mtcw

Η Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων δρ Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή επισκέφθηκε σήμερα το πρωί το εργοτάξιο διαπλάτυνσης και αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού από την Αλάμπρα μέχρι τη Λευκωσία και επιθεώρησε την πορεία υλοποίησης του έργου.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους η κα Υπουργός είπε τα εξής:

«Βρίσκομαι εδώ μαζί με το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων, το Διευθυντή Δημοσίων Έργων, τον Υπεύθυνο Μηχανικό του έργου και με εκπροσώπους των δύο εταιρειών, της κοινοπραξίας Ιακώβου και Cybarco, οι οποίες έχουν αναλάβει αυτό το πολύ σημαντικό και πρωτοποριακό έργο. Πραγματικά είναι ένα εντυπωσιακό και υπερσύχρονο έργο και θα έλεγα ότι είναι το πρώτο στο είδος του που κατασκευάζεται με τη μέθοδο 'Μελέτη - Κατασκευή’. Γι’ αυτόν το λόγο, σε συνδυασμό και με τον κόμβο παρά το ΓΣΠ, σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε ένα υπερσύχρονο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού-Λευκωσίας που πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση και θα αναβαθμίσει τα επίπεδα οδικής ασφάλειας. Το έργο γίνεται με προδιαγραφές απόλυτα ευρωπαϊκές και θα είναι ένα μεγάλο στολίδι με ιδιαίτερη σημασία για το κυκλοφοριακό της Λευκωσίας.

Είναι σημαντικό ότι θα έχουμε σε πλήρη λειτουργία τον αυτοκινητόδρομο πολύ πριν από την Κυπριακή Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η δυτική πλευρά θα δοθεί στην κυκλοφορία από τις αρχές του επόμενου χρόνου. Ο δρόμος αυτός μαζί με άλλα έργα τα οποία σχεδιάζουμε θα απαμβλύνουν σημαντικά στην επόμενη δεκαετία το κυκλοφοριακό στη Λευκωσία»

Ο Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων κ. Αλέκος Μιχαηλίδης δήλωσε τα εξής: «Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο στο οποίο έχουν εισαχθεί πολλές καινοτομίες. Είναι το μεγαλύτερο τεχνικό έργο που γίνεται με τη μέθοδο ‘Μελέτη - Κατασκευή’. Η ασφάλεια του δρόμου θα αναβαθμιστεί γιατί το κεντρικό στηθαίο ασφαλείας αντικαθίσταται με ένα πιο δυνατό στηθαίο, το οποίο διαθέτει ειδικό εξοπλισμό για προστασία των μοτοσικλετιστών, κάτι που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στην Κύπρο.

Στο έργο αυτό έχουμε επίσης εισαγάγει το θεσμό της ανταμοιβής. Σε περίπτωση, δηλαδή, που ο εργολήπτης ολοκληρώσει το έργο νωρίτερα θα δικαιούται ανταμοιβή από το κράτος. Αυτό έχει γίνει ώστε οι εργολάβοι να εστιάσουν την προσοχή τους στην έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου. Επίσης είναι το πρώτο τεχνικό έργο του οποίου η περίοδος συντήρησης έχει αυξηθεί στα πέντε χρόνια. Όλοι οι κόμβοι του έργου θα αναβαθμιστούν και θα είναι ηλεκτροφωτισμένοι. Επίσης, όλες οι είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο θα έχουν γεωμετρικά πρότυπα σύγχρονων αυτοκινητόδρομων. Είμαι βέβαιος ότι όλα αυτά, μαζί με τα ευφυή συστήματα που έχουν εισαχθεί στο έργο, θα δώσουν στους αυτοκινητιστές ένα έργο - στολίδι στην είσοδο της Λευκωσίας.

Οι τρεις δυτικές λωρίδες του αυτοκινητόδρομου θα παραδοθούν στην κυκλοφορία το Φεβρουάριο του 2011 και οι τρεις ανατολικές λωρίδες το Φεβρουάριο του 2012, πριν την Κυπριακή Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου κ. Μάκης Κωνσταντινίδης είπε τα εξής:

«Είναι γεγονός ότι και το Υπουργείο αλλά και το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχουν γίνει δέκτες παραπόνων όσον αφορά το οδόστρωμα το οποίο βλέπουμε σήμερα, ιδιαίτερα το οδόστρωμα ταχείας κυκλοφορίας. Γι’ αυτόν το λόγο υποδεικνύουμε και καλούμε τον κόσμο να ακολουθεί τα σήματα τροχαίας. Για παράδειγμα, εκεί που υπάρχει υπόδειξη για όριο ταχύτητας 80 χλμ, θα πρέπει να είναι 80 και όχι 100, γιατί είναι επικίνδυνο αν δεν ακολουθούνται τα σήματα.

