mtcw

ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
«Θέλω»

«Η λύση»

Της Αντιγόνης Σολομωνίδου Δρουσιώτου


Πώς είναι η υπουργική καρέκλα; Γεμάτη μεγάλες προκλήσεις στις οποίες καλείται ο κάθε Υπουργός να ανταποκριθεί.
Ήταν μια θέση που περιμένατε; Η υπουργική θέση δεν είναι κάτι που ανέμενα ή επεδίωξα, όταν όμως ήλθε θεώρησα ότι δεν είχα δικαίωμα να πω όχι.
Γνωρίζατε ότι το όνομά σας είχε δοθεί από την ΕΔΕΚ; Είχα θέσει τον εαυτό μου στη διάθεση του Προέδρου του Κινήματος. Είχα υπόψη μου ότι το όνομα μου είχε προταθεί, μαζί με άλλα ονόματα συναγωνιστών.
Πώς αντιδράσατε όταν ακούσατε το συγκεκριμένο Υπουργείο; Είναι ένα Υπουργείο με μεγάλο εύρος αρμοδιοτήτων που ως μηχανικός δεν μου είναι τελείως άγνωστες. Εξάλλου τον τελευταίο ενάμισι χρόνο είχα υπηρετήσει ως πρόεδρος της Αρχής Αδειών, έτσι είχα σχέση με ένα μέρος των εργασιών του Υπουργείου.
Τα πλείστα θέματα του Υπουργείου σας χρειάζονται νομικές γνώσεις. Για όλα τα θέματα, τεχνικά, νομικά, οικονομικά, υπάρχει στήριξη από τους τεχνοκράτες του Υπουργείου. Οι τεχνοκράτες έχουν την ευχέρεια να διαμορφώσουν εισηγήσεις, με βάση τις οποίες ο Υπουργός θα πάρει και τις ανάλογες πολιτικές αποφάσεις.
Δίνετε πρωτοβουλίες στους συνεργάτες σας; Πιστεύω απόλυτα στο συλλογικό αλλά ταυτόχρονα αποκεντρωμένο τρόπο δουλειάς. Ο καθένας πρέπει να αισθάνεται ελεύθερος να κινηθεί δημιουργικά μέσα στα πλαίσια της καθορισμένης πολιτικής και θα κριθεί συνολικά από τα αποτελέσματα. Ασφαλώς η τελική ευθύνη ανήκει στον Υπουργό όμως οι αρμοδιότητες πρέπει να μεταβιβάζονται για να μπορούμε πιο γρήγορα να διεκπεραιώνουμε τις υποθέσεις.
Χάνετε εύκολα την ψυχραιμία σας; Προσπαθώ να έχω υπομονή διότι αν χάσεις την ψυχραιμία σου καταλήγεις σε λάθος ενέργειες.
Προσπαθώ να μην παίρνω αποφάσεις εν βρασμώ ψυχή.
Ποια ήταν η πιο δύσκολη απόφαση που κληθήκατε να πάρετε στη ζωή σας; Δεν μπορώ να σκεφτώ μια συγκεκριμένη απόφαση. Η επιλογή της επαγγελματικής σταδιοδρομίας και της επανόδου από την Αμερική αντί της συνέχισης για ένα διδακτορικό ήταν μια απόφαση αρκετά καθοριστική θα έλεγα. Σημαντική επίσης ήταν η απόφαση να επιστρέψω στην Κύπρο, όταν μου δόθηκε η ευκαιρία, μετά από τρία χρόνια εργασίας στην Ελλάδα. Είμαι άνθρωπος που όταν πάρει μια απόφαση δεν κοιτάζει πια πίσω. Προσπαθώ όμως να μαθαίνω από τα λάθη μου.
Ποιο λάθος ήταν το μεγαλύτερο σχολείο για σας; Νομίζω ότι τα λάθη από τα οποία έμαθα περισσότερο ήταν λάθη διαπροσωπικών σχέσεων, σε επαγγελματικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο. Λάθη κακής εκτίμησης, λανθασμένης αντίδρασης.
Οι βουλευτικές εκλογές … ήταν για μένα μια τεράστια εμπειρία και το μεγάλο κέρδος είναι το ότι απέκτησα πολλούς φίλους.
Το να χάνεις για μερικές δεκάδες ψήφους; Ήταν μέσα στα πιθανά αποτελέσματα. Δεν θεωρώ όμως ότι έχασα, το αποτέλεσμα ήταν μια καταξίωση.
