mtcw



Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος παρουσίασε σήμερα, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2023. Μετά το πέρας της συζήτησης ο κ. Υπουργός προέβη σε δηλώσεις στους δημοσιογράφους ως ακολούθως:

«Η κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη μπορεί να υπερηφανεύεται ότι υλοποιεί τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή πολιτική που είχε ποτέ η χώρα μας και για το ότι σημαντικά και πολυαναμενόμενα έργα και επενδύσεις, τα οποία είχε εξαγγείλει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και τα οποία ήταν απαίτηση των τοπικών κοινωνιών σε όλες τις επαρχίες για δεκαετίες, είναι προς υλοποίηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αναπτυξιακής πολιτικής της διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη αποτελεί και η σημαντική αύξηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων από €257,5 εκ. το 2015 στα €469,45 εκ. το 2023, μια αύξηση €212,12 εκ. ή 82.3%.

To Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, ως το κατεξοχήν αναπτυξιακό Υπουργείο, έχει αναλάβει την υλοποίηση έργων αξίας περίπου €1,78 δις. Πρόκειται για έργα τα οποία έχουν παραδοθεί τους τελευταίους μήνες, είτε εκτελούνται, είτε είναι σε διαδικασία προσφορών ή θα προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες και τα οποία συμπεριλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου, αλλά και στους προϋπολογισμούς άλλων Υπουργείων, έργα την εκτέλεση των οποίων έχουμε αναλάβει.

Το πιο πάνω αποτελεί μια ιδιαιτερότητα του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, αφού υλοποιεί και σημαντικό αριθμών έργων τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του αλλά σε προϋπολογισμούς άλλων Υπουργείων. Αυτό είναι ένα γεγονός και μια ιδιαιτερότητα που πρέπει να τονίζουμε σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό μας».

Στη συνέχεια, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι ο προϋπολογισμός του Υπουργείου για το 2023 ανέρχεται στα €469,45 εκ. Τόνισε ότι, παρά τις ανά το παγκόσμιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η αναπτυξιακή πολιτική του Κράτους συνεχίζεται με ανοδικούς ρυθμούς σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Μεταφορών και προβλέπεται αύξηση των αναπτυξιακών δαπανών του από €109,8 εκ. το 2022 σε €141,1 εκ. το 2025, μια αύξηση της τάξης του 29,1%.

Ο κ. Υπουργός συνέχισε λέγοντας: «Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που ολοκληρώσαμε, υλοποιούμε και συνεχίζουμε να προκηρύσσουμε πολυαναμενόμενα εδώ και δεκαετίες έργα από τις τοπικές κοινωνίες. Έργα τα οποία έχει εξαγγείλει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας και τα έχει θέσει στις προτεραιότητές του. Το 2022 ολοκληρώσαμε έργα ύψους €76,36 εκ. ενώ βρίσκονται υπό εκτέλεση έργα ύψους €460,78 εκ., όπως οι αυτοκινητόδρομοι Αστρομερίτη – Ευρύχου, Πάφου – Πόλης, Λεμεσού – Σαϊττά και η αναβάθμιση των οδικών δικτύων Λάρνακας – Δεκέλειας και Δερύνειας – Σωτήρας.

Πολύ σημαντικά έργα αναμένεται να υπογραφούν τους προσεχείς μήνες ύψους €366,43 εκ., μεταξύ αυτών το μεγαλύτερο έργο πολιτισμού στη χώρα μας το Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία ύψους €144 εκ. που αναμένεται να υπογραφεί πριν το τέλος του έτους, ο αυτοκινητόδρομος Παλαιχωρίου – Λευκωσίας με προϋπολογισμό 71,4 εκ., ο οποίος θα υπογραφεί περί τα τέλη Ιανουαρίου 2023 και η βελτίωση και κατασκευή των λεωφόρων Ιπποκράτους και Αργυρουπόλεως αξίας 30,7 εκ. όπου αναμένεται η υπογραφή τον Δεκέμβριο 2022.

