mtcw

€200 εκ. έσοδα, €50 εκ. επενδύσεις, ο μέσος όρος χρεώσεων παραμένει ο ίδιος


Το Κράτος, η οικονομία του τόπου και η κοινωνία, έχουν επωφεληθεί από την αποκρατικοποίηση το Λιμανιού Λεμεσού και αυτό φαίνεται τόσο στους αριθμούς όσο και στα υπόλοιπα δεδομένα που έχει το Υπουργείο μπροστά του.

Το συνολικό εμπόριο μέσω του Λιμανιού Λεμεσού έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Τα έσοδα από το Λιμάνι Λεμεσού έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με προηγουμένως, κυρίως λόγω της επιτυχημένης εξαγοράς των αχθοφορικών εργασιών δείχνοντας ότι μέσω τέτοιων κινήσεων το κράτος μπορεί να αυξήσει σημαντικά τους πόρους του προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών. Συγκεκριμένα, το όφελος του Κράτους, από το 2017 μέχρι σήμερα ανέρχεται στο ποσό των € 201,6 εκ., ενώ για την περίοδο 2012 – 2016 ανήλθε στο ποσό των €116,5εκ.

Πέραν των πιο πάνω εσόδων, οι τρείς εταιρείες έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια που αγγίζουν τα €50 εκ. με στόχο τη βελτίωση, ασφάλεια και όσο το δυνατό αυτοματοποίηση της εξυπηρέτησης στο λιμάνι. Αυτό επιτεύχθηκε μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων λογισμικών συστημάτων, τοποθέτησης συστημάτων ασφαλείας, επενδύσεων σε καινούργιο εξοπλισμό και αναβάθμισης του υφιστάμενου εξοπλισμού, εκπαίδευσης προσωπικού καθώς και της συντήρησης και αναβάθμισης των υποδομών.

Οι χρεώσεις πριν την τροποποίηση του νόμου ήταν πολύπλοκες, αδιαφανείς και περιλάμβαναν πολλές στρεβλώσεις, ενώ παράλληλα υπήρχε επιδότηση κάποιων προϊόντων εις βάρος άλλων. Ως εκ τούτου, υπήρξε πολιτική απόφαση για τροποποίηση των χρεώσεων. Σχετική νομοθεσία εγκρίθηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων. Ως αποτέλεσμα οι χρεώσεις έχουν απλοποιηθεί έχοντας μια ενιαία χρέωση για κάθε εμπορευματοκιβώτιο αντί της διαφοροποίησης της τιμής ανάλογα με το είδος του προϊόντος, πρακτική που εφαρμόζεται στα περισσότερα λιμάνια. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα κάποιες χρεώσεις να μειωθούν και κάποιες να αυξηθούν.

Κατά μέσο όρο όμως, οι χρεώσεις παραμένουν οι ίδιες, όπως εξάλλου δείχνει και σχετική μελέτη, ενώ παράλληλα είχαν εντοπιστεί κάποια προϊόντα τα οποία θα είχαν ψηλότερες χρεώσεις και τα οποία αποτελούν τη μειοψηφία. Για τον σκοπό αυτό, και για τα πρώτα τρία χρόνια (μεταβατική περίοδος), υπήρξε μηχανισμός καταβολής αποζημιώσεων για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Ο πιο πάνω μηχανισμός προνοείται τόσο στο σχετικό νόμο όσο και στις Συμβάσεις Παραχώρησης. Από τον Ιανουάριο του 2020, ημερομηνία κατά την οποία έληξε η μεταβατική περίοδος, το Υπουργείο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τον διαχειριστή για να βρεθεί λύση η οποία όμως να μην δημιουργεί προβλήματα στρέβλωσης ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων. Ταυτόχρονα στις αρχές του 2021, το Υπουργείο έχει προκηρύξει διαγωνισμό για αγορά υπηρεσιών για εξέταση όλων των μη ρυθμιζόμενων χρεώσεων.

Η χρέωση για την χρήση του αγκυροβολίου αποτελεί ρυθμιζόμενη χρέωση με ανώτατο όριο στην βάση της νομοθεσίας. Η χρέωση αυτή δεν εφαρμόζεται για πλοία που αναμένουν να εισέλθουν στο λιμάνι για να εξυπηρετηθούν. Επιπλέον σημειώνεται ότι για την εν λόγω υπηρεσία υπάρχει ανταγωνισμός από άλλα αγκυροβόλια όπως της Μονής και της Λάρνακας. Παράδειγμα του ανταγωνισμού που υπάρχει είναι και τα κρουαζιερόπλοια που σταθμεύουν αυτή την περίοδο λόγω πανδημίας στο αγκυροβόλιο της Μονής. Στόχος του Κράτους είναι να εφαρμόζονται οι αρχές της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού.

Όσον αφορά το διαμετακομιστικό εμπόριο, το Υπουργείο ήδη επεξεργάζεται σχέδιο για να μετατραπεί η Κύπρος σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου.

Καταληκτικά αναφέρεται ότι σήμερα, 4 χρόνια μετά την έναρξη διαχείρισης του Λιμανιού από ιδιώτες διαχειριστές, οι εργασίες στο λιμάνι διεξάγονται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Το λιμάνι είναι σε θέση να εξυπηρετεί 24 ώρες καθημερινά και σαββατοκύριακα, όταν και εφόσον υπάρχει σχετική ανάγκη και ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης των φορτηγών έχει μειωθεί στα 18 λεπτά.