπανώνται για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου οδήγησης και γενικά της οδικής συμπεριφοράς καθώς και για τον έλεγχο των τροχαίων παραβάσεων, εξήγγειλε σήμερα ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαϊδης, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι θα ενισχυθεί η στελέχωση της Μονάδας Υποστήριξης του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και ότι θα εξασφαλιστούν και οι υπηρεσίες ειδικών συμβούλων από το εξωτερικό για να συμβάλουν στο σχεδιασμό και προώθηση νέων μέτρων για την Οδική Ασφάλεια.

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαϊδης, ο οποίος προήδρευσε σήμερα, για πρώτη φορά μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, συνεδρίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, κ. Κύπρου Χρυσοστομίδη και του Αρχηγού της Αστυνομίας κ. Ιάκωβου Παπακώστα, ανέφερε, σε σχετική δήλωσή του προς τους δημοσιογράφους, ότι κατά τη σημερινή συνεδρία έγινε απολογισμός των δράσεων για την Οδική Ασφάλεια που υλοποιήθηκαν κατά το 2007 και τους πρώτους μήνες του 2008, στα πλαίσια του Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2005-2010.

Επίσης, συμπλήρωσε, εγκρίθηκαν οι προτεινόμενες δράσεις που θα αναληφθούν κατά το 2009, δράσεις οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν σωρεία μέτρων για αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των δρόμων και των οχημάτων, βελτίωση του επιπέδου οδήγησης και γενικά της οδικής συμπεριφοράς, καθώς και για την αναβάθμιση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών άμεσης περίθαλψης.

Στη βάση των αριθμών που μας παρουσίασε ο Αρχηγός της Αστυνομίας, συνέχισε ο κ. Νικολαϊδης, τα οδικά δυστυχήματα που καταγράφηκαν κατά το 2007 σε σύγκριση με αυτά του 2006, παρουσιάζουν μια αύξηση των θανάτων κατά 3,5 %, ενώ οι τραυματισμοί μια μείωση κατά 18,2 %.

Με τον Υπουργό Δικαιοσύνης και όλους τους εμπλεκόμενους συνεργάτες, αποφασίσαμε να δώσουμε ουσιαστική ώθηση στις προσπάθειες για την επίτευξη του στόχου για μείωση των θυμάτων σε οδικά δυστυχήματα κατά 50 % μέχρι το 2010.

Για το σκοπό αυτό, θα διπλασιάσουμε από φέτος τις πιστώσεις που θα διατεθούν για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού καθώς και για τον έλεγχο των τροχαίων παραβάσεων. Γενικά, κηρύσσουμε μια καθολική εκστρατεία με τη συμμετοχή όλων των φορέων, Κυβέρνησης, Βουλής, Αστυνομίας, Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ΜΜΕ, Σχολείων κλπ.

Σε άλλα σημεία των δηλώσεών του ο κ. Νικολαϊδης, ανέφερε ότι το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας αποφάσισε να προχωρήσει σε τρεις άμεσες ενέργειες:
α) Κατάθεση πρότασης στο Υπουργικό Συμβούλιο για διπλασιασμό των κονδυλίων για διαφώτιση και των κονδυλίων υπερωριών για αστυνόμευση.
β) Στελέχωση της ομάδας υποστήριξης του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με άμεσες μετακινήσεις λειτουργών από άλλες υπηρεσίες, μέχρι να υπάρξει μόνιμη στελέχωση.
γ) Πλαισίωση της ομάδας με συμβούλους εμπειρογνώμονες και για το σκοπό αυτό είμαστε σε επαφή με αρμόδια σώματα της Ε.Ε. για τη δυνατότητα απόσπασης ειδικών σε θέματα οδικής ασφάλειας για κάποιο χρονικό διάστημα.

Η οδική ασφάλεια, ανέφερε καταληκτικά ο κ. Υπουργός, είναι ένας τομέας που επικεντρώνουμε την προσοχή μας, γιατί χάνονται κάθε χρόνο πολύτιμες ζωές, και κυρίως νέων. Επιδιώκουμε να λάβουμε όλα εκείνα τα δυνατά μέτρα, όχι μόνο στη βάση των δικών μας εμπειριών και δεδομένων, αλλά και στη βάση της συσσωρευμένης εμπειρίας και πρακτικής άλλων χωρών, έτσι ώστε να τα μειώσουμε στο ελάχιστο, από τη μια ευαισθητοποιώντας τους συμπολίτες μας και βελτιώνοντας την οδική μας συμπεριφορά και κουλτούρα, αλλά και βελτιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας την συγκοινωνιακή μας υποδομή.

