mtcw


Η Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων δρ Ερατώ Κοζάκου - Μαρκουλλή ενημέρωσε σήμερα το απόγευμα τους Αρχηγούς Διπλωματικών Αποστολών των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συστηματική άρνηση της Τουρκίας να επιτρέψει τη χρήση του εναερίου της χώρου από τις κυπριακές αεροπορικές εταιρείες.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους η κα Υπουργός δήλωσε τα εξής:

"Προσκάλεσα σήμερα σε επείγουσα συνάντηση τους Αρχηγούς Διπλωματικών Αποστολών και τους Επιτετραμμένους των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και την Αρχηγό Αποστολής του Γραφείου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη Λευκωσία για να τους ενημερώσω για όλες τις ενέργειες στις οποίες έχουμε προβεί αναφορικά με την αντιμετώπιση της τελευταίας κρίσης με την 'λευκή απεργία' στην Ελλάδα η οποία, όμως, έδωσε και αφορμή να τονίσουμε τη συνεχιζόμενη παράνομη απαγόρευση εκ μέρους των τουρκικών Αρχών των υπερπτήσεων των Κυπριακών Αερογραμμών και της Eurocypria πάνω από τον εναέριο χώρο της Τουρκίας.

Τους ενημέρωσα για την επιστολή την οποία έστειλα στον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπο Μεταφορών κ. Siim Kallas και επίσης για την επιστολή την οποία έστειλα στον ομόλογό μου Υπουργό Μεταφορών του Βελγίου, το οποίο ασκεί την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης γι' αυτό το εξάμηνο, ζητώντας από τη Βελγική Προεδρία τον καθορισμό ειδικού θέματος στην ημερήσια διάταξη της επόμενης Συνόδου του Συμβουλίου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα λάβει χώραν στις 15 Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο, για να τους ενημερώσω για το θέμα του παράνομου εμπάργκο, του περιορισμού υπερπτήσεων πάνω από τον εναέριο χώρο της Τουρκίας εκ μέρους των τουρκικών Αρχών και να ζητήσω εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας την αλληλεγγύη των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον άμεσο τερματισμό αυτής της παράνομης συνεχιζόμενης απαγόρευσης. Έστειλα επίσης σήμερα προς όλους τους ομολόγους μου Υπουργούς Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιστολή με την οποία τους ενημερώνω για τις εξελίξεις αυτές καθώς και για την παράκλησή μας προς τη Βελγική Προεδρία για να συζητηθεί το θέμα στο επόμενο Συμβούλιο Μεταφορών.

Είχα επίσης μαζί μου σήμερα το Διευθυντή του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας δρα Λεωνίδου ο οποίος ενημέρωσε τους διπλωμάτες αναφορικά με όλες τις άλλες συνέπειες του τουρκικού εμπάργκο, ιδιαίτερα όσον αφορά την ασφάλεια πτήσεων, τις οικονομικές συνέπειες αλλά και τις συνέπειες όσον αφορά το περιβάλλον ως αποτέλεσμα αυτών των τουρκικών απαγορεύσεων.

Είχα επίσης μαζί μου τους εκπροσώπους των δύο αερομεταφορέων της Κύπρου, τον κ. Αγαπίου, Εμπορικό Υπεύθυνο των Κυπριακών Αερογραμμών, και τον κ. Ιακώβου, Εκτελεστικό Διευθυντή της Eurocypria, οι οποίοι με στοιχεία εξήγησαν στους ξένους διπλωμάτες το κόστος το οποίο έχουν επωμιστεί η Eurocypria και οι Κυπριακές Αερογραμμές όλα αυτά τα χρόνια λόγω των τουρκικών απαγορεύσεων.

Πιστεύω ότι ήταν μια μοναδική ευκαιρία να ακούσουν από πρώτο χέρι, ιδιαίτερα από τους εκπροσώπους των δυο αερομεταφορέων της Κύπρου, για το τεράστιο κόστος που έχουν επωμιστεί και ιδιαίτερα για το γεγονός ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές και η Eurocypria βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι των άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών, ιδιαίτερα λόγω του ότι το κόστος των πτήσεων τους είναι πολύ μεγαλύτερο. Η ποσότητα των καυσίμων είναι πολύ μεγαλύτερη σε σύγκριση με τις ίδιες διαδρομές που πραγματοποιούν άλλες ευρωπαϊκές αερογραμμές. Έχουν αναφερθεί με λεπτομέρειες οι απώλειες τις οποίες έχουν υποστεί τόσο οι Κυπριακές Αερογραμμές όσο και η Eurocypria.

Πιστεύω ότι με αυτή τη συλλογική παρουσίαση που έγινε σήμερα δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να δείξει όλη την αλληλεγγύη της προς την Κυπριακή Δημοκρατία και να τεθεί ένα τέρμα σε αυτήν την εντελώς απαράδεκτη πρακτική που χρησιμοποιεί η Τουρκία όλα αυτά τα χρόνια σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας".

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις απώλειες που έχουν υποστεί οι δυο κυπριακές αεροπορικές εταιρείες, η κα Υπουργός απάντησε: "Από τα στοιχεία που παρουσίασαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, για το 2004 το κόστος ήταν €1,7 εκ., το 2005 €2,4 εκ., το 2006 €2,5 εκ., το 2007 €3 εκ., το 2008 €3,1 εκ. και το 2009 €2,7 εκ. Όσον αφορά τα στοιχεία που δόθηκαν από τη Eurocypria ήταν το 2008 €2,5 εκ. και μεταξύ 2004 - 2009 γύρω στα €13 εκ. Βεβαίως δεν περιλαμβάνονται τα προηγούμενα χρόνια γιατί έχουμε παρουσιάσει στοιχεία από το 2004 που η Κύπρος έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν υπολογίσουμε και τα 36 χρόνια της τουρκικής κατοχής βεβαίως το κόστος θα φτάσει σε δεκάδες αν όχι και σε εκατοντάδες εκατομμύρια".

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση η κα Υπουργός είπε τα εξής: "Πιστεύω ότι οι Αρχηγοί των Διπλωματικών Αποστολών για πρώτη φορά άκουσαν και τους δόθηκαν τόσα πολλά στοιχεία και επεξηγήσεις όσον αφορά αυτήν την παράνομη απαγόρευση εκ μέρους της Τουρκίας και έχω την αίσθηση ότι αυτήν τη φορά η ανταπόκριση θα είναι πολύ πιο αποτελεσματική και θετική".