mtcw

Παραχώρησης Δημόσιας Υπηρεσίας Εσωτερικών Οδικών Μεταφορών σε Τακτικές Γραμμές
(άρθρα 16Α,16Β και 16Γ των περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμων του 2001 μέχρι (Αρ. 2) του 2009)

Απόφαση της Αρμόδιας Αρχής για τον τύπο υπολογισμού της εύλογης και δίκαιης αποζημίωσης των υφιστάμενων παρόχων στη βάση αντικειμενικών και αναλογικών κριτηρίων
(παράγραφος (α) του εδαφίου (2) του άρθρου 16Β των περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμων του 2001 μέχρι Αρ.(2) του 2009 (Νόμος Αρ. 101(Ι)/2001) (στο εξής «ο Νόμος»)

1. Η παρούσα απόφαση της αρμόδιας αρχής λαμβάνεται κατόπιν διαβούλευσης της αναθέτουσας αρχής με τους επηρεαζόμενους υφιστάμενους παρόχους σύμφωνα με τις πρόνοιες της παραγράφου (α) του εδαφίου (2) του άρθρου 16Β των περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμων του 2001 μέχρι (Αρ. 2) του 2009 (Νόμος Αρ. 101(Ι)/2001) για καθορισμό αντικειμενικών και αναλογικών κριτηρίων ώστε να καταστεί δυνατός ο υπολογισμός του ύψους της εύλογης και δίκαιης αποζημίωσης που θα πρέπει να λάβει κάθε επηρεαζόμενος υφιστάμενος πάροχος από το γεγονός ότι θα παύσει να παρέχει δημόσια υπηρεσία εσωτερικών οδικών επιβατικών μεταφορών σε τακτικές γραμμές κατά την έννοια του Νόμου (στο εξής καλούμενης «Υπηρεσία»).

2. Με βάση τις πιο πάνω αναφερόμενες διατάξεις, η αρμόδια αρχή αποφασίζει ότι τα κριτήρια υπολογισμού του ύψους της αποζημίωσης για να είναι αντικειμενικά, αναλογικά και ταυτόχρονα εύλογα και δίκαια, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα ακόλουθα:
I. Την αγοραία αξία όλων των επιβατηγών οχημάτων (λεωφορείων) με τα οποία ο υφιστάμενος πάροχος ασκούσε το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα για μεταφορά επιβατών επί κομίστρω κατ΄ επιβάτην.

(α) Η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του κάθε λεωφορείου να γίνει από ανεξάρτητους εκτιμητές του ιδιωτικού τομέα.

(β) Αν η Αναθέτουσα Αρχή κρίνει, εύλογα, ότι μια εκτίμηση είναι υπερβολική τότε να έχει το δικαίωμα να καταφύγει η ίδια σε δεύτερο ανεξάρτητο εκτιμητή, επίσης του ιδιωτικού τομέα.

(γ) Αν οι δυο τιμές διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους (πάνω από 5%) τότε το θέμα να τυγχάνει διαπραγμάτευσης.

(δ) Το ποσό θα καταβάλλεται μόνο στην περίπτωση που ο υφιστάμενος πάροχος επιθυμεί να παραχωρήσει το λεωφορείο του στο κράτος.

Η Αναθέτουσα Αρχή θα μπορεί να καταβάλει επιπλέον ποσό μέχρι €150 για την αμοιβή την εκτιμητή νοουμένου ότι θα προσκομιστεί σχετική απόδειξη πληρωμής.
II. Ένα ποσό που να αντιπροσωπεύει την απώλεια των Ετήσιων Εσόδων του υφιστάμενου παρόχου για το μέρος της που θα παύσει να ισχύει από την 5η Ιουλίου 2010, σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 16(Β) του Νόμου.