Σε δήλωση του για το ίδιο θέμα ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης κ. Κύπρος Χρυσοστομίδης, μεταξύ άλλων, είπε:

«Προσυπογράφω τα όσα έχει πει ο συνάδελφος Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων. Θα ήθελα να τονίσω ότι αυτή η Κυβέρνηση ενεργεί με αποφασιστικότητα για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της οδικής ασφάλειας και φυσικά της μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων, ιδίως των θανατηφόρων.

Όλα αυτά τα μέτρα τα οποία έχουν συζητηθεί σήμερα είναι για ενισχυθεί περαιτέρω το έργο μας προς αυτή ακριβώς την κατεύθυνση και χαίρομαι γιατί σήμερα λήφθηκαν συγκεκριμένα μέτρα πέραν των όσων γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Μεταξύ εκείνων που πρέπει να αναφερθούν είναι και η απόφαση για ενίσχυση της ευελιξίας του Τμήματος Τροχαίας της Αστυνομίας με την αγορά 70 περίπου μοτοσικλετών. Αυτό θα απελευθερώσει δυνάμεις της τροχαίας έτσι ώστε να υπάρξει μεγαλύτερο ανθρώπινο δυναμικό που να αστυνομεύει την τροχαία κίνηση. Επειδή αυτά τα ζητήματα δεν αφορούν μόνο την τροχαία ή το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, αλλά είναι θέμα όλης της κοινωνίας, πρέπει να υπάρξει συλλογική δέσμευση και συστράτευση για την αντιμετώπιση αυτού του μεγάλου προβλήματος που αντιμετωπίζουμε».

Στη συνέχεια οι δύο Υπουργοί απάντησαν σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων:

Ο κ. Νικολαϊδης απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών από σήμερα εγκαινιάζει μια ανοικτή γραμμή, μια δωρεάν τηλεφωνική γραμμή στον αριθμό 1415. Είναι μια γραμμή όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί να καταγγείλει αυτοκίνητα ή άλλα τροχοφόρα οχήματα τα οποία είναι ακατάλληλα. Είναι ακατάλληλα είτε γιατί ρυπαίνουν είτε γιατί έχουν πρόβλημα ασφάλειας και κάνουμε έκκληση στους πολίτες, πρόσθεσε, να επικοινωνούν με τη γραμμή αυτή για να στέλνουν τα μηνύματα τους και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών θα αναλαμβάνει αυθημερόν να διερευνά αυτά τα ζητήματα. Η γραμμή αυτή, διευκρίνισε ο κ. Υπουργός, θα λειτουργεί επί 24ωρου βάσεως.

Σε ερώτηση σχετικά με τις συσκευές φωτοεπισήμανσης ο κ. Χρυσοστομίδης παρατήρησε ότι όταν έλθει η κατάλληλη στιγμή θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη προσφορών για αγορά συσκευών φωτοεπισήμανσης. Όπως ξέρετε, πρόσθεσε, εκκρεμούν κάποια θέματα ενώπιον δικαστηρίου και με το ξεκαθάρισμα αυτών των θεμάτων θα προχωρήσουμε. Να σημειώσω ότι κατά την περίοδο που υπήρχαν οι συσκευές φωτοεπισήμανσης, υπήρξε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά ένα μεγάλο ποσοστό, πράγμα το οποίο υποδεικνύει προς την κατεύθυνση της επαναλειτουργίας των συσκευών.

Σε παρέμβαση του για το ίδιο θέμα, ο κ. Νικολαϊδης σημείωσε ότι ήταν πολύ χρήσιμη η εννεάμηνη πιλοτική χρήση του. Πρέπει να σας πω, είπε, ότι παγκόσμια, είναι αποδεκτό ότι αυτά τα συστήματα μπορούν να αποτελέσουν βασικά όπλα στην καταπολέμηση της οδικής βίας. Έτσι δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι μπορεί να έχει ένα αποτελεσματικό τρόπο, μια αποτελεσματική διαδικασία για να μειώσει τα οδικά δυστυχήματα, χωρίς να ενσωματώσει σε αυτή τη διαδικασία την υιοθέτηση και εφαρμογή ενός σωστού συστήματος φωτοεπισήμανσης.

