mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης μιλώντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου με την ευκαιρία της πραγματοποίησης στη Λευκωσία της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για την Ασφάλεια Πτήσεων και απαντώντας σε ερώτηση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Κυπριακές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας λόγω της άρνησης της Τουρκίας να συνεργαστεί και να επιτρέψει τη χρήση του εναέριου χώρου της στις κυπριακές αεροπορικές εταιρείες, είπε τα εξής:

«Έχουμε ενημερώσει όλους τους διεθνείς οργανισμούς για το θέμα αυτό. Είμαστε σε συνεχή επαφή, κυρίως, με το Eurocontrol και τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και προσπαθούμε να στείλουμε το μήνυμα, που είναι κατανοητό, ότι εδώ υπάρχει μια συνεχιζόμενη παρανομία. Όπως είναι γνωστό, από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτή η παρανομία είναι κατανοητή και υποδεικνύεται συνεχώς στην Τουρκία. Αυτό κοστίζει στην Τουρκία, μεταξύ άλλων, και στην ενταξιακή της πορεία.

Ανεξάρτητα από την πολιτική πτυχή του προβλήματος, εμείς θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να βρούμε, με τη βοήθεια διεθνών οργανισμών όπως είναι το Eurocontrol, και ο ICAO, μια τεχνική λύση στο πρόβλημα, γιατί το θέμα της ασφάλειας πτήσεων δεν έχει πολιτική χροιά. Είναι ένα θέμα διεθνούς επιπέδου. Αν ο εναέριος χώρος μιας χώρας έχει οποιοδήποτε πρόβλημα ασφάλειας πτήσεων, αυτό το πρόβλημα καθίσταται ταυτόχρονα και πρόβλημα οποιουδήποτε διέρχεται από τον εναέριο χώρο. Έτσι, όλες οι χώρες και οι διεθνείς οργανισμοί που ασχολούνται με την ασφάλεια πτήσεων έχουν κάθε λόγο να θέλουν να λύσουν τα προβλήματα αυτά σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου».

Απαντώντας σε ερώτηση για το θέμα της ασφάλειας πτήσεων στην περιοχή της Κύπρου, ο κ. Νικολαΐδης είπε τα εξής: «Πρέπει να πούμε ότι είχαμε τις εμπειρίες μας στην Κύπρο με το τραγικό αεροπορικό ατύχημα το οποίο θυμάστε. Η ασφάλεια πτήσεων στην Κύπρο, μετά από το ατύχημα, και όχι μόνο, εισήλθε σε μια πορεία αναβάθμισης και βελτίωσης. Υπήρξαν σαφέστατες βελτιώσεις. Σήμερα η ασφάλεια πτήσεων στην Κύπρο είναι σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα και αυτό τεκμηριώνεται από τις αναφορές ελέγχων που γίνονται από διεθνείς οργανισμούς, όπως για παράδειγμα τον καθʼ ύλην αρμόδιο οργανισμό, για την ευρωπαϊκή ασφάλεια πτήσεων σχετικά με την αεροπλοϊκότητα και την αδειοδότηση αεροσκαφών EASA. Μέσα από τους ελέγχους αυτούς καταδεικνύεται ότι το επίπεδο ασφάλειας πτήσεων στην Κύπρο βελτιώνεται συνεχώς. Πρέπει, επίσης, να πούμε ότι για ένα θέμα τόσο πολύπλοκο όπως είναι η ασφάλεια πτήσεων, δεν μπορεί κανένας να εφησυχάσει. Είναι μια συνεχής προσπάθεια βελτίωσης. Δεν μπορεί κανείς να πει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε μέσα από διάφορες ενέργειες, μια εκ των οποίων, πιστεύουμε ότι θα θέσει πραγματικά σε μια πορεία ουσιαστικής, πλέον, αναβάθμισης τις υπηρεσίες που προσφέρει η Πολιτική Αεροπορία. Είναι η μετεξέλιξη-αναδόμησή της σε μια ανεξάρτητη Αρχή για θέματα Πολιτικής Αεροπορίας, κάτι που αναμένουμε να ολοκληρώσουμε εντός του 2009. Μέχρι που να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία κάνουμε ό,τι πρέπει να γίνει ώστε να μην αφήσουμε οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο πρόβλημα να επηρεάσει την ασφάλεια πτήσεων στην Κύπρο».

