mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης προήδρευσε σήμερα σύσκεψης για την οριστικοποίηση προγραμμάτων για την δωρεάν μεταφορά μαθητών και φοιτητών με λεωφορεία για τη σχολική χρονιά 2009-2010.

Στη σύσκεψη παρέστησαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, της Ένωσης Δήμων, της Ένωσης Κοινοτήτων, της Αστυνομίας, της ΟΕΛΜΕΚ, της ΟΛΤΕΚ, της ΠΟΕΔ, της Επιτροπής Σχολικών Εφορειών, του Παγκύπριου Συνδέσμου Γονέων, της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών, του Πανεπιστημίου Κύπρου, του ΤΕΠΑΚ και της ΠΟΦΕΝ και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Μετά το πέρας της σύσκεψης, ο κ. Υπουργός ανέφερε:

«Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και στόχο είχε να γίνει ένας απολογισμός της προηγούμενης χρονιάς για να αξιολογηθεί η εφαρμογή του θεσμού της δωρεάν μεταφοράς μαθητών και φοιτητών και για τον προγραμματισμό της ερχόμενης σχολικής χρονιάς.

Η δωρεάν μεταφορά μαθητών και φοιτητών είναι μια προγραμματική θέση αυτής της Κυβέρνησης και ένα μέτρο πρωτοποριακό. Δεν υπάρχει καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα που να έχει θεσμοθετημένη καθολική μεταφορά μαθητών ως στόχο. Πρόκειται για ένα βαθιά κοινωνικό μέτρο γιατί καλύπτει όλη την κοινωνία, έχει πολλαπλά οφέλη για την κοινωνία, για το περιβάλλον, για το κυκλοφοριακό, για την οδική ασφάλεια, για τον τρόπο ζωής μας γενικότερα.

Πιστεύουμε ότι ο θεσμός πέτυχε σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό γιατί διακινήθηκαν πολύ μεγάλοι αριθμοί μαθητών. Οι υπολογισμοί μας για το 2008-2009 αναφέρουν ότι διακινήθηκαν περίπου 28 χιλιάδες κατά μέσο όρο ημερησίως – 13 χιλιάδες στις πόλεις και 15 χιλιάδες στην ύπαιθρο. Εξοικονομήθηκε χρόνος για τους γονείς, χρήμα και φανταστείτε πώς θα ήταν το κυκλοφοριακό στις αστικές περιοχές όπως το ζήσαμε στο παρελθόν, εάν υπήρχαν αυτές οι μερικές χιλιάδες αυτοκίνητα που μεταφέρουν μαθητές τα πρωινά και το μεσημέρι. Άρα, θεωρούμε ότι η συμβολή στο κυκλοφοριακό και στην οδική ασφάλεια ήταν επίσης καθοριστική.

Ο θεσμός πέτυχε γιατί υπήρξε ένας σωστός προγραμματισμός από τους Λειτουργούς τόσο του Υπουργείου Συγκοινωνιών και του Υπουργείου Παιδείας όσο και των συναρμοδίων φορέων, δηλαδή της Αστυνομίας, των Δημοσίων Έργων κ.ά. Ο θεσμός πέτυχε γιατί στηρίχθηκε πολύ έντονα και αποτελεσματικά τόσο από το Υπουργείο Παιδείας όσο και από τους καθηγητές, τους Συνδέσμους Γονέων, αλλά κυρίως γιατί αγκαλιάστηκε από τους νέους μας, οι οποίοι πραγματικά έστειλαν ένα μήνυμα ισχυρό στην κοινωνία ότι ο τόπος χρειάζεται δημόσιες συγκοινωνίες. Θεωρώ ότι πρόσφεραν πολύ περισσότερα στην κοινωνία από ό,τι η κοινωνία τους πρόσφερε με τη δωρεάν μεταφορά τους. Οι νέοι έδωσαν το μήνυμα ότι, επιτέλους, πρέπει αυτός ο τόπος να προχωρήσει προς την κατεύθυνση ενός θεσμού αποτελεσματικού που να μπορεί να εξυπηρετήσει καθολικά την κοινωνία με δημόσια συγκοινωνία.

Στόχοι για το 2009-2010:

Ο θεσμός της δωρεάν μεταφοράς μαθητών και φοιτητών θα συνεχιστεί και θα βελτιωθεί στη βάση των εμπειριών που αποκομίσαμε τη χρονιά που πέρασε και των εισηγήσεων από μαθητές, από γονείς και από όλο τον κόσμο που μπήκε στον κόπο να μας πει τις απόψεις του, τις οποίες μελετήσαμε και μελετούμε. Όπου υπήρχαν περιθώρια βελτίωσης, ο θεσμός έχει βελτιωθεί και θα συνεχίσει να βελτιώνεται.

Φέτος θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε καλύτερα λεωφορεία από αυτά που χρησιμοποιήθηκαν πέρσι. Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε πιο πλήρεις και εξυπηρετικές διαδρομές για τους μαθητές. Οι έλεγχοι των αυτοκινήτων για θέματα ασφάλειας και καταλληλότητας θα γίνουν ακόμη πιο αυστηροί και από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και από την Αστυνομία.

