mtcw


Με χαρά και ικανοποίηση αποδέχθηκα την πρόσκληση του Oργανισμού Nέων για την Oδική Aσφάλεια Reaction να απευθύνω χαιρετισμό στην εκδήλωση Reaction Special Awards 2013. Συγχαίρω τον Οργανισμό για την καθιέρωση του θεσμού και τον ευχαριστώ θερμά για την απόφασή του να απονείμει τιμητικό βραβείο στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων για την προσφορά του στις δράσεις του Οργανισμού που αφορούν στην οδική ασφάλεια των πολιτών της Κύπρου μας.

Αποχαιρετήσαμε πριν λίγες μέρες το 2012 που ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για την οδική ασφάλεια. Οι μεγάλες προσπάθειες που καταβλήθηκαν από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τη μεγάλη κοινωνική συμμαχία των κυπριακών Οργανισμών που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας δεν απέβησαν άκαρπες.

Κατά το 2012 πετύχαμε να μειώσουμε κατά 20 τους νεκρούς στην άσφαλτο. Είχαμε δηλαδή μείωση 28%, αποτέλεσμα πάρα πολύ καλό. Θρηνήσαμε όμως το χαμό 51 συνανθρώπων μας, απώλεια πολύ μεγάλη για τη μικρή μας Κύπρο.

Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως ένα σύγχρονο κράτος, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προχώρησε στον επιστημονικό σχεδιασμό της στρατηγικής, των πολιτικών και των δράσεων που θα εφαρμοστούν για την οδική ασφάλεια κατά τη δεκαετία μέχρι το 2020, υιοθετώντας τους στόχους που τέθηκαν στο 4ο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, που καλύπτει τη δεκαετία μέχρι το 2020, για μείωση των νεκρών σε οδικές συγκρούσεις κατά 50%.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί και αφορά στην ιδιαίτερη στόχευση των συγκρούσεων αυτοκινήτων με «ευάλωτους», ή ορθότερα, «απροστάτευτους» χρήστες των δρόμων στις κατοικημένες περιοχές, δηλαδή τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους μοτοποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις απουσιάζει το ανθρώπινο λάθος και η απερισκεψία από μια οδική σύγκρουση. Για τον λόγο αυτό τα μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς όλων των χρηστών των δρόμων αποτελούν την αιχμή του δόρατος της στρατηγικής για αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών δυστυχημάτων. Το έργο που πρέπει να επιτελεστεί είναι δύσκολο αφού, δυστυχώς, η οδική συμπεριφορά των Κυπρίων απέχει σημαντικά από την επιθυμητή. Η έλλειψη σεβασμού στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας είναι ο κανόνας παρά η εξαίρεση στους κυπριακούς δρόμους.

Στο πλαίσιο της λειτουργίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων συνεργάζεται στενά με την Αστυνομία, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αλλά και με ιδιωτικούς οργανισμούς και κοινωνικούς φορείς για τον σχεδιασμό και την προώθηση μέτρων για τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς των χρηστών των κυπριακών δρόμων. Τα μέτρα αυτά εντάσσονται σε διάφορους τομείς οι κυριότεροι από τους οποίους είναι η νομοθεσία, η αστυνόμευση, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία και η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών. Ιδιαίτερη προσοχή αποδίδεται στις οδικές συγκρούσεις με νεαρούς οδηγούς και με αλλοδαπούς, που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του συνόλου.

Η προσπάθεια που καταβάλλεται για την μείωση των οδικών συγκρούσεων είναι μεγάλη και πολυμέτωπη, όπως επιβάλλεται από την πολυπλοκότητα του προβλήματος. Έχουμε όμως πλήρη επίγνωση ότι απαιτείται να γίνουν πολύ περισσότερα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στον ορθολογιστικό σχεδιασμό και την αξιολόγηση τόσο της πολιτικής όσο και των μέτρων, για τη μεγαλύτερη δυνατή αποδοτικότητα.

Είμαι βέβαιος ότι με συμμάχους στο πλευρό μας όπως τον Οργανισμό Reaction και με την εφαρμογή του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, την περίοδο 2012-2020, θα πετύχουμε σύντομα να τοποθετήσουμε την Κύπρο ανάμεσα στις πρωτοπόρες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οδική ασφάλεια.