mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης είχε σήμερα στο Υπουργείο Συγκοινωνιών συνάντηση με τους εκπροσώπους των επαγγελματιών οδηγών ταξί, κατά τη διάρκεια της οποίας τους ενημέρωσε για την απόφαση της Κυβέρνησης για δρομολόγηση υπηρεσίας λεωφορείων προς και από το Αεροδρόμιο Λάρνακας.

Μετά τη συνάντηση, ο κ. Υπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση προς τους δημοσιογράφους: «Είχαμε μια συνάντηση με εκπροσώπους των επαγγελματικών οργανώσεων των επαγγελματιών οδηγών ταξί από παγκύπρια βάση. Η συνάντηση έγινε για να τους ενημερώσουμε για το τι πρόκειται να γίνει αναφορικά με τη σύνδεση του Αεροδρομίου Λάρνακας με τις αστικές περιοχές της Κύπρου μέσω λεωφορείων. Όπως είναι γνωστό, έχουν ήδη αδειοδοτηθεί μια εταιρεία η οποία θα κάνει τη διαδρομή Λευκωσία – Αεροδρόμιο Λάρνακας και Αεροδρόμιο Λάρνακας – Λευκωσία όπως και από τη Λεμεσό και αναμένεται ότι εντός των επόμενων ημερών θα υπάρξει και αδειοδότηση για εταιρεία που θα κάνει το δρομολόγιο Πάφος – Αεροδρόμιο Λάρνακας.

Οι εταιρείες αυτές, η μεν εταιρεία της Λευκωσίας, με ένα κόμιστρο πέντε ευρώ, θα μεταφέρει επιβάτες στο Αεροδρόμιο Λάρνακας με δρομολόγια που θα συντονίζονται με τις αφίξεις και αναχωρήσεις στο Αεροδρόμιο Λάρνακας. Η εταιρεία από τη Λεμεσό θα κάνει τη διαδρομή αυτή με επτά ευρώ. Αναμένεται και η σχετική ανακοίνωση από την εταιρεία που θα κάνει τη διαδρομή Πάφος – Αεροδρόμιο Λάρνακας.

Είναι γνωστό ότι αυτή η Κυβέρνηση είναι μια Κυβέρνηση φιλολαϊκή και, ταυτόχρονα, φιλεργατική. Όντας λοιπόν φιλολαϊκή δεν μπορούσε παρά να ακούσει το κοινωνικό αίτημα, το αίτημα του λαού για να δρομολογηθούν αυτές οι διαδρομές. Με βάση κάποιες μελέτες που έχουμε στα χέρια μας, τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μια απαίτηση κατά 95% περίπου του κόσμου που θα ήθελε να υπάρχει αυτή η εναλλακτική σύνδεση των αστικών περιοχών με τα Αεροδρόμια γενικά, ανεξάρτητα αν θα χρησιμοποιούν αυτή την εναλλακτική λύση ή όχι. Το 95% των πολιτών θέλει να έχει εναλλακτικό μέσο για να πηγαίνει στο Αεροδρόμιο. Αυτό λοιπόν το αίτημα του λαού ήταν υποχρέωσή μας να το υλοποιήσουμε και έτσι προχωρούμε με την υλοποίησή του. Από την ερχόμενη Δευτέρα στη Λευκωσία, Τετάρτη στη Λεμεσό, και ελπίζω το ίδιο και για την Πάφο, ξεκινούν αυτά τα δρομολόγια και θα γίνουν οι ανάλογες ανακοινώσεις.

Δεν είναι, ασφαλώς, πρόθεσή μας να πλήξουμε τα συμφέροντα της οποιασδήποτε τάξης εργαζομένων και αυτό το λέω ενσυνείδητα, γιατί οι δικές μας μετρήσεις, οι δικοί μας υπολογισμοί καταδεικνύουν ότι αυτή η υπηρεσία δεν πρόκειται να πλήξει την τάξη των επαγγελματιών οδηγών ταξί.

Με βάση και πάλιν μετρήσεις που έχουμε, προκαταρκτικές, αυτή τη στιγμή αναφέρουν ότι: το 60% περίπου των διακινουμένων από και προς το Αεροδρόμιο το κάνουν με ιδιωτικό όχημα συγγενών ή φίλων τους, το 26% των ταξιδιωτών, και μιλώ πάντα για τους Κύπριους ταξιδιώτες, χρησιμοποιούν δικό τους αυτοκίνητο το οποίο σταθμεύουν μέσα στο χώρο στάθμευσης του Αεροδρομίου. Το 15% χρησιμοποιεί δικό του αυτοκίνητο και σταθμεύει σε χώρο στάθμευσης εκτός Αεροδρομίου και περίπου το 6% των ταξιδιωτών χρησιμοποιεί την υπηρεσία των ταξί.