Το ποσό αυτό να αντιπροσωπεύει ενός έτους Ετήσια Έσοδα για κάθε 10 χρόνια πραγματικής απασχόλησης στο επάγγελμα με μέγιστο τα 36 έτη (36 = 2010-1974) και να έχει σχέση με την ημερομηνία χορήγησης της άδειας («Ε» ή Οδικής Χρήσης). Τα Ετήσια Έσοδα που στερείται ο υφιστάμενος πάροχος υπολογίζονται ως το ποσό που προκύπτει όταν από τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα αφαιρεθούν όλες οι δαπάνες που έγιναν για το υπό αναφορά έτος.

(α) Στο σκέλος των ακαθάριστων εσόδων, λαμβάνονται υπόψη μόνο τα έσοδα που είχε ο υφιστάμενος πάροχος από την παροχή των Υπηρεσιών, ήτοι τα ακαθάριστα έσοδα από:
§ τη μεταφορά επιβατών επί κομίστρω κατ΄ επιβάτην,
§ μεταφορές μαθητών επί κομίστρω κατ΄ επιβάτην, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από τη μεταφορά μαθητών τα κόμιστρα των οποίων κατέβαλλε το κράτος,
§ μεταφορές κατόχων κοινωνικής κάρτας, τα κόμιστρα των οποίων κατέβαλλε το κράτος,
§ τυχόν άλλα έσοδα που θα απολεσθούν από την απώλεια της παροχής των Υπηρεσιών, όπως π.χ. από τυχόν μεταφορά ταχυδρομείου.

Έσοδα από πηγές που δεν θα επηρεαστούν άμεσα από την απώλεια της δραστηριότητας στις δημόσιες επιβατικές μεταφορές, δεν θα μην λαμβάνονται υπόψη. Τέτοια έσοδα είναι οι μεταφορά επιβατών, συμπεριλαμβανομένων μαθητών σε εκδρομές ή η μεταφορά στρατιωτών κ.ά.

(β) Στο σκέλος των δαπανών, λαμβάνονται υπόψη μόνο οι δαπάνες που είχε ο υφιστάμενος πάροχος από την παροχή των Υπηρεσιών, ήτοι οι δαπάνες για την πραγματοποίηση των εσόδων που λαμβάνονται υπόψη στο σκέλος των εσόδων, όπως καθορίζεται στην παράγραφο (α) πιο πάνω, και αφορούν:
§ όλα τα έξοδα για την παροχή των Υπηρεσιών, ήτοι τα έξοδα του συγκεκριμένου λεωφορείου ή, αν πρόκειται για υφιστάμενο πάροχο που κατέχει πολλά λεωφορεία, την αναλογία του συγκεκριμένου λεωφορείου για απόσβεση της αξίας του λεωφορείου, καύσιμα, λιπαντικά, ελαστικά, συντήρηση, επισκευές, ασφάλιστρα, καθαριότητα, άλλα γενικά έξοδα, και
§ τα ποσά που καταβλήθηκαν για το μισθό του οδηγού του λεωφορείου ή του ιδίου του λεωφορειούχου, αν αυτοεργοδοτείται ο ίδιος, όπως αυτός (ο μισθός) δηλώθηκε στο Τμήμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων για σκοπούς καταβολής των σχετικών εισφορών στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων,

(γ) Νοείται ότι τα έσοδα και δαπάνες που λαμβάνονται υπόψη στο σκέλος των ακαθάριστων εσόδων και δαπανών αντίστοιχα είναι όπως αυτά δηλώνονται στο Έντυπο Ειδοποίησης Υποβολής Φορολογίας του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων και τα οποία προέρχονται από την παροχή των Υπηρεσιών. Αν από το Έντυπο Ειδοποίησης Υποβολής Φορολογίας του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων του υφιστάμενου παρόχου δεν περιλαμβάνονται τα πιο πάνω στοιχεία ή είναι αδύνατος ο διαχωρισμός τους ώστε να προκύψουν μόνο τα στοιχεία που αφορούν στην παροχή των Υπηρεσιών, τότε θα η Αναθέτουσα Αρχή θα κρίνει ανάλογα με βάση αποδεκτές λογιστικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων τα στοιχεία με βάση τα οποία καθορίστηκαν τα επιτρεπόμενα κόμιστρα στην τελευταία αναθεώρηση των επιτρεπόμενων κομίστρων, προσαρμοζόμενων στα δεδομένα των σχετικών εργασιών κάθε υφιστάμενου παρόχου.