Το αποτέλεσμα των βουλευτικών μπορεί να σας οδήγησε στην υπουργική καρέκλα; Η εκτίμηση που μου έδειξε ο κόσμος και καταγράφηκε στις βουλευτικές εκλογές, πιστεύω ότι έπαιξε ρόλο τη δεδομένη στιγμή.
Είναι μια μάχη που θα ξαναδίνατε; Θα είμαι πάντα στη διάθεση του κόμματος μου.
«Έχουμε να κάνουμε με σκεπτόμενους πολίτες όχι με οπαδούς»


Πώς βρεθήκατε στην ΕΔΕΚ; Στα είκοσι μου χρόνια πήγα στην Αμερική για σπουδές ηλεκτρολογίας μηχανικής και εκεί άρχισα να διαβάζω ελληνική και κυπριακή ιστορία από ξένα έντυπα. Μέσα από αυτή την ενημέρωση άρχισα να βλέπω πιο αντικειμενικά τα πράγματα, έτσι άρχισε κι η πολιτικοποίησή μου προς προοδευτικές κατευθύνσεις. Ολοκληρώθηκε στην Αθήνα όπου είχα ενεργό εμπλοκή στο ΠΑΣΟΚ αλλά και στην οργάνωση Αθήνας της ΕΔΕΚ. Ήταν τότε η εποχή της ιστορικής πορείας του ΠΑΣΟΚ προς την εξουσία με ένα χαρισματικό Αντρέα Παπανδρέου που συγκινούσε τα πλήθη. Επέστρεψα στην Κύπρο τον Φλεβάρη του ’81 και τον Νοέμβριο που ήταν οι εκλογές πήγα στην Αθήνα για να συμβάλλω στην προσπάθεια κάποιων συντρόφων του ΠΑΣΟΚ που ήταν υποψήφιοι Βουλευτές. Ήταν πραγματικά ανεπανάληπτες οι στιγμές της νίκης του ΠΑΣΟΚ και της αλλαγής του 1981.
Μέσω του ΠΑΣΟΚ γνωρίσατε την ΕΔΕΚ; Δεν θα το έλεγα, η ΕΔΕΚ ήταν το σοσιαλιστικό κίνημα της πατρίδας μου, απλά είχα την ευκαιρία στην Αθήνα να ολοκληρώσω την πολιτική μου σκέψη αρχικά περισσότερο σε επαφή με τους συναγωνιστές του ΠΑΣΟΚ και στη συνέχεια με συναγωνιστές της ΕΔΕΚ με τους οποίους είχα πλέον συνεχή επαφή επιστρέφοντας στην Κύπρο.
Το ΠΑΣΟΚ βγήκε στην εξουσία η ΕΔΕΚ γιατί δεν τα κατάφερε; Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Νομίζω από παλιά, αλλά ιδιαίτερα σήμερα η αποδοχή της ΕΔΕΚ στον κόσμο είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι τα ποσοστά που καταγράφει στις εκλογές.
Όπως λέει και ο Βάσος Λυσσαρίδης «πολλοί μας ερωτεύονται αλλά δεν μας παντρεύονται». Υπάρχει όντως μια δυσκολία σε ένα μικρό χώρο όπως είναι η Κύπρος να ξεφύγει κανείς από τις παραδοσιακές του τοποθετήσεις.
Σήμερα ποιος είναι ο πολιτικός ρόλος της ΕΔΕΚ; Ο πολιτικός ρόλος της ΕΔΕΚ ήταν πάντα και είναι και σήμερα, η συμβολή στη διαμόρφωση μιας σωστής, αγωνιστικής γραμμής πάνω στο εθνικό, και παράλληλα η προσπάθεια για πρόοδο και κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτό το ρόλο η ΕΔΕΚ τον άσκησε με υπευθυνότητα και πατριωτισμό. Από την εποχή της αντίστασης στο πραξικόπημα, μέχρι το δημοψήφισμα και τη στήριξη της ευρωπαϊκής πορείας της Κύπρου. Σήμερα, όπως και τα προηγούμενα 5 χρόνια, η ΕΔΕΚ συνεχίζει να συμμετέχει με υπευθυνότητα και πολιτική εντιμότητα και στην άσκηση εκτελεστικής εξουσίας, υπηρετώντας με τον τρόπο αυτό τον τόπο αλλά και τις σοσιαλιστικές αρχές και τις πολιτικές της θέσεις.