Οι υπολογισμοί μας, οι μετρήσεις μας, δείχνουν ότι τα λεωφορεία θα χρησιμοποιούνται με τα εξής ποσοστά: το 52%, οι μισοί περίπου από αυτούς που θα χρησιμοποιούν αυτή την υπηρεσία, είναι άτομα που αυτή τη στιγμή πάνε με συγγενικά ή φιλικά τους αυτοκίνητα. Το 37% από αυτούς που με βάση την έρευνά μας προτίθενται να χρησιμοποιήσουν αυτή την υπηρεσία, είναι άτομα που αυτή τη στιγμή πάνε με το ιδιωτικό τους όχημα και σταθμεύουν στο χώρο στάθμευσης του Αεροδρομίου. Το 8% από αυτούς που προτίθενται, με βάση την έρευνα, να χρησιμοποιήσουν αυτή την υπηρεσία, είναι άτομα που πάνε με το ιδιωτικό τους όχημα και χρησιμοποιούν χώρο στάθμευσης εκτός του χώρου του Αεροδρομίου και το 3% από αυτούς που θα χρησιμοποιήσουν αυτή την υπηρεσία, σύμφωνα και πάλιν με την έρευνά μας, προέρχεται από άτομα που σήμερα χρησιμοποιούν ταξί. Είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό και γι΄ αυτό και στηρίξαμε τους υπολογισμούς μας και την απόφασή μας πάνω σ΄ αυτό το γεγονός, ότι δεν φαίνεται να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό αυτή η υπηρεσία τους οποιουσδήποτε άλλους επαγγελματίες.

Εν πάση περιπτώσει, θέλω να τονίσω ότι υπάρχει μια κοινωνική ανάγκη και ως κράτος δικαίου δεν θα μπορούσαμε να κωφεύσουμε σ΄ αυτή την κοινωνική ανάγκη. Θα πρέπει, επιτέλους, στην Κύπρο να δίνουμε εκείνες τις λύσεις που πρέπει να δίνουμε, οι οποίες λύσεις εξυπηρετούν το ευρύτερο συμφέρον, το συμφέρον της κοινωνίας ως σύνολο. Πιστεύουμε ότι αυτή η λύση εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, είναι μια λύση που κινείται προς την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του απλού πολίτη.

Πρόθεσή μας, ασφαλώς, είναι να παρακολουθούμε αυτή την υπηρεσία και να υπάρξει μια συνολικότερη, αν θέλετε, αξιολόγηση στο τέλος της περιόδου αιχμής, στο τέλος του Σεπτέμβρη, όπου μέσα από μια συζήτηση με όλους τους εμπλεκομένους να συζητήσουμε την εμπειρία που θα έχει αποκτηθεί και να καταλήξουμε συνολικά στις καλύτερες, συνολικότερες και μονιμότερες λύσεις που χρειάζεται σήμερα η κυπριακή κοινωνία».

Στη συνέχεια ο κ. Νικολαΐδης απάντησε, μεταξύ άλλων, και στις ακόλουθες ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

Κληθείς να διευκρινίσει κατά πόσο ζητήθηκαν προσφορές για τη διαδικασία δρομολόγησης των υπηρεσιών λεωφορείων από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας, ο κ. Υπουργός επισήμανε: «Είναι πολύ σημαντικό ότι αυτή η υπηρεσία είναι μια υπηρεσία μη επιδοτούμενη. Δεν επιδοτείται αυτή η προσφορά υπηρεσιών, αλλά είναι μια προσφορά η οποία γίνεται μέσα στο πλαίσιο της ελεύθερης οικονομίας και μπορεί ο οποιοσδήποτε να υποβάλει αίτηση στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών για να αδειοδοτηθεί. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να το κάνει, ακόμη και κάποιοι επαγγελματίες οδηγοί μπορούν να συνολογήσουν μια εταιρεία και να ζητήσουν άδεια για να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία. Πριν τρεις περίπου μήνες, μετά από μια σύσκεψη που είχε γίνει με τον ΚΟΤ, όπου τέθηκε για ακόμη μια φορά, όπως ετίθετο για παρά πολλές φορές από πολλούς άλλους οργανισμούς, το θέμα της ανυπαρξίας αυτής της υπηρεσίας, είχαμε τότε πει με δηλώσεις, ότι ο τρόπος επίλυσης αυτού του θέματος ήταν με αδειοδότηση και κάναμε έκκληση όσοι επαγγελματίες παροχείς αυτών των υπηρεσιών ενδιαφέρονται να αδειοδοτηθούν, επαναλαμβάνω μέσα στο πλαίσιο μιας μη επιδοτούμενης διαδρομής, να το κάνουν.