δ) Τα Ετήσια Έσοδα προκύπτουν ως ο αριθμητικός μέσος όρος των Ετήσιων Εσόδων των τριών τελευταίων ετών, δηλαδή των ετών 2007, 2008 και 2009, όπως ορίστηκαν πιο πάνω.

(ε) Αν το ποσό αυτό (βλέπε (δ) πιο πάνω) είναι μικρότερο από:

(i) το 6% της αγοραίας αξίας των επιβατηγών οχημάτων του υφιστάμενου παρόχου με τα οποία αυτός παρείχε Υπηρεσίες, ή

(ii) το 6,2% των ακαθάριστων εσόδων που λαμβάνονται υπόψη στο σκέλος των ακαθάριστων εσόδων σύμφωνα με την παράγραφο (α) πιο πάνω,

τότε θα λαμβάνεται το μεγαλύτερο από τα ποσά αυτά.

Σημείωση: Η πρόνοια αυτή έχει σκοπό να διασφαλίσει μια ελάχιστη αποζημίωση για τους υφιστάμενους παρόχους οι οποίοι κατά την τελευταία τριετία παρουσίαζαν ζημιές. Το ποσοστό 6% είναι το ίδιο ποσοστό το οποίο καθορίζεται στις υπογραφείσες συμβάσεις παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας ως το λογικό ποσοστό απόδοσης του επενδυόμενου κεφαλαίου. Το ποσοστό 6,2% θεωρείται ως λογικό κέρδος σε μία χαμηλού ρίσκου επιχείρηση όπως η διά αδειοδοτήσεως μεταφορά επιβατών επί κομίστρω σε τακτικές γραμμές και είναι το ίδιο με το ποσοστό που χρησιμοποιείτο από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών στον καθορισμό του ύψους των κομίστρων.

(στ) Η αποζημίωση αυτή να είναι ίση με τα Ετήσια Έσοδα για κάθε 10 χρόνια πραγματικής απασχόλησης στο επάγγελμα με μέγιστο τα 36 έτη (36 = 2010-1974) και έχει σχέση με την ημερομηνία χορήγησης της άδειας «Ε» ή της άδειας Οδικής Χρήσης.
Σημείωση: Ο λόγος αυτός (ενός έτους για κάθε 10 χρόνια απασχόλησης) είναι ανάλογος με αυτόν που χρησιμοποίησε το κράτος σε δικούς του εργαζόμενους.

Και


III. Ένα ποσό που να αντιπροσωπεύει την αξία της άδειας («Ε» ή Οδικής Χρήσης) για το μέρος της που θα παύσει να ισχύει από την 5η Ιουλίου 2010, σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 16(Β) των περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμων του 2001 μέχρι (αρ. 2) του 2009.

(α) όσες άδειες παραχωρήθηκαν δωρεάν μετά την 1η Ιανουαρίου 2000 το ποσό αυτό θα είναι ίσο με μηδέν.

(β) για τις υπόλοιπες άδειες το ποσό αυτό να κυμαίνεται μεταξύ €6.000 και €12.000, στην αναλογία πληθυσμού που είχε δικαίωμα να εξυπηρετεί η εν λόγω άδεια, ως εξής:

(β)(α) Λεωφορεία που μετάφεραν επιβάτες (συμπεριλαμβανομένων μαθητών ή κατόχων κοινωνικής κάρτας) που κατέβαλλαν το κόμιστρο που προβλέπεται στον πίνακα με τα επιτρεπόμενα κόμιστρα:
Αναλογία πληθυσμού που εξυπηρετούσε το συγκεκριμένο λεωφορείο
Ποσό σε €
1. Μέχρι 200 κάτοικους
6.000
2. Από 201 μέχρι 400 κατοίκους
8.000
3. Από 401 μέχρι 600 κατοίκους
10.000
4. Από 601 και άνω κατοίκους
12.000
(β)(β) Λεωφορεία που μετάφεραν μαθητές και αμείβονταν στη βάση κοστολογίων που ετοιμάζονταν από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών το ποσό των €12.000 ή κλάσμα αυτού, ανάλογα με τα μερίδια μεταφοράς που είχαν βάσει της άδειάς τους.