Σε ό,τι αφορά το 2023, τα σμαντικότερα έργα που θα προκηρυχθούν είναι το κέντρο μεταναστών στις Λίμνες (96 εκ.), η Ανάπτυξη Κτηριακού Συμπλέγματος για τη στέγαση των τριών Υπουργείων (ΥΠΕΣ, ΥΜΕΕ και ΥΔΔΤ) (90 εκ.), το κρατικό χημείο (77 εκ.), το νέο κτήριο της νομικής υπηρεσίας (48 εκ.), το έργο επίλυσης καθιζήσεων Πισσουρίου – Φάση Β (39,6 εκ.) και η επόμενη φάση του περιμετρικού (26 εκ.)».

Ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε επίσης και στην αεροπορική συνδεσιμότητα και στην έντονη δράση που αναπτύχθηκε από την Κύπρο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και που είχε ως αποτέλεσμα τη συμπερίληψη εισηγήσεων της Κύπρου στην προτεινόμενη νομοθεσία της ΕΕ Fit for 55, για μετριασμό των αρνητικών επιπτώσεων στα νησιωτικά και περιφερειακά κράτη της ΕΕ στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, αφού θα καλύπτεται η διαφορά της τιμής μεταξύ του βιώσιμου καυσίμου (SAF) και του συμβατικού κατά 100% για νησιά όπως η Κύπρος.

Ο κ. Υπουργός επεσήμανε: «Παρά την απώλεια πτήσεων από Ρωσία και Ουκρανία καταφέραμε, με συντονισμένες ενέργειες από κοινού με το Υφυπουργείου Τουρισμού και την εταιρεία HERMES, να έχουμε το 2022 γύρω στα 9,1 εκ. επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες να ενισχύσουν τις βάσεις τους με 5 νέα αεροσκάφη και με τη φιλελευθεροποίηση της αγοράς για τις υπηρεσίες εδάφους στα αεροδρόμια και την εφαρμογή των νέων κινήτρων για την περίοδο 2023-2027 ύψους 165 εκατομμυρίων, αναμένουμε την αύξηση της επιβατικής κίνησης μέχρι το 2027 κατά 52% (από 9,1 εκ. σε 13,7 εκ.)».

Σε σχέση με την ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας, o κ. Υπουργός τόνισε ότι έχει επιτευχθεί το 2022 αύξηση σε σχέση με το 2019 της τάξης του 71,8% (από 109 χιλ. σε 188 χιλ. επιβάτες) και ότι προβλέπεται μια σημαντική αύξηση για το 2023, αφού οι κρατήσεις κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια υπολογίζονται στις 207, σε σχέση με 159 κλήσεις το 2022 και 106 κλήσεις το 2019.

Επίσης, υλοποιείται η ανάπτυξη της Μαρίνας και Λιμανιού Λάρνακας, η μεγαλύτερη επένδυση που έχουμε σήμερα στην Κύπρο, ύψους €1,2 δις και αναμένεται να αποφέρει €120 εκ. ανά έτος στην οικονομία και 4,000 πρόσθετες θέσεις εργασίας.
Συνεχίζοντας, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι στόχος του Υπουργείου είναι η πλήρης αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την περίοδο 2022-2026. «Έχουμε αναλάβει την υλοποίηση έργων και δράσεων συνολικού προϋπολογισμού €89.3 εκ., μεταξύ αυτών η υλοποίηση έργων του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα €31.5 εκ., η εφαρμογή του Σχεδίου Επιχορήγησης για την Αγορά Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων με προϋπολογισμό €30 εκ., η εφαρμογή του Σχεδίου Απόσυρσης Ρυπογόνων Οχημάτων και Παραχώρησης Κινήτρων για Εναλλακτικούς, Χαμηλών Εκπομπών Τρόπους Διακίνησης με προϋπολογισμό €15 εκ., η εφαρμογή του Σχεδίου Επιδότησης για Εγκατάσταση χιλίων Σημείων Επαναφόρτισης σε Δημοσίως Προσβάσιμους Χώρους, σε Επιχειρήσεις και Τοπικές Αρχές με προϋπολογισμό €4 εκ. και η Ολοκληρωμένη Εφαρμογή Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών με τη Χρήση Τεχνολογίας Ψηφιακού Δίδυμου Digital Twin με προϋπολογισμό €4 εκ.».