Κάνατε αυτοκριτική για τον τρόπο που διενεργήσετε στις πρόσφατε προεδρικές; Στηρίξαμε την υποψηφιότητα Παπαδόπουλου και ήταν μια απόφαση που βασίστηκε πάνω στα δεδομένα εκείνης της στιγμής. Με την ίδια ευθύτητα στηρίξαμε και την υποψηφιότητα Χριστόφια τη δεύτερη Κυριακή.
Οι ψηφοφόροι δεν ακολουθούν πλέον τις αποφάσεις της ηγεσίας. Αυτό είναι θετική εξέλιξη διότι έχουμε να κάνουμε με σκεπτόμενους πολίτες όχι με οπαδούς.
Γιατί ο πρόεδρος του κόμματος σας επανέφερε τώρα την ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου κεντρώου χώρου; Η θέση αυτή είναι πάντα επίκαιρη και διαχρονική. Έγιναν πολλές προσπάθειες στο παρελθόν που όμως δεν καρποφόρησαν. Το πώς θα μπορέσει κάποιος να υλοποιήσει αυτό το στόχο θα εξαρτηθεί από πάρα πολλούς παράγοντες.
Θα επιχειρηθούν αλλαγές στο καταστατικό της ΕΔΕΚ ώστε να τροποποιηθεί η πρόνοια που δεν επιτρέπει σε κάποιο να διοικήσει πέραν της τρίτης θητείας την προεδρία; Τα κόμματα είναι ζωντανοί οργανισμοί και τα καταστατικά τους υπάρχουν για να εξυπηρετούν τις αρχές και τους μεγάλους στόχους των κομμάτων. Δεν πρέπει κανείς να βλέπει δογματικά το οποιοδήποτε καταστατικό, έτσι μέσα από αυτό το πνεύμα, είμαι σίγουρος ότι το κόμμα θα κινηθεί προς την κατεύθυνση που θα κριθεί ότι εξυπηρετεί το συμφέρον του κόμματος και του τόπου.
Ποιο είναι το συμφέρον του κόμματος; Να διατηρήσει την επιρροή του στη κυπριακή κοινωνία στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Ο αρχηγός του κινήματος, ως ο πόλος ενότητας και ο κατ’ εξοχήν εκφραστής της πολιτικής του κινήματος, έχει κρίσιμο και καθοριστικό ρόλο να διαδραματίσει προς την κατεύθυνση αυτή.
«Δεν υπάρχει πρόθεση αναστολής αναπτυξιακών έργων»
Ποιος είναι ο στόχος σας στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων; Να συμβάλω στη συλλογική προσπάθεια της νέας κυβέρνησης να πετύχουμε τους στόχους που έχουν να κάνουν με μια δικαιότερη και πιο σύγχρονη κοινωνία.
Πώς είναι ο Δημήτρης Χριστόφιας με τους Υπουργούς του; Οι πρώτες συνεδρίες του Υπουργικού Συμβουλίου διεξάγονται μέσα σε ένα πνεύμα συλλογικότητας και δημοκρατικότητας. Υπάρχει ένα φιλικό κλίμα και απόλυτος αλληλοσεβασμός.
Θα επαναξιολογηθούν τα διάφορα έργα; Είναι φυσιολογικό κάθε νέα κυβέρνηση να κάνει μια αξιολόγηση των έργων με σκοπό να καθορίσει κάποιες προτεραιότητες.
Μπορεί κάποια να ανασταλούν; Δεν υπάρχει πρόθεση εκ των προτέρων αναστολής οποιουδήποτε έργου.
Ακούγονται πολλά. Υπήρξε μια ανακριβής ερμηνεία ότι αυτή η κυβέρνηση θα σταματήσει τα αναπτυξιακά έργα. Κάθε άλλο, η πρόθεση μας είναι τα αναπτυξιακά έργα να συνεχίσουν με στόχο να συμβάλουν στην οικονομική αναβάθμιση της Κύπρου που με τη σειρά της θα δώσει τη δυνατότητα να πετύχουμε τον κεντρικό μας στόχο που είναι ένα κράτος με μεγαλύτερο κοινωνικό περιεχόμενο.
Πώς αξιολογείτε τα έργα με σειρά προτεραιότητας; Είναι τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που αφορούν τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, τα μεγάλα οδικά έργα, το αγροτικό οδικό και πολλά άλλα δημόσια έργα που έχουν έντονο αναπτυξιακό αλλά και κοινωνικό περιεχόμενο.