Σε άλλα σημεία των απαντήσεων του ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης ανέφερε ότι τα μέτρα τα οποία είχαν αποφασιστεί σε ένα προηγούμενο στάδιο για την διευκόλυνση της τροχαίας κίνησης στην είσοδο της Λευκωσίας κατά τις πρωινές ώρες, θα επιταχυνθούν μετά από την σημερινή συνεδρία. Επίσης, συνέχισε, διερευνάται η υιοθέτηση και άλλων μέτρων έτσι ώστε να απαμβλυνθεί αυτό το πρόβλημα.

Παράλληλα, ο κ. Χρυστοστομίδης απεύθυνε έκκληση για στράτευση και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, γιατί επισήμανε, μπορούν να διαδραματίσουν ένα σοβαρό ρόλο προς την κατεύθυνση της μείωσης των οδικών δυστυχημάτων.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον αριθμό των δυστυχημάτων ο κ. Χρυσοστομίδης σημείωσε ότι υπάρχει μια βαθμιαία μείωση τους η οποία συνυπολογίζεται από την δεκαετία του 1990 με την δεκαετία του 2000. Έχουν σχεδόν μειωθεί κατά 30-40% περίπου τα θανατηφόρα δυστυχήματα, όμως, δυστυχώς φέτος, από τα 21 θανατηφόρα δυστυχήματα που έγιναν μέχρι σήμερα, τα 10 αφορούν αλλοδαπούς γι’ αυτό και σήμερα συζητήθηκε το θέμα καλύτερης ενημέρωσης των αλλοδαπών όσον αφορά τους ισχύοντες κανονισμούς της τροχαίας, γιατί φαίνεται ότι δεν υπάρχει επαρκής ενημέρωσή τους.

Κληθείς να αναφέρει κατά πόσο κατά την σημερινή συνεδρία το Συμβούλιο ασχολήθηκε με τους νεαρούς οδηγούς και τη λήψη επιπρόσθετων μέτρων, ο κ. Νικολαϊδης παρατήρησε ότι οι νέοι είναι μια ομάδα στην οποία επικεντρωνόμαστε, είναι μια ομάδα η οποία μας ανησυχεί ιδιαίτερα. Δεν είναι μόνο οι νεκροί από τα τροχαία δυστυχήματα αλλά και οι τραυματίες όπου κάθε χρόνο έχουμε πέραν των 2.500 τραυματισμών και αναπηριών. Είναι πραγματικά ένα δυσβάστακτο κοινωνικό κόστος. Επικεντρωνόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και ήδη υπάρχει πρόθεση να λειτουργήσουμε ακόμα ένα Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Παραλίμνι, όπως και διεξαγωγή σειράς σεμιναρίων τον ερχόμενο Σεπτέμβριο σε σχέση με τον τρόπο που οι νέοι αντιμετωπίζουν αυτά τα θέματα και ποιοι είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι για να προσέγγισει κανείς την νεολαία, ούτως ώστε να αποτραπούν αυτά τα δυστυχήματα.

Σε ερώτηση σχετικά με τα οχήματα τα οποία δεν είναι εγγεγραμμένα στη Κυπριακή Δημοκρατία και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα οχήματα που ανήκουν σε τουρκοκύπριους, ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων ανέφερε ότι και αυτό το ζήτημα είναι στη σκέψη μας και στη προσοχή μας. Μέσα στα πλαίσια της ελεύθερης διακίνησης, διευκρίνισε ο κ. Νικολαϊδης, ασφαλώς θα βρούμε τις χρυσές τομές. Θα πρέπει, και να μην παρεμποδιστεί η ελεύθερη διακίνηση, αλλά ασφαλώς και να διεξάγονται οι έλεγχοι που να διασφαλίζουν ότι τα οχήματα που θα κυκλοφορούν θα έχουν ένα επίπεδο ασφάλειας.

Σε άλλα σημεία των απαντήσεων του ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι σύντομα θα εξαγγελθεί το σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων και θα μειωθεί η ηλικία τους στα 15 χρόνια. Το σχέδιο με τα 20 χρόνια ήταν αρκετά πετυχημένο, αποσύρθηκαν γύρω στις 6 χιλιάδες οχήματα και έτσι θα προχωρήσουμε και με την μείωση του χρόνου απόσυρσης των οχημάτων. Αναμένουμε ότι θα υπάρξει μια ουσιαστική αύξηση στην απόσυρση οχημάτων, κατέληξε.

Στη συνεδρία του Συμβουλίου πήραν επίσης μέρος ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων και η Πρώτη Διοικητικός Λειτουργός, κ. Μάκης Κωσταντινίδης και κα Παναγιώτα Κολοκασίδου, αντίστοιχα, εκπρόσωποι των Υπουργείων Υγείας, Παιδείας και Πολιτισμού και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.