(β)(γ) Λεωφορεία που εμπίπτουν και στις δυο πιο πάνω κατηγορίες θα δικαιούνται το μεγαλύτερο από τα δυο ποσά.

Σημειώσεις: (i) Τα ποσά αυτά προέρχονται από προηγούμενο σχέδιο πλεονασμού αδειών που εφάρμοσε το ΤΟΜ στο οποίο προβλεπόταν αποζημίωση £3.500 έως £6.000 για κάθε άδεια που ακυρωνόταν ως πλεονάζουσα. Η τελευταία φορά που καταβλήθηκε τέτοιο ποσό ήταν το 2006. Εάν ληφθεί υπόψη η πάροδος 4 χρόνων, τα ποσά αυτά σε ΕΥΡΩ γίνονται περίπου €5.500 έως €11.000. Επιπλέον τα ποσά έχουν αυξηθεί κατά ποσοστό 10% περίπου.
(ii) Το δικαίωμα αυτό απόλλυται και επηρεάζεται αρνητικά μόνο εν μέρει αφού ο υφιστάμενος πάροχος μπορεί να συνεχίσει τις άλλες δραστηριότητες στη μεταφορά επιβατών που είχε και προηγουμένως, δηλαδή της μεταφοράς επιβατών επί μισθώσει ή σε έκτακτες γραμμές (εκδρομές κλπ).






3. Λαμβανομένων υπόψη των πιο πάνω, η αποζημίωση για κάθε άδεια αποτυπώνεται στον πιο κάτω τύπο (φόρμουλα).
Α
=α+Ε Χ+ΑΑ
10
Όπου:
IV. Α: είναι το συνολικό ύψος της αποζημίωσης που θα δοθεί στον υφιστάμενο δικαιούχο πάροχο για κάθε άδεια («Ε» ή Οδικής Χρήσης) που θα παύσει να ισχύει από την 5η Ιουλίου 2010, σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 16(Β) των περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα Νόμων του 2001 μέχρι (αρ. 2) του 2009.

α: είναι η αγοραία αξία των επιβατηγών οχημάτων που θα μεταβιβαστούν από τον υφιστάμενο πάροχο στην Αναθέτουσα Αρχή στη βάση των όσων αναφέρονται πιο πάνω (σημείο I).

Ε: είναι το Ετήσια Έσοδα που είχε ο υφιστάμενος πάροχος από την παροχή των Υπηρεσιών, στη βάση των δεδομένων και όσων άλλων αναφέρονται πιο πάνω (σημείο II).

Χ είναι η χρονική διάρκεια απασχόλησης του υφιστάμενου παρόχου στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα επιβατών (σε έτη), με μέγιστο τα 36 έτη (36 = 2010-1974) και έχει σχέση με την ημερομηνία χορήγησης της άδειας «Ε» ή της άδειας οδικής χρήσης.

ΑΑ είναι το μέρος της αποζημίωσης που προορίζεται να καλύψει την άδεια «E» ή την άδεια Οδικής Χρήσης, για το μέρος της που θα παύσει να ισχύει την 5η Ιουλίου 2010 (σημείο III).


4. Διευκρινίζεται ότι η αποζημίωση θα καταβάλλεται μόνο σε όσους υφιστάμενους παρόχους πράγματι δεν συμμετέχουν, ούτε και θα συμμετάσχουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2010 με βάση Υπεύθυνη Δήλωση που θα υπογράψουν, στον Ανάδοχο Φορέα Δημόσιας Υπηρεσίας βάσει σύμβασης παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας στην Καθορισμένη Περιοχή στην οποία σήμερα δραστηριοποιούνται.



Αρμόδια Αρχή

17 Ιουνίου 2010



 Compensation formula.doc