Με δεδομένη την διεθνή οικονομική ύφεση αλλά και την ένταξή μας στην ΟΝΕ, μήπως θα αναγκαστείτε να κάνετε κάποιες περικοπές; Δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει την επιδεινούμενη διεθνή οικονομική κατάσταση. Η ευρωζώνη δεν νομίζω ότι έφερε αρνητικά στοιχεία. Είναι το παγκόσμιο δυσμενές σκηνικό που πρέπει κανείς να αντιμετωπίσει με πολλή προσοχή, αναπροσαρμόζοντας κάποιες προτεραιότητες χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μειωθούν τα αναπτυξιακά έργα, τουναντίον θα έλεγα ότι επιβάλλεται να εντατικοποιηθούν κάποια έργα που θα βοηθούσαν την οικονομία της χώρας μας να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις όποιες δυσκολίες.
Τι γίνεται με την αναβάθμιση της πολιτικής αεροπορίας. Η αναβάθμιση της πολιτικής αεροπορίας, η μετεξέλιξης της σε ανεξάρτητη αρχή πολιτικής αεροπορίας προχωρεί. Ξεκίνησε εδώ και αρκετό καιρό και θα προσδώσουμε μεγάλη σημασία σε αυτό τον τομέα.
Επρόκειτο να κατατεθεί το νομοσχέδιο. Είμαστε στο στάδιο που θα εντατικοποιήσουμε με δομημένο τρόπο τον κοινωνικό διάλογο σε ότι αφορά θέματα προσωπικού, τη στελέχωση, την ανέλιξη, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων κλπ.
Να φοβάται ο κόσμος να ταξιδεύει ή όχι; Δεν νομίζω να υπάρχουν λόγοι ο κόσμος να αισθάνεται ότι η ασφάλειά του σε ότι αφορά τις πτήσεις βρίσκεται σε υποδεέστερη μοίρα από οποιανδήποτε άλλη σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα.
Ούτε ταξιδεύοντας με τις Κυπριακές Αερογραμμές; Τα επίπεδα ασφάλειας των Κυπριακών Αερογραμμών είναι τόσο αναβαθμισμένα που δεν διστάζουν, και πολύ σωστά κάνουν, να τα εφαρμόσουν απόλυτα, έστω και αν αυτό οδηγεί σε κάποιες αναπόφευκτες ταλαιπωρίες των επιβατών.
Κέρδισαν το στοίχημα της επιβίωσης; Φέτος άρχισε η αντίστροφη μέτρηση με το να διαφαίνεται στροφή προς την κερδοφορία, είναι όμως μια μάχη που συνεχίζεται.
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλαιπωρεί τον κόσμο είναι το κυκλοφοριακό, όλοι οι προκάτοχοί σας υποσχέθηκαν να το λύσουν αλλά δεν το έκαναν. Το κυκλοφοριακό δεν λύεται με την κατασκευή δρόμων ούτε με τον πολλαπλασιασμό των ιδιωτικών οχημάτων. Λύεται με την δημιουργία ενός σύγχρονου αποτελεσματικού συστήματος δημοσίων μεταφορών. Αυτός όμως είναι ένας στόχος μακροπρόθεσμος.
Χρειάζεται να καλλιεργήσεις νοοτροπίες. Αυτό είναι αλήθεια, ένας από τους παράγοντες που αντιμετωπίζουμε είναι η νοοτροπία του Κύπριου. Κυκλοφορούν γύρω στις 500 χιλιάδες ιδιωτικά αυτοκίνητα και αν κοιτάξετε θα δείτε ότι τα πλείστα κυκλοφορούν χωρίς κανένα άλλο επιβάτη. Θα πρέπει να αλλάξουμε αυτή τη νοοτροπία και παράλληλα να δημιουργήσουμε σωστές υποδομές για δημόσιες συγκοινωνίες. Θα κάνουμε τα πρώτα βήματα προχωρώντας στην αξιοποίηση και μελετών και επιχορηγήσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πηγαινοέρχεστε Λεμεσό – Λευκωσία … και ζω καθημερινά το έντονο πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Φτάσαμε σε οριακά σημεία, δεν εξυπηρετείται ο κόσμος με τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου γι αυτό πιστεύω ότι πρέπει να δημιουργήσουμε νοοτροπίες και υποδομή για αξιόπιστο δημόσιο μέσο διακίνησης.
