mtcw


Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκος Νικολαΐδης προήδρευσε σήμερα σύσκεψης με τους Δημάρχους της μείζονος Λευκωσίας, συμπεριλαμβανομένου και του Ιδαλίου, με στόχο την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου στην ευρύτερη περιοχή της Λευκωσίας.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά τη σύσκεψη, ο κ. Υπουργός είπε τα εξής: «Υπάρχει μια πρόταση, εκ μέρους των Δημάρχων, η οποία αφορά ένα κοινό σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων. Κατ΄ αρχάς, με τη σημερινή σύσκεψη, επιβεβαιώσαμε όλοι, για ακόμα μια φορά, την πολιτική μας δέσμευση να συνεργαστούμε ώστε να επιτευχθεί ο μείζων στόχος της προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου, στο πλαίσιο της προώθησης εναλλακτικών τρόπων διακίνησης. Αυτό γίνεται για λόγους περιβαλλοντικούς, οικονομικούς, προστασίας της υγείας του πολίτη και, γενικότερα, στο πλαίσιο μιας διαφορετικής αντίληψης και στάσης ζωής. Θεωρούμε ότι η προώθηση δράσεων όπως είναι ένα σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων, μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην υλοποίηση αυτού του ευρύτερου στόχου.

Θέλω να εξάρω το γεγονός ότι οι Δήμαρχοι της μείζονος Λευκωσίας έχουν συμφωνήσει για κοινή δράση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για ένα ενιαίο σύστημα και αυτό το στηρίζουμε ανεπιφύλακτα. Πέραν της επιβεβαίωσης της πολιτικής απόφασης, αποφασίστηκε ότι το Υπουργείο σε συνεργασία με το Τμήμα Πολεοδομίας, τα Δημόσια Έργα και με τις Τεχνικές Υπηρεσίες των Δήμων θα προχωρήσει στην αξιολόγηση για τις υποδομές που πρέπει να υπάρξουν ώστε αυτό το σύστημα να μπορέσει να υλοποιηθεί αποτελεσματικά. Όταν λέμε υποδομές αναφερόμαστε, κυρίως, στους ποδηλατόδρομους εκεί όπου υπάρχουν και στις ποδηλατοδιαδρομές. Η δεύτερη καλύτερη λύση σε σχέση με τους αποκλειστικούς ποδηλατόδρομους είναι οι ποδηλατοδιαδρομές. Η χρήση, δηλαδή, των υφιστάμενων δρόμων, ενδεχομένως όχι των κύριων δρόμων που είναι πυκνοί στην κίνηση και από πλευράς οδικής ασφάλειας ίσως να μην είναι η καλύτερη λύση, αλλά δευτερευόντων δρόμων μέσα από την κατάλληλη σήμανση του οδοστρώματος έτσι ώστε να είναι εύκολη η χρήση ποδηλάτου. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξουν και οι κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις και οι τροποποιήσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλέστερη δυνατή χρήση του ποδηλάτου.

Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα που τίθεται είναι η οικονομική στήριξη αυτού του εγχειρήματος το οποίο, ασφαλώς, έχει το δικό του κόστος, ανάλογα με το εύρος στο οποίο θα επεκταθεί. Αυτή τη στιγμή η πρόταση των Δήμων αναφέρεται σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, 370 περίπου ποδηλάτων που επεκτείνεται σε όλους τους Δήμους. Θα προσπαθήσουμε μέχρι την επόμενη σύσκεψη που έχει οριστεί σε ένα περίπου μήνα να διερευνήσουμε τις δυνατότητες οικονομικής στήριξης αυτού του εγχειρήματος τόσο ως Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων όσο και οι Δήμοι με τις δικές τους δυνατότητες. Ετσι θα επανέλθουμε στο πλαίσιο των συγκεκριμένων ποσών του Προϋπολογισμού του 2010, από ποια συγκεκριμένα κονδύλια θα μπορούσαν να αντληθούν ενδεχομένως κάποια ποσά. Το ίδιο θα κάνουν και οι Δήμοι ώστε να μπορέσουμε, με βάση τα οικονομικά δεδομένα και τα δεδομένα των υποδομών και των νομοθετικών ρυθμίσεων, να πάρουμε μια πιο συγκεκριμένη και ορθολογιστική απόφαση. Θα προχωρήσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα για να υλοποιήσουμε αυτό το έργο, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει τη στήριξη όλων των Δήμων».

