mtcw


Σημαντικό βήμα προς την επέκταση του θεσμού των δημόσιων συγκοινωνιών, χαρακτήρισε ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης το νέο μέτρο που δρομολόγησε το Υπουργείο του για δωρεάν μεταφορά των μαθητών Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης στις αστικές περιοχές της Κύπρου.

Ο κ. Υπουργός προέβη στην πιο πάνω δήλωση μετά την ολοκλήρωση ευρείας σύσκεψης στο Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων για παρουσίαση των προτάσεων του Τμήματος Οδικών Μεταφορών σχετικά με τα σχολικά λεωφορεία, στην οποία συμμετείχε, επίσης, ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέας Δημητρίου, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών κ. Ζαχαρίας Κουλίας και ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας κ. Γεώργιος Τάσου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων κ. Μάκης Κωνσταντινίδης, ο Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών κ. Σωτήρης Κολέτας, η Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ κα Ελένη Σεμελίδου, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης κ. Νίκος Βιτσαΐδης, ο Αντιπρόεδρος του Συντονιστικού Σώματος των Σχολικών Εφορειών Κύπρου κ. Νίκος Ματθαίου και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Στη δήλωσή του ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων ανέφερε: "Είχαμε σήμερα μια προκαταρκτική σύσκεψη στόχος της οποίας ήταν να ενημερώσουμε τους συμμετέχοντες στις υπό διαμόρφωση διευθετήσεις προς τις οποίες προχωρεί το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων αναφορικά με την πρώτη φάση της δωρεάν μεταφοράς μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης στις αστικές περιοχές της Κύπρου.

Η δωρεάν μεταφορά των μαθητών είναι μια προγραμματική θέση της Κυβέρνησης και προχωρούμε με αυτό το ουσιαστικό βήμα στην επέκταση του θεσμού των δημόσιων συγκοινωνιών. Το βήμα αυτό στοχεύει στην εξυπηρέτηση των μαθητών και των γονιών, στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των αστικών περιοχών της Κύπρου. Φανταστείτε, για παράδειγμα, πόσα θα είναι τα οφέλη αν κατορθώσουμε - που είναι ο στόχος μας - σε πρώτη φάση να θέσουμε εκτός κυκλοφορίας σε ώρες αιχμής, το πρωί και το μεσημέρι, ένα αριθμό ιδιωτικών οχημάτων που να υπερβαίνει τις 15.000. Τα οφέλη που θα προκύψουν σίγουρα θα είναι οφέλη οικονομικά, εξοικονόμησης χρόνου, περιβαλλοντικά όπως και οφέλη στη μείωση των οδικών δυστυχημάτων και κυρίως στη δημιουργία της απαραίτητης κουλτούρας των Κυπρίων πολιτών απέναντι στο δημόσιο μέσο διακίνησης. Είναι πολύ σημαντικό αυτή η νέα κουλτούρα, να αρχίσει να δημιουργείται στα νέα παιδιά, στους μαθητές μας.

Η δωρεάν μεταφορά των μαθητών εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό μας για τις δημόσιες συγκοινωνίες, είναι ένα δεύτερο βήμα μετά το πρώτο βήμα που ήταν τα δρομολόγια προς τα αεροδρόμια. Είναι ένα βήμα που στοχεύει στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών που θα αρχίσει να υλοποιείται σιγά - σιγά. Αναμένουμε ότι τα επόμενα δύο - τρία χρόνια, μέσα από το πρόγραμμα αναβάθμισης που επεξεργάζεται αυτή τη στιγμή το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, θα μπορέσουμε να αρχίσουμε να βλέπουμε τα πρώτα ουσιαστικά βήματα απάμβλυνσης του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Μετά από ένα πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο εφαρμόστηκε τα τελευταία χρόνια σε δέκα σχολεία, οκτώ σχολεία της Λευκωσίας και δύο της Λεμεσού, κρίθηκε ότι ήταν ικανοποιητική η ανταπόκριση των μαθητών. Είχαμε μια ανταπόκριση γύρω στο 45% περίπου σ΄ αυτά τα πιλοτικά προγράμματα και κρίθηκε ότι ο θεσμός αυτός μπορεί να αρχίσει να υλοποιείται με την πρώτη φάση. Έτσι λοιπόν προχωρούμε με την καθιέρωση του θεσμού της δωρεάν μεταφοράς μαθητών και στα σχολεία της Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης στις αστικές περιοχές.