Βλέπετε και τα τροχαία δυστυχήματα. Αυτή η εθνική μάστιγα πρέπει να αντιμετωπισθεί με τον πιο αποφασιστικό τρόπο. Κατέχουμε μια από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Είναι ασήκωτο το κοινωνικοοικονομικό κόστος για τον τόπο αλλά και για τις οικογένειες που έχουν θύματα από δυστυχήματα. Θα πρέπει να γίνει μια εθνική εκστρατεία ενάντια στα οδικά ατυχήματα.
«Στην ΑΗΚ ολοκληρώθηκα ως μηχανικός»

Τα χρόνια στην ΑΗΚ τι σας έδωσαν; Υπηρέτησα για 27 χρόνια την Αρχή Ηλεκτρισμού. Έμαθα πάρα πολλά από πολλούς καλούς συναδέλφους και ολοκληρώθηκα ως μηχανικός. Ταυτόχρονα είχα την ικανοποίηση ότι μέσα από τη δουλειά μου στην ΑΗΚ προσέφερα στο κοινωνικό σύνολο.
Πώς ζήσατε την διαμάχη για την χερσαία μονάδα; Ευτυχώς έληξε οσίως, τώρα πρέπει να προωθηθούν οι αποφάσεις διότι η έλευση του φυσικού αερίου αφορά το ενεργειακό, και όχι μόνο, μέλλον του τόπου.
Γίνεται ένα κράτος ευρωπαϊκό τον 21ον αιώνα όταν έχει πολύ ζέστη όπως το περασμένο καλοκαίρι να κινδυνεύει με συσκότιση; Από πλευράς διακοπών του ηλεκτρικού ρεύματος η ΑΗΚ στέκεται σε εξαιρετικά επίπεδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ΑΗΚ είναι οι μίζες;
Δεν νομίζω, έχοντας υπόψη την ευθυκρισία και την εντιμότητα του προσωπικού της ΑΗΚ. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ΑΗΚ είναι να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί για να διαδραματίσει το ρόλο της στον ενεργειακό τομέα και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον ανταγωνισμό για να συνεχίσει να επιτελεί τον κοινωνικό της ρόλο ως καθολικός παροχέας.
«Απολαμβάνω την καλή παρέα με φίλους»


Πώς είναι η ζωή με την Έλενα Ιωάννου; Η αίσθηση ότι στο ταξίδι της ζωής είμαστε μαζί με την Έλενα και με τα δυο μας παιδιά είναι έντονη και καθοριστική.
Είστε παρόν στο σπίτι; Θα πρέπει να πω ότι πιθανώς να στέρησα την παρουσία μου από τη σύζυγο και τα παιδιά μου λόγω της εμπλοκής μου με τα κοινά, όμως έχω την κατανόησή τους.
Ως μαθητής είσαστε σημαιοφόρος του σχολείου, τα παιδιά σας … είναι και οι δύο άριστοι μαθητές. Πέρα από τις επιδόσεις τους στο σχολείο, ο γιος μου Ηρόδοτος παίζει κιθάρα, τραγουδά, ζωγραφίζει, έχει κερδίσει διάφορα βραβεία και η κόρη μου Ήβη είναι παγκυπριονίκης στα 100 μέτρα με διεθνείς επιδόσεις και έχει έντονη εμπλοκή στο μαθητικό συνδικαλισμό.
Πήραν από σας; Είχα κάποιες στοιχειώδεις επιδώσεις στη μουσική και έπαιζα ποδόσφαιρο σε μια ομάδα τρίτης κατηγορίας.
Πώς ξεκουράζεστε; Είναι λίγος ο χρόνος για χαλάρωση αλλά απολαμβάνω την καλή παρέα με φίλους, την καλή κουβέντα.
Ένας στόχος που περιμένει υλοποίηση; Να προσπαθήσω να συμβάλω με κάποιες ενέργειες στη δρομολόγηση κάποιων σωστών λύσεων στα μεγάλα προβλήματα του Υπουργείου, με τρόπο αποτελεσματικό και με πολιτική εντιμότητα. Οι προσωπικοί στόχοι αφορούν τα δυο μου παιδιά που ξεκινούν φέτος τις σπουδές τους.
Μέχρι πού φτάνει η φιλοδοξία του Νίκου Νικολαΐδη; Να μπορέσω να σταθώ σωστά απέναντι στις υποχρεώσεις μου, απέναντι στις αρχές μου, απέναντι στον τόπο μου.