mtcw


Η Υπουργός Συγκοινωνιών και ΄Εργων δρ Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή προήδρευσε σήμερα συνεδρίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με τη συμμετοχή του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Λουκά Λουκά.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά τη συνεδρία η κα Υπουργός είπε τα εξής: «Κατά κύριο λόγο, η σημερινή συνεδρία αφορούσε την εξέταση των εισηγήσεων που απορρέουν από τη μελέτη του Πανεπιστημίου Κύπρου με τίτλο ‘Παράγοντες και πρακτικές που συμβάλλουν στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων ανάμεσα στους νέους και προτάσεις’. Αυτή κάλυψε ένα πολύ ευρύ φάσμα εισηγήσεων. Ενδεικτικά να αναφέρω κάποιες από τις εισηγήσεις για τις οποίες λήφθηκαν αποφάσεις. Μια πρώτη εισήγηση ήταν η επένδυση στην έρευνα για συνεχή τεκμηρίωση αποτελεσματικών δράσεων και για πιλοτική εφαρμογή και αξιολόγηση των δράσεων και συνεχή συλλογή δεδομένων. Σε σχέση με αυτό αποφασίστηκε η δημιουργία μιας Επιτροπής ΄Ερευνας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας για την οδική ασφάλεια, η οποία θα προχωρήσει με τον καθορισμό προτεραιοτήτων, διερευνητικούς στόχους και έργα που θα υλοποιούν αυτές τις εισηγήσεις.

Μια δεύτερη εισήγηση ήταν η εμπλοκή των γονιών στη μαθητική-παιδική ηλικία και η εμπλοκή των γονιών κατά την απόκτηση άδειας οδήγησης, σε συνδυασμό και με τη διερεύνηση της σκοπιμότητας εφαρμογής συστήματος σταδιακής απόκτησης άδειας ανεξάρτητης οδήγησης. Αυτό εφαρμόζεται σε πολλές χώρες τόσο εντός όσο και εκτός της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης. Γι’ αυτό έχουν γίνει εισηγήσεις και σ’ αυτό το στάδιο θα ξεκινήσουμε με εκπαίδευση των Συνδέσμων Γονέων την οποία θα αναλάβει η Αστυνομία και ειδικά το Τμήμα Τροχαίας. Θα είναι μια συστηματική προσπάθεια για να καλυφθούν όσο το δυνατό περισσότεροι Σύνδεσμοι Γονέων ώστε να εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία εκπαίδευσης των γονιών και στη συνέχεια, των παιδιών τους στα θέματα οδικής ασφάλειας καθώς και στην απόκτηση άδειας οδήγησης με την εμπλοκή των γονιών και τη δέσμευσή τους για παρακολούθηση των παιδιών τους κατά το στάδιο της μαθητικής εκπαίδευσης.

Εξετάστηκαν επίσης διάφοροι τρόποι όσον αφορά τους κατ’ επανάληψη νεαρούς παραβάτες. Είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα γιατί έχουμε πάρα πολλές περιπτώσεις κατ’ επανάληψη νεαρών παραβατών σε ό,τι αφορά είτε το όριο ταχύτητας είτε την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ακόμη και υπό την επήρεια ναρκωτικών. Τους τελευταίους μήνες έχουμε μια αυξητική τάση παραβατών τόσο σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ όσο και με τη χρήση ναρκωτικών. Υπήρξαν διάφορες εισηγήσεις οι οποίες θα αναληφθούν και από την Αστυνομία αλλά, αν χρειαστεί, και με την τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας.

΄Οσον αφορά την επαναλαμβανόμενη χρήση αλκοόλ και άλλων ουσιών, όπως γνωρίζετε, εκκρεμούν δύο νομοσχέδια στη Βουλή των Αντιπροσώπων. ΄Εχουμε ήδη ζητήσει από τους Προέδρους της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών και ΄Εργων και της Επιτροπής Νομικών να προωθήσουν άμεσα τη συζήτηση του θέματος και την ψήφιση των νομοσχεδίων. Το ένα αφορά στη μείωση του ποσοστού αλκοόλης στο αίμα για άτομα νεαρής ηλικίας ή νέους οδηγούς. Το άλλο αφορά το ναρκοτέστ, δηλαδή την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών. Είναι πολύ σημαντικά και τα δύο νομοσχέδια.

Σχετικά με το θέμα των μοτοσικλετιστών προωθείται η αλλαγή της νομοθεσίας η οποία προβλέπεται το επόμενο φθινόπωρο. Ετοιμάζεται ήδη το νέο νομοσχέδιο το οποίο θα αφορά γενικά το θέμα της άδειας οδήγησης και των οχημάτων και των μοτοσικλετών. Θα γίνουν σοβαρές αλλαγές όσον αφορά τη νομοθεσία ώστε να αυξηθεί το όριο ηλικίας μαθητικής άδειας, αλλά να υπάρχει και ουσιαστική εξέταση στον δρόμο για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσικλέτας, κάτι το οποίο δεν υπάρχει σήμερα. ΄Ετσι, με τη νομοθεσία που θα ετοιμαστεί το Σεπτέμβριο θα προωθηθούν και αυτά τα θέματα.

Θα είμαστε σε συνεχή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου για προώθηση πολλών από αυτές τις εισηγήσεις.

Ένα από τα κύρια θέματα που εξετάσαμε κατά τη διάρκεια της συνεδρίας ήταν και το θέμα της τροποποίησης της νομοθεσίας αναφορικά με τις επιβαλλόμενες ποινές, δηλαδή με τους βαθμούς ποινής όσον αφορά τους παραβάτες και τα πρόστιμα που επιβάλλονται. ΄Εγινε μια συνεδρία της Επιτροπής Νομοθεσίας, Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Αστυνόμευσης του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία η οποία κατέληξε σε συγκεκριμένες αποφάσεις όσον αφορά την τροποποίηση του νομοσχέδιου. Το νομοσχέδιο θα ετοιμαστεί μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου και θα υποβληθεί στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνική επεξεργασία ώστε να είμαστε έτοιμοι να το υποβάλουμε στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Μια από τις εισηγήσεις είναι ότι με τη συσσώρευση 12 βαθμών ποινής από έναν οδηγό το Δικαστήριο θα στερεί το δικαίωμα απόκτησης ή κατοχής άδειας οδήγησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που θα κυμαίνεται από 6 μέχρι 12 μήνες, ανάλογα με την περίπτωση, εκτός αν κρίνει το Δικαστήριο ότι συντρέχουν πολύ σοβαροί λόγοι για το αντίθετο. Πιστεύω ότι είναι μία τομή η οποία θα γίνει στη μέχρι σήμερα επικρατούσα κατάσταση όπου κάποιος μπορεί να συσσωρεύει μέχρι και 50 βαθμούς ποινής και να μην στερείται της άδειας. Με την τροποποίηση του νόμου η συσσώρευση 12 βαθμών ποινής θα στερεί - με απόφαση του Δικαστηρίου - το δικαίωμα απόκτησης ή κατοχής άδειας οδήγησης.

Επίσης, θα υπάρξουν τροποποιήσεις όσον αφορά την εξώδικη ρύθμιση. Θα αυξάνεται το πρόστιμο και θα αυξάνονται και οι βαθμοί ποινής. Για όλες τις κατηγορίες όσο αφορά τόσο την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας όσο και την κατανάλωση αλκοόλ και τις άλλες παραβάσεις, θα υπάρχουν συγκεκριμένες ποινές αλλά και πρόστιμα που θα επιβάλλονται.