Στις αστικές περιοχές της Κύπρου υπάρχουν 90 σχολεία Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης. Τα στοιχεία τα οποία θα σας δώσω είναι προκαταρκτικά στοιχεία, τα οποία θέσαμε και ενώπιον των παρευρισκομένων και ανταλλάξαμε κάποιες απόψεις για τη διαδικασία και για ορισμένα άλλα μέτρα που χρειάζεται να ληφθούν. Τα τελικά στοιχεία θα μπορέσουμε να τα ανακοινώσουμε πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς και για το σκοπό αυτό το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων εργάζονται πυρετωδώς πάνω σ΄ αυτό το θέμα καθ΄ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Υπάρχουν, όπως ανέφερα, 90 σχολεία Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης στις αστικές περιοχές της ελεύθερης Κύπρου με ένα αριθμό μαθητών που υπερβαίνει τις 40.000. Στόχος μας είναι, στην πρώτη φάση, να μεταφέρουμε όσο το δυνατό περισσότερους μαθητές και να εξυπηρετήσουμε όσο το δυνατό περισσότερα σχολεία. Το πόσα σχολεία θα εξυπηρετηθούν εξαρτάται, ασφαλώς, από τη διαθεσιμότητα των λεωφορείων. Αυτός είναι ο παράγοντας που μας περιορίζει. Θέλουμε, ασφαλώς, να αρχίσουμε το θεσμό με ένα πρώτο βήμα για να γίνει και μια αξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς, ούτως ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε πιο σωστά και πιο αξιόπιστα. Με βάση τις επαφές που έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, αναμένεται ότι από τα 90 αυτά σχολεία θα μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε ένα αριθμό που θα υπερβαίνει τα 50 σχολεία παγκύπρια. Ένα ποσοστό γύρω στο 60% των σχολείων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης στις αστικές περιοχές παγκύπρια, αναμένεται ότι θα καλυφθούν από αυτή την υπηρεσία της δωρεάν μεταφοράς μαθητών.

Θα δοθεί, δηλαδή, η δυνατότητα για μεταφορά ενός αριθμού 26 περίπου χιλιάδων μαθητών. Αναμένουμε, ασφαλώς, ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν και οι 26 χιλιάδες αυτό το μέσο που θα προσφερθεί, όμως πιστεύω ότι, και με βάση ένα ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε σε μερικές δεκάδες χιλιάδες αντίγραφα από το Τμήμα Μεταφορών στα σχολεία, οι καταγεγραμμένες προθέσεις των μαθητών μας δίνουν κάποια στοιχεία, ότι ο αριθμός των μαθητών που θα αρχίσει να χρησιμοποιεί το μέσο αυτό θα είναι 15 χιλιάδες περίπου σε πρώτη φάση. Πιστεύουμε ότι με ειδική προσπάθεια που θα καταβληθεί από όλους, ο αριθμός αυτός θα διευρυνθεί.

Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να εκφράσω ευχαριστίες προς τον συνάδελφο Υπουργό και στους υπόλοιπους οι οποίοι ενεπλάκησαν στη σημερινή σύσκεψη. Ο θεσμός αυτός θα στηριχθεί από όλους τους εμπλεκόμενους, χρειάζεται η συνεργασία όλων, ούτως ώστε να είναι επιτυχής η εφαρμογή του για να μπορέσουμε να προσβλέπουμε και σε μια διεύρυνση του στα επόμενα χρόνια, μέσα και από τη δρομολόγηση του ευρύτερου συστήματος δημόσιων μεταφορών. Ελπίζουμε ότι μέσα σε δύο με τρία χρόνια, ο θεσμός της δωρεάν μεταφοράς μαθητών, να γίνει ένας καθολικός θεσμός".

Από της πλευράς του ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού χαιρέτισε τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων προσθέτοντας ότι το μέτρο θεωρείται πολύ σημαντικό, με κοινωνικές και περιβαλλοντικές προεκτάσεις. Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, επισήμανε, θα θέσει τις υπηρεσίες του και τα στελέχη του στη διάθεση του Υπουργείου Συγκοινωνιών, ούτως ώστε το μέτρο να λειτουργήσει όσο γίνεται πιο αποτελεσματικά από φέτος, όπως το έχει περιγράψει ο κ. Υπουργός.