Κάποιες από αυτές τις δράσεις και έργα έχουν αρχίσει να υλοποιούνται, όπως το σχέδιο επιχορήγησης ηλεκτρικών οχημάτων και απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων οχημάτων και η επέκταση των ποδηλατοδρόμων σε παγκύπρια βάση. Σήμερα έχουμε στη χώρα ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων 186 χιλιομέτρων και αυτό θα αυξηθεί κατά 55 χιλιόμετρα, στα 241 χιλιόμετρα, ανέφερε ο κ. Καρούσος.

Σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό, υλοποιούμε πλέον ολοκληρωμένη στρατηγική και έχουμε τροχοδρομήσει τις απαραίτητες λύσεις. Με τις νέες συμβάσεις επιβατικών μεταφορών ύψους 72 εκ. ανά έτος, θα έχουμε αυξημένα χιλιόμετρα και πιο αποτελεσματικό δίκτυο και αναμένουμε ουσιαστική αύξηση της επιβατικής κίνησης και καλύτερη ποιότητα εξυπηρέτησης, ενώ ταυτόχρονα προωθείται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου λεωφορείο - λωρίδων στην Λευκωσία αλλά και στη Λεμεσό και Λάρνακα μέσων των ΣΒΑΚ.

Επίσης θα ενισχύσουμε το πρόγραμμα μεταφοράς μαθητών δημοτικού σχολείου από «Πόρτα σε Πόρτα», το οποίο λειτούργησε πιλοτικά φέτος και προωθούμε έργα όπως ο περιμετρικός Λευκωσίας, οδοί Ιπποκράτους - Αργυρουπόλεως, Κόμβος Σταυρού και οδός Κωνσταντινουπόλεως που στοχεύουν στην αποσυμφόρηση κύριων οδικών αρτηριών. Ταυτόχρονα, προχωρούμε και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη διαχείριση της τροχαίας κίνησης και τη χρήση ενός συστήματος περιφερειακού ελέγχου και διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας με την προσφορά για τα «έξυπνα φώτα» να ανακοινώνεται τον επόμενο μήνα, αλλά και με την εφαρμογή του ευέλικτου ωραρίου στη δημόσια υπηρεσία, είπε ο κ. Καρούσος.

Όσον αφορά στην Οδική Ασφάλεια, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην εγκατάσταση και λειτουργία του Συστήματος Καμερών Φωτοεπισήμανσης ύψους €34,08 εκ., στην αύξηση του προϋπολογισμού για την οδική ασφάλεια από €150 χιλ. σε €1 εκ., στο Σχέδιο Επιχορήγησης Αγοράς Προστατευτικού Εξοπλισμού (αερόσακος) για τους Μοτοσικλετιστές ύψους €1,05 εκ., στο σχέδιο επιχορηγήσης για παιδικά καθίσματα στα λεωφορεία και στην προώθηση άλλων δράσεων και νομοθετικών ρυθμίσεων όπως η ρύθμιση της οδήγησης μοτοσυκλέτας με μαθητική άδεια, μόνο με συνοδεία εκπαιδευτή, ο υποχρεωτικός προστατευτικός εξοπλισμός για μοτοσικλετιστές που χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτες για επαγγελματικούς σκοπούς και ο εκσυγχρονισμός νομοθεσίας για τις Σχολές και Εκπαιδευτές οδηγών.

Ο κ. Υπουργός ευχαρίστησε την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού καθώς επίσης την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων για την άψογη μεταξύ τους συνεργασία. Επίσης, εξέφρασε τις ευχαριστίες του σε όλο το προσωπικό του Υπουργείου για την αφοσίωση και την αποτελεσματικότητά τους.