mtcw


Με στόχο την οριστική επίλυση ή τουλάχιστο την απάμβλυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Κλάδος των Οδηγών και Ιδιοκτητών Ταξί, η Υπουργός Συγκοινωνιών και ΄Εργων Δρ. Ερατώ Κοζάκου – Μαρκουλλή μετά από ενδελεχή συζήτηση που είχε σε διαδοχικές συναντήσεις με την Παγκύπρια Ομοσπονδία Αστικών Ταξί και εκπροσώπους του Κλάδου, είχε σήμερα και νέα συνάντηση κατά την οποία ενημέρωσε την Ομοσπονδία και τους εκπροσώπους του Κλάδου ότι, αφού εξέτασε κάθε πιθανό μέτρο για ικανοποίηση των αιτημάτων που είχαν τεθεί ενώπιον της και που αφορούν το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, κατέληξε στα εξής:

Όσο αφορά το αίτημα της Παγκύπριας Ομοσπονδίας Αστικών Ταξί για απόσυρση αδειών ταξί, λόγω της πολυπλοκότητας και του πολυσύνθετου χαρακτήρα του θέματος, αλλά και λόγω της δυσχέρειας υλοποίησης ενός τέτοιου αιτήματος σε περιόδους οικονομικής κρίσης, η Υπουργός έκρινε ότι το θέμα θα πρέπει να μελετηθεί ενδελεχώς και επιστημονικά, καθότι μπορεί υπό κάποιες προϋποθέσεις να συμβάλει θετικά στην προσπάθεια τόνωσης του υπό αναφορά επαγγέλματος και επίλυσης του ευρύτερου προβλήματος. Προς τούτο, θα δώσει οδηγίες στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών σε συνεργασία με την Μονάδα Ενίσχυσης Δημόσιων Μεταφορών να προχωρήσουν άμεσα στη διεξαγωγή εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης η οποία, αφενός θα καταδείξει πρακτικούς τρόπους βελτίωσης και εκσυγχρονισμού του επαγγέλματος, και αφετέρου θα δώσει με επιστημονικό τρόπο τις ανάγκες σε ταξί σε κάθε επαρχία ώστε να καταδειχθούν με αριθμούς οι ανάγκες και τα κριτήρια για την τυχόν απόσυρση ταξί. Η κα Υπουργός έχει ζητήσει όπως η μελέτη αυτή ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του 2011 και ανάλογα με τα πορίσματα, θα αποφασισθούν και τα επόμενα βήματα μετά από πλήρη και στενή συνεννόηση με την ΠΟΑΤ-ΠΟΒΕΚ και φυσικά με το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών.

Αναφορικά με αίτημα της Ομοσπονδίας σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας των Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών τονίζεται εμφαντικά ότι η στήριξη ενός αξιόπιστου Συστήματος Επιβατικών Μεταφορών αποτελεί καθήκον και υποχρέωση κάθε σύγχρονης κοινωνίας. Συνεπώς, ως θέση αρχής, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η υποβάθμιση του συστήματος δημόσιων μεταφορών, ειδικά σε τόσο πρόωρο στάδιο, όταν ακόμη καταβάλλεται προσπάθεια να πειστούν οι πολίτες να ανεβούν στα λεωφορεία. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και άλλες μεγάλες πόλεις η χρήση του λεωφορείου και άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς ξεπερνά το 30% ενώ στην Κύπρο είναι ακόμη σε ποσοστό της τάξης του 3%.

Παράλληλα το Υπουργείο Συγκοινωνιών και ΄Εργων εξετάζει τρόπους βελτιστοποίησης των δρομολογίων και κατανομής των διαθέσιμων πόρων με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Στα πλαίσια αυτά, εξετάζονται τόσο το θέμα των βραδινών δρομολογίων όσο και το θέμα των κομίστρων που επηρεάζουν τα κρατικά έσοδα. Σήμερα, στις πόλεις μας υπάρχει μία σχετική ανομοιομορφία στο θέμα των βραδινών δρομολογίων η οποία εν μέρει μόνο δικαιολογείται από τον ειδικό χαρακτήρα της κάθε περιοχής. Για παράδειγμα στην Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο υπάρχουν βραδινά δρομολόγια κυρίως τις νύκτες της Παρασκευής και του Σαββάτου που τερματίζονται η ώρα 3:00π.μ. για την Λευκωσία, η ώρα 2:30π.μ. για την Λεμεσό, η ώρα 3:30π.μ. για την Λάρνακα και η ώρα 1:00π.μ. για την Πάφο (στην Πάφο υπάρχουν βραδινά δρομολόγια κάθε ημέρα). Στην ελεύθερη περιοχή Αμμοχώστου (Αγία Νάπα – Πρωταράς – Παραλίμνι) υπάρχουν βασικά δύο βραδινές διαδρομές (αρ. 101 και 102 συνδυασμένες) και σε αυτή τα βραδινά δρομολόγια διαρκούν πρακτικά μέχρι το πρωί και είναι 9 σε αριθμό. Έχοντας αυτά υπόψη έχει αποφασιστεί ότι είναι αναγκαίο να παραμείνει σε όλες τις πόλεις η παροχή μίας βασικής βραδινής υπηρεσίας δημόσιων επιβατικών μεταφορών, αλλά αυτή δεν θα πρέπει να έχει το χαρακτήρα της ημερήσιας υπηρεσίας με πυκνά δρομολόγια. Προς τούτο, τα βραδινά δρομολόγια σε καμία πόλη δεν θα υπερβαίνουν τα 5, εκτός εάν πολύ ειδικές συνθήκες απαιτούν κάτι διαφορετικό.

Τέλος, όσον αφορά το τρίτο αίτημα της Ομοσπονδίας σχετικά με τα κόμιστρα των λεωφορείων, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων προσανατολίζεται να καθιερώσει βραδινά κόμιστρα, όπως ισχύουν σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες. Τις βραδινές ώρες το κόμιστρο μονής διαδρομής θα είναι ίσο με 2 ευρώ (αντί 1 ευρώ που θα ισχύει τις υπόλοιπες ώρες). Επίσης κατά τη διάρκεια των βραδινών δρομολογίων δεν θα ισχύει το ημερήσιο ούτε και το εβδομαδιαίο εισιτήριο, ενώ θα συνεχίσουν να ισχύουν τα μηνιαία και ετήσια εισιτήρια. Παράλληλα εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθεί το ημερήσιο εισιτήριο από τα 2 στα 3 ευρώ.

Στη σημερινή συνάντηση που είχε με εκπροσώπους του Κλάδου των Οδηγών και Ιδιοκτητών Ταξί η κυρία Μαρκουλλή κατέστησε σαφές ότι εφόσον οι πιο πάνω προτάσεις του Υπουργείου γίνουν αποδεκτές στο σύνολο τους, τότε τα προτεινόμενα μέτρα θα τεθούν σε άμεση εφαρμογή.

Τέλος, η Υπουργός Συγκοινωνιών και ΄Εργων έδωσε σαφείς οδηγίες όπως εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για καταπολέμηση της πειρατείας ταξί και άλλων παράνομων πρακτικών που βλάπτουν την εικόνα των ταξί και αποτρέπουν τους πολίτες από τη χρησιμοποίηση τους. Προς τούτο, θα υπάρχει συνεχής επαφή με την Αστυνομία ώστε να ληφθούν δραστικά μέτρα για καταπολέμηση της μη χρήσης ταξίμετρου και γενικά της οποιασδήποτε μορφής εκμετάλλευσης επιβατών και καταστρατήγησης των κανονισμών και της επαγγελματικής δεοντολογίας.