mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Τάσος Μητσόπουλος, σε σημερινές δηλώσεις του για τις Κυπριακές Αερογραμμές, ανέφερε τα εξής: «Όπως γνωρίζετε, χθες πραγματοποιήθηκε μια μαραθώνια σύσκεψη στο Υπουργείο Οικονομικών, στην παρουσία τριών Υπουργών, υπηρεσιακών παραγόντων και του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας. Διερευνώνται διάφορες δυνατότητες και διάφορες πιθανότητες, μεταξύ αυτών και το ενδεχόμενο μιας σύμπραξης με τις Μεσανατολικές Αερογραμμές με τις οποίες παλαιότερα, σε διάφορα επίπεδα, είχαν υπάρξει επαφές και είχε εκδηλωθεί ένα κατ’ αρχάς ενδιαφέρον.

Όλα αυτά είναι σε ένα προκαταρτικό στάδιο. Πρέπει να σας πω ότι ο Υπουργός Εμπορίου ευρισκόμενος στον Λίβανο είχε μια πρώτη επαφή με τον Πρόεδρο των Μεσανατολικών Αερογραμμών, ο οποίος είχε εκφράσει την ετοιμότητά του να έρθει στην Κύπρο για μια πιο διεξοδική συζήτηση με την εταιρεία. Απ’ εκεί και πέρα αντιλαμβάνεστε ότι για να είναι η ίδια η εταιρεία ελκυστική θα πρέπει να προηγηθούν ορισμένα πράγματα. Θα πρέπει να προηγηθεί η εξυγίανση της εταιρείας διότι, όπως αντιλαμβάνεστε, μια εταιρεία η οποία κατέγραψε ζημιές της τάξης των 56 εκ. ευρώ το 2012 δεν είναι ελκυστική για επένδυση.

Εχουμε παρακαλέσει τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας στη διάρκεια του σαββατοκύριακου να εργαστούν πάνω σε κάποιες ασκήσεις και σε κάποια σενάρια, να κάνουν κάποιες εκτιμήσεις αναφορικά με ζημιές και πώς θα μπορούσαμε ενδεχομένως να περιορίσουμε ζημιογόνες δραστηριότητες της εταιρείας προκειμένου τη Δευτέρα να έχουμε μια νέα συνάντηση ώστε την Τετάρτη, καλώς εχόντων των πραγμάτων, το θέμα να οδηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο για ενημέρωση και ενδεχομένως για λήψη αποφάσεων για το πώς θα κινηθούμε παρακάτω».

Κληθείς από δημοσιογράφους να σχολιάσει τα σενάρια που υπάρχουν για το μέλλον της εταιρείας, ο κ. Μητσόπουλος είπε: «Πρέπει να πούμε ότι τα σενάρια αυτά στηρίζονται στις αναλύσεις τις οποίες έχει ετοιμάσει το Διοικητικό Συμβούλιο. Και αυτές με τη σειρά τους στηρίζονται σε μια τεχνοοικονομική μελέτη η οποία έχει διεξαχθεί από συμβούλους από την Air France, από την KLM και στη συνέχεια και από την Lufthansa, όπως η εταιρεία είχε δεσμευθεί και ενώπιον της Βουλής. Συνεπώς είναι γνωστά αυτά τα δεδομένα. Η Βουλή ενημερωνόταν περιοδικά για την εξέλιξη αυτού του σχεδίου αναδιάρθρωσης. Το Διοικητικό Συμβούλιο είχε ενημερώσει αρμοδίως τη Βουλή, και όλοι οι υπολογισμοί και όλες οι εκτιμήσεις γίνονται σε αυτή τη βάση.

Η Βουλή είχε εγκρίνει πριν από μερικούς μήνες ένα ποσόν στηρίζοντας τη ρευστότητα της εταιρείας. Είχε τότε αναληφθεί η δέσμευση από πλευράς της εταιρείας να προχωρήσει στην εκπόνηση της μελέτης εξυγίανσης και στην εφαρμογή της. Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί. Οι βασικές παράμετροι της μελέτης αυτής δεν έχουν εφαρμοστεί στην πράξη, γεγονός που έχει επιδεινώσει τα οικονομικά δεδομένα της εταιρείας με έναν τρόπο πολύ δραματικό, οφείλω να πω. Απ’ εκεί και πέρα φαίνεται ότι το κράτος δεν έχει δώσει το σύνολο του ποσού που είχε αρχικά εγκριθεί και για το οποίο η Κυπριακή Δημοκρατία ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή κατά πόσον νομίμως έχει δοθεί το ποσόν αυτό.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην επιστολή της τονίζει ξεκάθαρα ότι οποιαδήποτε άλλη διοχέτευση ρευστότητας από το κράτος προς την εταιρεία μέχρις ότου ολοκληρωθεί η διερεύνηση της υπόθεσης θα πρέπει να τερματιστεί. Δηλαδή αυτή τη στιγμή οποιαδήποτε μεταφορά πόρων από τα κρατικά ταμεία προς την εταιρεία είναι παράνομη».

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου ο κ. Υπουργός διευκρίνισε ότι υπολείπεται ένα ποσόν της τάξης των 8 εκ. ευρώ από το συνολικό ποσόν για την εταιρεία, και πρόσθεσε: «Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας. Αυτό είναι γνωστό».

Σε άλλη ερώτηση για τους «ανοικτούς αιθέρες», ο κ. Μητσόπουλος απάντησε: «Το θέμα μελετάται από το Υπουργείο. Πρέπει να πούμε ότι δεν είναι τόσο απλό το ζήτημα διότι υφίστανται διμερείς διακρατικές συμφωνίες οι οποίες ρυθμίζουν τις αερομεταφορές μεταξύ δύο χωρών. Αυτές οι συμφωνίες δεν είναι αποτέλεσμα της βούλησης της μιας χώρας, αλλά και της άλλης. Συνεπώς, για να υπάρξει διαφοροποίηση και άνοιγμα των αιθέρων θα πρέπει και τα δύο μέρη να συμφωνήσουν. Από την πλευρά του Υπουργείου πρέπει να σας πω ότι οποτεδήποτε υποβάλλονται αιτήματα για την παραχώρηση αδειών για την πραγματοποίηση πτήσεων στην Κύπρο αυτές παραχωρούνται χωρίς κανένα δισταγμό, σε μια προσπάθεια ασφαλώς να ενισχύσουμε την επιβατική κίνηση προς την Κύπρο. Να σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι πολύ πρόσφατα το Υπουργείο έχει εγκρίνει την παραχώρηση αδειών για 39 ναυλωμένες πτήσεις από τον Λίβανο».