mtcw



Ο Υπουργός Συγκοινωνιών κηρύσσει την έναρξη των εργασιών του διεθνούς συνεδρίου για την ασφάλεια των πτήσεων με τίτλο “Aviation safety in the turbulence of the current economic crisis”.

4ο Διεθνές Συνέδριο για την Ασφάλεια πτήσεων

στις αναταράξεις της τρέχουσας οικονομικής κρίσης

Είναι με μεγάλη χαρά που αποδέχθηκα την πρόσκληση από το Μεσογειακό Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων να απευθύνω χαιρετισμό σε αυτό το σημαντικό συνέδριο. Δεν συμβαίνει πολύ συχνά ολόκληρη η διεθνής κοινότητα αεροπορίας να συμμετέχει σε ένα γεγονός ούτε είναι εύκολο να συγκεντρώσεις τόσους πολλούς επαγγελματίες από όλους τους τομείς της βιομηχανίας των αεροπορικών μεταφορών.

Ως εκ τούτου θα ήθελα να ευχαριστήσω το Μεσογειακό Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων για την εξαίρετη δουλεία που κάνει στην προαγωγή της ασφάλειας στην Κύπρο και στην περιοχή.

Εκτός από τη σημασία των θεμάτων που θα συζητηθούν, εκδηλώσεις όπως αυτή προάγουν την περιφερειακή συνεργασία στην αεροπορία, γεγονός που είναι εξαιρετικής σημασίας για την ανάπτυξη αυτού του τομέα. Η στρατηγική θέση της Κύπρου και το ότι είναι μέλος του Eurocontrol και της ΕΕ, της επιτρέπει να παίζει ένα δυνητικά ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη μιας τέτοιας συνεργασίας. Κάτι, που στην πραγματικότητα είναι και η πολιτική της Κυπριακής Κυβέρνησης.

Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι τα συμπεράσματα στα οποία θα καταλήξουν οι αντιπροσωπείες στο Συνέδριο θα είναι πολύτιμα για τις αερογραμμές και για τους κυβερνητικούς ρυθμιστές στο να κατανοήσουν καλύτερα τους περιορισμούς που επιβάλλονται στον χώρο εργασίας της βιομηχανίας αεροπορικών μεταφορών.

Οι αερομεταφορές είναι συγκριτικά ένας νέος τρόπος μεταφορών που διευκολύνει τη γρήγορη διακίνηση ανθρώπων και φορτίων και η εμπορευματοποίηση του τις τελευταίες δεκαετίες έχει αλλάξει το σκηνικό. Η παγκόσμια οικονομία και η κοινωνική αλληλεπίδραση εξαρτώνται τώρα σε μεγάλο βαθμό από την απόδοση της βιομηχανίας αυτής. Η συνεισφορά της στην οικονομία, στην εργοδότηση, στην κατασκευή αεροδιαστημικών προϊόντων, στην έρευνα και ανάπτυξη είναι αδιαμφισβήτητα μεγάλη.

Την ίδια στιγμή τα αεροπορικά ταξίδια συνεχίζουν να αποτελούν το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Παρά τον αυξανόμενο αριθμό των πτήσεων το ποσοστό ατυχημάτων συνεχίζει να μειώνεται. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) δήλωσε ότι το 2012 το παγκόσμιο ποσοστό ατυχημάτων για αεροσκάφη που κατασκευάζονται σε δυτικές χώρες ήταν το χαμηλότερο στην ιστορία της αεροπορίας. Το ποσοστό αυτό είναι 0.2%, δηλαδή ένα ατύχημα για κάθε πέντε εκατομμύρια πτήσεις. Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι η βελτίωση αυτού του αριθμού ούτως ώστε να καταστήσουμε τις πτήσεις ασφαλέστερες. Αξίζει να σημειωθεί πως καθημερινά τελούνται 100.000 πτήσεις ανά τον κόσμο, εκ των οποίων τουλάχιστον οι 35.000 γίνονται στην Ευρώπη.