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Έχουν γίνει σαφέστατες βελτιώσεις και στη στελέχωση και στην οργάνωση και στην τεχνική υποδομή. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην τεχνική υποδομή, ένα από τα μεγάλα προγράμματα το οποίο ολοκληρώνεται είναι το «LEFKO», το οποίο ουσιαστικά αναβαθμίζει τις διαδικασίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, τις οποίες θέτει σε ένα νέο επίπεδο. Μιλούμε για το νέο Κέντρο Εναέριας Κυκλοφορίας στην Κοκκινοτριμιθιά και ένα δεύτερο ραντάρ στα Κιόνια. Γενικά, έχει γίνει μια σειρά από τεχνικές αναβαθμίσεις του εξοπλισμού που βοηθά την Πολιτική Αεροπορία να επιτελέσει το έργο της.

Παρά τις συνεχείς βελτιώσεις, εκείνο που θα μας δώσει μια ουσιαστική βελτίωση είναι και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Πολιτικής Αεροπορίας. Πρέπει να αναφέρω ότι το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας στην Κύπρο, ίσως μαζί με την Ελλάδα, είναι οι δύο οργανισμοί Πολιτικής Αεροπορίας που δεν έχουν ακόμη ανεξαρτητοποιηθεί από το κράτος και πρέπει, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και κανονισμούς, αυτό να γίνει. Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί ώστε να μπορεί πιο ευέλικτα και πιο αποτελεσματικά να ασκεί το ρόλο του, ασφαλώς πάντα κάτω από την εποπτεία και τη ρύθμιση του κράτους. Αυτό είναι που προσπαθούμε να κάνουμε, ώστε να δώσουμε εκείνα τα εφόδια στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, αφού μετεξελιχθεί σε ένα ανεξάρτητο οργανισμό, να μπορεί πραγματικά να επιτελέσει το δύσκολο και απαιτητικό έργο του στην Κύπρο».

Ο Πρόεδρος του Flight Safety Foundation (FSF) κ. William Voss, αναφέρθηκε στους στόχους του FSF για την ασφάλεια των πτήσεων και είπε ότι εργάζονται ανεξάρτητα από Κυβερνήσεις και οικονομικά συμφέροντα. Χαρακτηριστικά είπε ότι στις συνεδρίες του FSF συναντιούνται εκπρόσωποι από το Πεκίνο και από την Ταϊβάν, οι οποίοι συζητούν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος γύρω από την ασφάλεια πτήσεων. Ο κ. Voss εξέφρασε, επίσης, την ικανοποίησή του για τη διοργάνωση της διάσκεψης στην Κύπρο, γιατί το νησί στη μακρά ιστορία του διαδραμάτιζε ένα κομβικό ρόλο μεταξύ της Ανατολής και της Ευρώπης. Είμαστε σίγουροι, τόνισε, ότι η Κύπρος μπορεί να διαδραματίσει αυτό το ρόλο και στα θέματα πολιτικής αεροπορίας και ασφάλειας πτήσεων.

Από πλευράς του, ο Βοηθός Διευθυντής του Eurocontrol κ. Erik Merckx, υπογράμμισε ότι η ασφάλεια των πτήσεων στον εναέριο χώρο της Κύπρου βρίσκεται στις πρώτες προτεραιότητες του οργανισμού. Επίσης, εξέφρασε την ικανοποίησή του, γιατί η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη για την Ασφάλεια των Πτήσεων πραγματοποιείται στην Κύπρο και για το ότι η χώρα μας είναι ένα από τα παλαιότερα κράτη μέλη του Eurocontrol. Πρόσθεσε, επίσης, ότι σήμερα το Eurocontrol έχει ως μέλη 38 χώρες.

Η Κύπρος, είπε ο κ. Merckx, μπορεί να διαδραματίσει ένα κομβικό περιφερειακό ρόλο. Η ασφάλεια πτήσεων, είπε, δεν είναι θέμα εθνικό, είναι θέμα παγκόσμιο, είναι θέμα περιφερειακό και με αυτή την έννοια πιστεύουμε τόνισε, ότι η Κύπρος μπορεί να συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια.

Τέλος, Εκπρόσωπος των Περιφερειακών Αεροπορικών Εταιρειών (European Regional Airlines) είπε ότι ο οργανισμός αυτός έχει ως μέλη 60 περιφερειακές αερογραμμές με 12 χιλιάδες αεροσκάφη που διακινούν οκτώ εκατομμύρια επιβάτες. Ανέφερε, επίσης, ότι, παρά την οικονομική κρίση που πλήττει τις αερομεταφορές, τα επίπεδα ασφάλειας των πτήσεων πρέπει να διαφυλαχθούν.