Ο Δήμαρχος Αγλαντζιάς κ. Ανδρέας Πέτρου δήλωσε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Αυτό το κοινό πρόγραμμα ποδηλάτου είναι προϊόν σκληρής δουλειάς των Υπηρεσιών του Δήμου Αγλαντζιάς και του Πανεπιστημίου Κύπρου οι οποίοι συμμετέχουμε στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΤaΤ, «φοιτητές σήμερα – πολίτες αύριο». Είχαμε περιθώρια εντός των οποίων έπρεπε να δημοσιευθούν προσφορές, αλλά στην επιθυμία μας όπως και του κ. Υπουργού και όλων των Δημάρχων, συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε με αυτή τη διαδικασία. Με βάση τη σημερινή ολοκληρωμένη συζήτηση θα προχωρήσουμε όπως έχει αναφέρει ο κ. Υπουργός. Θέλω να τονίσω την ενότητα και τη συνεργασία όλων των Δήμων και την αποφασιστικότητα των Δήμων και του Υπουργείου να συνεργαστούν για ένα πολύ σοβαρό θέμα που έχει σχέση με το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Κύπρου».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Υπουργός είπε ότι αυτά τα συστήματα έχουν δοκιμαστεί με μεγάλη επιτυχία σε άλλες χώρες. Σίγουρα, όμως, πρόσθεσε ότι δεν θα προχωρήσουμε σε αυτό το εγχείρημα με κλειστά τα μάτια και χωρίς να λάβουμε υπόψη ότι η Κύπρος έχει κάποιες ιδιαιτερότητες τόσο σε ό,τι αφορά στους δρόμους, στη νοοτροπία του κόσμου, στις καιρικές συνθήκες κ.ά. Και τόνισε: «Ό,τι μπορεί να μεταφερθεί σε ό,τι αφορά στην τεχνογνωσία και στην εμπειρία από άλλες χώρες θα μεταφερθεί, ασφαλώς προσαρμοσμένο στις συγκεκριμένες συνθήκες των δικών μας πόλεων. Θα κάνουμε αυτό το βήμα με αποφασιστικότητα, αλλά πολύ προσεκτικά».

Απαντώντας σε ερώτηση για τη χρήση των ποδηλάτων από το κοινό, ο κ. Νικολαΐδης είπε τα εξής: «Θα υπάρχει ένας αριθμός σταθμών ποδηλάτων στον κάθε Δήμο. Εκεί θα υπάρχουν τα ποδήλατα τα οποία θα μπορεί κάποιος με τη χρήση της κάρτας του να τα ενοικιάσει και θα μπορεί να πηγαίνει εκεί όπου θέλει. Εδώ τίθεται το θέμα των ποδηλατοδιαδρομών. Θέλουμε, ένα ικανοποιητικό δίκτυο ποδηλατοδιαδρομών ώστε αυτοί όλοι οι σταθμοί να έχουν μια διασύνδεση μεταξύ τους με σωστές ποδηλατοδιαδρομές. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτά τα ποδήλατα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν εκτός των ποδηλατοδιαδρομών Θέλουμε όμως, για να είμαστε σωστοί σ΄ ό,τι αφορά στην ασφάλεια χρήσης του ποδηλάτου, να καθορίσουμε 10-20 ποδηλατοδιαδρομές οι οποίες θα έχουν και την ανάλογη σήμανση στο οδόστρωμα και τα ανάλογα τεχνικά χαρακτηριστικά όπου ένας ποδηλάτης θα ξέρει ότι αν ακολουθήσει αυτές τις διαδρομές που θα τον οδηγούν σε αρκετά σημεία της μείζονος Λευκωσίας θα κυκλοφορεί με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια. Όταν τα κάνουμε αυτά και με την ταυτόχρονη προώθηση της ανάλογης νομοθεσίας - αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση της χρήσης του ποδηλάτου – θα κατοχυρώσουμε την ασφάλεια του ποδηλάτη».

Σε άλλη ερώτηση, ο κ. Υπουργός διευκρίνισε ότι «υπάρχει μια προκαταρκτική συζήτηση για τη δημιουργία 30 σταθμών σε όλη τη Λευκωσία και για περίπου 400, ποδήλατα. Θα καταλήξουμε στις τελικές μας αποφάσεις σε ένα περίπου μήνα. Ήδη στη Λεμεσό στις 20 Οκτωβρίου θα εγκαινιάσουμε την πρώτη ποδηλατοδιαδρομή μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων. Στόχος είναι να έχουμε ένα δίκτυο ποδηλατοδιαδρομών που να είναι αποτελεσματικό. Για παράδειγμα, κάποιος που θέλει να πάει από την Αγλαντζιά στον Άγιο Δομέτιο ή στο Στρόβολο, να μπορεί να πηγαίνει χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία».