mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης, μιλώντας σήμερα στους δημοσιογράφους για το θέμα της ενιαίας ανάπτυξης της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας, ανέφερε τα ακόλουθα:

"Χθες βράδυ, η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών μας κοινοποίησε απόφασή της με την οποία μας ενημέρωνε ότι η κοινοπραξία "Λάρνακα - Ζήνων", ένας από τους προσφοροδότες για την ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας στη Λάρνακα, απέσυρε την ιεραρχική της προσφυγή εναντίον της απόφασης του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων να αναδείξει ως προτιμητέο προσφοροδότη την κοινοπραξία Α. Vouros για το ίδιο έργο. Μετά από την εξέλιξη αυτή, η Διαχειριστική Επιτροπή για το έργο, που συγκροτήθηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, θα ενημερώσει τον προτιμητέο προσφοροδότη που είναι η εταιρεία A. Vouros με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, ούτως ώστε να κληθούν σε εντατικές διαπραγματεύσεις το συντομότερο δυνατόν. Αναμένεται ότι οι διαπραγματεύσεις θα αρχίσουν την ερχόμενη Τρίτη ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην επίτευξη συμφωνίας το συντομότερο δυνατόν για αυτό το πάρα πολύ σημαντικό έργο.

Αυτή πρέπει να θεωρηθεί ως μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για την οικονομία της Κύπρου και, ιδιαίτερα, για τον τομέα των κατασκευών. Πρέπει να πούμε ότι, επιτέλους, ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση ενός από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που έχουν γίνει ποτέ στην Κύπρο. Πρόκειται για ένα έργο πνοής για τη Λάρνακα, αλλά και για την Κύπρο ολόκληρη. Ένα έργο που θα αποτελέσει ισχυρή τόνωση για την οικονομία αφού συνιστά μια τεράστια ανάπτυξη, το ύψος της οποίας υπολογίζεται να ανέλθει στο ένα δις ευρώ, και μάλιστα χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Η ανάπτυξη αυτή θα γίνει με τη μέθοδο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που σημαίνει ότι η ανάδοχος εταιρεία θα αναλάβει τη μελέτη, τη χρηματοδότηση, την κατασκευή και τη διαχείριση του έργου για 35 περίπου χρόνια και στο τέλος της περιόδου αυτής θα το παραδώσει πίσω στο δημόσιο, το οποίο θα εξακολουθήσει να είναι ο ιδιοκτήτης του έργου αδιάλειπτα. Το έργο αφορά τόσο στην ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας όσο και στη χερσαία ανάπτυξη. Πρόκειται να κατασκευαστεί ένα λιμάνι υψηλών τεχνικών προδιαγραφών και μια μαρίνα που στην τελική της κατασκευή θα έχει υποδομές για 1.000 περίπου σκάφη. Με την αποπεράτωση των κατασκευαστικών έργων θα πρέπει να θεωρηθεί ότι, πλέον, θα έχουν τεθεί οι υποδομές ώστε το λιμάνι της Λάρνακας να καταστεί το κύριο λιμάνι για τον επιβατικό τουρισμό στην Κύπρο. Επίσης, θα υπάρξει και μια ανάπτυξη του χερσαίου χώρου με αναπτύξεις που θα συζητηθούν και θα συμφωνηθούν και αφορούν οικίες, ξενοδοχεία και άλλες χερσαίες αναπτύξεις.

Πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουμε τάχιστα με την έναρξη των διαπραγματεύσεων ούτως ώστε, χωρίς άλλη καθυστέρηση, να αρχίσει η κατασκευαστική διαδικασία γι' αυτό το έργο και να αρχίσει η λειτουργία του όσο το δυνατόν πιο σύντομα".

Απαντώντας σε ερώτηση για τα οφέλη από τη δημιουργία της μαρίνας στη Λάρνακα, ο κ. Υπουργός ανέφερε: "Το βασικό όφελος είναι το τί θα προσφέρει γενικότερα στην οικονομία, στην εμπορική ανάπτυξη και στην κατάκτηση του στόχου μας που είναι να καταστεί η Κύπρος ένα κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου, ένα κέντρο επιβατικού εμπορίου-θαλάσσιου, αλλά και εναέριου- ένα κέντρο οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πέρα από αυτό το μεγάλο όφελος που θα έχει η κυπριακή οικονομία γενικότερα, πρέπει να πούμε ότι, με βάση τη συμφωνία η οποία θα τύχει διαπραγμάτευσης ή με βάση την προσφορά της κοινοπραξίας Vouros, η οποία θα τεθεί στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, από τα συνολικά έσοδα που θα έχει η κοινοπραξία από τη διαχείριση αυτού του έργου το κράτος θα εισπράττει το 7%. Ασφαλώς, όλα αυτά τα ζητήματα θα τύχουν διαπραγμάτευσης. Υπολογίζεται ότι για την περίοδο της 35ετίας μιλούμε για ένα ποσό που θα υπερβαίνει συνολικά τα 100 εκατομμύρια ευρώ στη σημερινή τους αξία".

Σε ερώτηση για το θέμα της μαρίνας Λεμεσού και της μαρίνας Πάφου, ο κ. Νικολαΐδης απάντησε: "Το θέμα της μαρίνας Λεμεσού καθώς και της Πάφου το διαχειρίζεται το Υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού. Ο συνάδελφος Υπουργός, απ΄ ότι αντιλαμβάνομαι, είναι σε μια προσπάθεια κατάληξης και γι' αυτά τα σημαντικά έργα ώστε να αρχίσουν και αυτά όσο το δυνατόν πιο σύντομα".

Σε ερώτηση για το βαθμό υλοποίησης των αναπτυξιακών έργων, ο κ. Υπουργός απάντησε: "Το βασικό Τμήμα των αναπτυξιακών έργων στο Υπουργείο μας είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Αν συγκρίνουμε το βαθμό υλοποίησης φέτος και πέρσι παρατηρούμε μια αύξηση του 53%. Έχουμε δηλαδή, μέχρι πρόσφατα, ένα βαθμό υλοποίησης γύρω στο 45%, σε σύγκριση με 30% πέρσι. Συνήθως, οι βαθμοί υλοποίησης αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό τους τελευταίους μήνες του χρόνου.

Θεωρούμε ότι, παρά την όλη οικονομική κρίση και την πρόθεση περισυλλογής και αυστηρής δημοσιοοικονομικής πειθαρχίας, η πολιτική απόφαση για επίσπευση εκείνων των κατασκευαστικών και αναπτυξιακών έργων που έχουν μεγάλη σημασία από πλευράς αναπτυξιακής, αλλά και από πλευράς κοινωνικής, επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό. Στόχος ήταν να γίνει μια κατάταξη κατά σειρά προτεραιότητας των αναπτυξιακών έργων και αυτά τα οποία θα εκρίνοντο ότι προσφέρουν προστιθέμενη αξία, να επισπευσθούν. Με πάρα πολλές προσπάθειες τόσο από το αρμόδιο Τμήμα Δημοσίων Έργων όσο και από τους Λειτουργούς του Υπουργείου έχουμε κατορθώσει τα έργα να εκτελούνται, σε γενικές γραμμές, νωρίτερα. Ασφαλώς, υπάρχουν ακόμα πολλά περιθώρια για βελτίωση, για απάμβλυνση των αδυναμιών από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες. Η προσπάθεια όμως θα συνεχιστεί".