Επίσης, ο θεσμός θα διευρυνθεί φέτος με διαδρομές που έχουν να κάνουν με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και με το ΤΕΠΑΚ. Αυτός είναι ένας τομέας που έχει τη δική του δυναμική γιατί η μεταφορά φοιτητών, οι οποίοι είναι πιο ενεργά μέλη της κοινωνίας, στέλνει ένα μήνυμα πιο ισχυρό στην κοινωνία σε ό,τι αφορά στην ανάγκη για δημόσιες συγκοινωνίες. Στο Πανεπιστήμιο Κύπρου θα υπάρξουν δύο διαδρομές από την Πλατεία Σολωμού, μέσω Αγλαντζιάς, προς την Πανεπιστημιούπολη, οι οποίες θα τεθούν σε μια πιο αναβαθμισμένη βάση. Στο ΤΕΠΑΚ υπάρχουν τρεις διαδρομές, μια κυκλική και δύο ακτινωτές, οι οποίες εξυπηρετούν τους φοιτητές. Η επέκταση του θεσμού στους φοιτητές, έστω και πιλοτικά, είναι μια ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού της δωρεάν μεταφοράς των σπουδαστών μας γενικότερα.

Θα προσπαθήσουμε να προσθέσουμε και άλλα σχολεία τους επόμενους μήνες. Θέλουμε να το κάνουμε προσεκτικά, να αρχίσει η σχολική χρονιά και να δούμε τις ανάγκες και να δούμε πώς μπορεί να βελτιωθεί ο θεσμός με την προσθήκη όσων λεωφορείων υπάρχουν σε απόθεμα.

Ο θεσμός πέτυχε παρά τις αντικειμενικές αδυναμίες, οι κυριότερες των οποίων ήταν η ανεπάρκεια λεωφορείων. Πέρσι χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 500 λεωφορεία, για να καλυφθεί αυτή η ανάγκη. Στο στάδιο αυτό δεν υπάρχει η δυνατότητα για πλήρη κάλυψη όλων των σχολείων, όπως ήταν και ο στόχος μας για τη Μέση και τη Δημοτική Εκπαίδευση.

Η πλήρης κάλυψη και των Δημοτικών και των Λυκείων και των Γυμνασίων και της Τεχνικής Εκπαίδευσης θα γίνει με την πλήρη ανάπτυξη του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών και αυτή η προσπάθεια βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη. Όλοι οι σχεδιασμοί μας για τα νέα λεωφορεία που θα είναι πολύ περισσότερα από ό,τι σήμερα, με βάση τις νέες συμβάσεις, γίνονται στη βάση και των θέσεων των διαφόρων σχολείων ώστε τα δρομολόγια να λαμβάνουν υπόψη το πού βρίσκονται τα σχολεία και να μπορούν να μεταφέρουν εκτός από πολίτες όσο το δυνατό περισσότερους μαθητές και φοιτητές.

Στατιστικά να αναφέρω ότι στις αστικές περιοχές, όπου ήταν και η ουσιαστική αναβάθμιση, από τα 92 σχολεία Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης καλύφθηκαν τα 68 και δύο Δημοτικά. Δηλαδή, μιλάμε για ένα ποσοστό πέραν του 74%. Αναλυτικά, στη Λευκωσία καλύφθηκαν 25 από τα 33 σχολεία και δύο Δημοτικά, στη Λεμεσό 12 από τα 28 και στις επαρχίες Λάρνακας, Αμμοχώστου και Πάφου καλύφθηκαν όλα τα σχολεία.

Όπου προσφέρθηκε αυτή η υπηρεσία, το ποσοστό ανταπόκρισης των μαθητών κυμάνθηκε γύρω στο 45% κατά μέσο όρο παγκύπρια. Αν λάβουμε υπόψη ότι ένας αριθμός μαθητών μένει σε μικρή απόσταση από τα σχολεία και δεν έχει νόημα να μεταφέρεται με λεωφορεία, τότε αυτό το ποσοστό της ανταπόκρισης – αξιοποίησης του θεσμού των σχολικών λεωφορείων πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερο του 45%. Το ποσοστό αυτό κατανέμεται ως εξής: 37% στη Λευκωσία, 65% στη Λεμεσό, 36% στη Λάρνακα, 84% στην ελεύθερη Αμμόχωστο και 42% στην Πάφο.

Η προσπάθειά μας είναι στις επόμενες 10 μέρες, στη βάση των όσων λέχθηκαν σήμερα, να ολοκληρώσουμε πλήρως την προετοιμασία μας για να αρχίσουμε όσο το δυνατό πιο απρόσκοπτα τη σχολική χρονιά».

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου κατά πόσον θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην ύπαιθρο, ο κ. Νικολαϊδης είπε ότι στην ύπαιθρο ο θεσμός των λεωφορείων χρονολογείται και πρόσθεσε ότι υπάρχει μια αδυναμία των γονιών να μεταφέρουν τα παιδιά τους στα σχολεία γιατί εάν χρειάζεται να μεταβούν στις πόλεις για να εργαστούν, ενδεχομένως να μην υπάρχει δυνατότητα να μεταφέρουν και τα παιδιά τους. Άρα, τόνισε, είναι λογικό να υπάρχει ο αυξημένος αριθμός ζήτησης για λεωφορεία στην ύπαιθρο, αλλά προσβλέπουμε ότι ο θεσμός βελτιώνεται αριθμητικά. Συνεπώς, πρόσθεσε, το ποσοστό που επιτεύχθηκε ανάλογα με τις συνθήκες που υπήρχαν είναι πάρα πολύ αισιόδοξο για την πάρα πέρα πορεία.

Τέλος, ο κ. Υπουργός ευχαρίστησε τα παιδιά που έκαναν χρήση της υπηρεσίας των λεωφορείων διαφυλάσσοντας το θεσμό και είπε ότι ενώ στις αρχές υπήρξαν κάποια προβλήματα συγκρουσιακής φύσης, κάποιας σχετικής παραβατικότητας, εντούτοις οι ίδιοι οι μαθητές βελτίωσαν κατά πολύ αυτό το θέμα και οι διακινήσεις των λεωφορείων γίνονται απρόσκοπτα.