mtcw


Σας καλωσορίζω στη 2η Δημόσια Διαβούλευση που, όπως και η 1η, που έγινε στις 4 Δεκεμβρίου 2013, αφορά την οδική ασφάλεια. Η σημερινή διαβούλευση επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια σε σχέση με τους στρατιώτες. Το θέμα δεν έχει επιλεγεί τυχαία. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, περισσότεροι από 1.000 παιδιά και νεαροί ενήλικες κάτω των 25 ετών σκοτώνονται σε τροχαίες συγκρούσεις κάθε ημέρα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει κηρύξει τη δεκαετία 2010-2020 ως Δεκαετία Δράσης για την οδική ασφάλεια ενώ παράλληλα η Ευρωπαϊκή Ένωση, αναγνωρίζοντας τη σημασία που πρέπει να δώσουν τα κράτη μέλη της στο θέμα της οδικής ασφάλειας, έχει υιοθετήσει ευρωπαϊκό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας για τη δεκαετία μέχρι το 2020 με στόχο τη μείωση των νεκρών σε οδικές συγκρούσεις κατά 50%. Πρέπει να τονίσω εδώ ότι οι προσπάθειες που καταβάλλονται στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν αποδώσει, αφού το 1991 οι νεκροί σε οδικές συγκρούσεις στην Ευρώπη ήταν 76.000 ενώ το 2013, 26.000.

Το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας της Κύπρου, που έχει ετοιμαστεί και του οποίου η υλοποίηση έχει ήδη αρχίσει, είναι πλήρως εναρμονισμένο με την ευρωπαϊκή πολιτική και στόχους. Πολλές από τις δράσεις που καταγράφονται στο Στρατηγικό μας Σχέδιο έχουν επίκεντρο τους νέους. Τα μέτρα και οι δράσεις που προτείνονται καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα: τροποποίηση νομοθεσιών, όπως η μείωση του επιτρεπόμενου ορίου αλκοόλ στο αίμα για τους νέους οδηγούς, για το οποίο έχουμε ήδη καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων σχετικό νομοσχέδιο, διαφοροποίηση του τρόπου εκπαίδευσης των οδηγών όπως και του τρόπου εξέτασής τους, βελτίωση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας και ο επιστημονικός σχεδιασμός και αξιολόγηση των δραστηριοτήτων ευαισθητοποίησης, στη βάση βέλτιστων πρακτικών.

Οι νέοι αποτελούν μια ιδιαίτερα ευάλωτη ομάδα, αφού στην Κύπρο ποσοστό 50% των νεκρών σε οδικές συγκρούσεις είναι νέοι μέχρι 25 ετών. Η απόσπαση της προσοχής, η υπερβολική ταχύτητα, που γοητεύει τους νέους, η κατανάλωση αλκοόλ και η ριψοκίνδυνη οδήγηση αποτελούν συνήθως τις πιο συχνές αιτίες πρόκλησης οδικών συγκρούσεων. Πολλοί νέοι οδηγοί υπερεκτιμούν, λόγω απειρίας, τις δυνατότητές τους ενώ οι τάσεις επίδειξης που έχουν κυρίως έναντι συνομήλικων τους, συνιστούν παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την οδική συμπεριφορά τους.

Σημειώνεται ότι έχει παρατηρηθεί διεθνώς ότι όσο περισσότεροι νέοι βρίσκονται σε ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο συχνά είναι τα ατυχήματα.

Στόχος της σημερινής διαβούλευσης είναι να ακούσουμε και τις δικές σας θέσεις και απόψεις ώστε αυτές να ληφθούν υπόψη στη διαμόρφωση των δράσεων που θα γίνουν. Είναι σημαντικό στην προσπάθειά μας για μείωση των θυμάτων των οδικών συγκρούσεων να έχουμε κοινή πορεία και κοινούς στόχους. Πρέπει να δημιουργήσουμε δίαυλους επικοινωνίας και να προωθήσουμε τη συστράτευση των κοινωνικών δυνάμεων ώστε να επιτύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Και αυτό γιατί είναι πολύ άδικο να χάνουμε νέους ανθρώπους στην άσφαλτο.

Ο πόνος που δημιουργεί η απώλεια νέων ανθρώπων είναι αξεπέραστος ενώ οι κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις τεράστιες.

Τα αποτελέσματα του 2013, παρά το γεγονός ότι είναι ενθαρρυντικά αφού καταφέραμε να μειώσουμε τους νεκρούς από οδικές συγκρούσεις από 51 που ήταν το 2012 σε 44, δεν μας αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Από τους 44 νεκρούς οι 20 ήταν νεαροί κάτω των 25 ετών. Τα φετινά στοιχεία και πάλι δεν μας αφήνουν να εφησυχάσουμε αφού μέχρι σήμερα έχουμε 16 νεκρούς από τους οποίους οι 8 είναι κάτω των 25 ετών.

Σας καλώ γι΄αυτό να εκφράσετε τις απόψεις και εισηγήσεις σας για μείωση των οδικών συγκρούσεων καθώς και για μέτρα που, κατά τη δική σας κρίση, θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση των ατυχημάτων, και σας διαβεβαιώνω ότι οι απόψεις σας θα ληφθούν υπόψη στους δικούς μας σχεδιασμούς. Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά και τους δρόμους της Κύπρου πιο ασφαλείς.