Στη συνέχεια ο κ. Νικολαΐδης απάντησε, μεταξύ άλλων, και στις ακόλουθες ερωτήσεις των δημοσιογράφων:

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τα στοιχεία που παρέθεσε, διευκρίνισε ότι αυτά δεν καλύπτουν στον ίδιο βαθμό όλες τις πόλεις. Για παράδειγμα, ανέφερε, φαίνεται ότι η Πάφος, η Λάρνακα και η αστική περιοχή της ελεύθερης Αμμοχώστου, Παραλίμνι και Δερύνεια, θα καλυφθούν καθολικά. Η μεταφορά των μαθητών Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης θα γίνει σε ένα ποσοστό 100%. Σ΄ ό,τι αφορά τη Λευκωσία και τη Λεμεσό τα ποσοστά θα είναι μικρότερα, είπε, λόγω της ευρύτητας του χώρου και το μειωμένο συγκριτικά αριθμό λεωφορείων. Αναμένουμε, όμως, ότι αν τελεσφορήσουν κάποιες επαφές που γίνονται τώρα από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και το Υπουργείο, στη Λευκωσία και στη Λεμεσό θα μπορέσουμε να προσφέρουμε αυτή την Υπηρεσία σ΄ ένα ποσοστό γύρω στο 40% στην πρώτη φάση. Συνολικά παγκύπρια το ποσοστό ανέρχεται στο 60%, κατέληξε ο κ. Υπουργός.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την ασφάλεια των μαθητών και άλλες παραμέτρους της όλης προσπάθειας, ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε: "Είναι πάρα πολλά τα θέματα και τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη φετινή χρονιά. Αντιλαμβάνεστε ότι αν κάποιος περίμενε να υπάρξει μια τέλεια κατάσταση για να αρχίσουμε την υλοποίηση αυτού του μέτρου, πιθανόν αυτό να ήταν ουτοπικό. Άρα πρέπει να αρχίσουμε με οποιαδήποτε προβλήματα θα παρουσιαστούν και να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά. Υπάρχουν για παράδειγμα κάποια θέματα τα οποία τα επεξεργαζόμαστε, όπως η δημιουργία ενός αριθμού επιπρόσθετων στάσεων σε νέα δρομολόγια, που υπερβαίνει τις 2.000 παγκύπρια. Θα χρειαστεί να τοποθετηθούν κάποιες πινακίδες, να γίνει κάποια σήμανση στο οδόστρωμα, θα χρειαστεί να γίνει μια πρόνοια στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ούτως ώστε εκεί που υπάρχουν στάσεις για τα σχολικά λεωφορεία να απαγορεύεται η στάθμευση άλλων οχημάτων. Το θέμα της ασφάλειας όπως και της επάρκειας των λεωφορείων, όλα αυτά τα θέματα, είναι θέματα τα οποία τυγχάνουν αντιμετώπισης και πιστεύω ότι θα είμαστε έτοιμοι σε σημαντικό βαθμό, να καλύψουμε αυτά τα θέματα με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και θα συνεχίσουμε, ασφαλώς, να βελτιώνουμε τις συνθήκες και τις υποδομές, ούτως ώστε όσο προχωρεί ο θεσμός να βελτιώνεται και να γίνεται μια πιο ολοκληρωμένη υπηρεσία".

Σε ερώτηση σχετικά με τον αριθμό λεωφορείων που θα επιστρατευθούν για το σκοπό αυτό, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να αγγίξει και τα 300 λεωφορεία αν τελικά γίνουν οι απαραίτητες διευθετήσεις. Κατ΄ αρχήν, σημείωσε, η εξυπηρέτηση θα γίνεται με τα αστικά λεωφορεία, με τα λεωφορεία που αυτή τη στιγμή λειτουργούν ως αστικές συγκοινωνίες. Θα γίνει προσθήκη και άλλων λεωφορείων τόσο από τις αγροτικές διαδρομές, με κάποιες ειδικές ρυθμίσεις, όσο και με τουριστικά λεωφορεία. Πρέπει να σας πω, συνέχισε, ότι η επιλογή των σχολείων που θα καλυφθούν έγινε στη βάση ακριβώς και των υφιστάμενων αστικών συγκοινωνιών, αλλά και στη βάση ότι η εξυπηρέτηση κάποιων σχολείων θα συμβάλει περισσότερο από κάποια άλλα στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Ζητούμε, κατέληξε, την κατανόηση των γονέων και των μαθητών που θα προέρχονται από τα σχολεία που δεν θα γίνει κατορθωτό σε πρώτη φάση να εξυπηρετηθούν. Στόχος μας είναι έστω και στο μέσο της σχολικής χρονιάς, εάν μπορέσουμε να κάνουμε ρυθμίσεις με επιπρόσθετα λεωφορεία, να επεκτείνουμε το θεσμό και σε κάποια άλλα σχολεία. Σίγουρα όμως, εάν όχι του χρόνου, το μεθεπόμενο χρόνο, η στόχευση του Υπουργείου και του Τμήματος Οδικών Μεταφορών είναι να υπάρξει δυνατότητα καθολικής κάλυψης της δωρεάν μεταφοράς μαθητών, ανάλογα ασφαλώς και με την πορεία που θα έχει και το γενικότερο θέμα της αναβάθμισης των δημόσιων συγκοινωνιών.