Αυτές οι βελτιώσεις στα πρότυπα ασφαλείας είναι, βεβαίως, αποτέλεσμα τεχνολογικών και θεσμικών εξελίξεων, βελτιωμένων κανονιστικών πρακτικών και πρωτίστως συνεργασίας με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη σε εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.

Στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) έχουν δημιουργήσει ένα καλά ρυθμισμένο περιβάλλον για τους αερομεταφορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την ασφάλεια. Μέτρα υπάρχουν για τη χορήγηση αδειών σε αερομεταφορείς, το πλήρωμα πτήσεων, τη συντήρηση και την αξιολόγηση αεροσκαφών τρίτων χωρών. Πρόσφατα, ο EASA επέκτεινε την αρμοδιότητά του στους τομείς του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας και της πιστοποίησης των αερολιμένων. Αυτά τα μέτρα τηρούνται και παρακολουθούνται από τις Εθνικές Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας του κάθε κράτους μέλους.

Αναφορικά με τις οικονομικές πτυχές της βιομηχανίας, χρειάζεται να απαντηθούν ορισμένα ερωτήματα:

• Αναμένουμε η οικονομική κρίση στην Ευρώπη να επηρεάσει δυσμενώς τη συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα στις πτήσεις;

• Και τι αναμένουμε από τους ρυθμιστές να πράξουν σε αυτή την περίπτωση;

• Χρειάζεται να υιοθετήσουν μια προληπτική στάση ή να αγνοήσουν την κρίση και να εφησυχάσουν;

• Σε επίπεδο αεροπορικής εταιρείας, η οικονομική πίεση που δέχονται, αποτελεί παράγοντα που θα αλλάξει τον τρόπο σκέψης;

Αναμένω ότι αυτά τα ερωτήματα καθώς και πολλά άλλα θα απαντηθούν στα πλαίσια του συνεδρίου.

Εκλεκτοί προσκεκλημένοι, κυρίες και κύριοι,

Καθώς το θέμα του συνεδρίου αυτού σχετίζεται με την ασφάλεια πτήσεων, θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ στις ανησυχίες για την ασφάλεια στο FIR Λευκωσίας οι οποίες προκύπτουν από την άρνηση της τουρκικής πολιτικής αεροπορίας να επικοινωνεί ή να έχει οποιαδήποτε επαφή με τις κυπριακές Αρχές, κατά παράβαση των προνοιών της Σύμβασης για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία (ICAO) και των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπρόσθετα, το παράνομο Κέντρο Ελέγχου της Τύμπου παρεμβάλλεται συνεχώς στην κυκλοφορία στο FIR Λευκωσίας, περιπλέκοντας κατ’ αυτό τον τρόπο περαιτέρω την κατάσταση.

Οι ανησυχίες αυτές αποτελούν επίσης ανησυχίες των διεθνών οργανισμών που ασχολούνται με την αεροπορία και οι οποίοι προσπάθησαν κατά το παρελθόν να εξεύρουν κάποιες πρακτικές λύσεις τουλάχιστον που θα μετρίαζαν τους κινδύνους για την ασφάλεια. Εμείς, από την πλευρά μας, συνεργαστήκαμε με πολύ θετικό τρόπο για την εξεύρεση τέτοιων λύσεων και θα συνεχίσουμε να το πράττουμε, σύμφωνα πάντα με το διεθνές δίκαιο και τη Σύμβαση ICAO. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν έχουν αποδώσει καρπούς λόγω της επιμονής της Τουρκίας να εμπλέξει το παράνομο κέντρο ελέγχου.

Εύχομαι σε όλους ένα ιδιαίτερα παραγωγικό συνέδριο και στους συμμετέχοντες από το εξωτερικό μια ιδιαίτερα ευχάριστη παραμονή στη χώρα μας.