Υπενθυμίζουμε ότι το οδόστρωμα είναι προσωρινό γι’ αυτό πρέπει να κάνουμε υπομονή μέχρι να μπει το μόνιμο οδόστρωμα. Καλούμε τους οδηγούς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν τις υποδείξεις στις πινακίδες».

Σημειώνεται ότι, με βάση το συμβόλαιο, ο εργολάβος του έργου έχει υποχρέωση να σχεδιάσει και να αναβαθμίσει τον υφιστάμενο δρόμο μήκους 11 χλμ. σε ένα σύγχρονο υπεραστικό αυτοκινητόδρομο έξι λωρίδων κυκλοφορίας. Ο σημερινός κυκλοφοριακός φόρτος στον αυτοκινητόδρομο ανέρχεται στα 60,000 οχήματα ημερησίως που πρέπει να διοχετεύονται απρόσκοπτα καθ’ όλη τη διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών. Για την αποφυγή επιπρόσθετης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης λόγω των εργασιών που εκτελούνται, έχουν ληφθεί τέτοιες πρόνοιες για την κυκλοφοριακή διαχείριση στους όρους του συμβολαίου έτσι ώστε :

· Κατά την εκτέλεση του έργου να υπάρχουν πάντοτε διαθέσιμες δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στον αυτοκινητόδρομο.

· Οι εργασίες αντικατάστασης της επιφανειακής ασφαλτικής στρώσης στις δύο υφιστάμενες λωρίδες του αυτοκινητόδρομου να εκτελούνται τμηματικά κατά τις νυχτερινές ώρες που η τροχαία κίνηση είναι μειωμένη.

· Σε περίπτωση δυστυχήματος ή βλάβης σε λωρίδα κυκλοφορίας να υπάρχει δωρεάν διάθεση στο κοινό ρυμουλκών οχημάτων σε 24ωρη βάση. Η ρυμούλκηση των οχημάτων θα γίνεται αμέσως ούτως ώστε να αποκαθίσταται η ροή της κυκλοφορίας εντός 30 λεπτών από τη στιγμή που παρουσιάζεται το πρόβλημα στις λωρίδες κυκλοφορίας.

Το έργο το οποίο θα μελετηθεί και θα εκτελεστεί περιλαμβάνει :

· Τη διαπλάτυνση και πλήρη αναβάθμιση σε έξι λωρίδες κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Λεμεσού από τον ανισόπεδο κόμβο Αγίας Βαρβάρας μέχρι τη γέφυρα Λατσιών, μήκους 11 χλμ. περίπου, και όλες τις αναγκαίες συμπληρωματικές εργασίες.

· Την κατασκευή των ακόλουθων ανισόπεδων κόμβων :

(i) του κόμβου Μεγάλου Αλεξάνδρου

(ii) του κόμβου Τσερίου ( περιλαμβάνει την επέκταση του )

(iii) του κόμβου Κοτσιάτη (περιλαμβάνει την επέκταση του )

· Τη λήψη μέτρων μετριασμού των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις εργασίες διαπλάτυνσης και άλλες κατασκευαστικές εργασίες, όπως:

(i) Κατασκευή τοίχων αντιστήριξης συνολικού μήκους 2 χλμ. για προστασία μέρους των δεντροστοιχιών κατά μήκος του δρόμου

(ii) Τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε οικιστικές περιοχές και εγκατάσταση ειδικών στηθαίων ασφαλείας για προστασία των μοτοσικλετιστών

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο χρόνος κατασκευής του έργου έχει συντμηθεί σημαντικά, και για να είναι δυνατή η συμπλήρωση των εργασιών εντός του συμβατικού χρόνου απαιτείται από τον εργολάβο του έργου συστηματική εργασία εκτός του κανονικού ωραρίου, συμπεριλαμβανομένων και Σαββατοκύριακων.

Το ύψος της ανταμοιβής που θα καταβάλλεται στον εργολάβο σε περίπτωση ολοκλήρωσης των εργασιών πριν τη συμβατική ημερομηνία κατασκευής θα είναι €12.000,00 ανά ημέρα και οι αποζημιώσεις για τυχόν καθυστερήσεις θα είναι €15.000,00 ανά ημέρα.

Ο εργολάβος προγραμματίζει να αποπερατώσει και να παραδώσει ολόκληρο το έργο στην κυκλοφορία στις αρχές του 2012, δηλαδή νωρίτερα από τη συμβατική ημερομηνία αποπεράτωσης.