Σε άλλα σημεία των απαντήσεων του ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι το επιπρόσθετο ετήσιο κόστος για τη δωρεάν μεταφορά μαθητών στις αστικές περιοχές αναμένεται ότι θα είναι της τάξης των 7 εκ. ευρώ, ανάλογα, βεβαίως, και με βάση το πόσοι μαθητές θα αξιοποιήσουν αυτό το μέτρο.

Σε σχέση με τα οφέλη που θα προκύψουν από την υλοποίηση αυτού του μέτρου, ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων παρατήρησε ότι το ποσό το οποίο θα κερδηθεί από την εξοικονόμηση καυσίμων όπως και από τη μη απώλεια ωφέλιμου χρόνου, σίγουρα θα είναι πολλαπλάσιο από το ποσό το οποίο θα ξοδεύουμε. Υπάρχει, βεβαίως, πρόσθεσε, και ένα άλλο πολλαπλάσιο όφελος, το ότι γίνεται ένα ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση των δημόσιων συγκοινωνιών με την απόκτηση κουλτούρας, υπάρχουν τα περιβαλλοντικά οφέλη και άλλα.

Σε άλλα σημεία των απαντήσεων του ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι το επόμενο ουσιαστικό βήμα που πρέπει να γίνει είναι η υλοποίηση της πρότασης του Τμήματος Οδικών Μεταφορών αναφορικά με την ανάθεση των αστικών και αγροτικών συγκοινωνιών στις υφιστάμενες εταιρείες και αυτό, σημείωσε, πρέπει να γίνει μέχρι το Νοέμβριο του 2009. Υπάρχει, κατέληξε, ένα παράθυρο ευκαιρίας ούτως ώστε αυτές οι αναθέσεις να είναι συμβατές με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης κ. Νίκος Βιτσαΐδης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι τα οφέλη από την εφαρμογή αυτού του μέτρου είναι προφανή και γι' αυτό το λόγο ως οργανωμένοι γονείς τα υποστηρίζουμε πλήρως και θα εργαστούμε από κοινού με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και γενικά με όλους του εμπλεκόμενους για την όσο το δυνατό πιο ομαλή υλοποίηση αυτού του μέτρου. Το θέμα της ασφαλούς διακίνησης των μαθητών είναι πολύ σημαντικό, υπογράμμισε, και αυτό πρέπει να διασφαλιστεί τόσο κατά τη μετακίνηση των μαθητών όσο και κατά την επιβίβαση και αποβίβασή τους από τα λεωφορεία.

Σχετική δήλωση για τη σύσκεψη έκανε, επίσης, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας κ. Γεώργιος Τάσου, ο οποίος, μεταξύ άλλων, χαιρέτισε το φιλόδοξο μέτρο που εξήγγειλε ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων. Βέβαια, παρατήρησε, δεν είναι εύκολο το εγχείρημα, όμως, ως Βουλή και ως κόμμα θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια. Σίγουρα θα υπάρξουν προβλήματα σ΄ αυτή την προσπάθεια και χρειάζεται η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Υπάρχουν προβλήματα, συνέχισε, όπως είναι αυτό των στάσεων, των στεγάστρων, της ασφάλειας και πάρα πολλά άλλα, όμως στο τέλος της ημέρας ευελπιστώ, κατέληξε, ότι το μέτρο αυτό θα αποβεί προς όφελος των μαθητών, των γονιών και της κοινωνίας γενικότερα.

Από της πλευράς της η Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ κα Ελένη Σεμελίδου χαιρέτισε την απόφαση του Υπουργείου Συγκοινωνιών για επέκταση της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία. Ως ΟΕΛΜΕΚ, πρόσθεσε, όπως και οι οργανωμένοι γονείς, θέσαμε ορισμένες παραμέτρους που αφορούν την ασφάλεια των μαθητών και έχουμε πάρει τις διαβεβαιώσεις για την ασφαλή διακίνηση τους.