Για να είμαστε ειλικρινείς, όσοι μας το ζήτησαν τους αδειοδοτήσαμε. Πρόθεσή μας δεν ήταν να αποκλείσουμε κανένα, ούτε προσφορές ζητήθηκαν. Ασφαλώς έγινε αξιολόγηση των προτάσεων που κατατέθηκαν και αν οποιοσδήποτε επαγγελματίας επιθυμεί να αδειοδοτηθεί, ακόμα και τώρα, είμαστε στη διάθεση του να αξιολογήσουμε την πρόθεσή του. Εμείς λέμε ότι μέσα στο πλαίσιο της ελεύθερης οικονομίας, ο καθένας θα αξιολογηθεί και ας προσφέρει ο καθένας τις υπηρεσίες του αυτές. Ο καλύτερος κερδίζει το ποσοστό που του αναλογεί ανάλογα με την υπηρεσία που προσφέρει. Επαναλαμβάνω ότι ακόμα και τώρα αυτό το πεδίο δράσης, αυτή η αγορά είναι ανοικτή και ο καθένας μπορεί να προσφέρει αυτή την υπηρεσία στο πλαίσιο του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αίτημα των επαγγελματιών οδηγών ταξί για καθιέρωση δρομολογίων λεωφορείων από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας μόνο κάθε δύο και τρεις ώρες, ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων υπογράμμισε: «Αυτό ασφαλώς δεν μπορεί να γίνει. Αν θα προσφερθεί μια υπηρεσία, πρέπει να προσφερθεί σωστά. Μια υπηρεσία κάθε δύο με τρεις ώρες, γίνεται αντιληπτό ότι είναι εκτός αυτού που θέλει ο κόσμος και αν θα κάνουμε κάτι θα πρέπει να το κάνουμε σωστά. Τέθηκε αυτό το αίτημα όμως δεν μπορεί να ικανοποιηθεί».

Σε άλλα σημεία των απαντήσεών του ο κ. Νικολαΐδης επανέλαβε ότι πρόθεση του Υπουργείου και της Κυβέρνησης είναι να μην πληγεί οποιαδήποτε μερίδα εργαζομένων. Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί, πρόσθεσε, μας είπαν κάποια προβλήματα που αντιμετωπίζουν με κάποιες παρανομίες που γίνονται και ασφαλώς τους είπαμε ότι πρόθεσή μας είναι να διαφυλάξουμε τη νομιμότητα των διαδικασιών αυτών. Ασφαλώς, συνέχισε, τώρα που υπάρχει και αυτή η εναλλακτική υπηρεσία, υπάρχει πίεση, αν θέλετε πάνω στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Κάποια φαινόμενα παρανομιών που διαπράττονται από παράνομους οδηγούς ταξί πρέπει να διευθετηθούν και αυτό θα κάνουμε. Θα γίνεται μια αυξημένη επόπτευση ούτως ώστε ο καθένας να προσφέρει την υπηρεσία με αξιοπρέπεια και μέσα στο πλαίσιο του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Απαντώντας σε ερώτηση κατά πόσον οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί ενημέρωσαν το Υπουργείο αν προτίθενται να λάβουν οποιαδήποτε μέτρα, ο κ. Νικολαΐδης είπε: «Δεν μας είπαν τίποτα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα άποψης και το δικαίωμα άποψης είναι απόλυτα σεβαστό και ότι θα κινηθούν στο πλαίσιο αυτού του δημοκρατικού δικαιώματος».

Στη συνάντηση, μεταξύ άλλων, πήραν επίσης μέρος ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων κ. Μάκης Κωνσταντινίδης, ο Διευθυντής Ελέγχου του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων κ. Ανδρέας Λαμπριανού, εκπρόσωποι του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, εκπρόσωποι της ΠΟΒΕΚ, του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Αστικών Ταξί Λάρνακας και του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Αστικών Ταξί Πάφου.