mtcw


Στην παρουσία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκου Νικολαϊδη υπεγράφη σήμερα το πρωί το συμβόλαιο για τη μελέτη και κατασκευή της διαπλάτυνσης του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Λεμεσού από την Αλάμπρα μέχρι τη Λευκωσία. Επίσης, υπεγράφη συμβόλαιο για τη βελτίωση του δρόμου Αγίου Δημητρίου – Παλιόμυλου – Λεμύθου.

Μιλώντας στην τελετή της υπογραφής ο κ. Υπουργός είπε:

«Σήμερα έχουμε τη χαρά να υπογράψουμε δύο σημαντικά συμβόλαια. Το πρώτο συμβόλαιο αφορά ένα έργο οδικό για τη Λευκωσία και το δεύτερο συμβόλαιο αφορά ένα οδικό έργο για την ύπαιθρο. Ακριβώς με αυτά τα δύο έργα ακόμη μια φορά κατατίθεται και η πρόθεση και απόφαση μας στην πράξη για να προωθήσουμε ως θέματα προτεραιότητας δύο τομείς σε ότι αφορά οδικά έργα. Ο ένας τομέας είναι η συμπλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων στις αστικές περιοχές και ο δεύτερος τομέας είναι η ολοκλήρωση του δικτύου που είτε εξυπηρετεί την ύπαιθρο από τις πόλεις προς τις κοινότητες της υπαίθρου, είτε εξυπηρετεί τις κοινότητες της υπαίθρου σε ότι αφορά την διασύνδεση όπως είναι η προκειμένη περίπτωση μεταξύ των κοινοτήτων.

Με τις σημερινές υπογραφές και με τα συμβόλαια που αναμένεται να υπογραφούν στις 3 Δεκεμβρίου (του κάθετου δρόμου που θα ενώνει το λιμάνι της Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου και την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων) το συνολικό ποσό των συμβολαίων για αναπτυξιακά έργα που θα υπογράψει το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων θα ανέλθει στα 163 εκατομμύρια ευρώ για φέτος. Αυτό συγκρινόμενο με τα 86,3 εκατομμύρια ευρώ που υπεγράφησαν το 2008, ανεβάζει την αύξηση στις αναπτυξιακές δαπάνες με βάση το συνολικό ποσό των συμβολαίων που θα έχουν υπογραφεί, πέραν του 70%. Δηλαδή, έχουμε μια αύξηση πέραν του 70% σε ό,τι αφορά τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί το 2009 σε σύγκριση με το 2008 από το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων σε σχέση με τα αναπτυξιακά έργα, είτε αυτά είναι οδικά, είτε δομικά, είτε είναι θαλάσσια.

Αυτό δίνει ακριβώς και το στίγμα της αναπτυξιακής προσπάθειας που έγινε το 2009. Είναι μια προσπάθεια που φαίνεται ότι έχει τελεσφορήσει. Δεν είναι εύκολο να υπάρξει αυτή η μεγάλη αύξηση και αυτό πιστώνεται στο καθ΄ ύλην αρμόδιο τμήμα που είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συνεργάτες μου, προεξάρχοντος του Διευθυντή κ. Αλέκου Μιχαηλίδη για την εξαιρετική δουλειά που έχουν κάνει.

Το πρώτο έργο του οποίου το συμβόλαιο θα υπογράψουμε σήμερα είναι η μελέτη και κατασκευή της διαπλάτυνσης και αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Λεμεσού από τον κόμβο Λατσιών μέχρι την Αλάμπρα. Είναι ένα έργο συνολική δαπάνης 32.393.000,00 ευρώ (συν Φ.Π.Α.). Το έργο αναμένεται να αρχίσει τον Ιανουάριο του 2010 και να συμπληρωθεί σε 33 μήνες. Αυτό το έργο είναι το «δίδυμο» του υπερυψωμένου κόμβου στο Γ.Σ.Π. Αυτό το έργο μαζί με τον κόμβο του Γ.Σ.Π. του οποίου το συμβόλαιο υπογράφηκε πριν ένα περίπου μήνα θα αλλάξει τελείως την όψη της Λευκωσίας στην νότια είσοδο της. Θα μιλούμε πλέον για μια σύγχρονη πρωτεύουσα σε ό,τι αφορά την κύρια είσοδο της. Είναι ένα έργο με έξι λωρίδες, τρεις συν τρεις προς κάθε κατεύθυνση, με κόμβους οι οποίοι θα διοχετεύουν την κίνηση δυτικά και ανατολικά. Άρα πλέον θα μπορούν αυτά τα έργα να διαχειρίζονται τις ροές οι οποίες έχουν υπερβεί τα όρια διαχείρισης των δρόμων. Επειδή τέθηκε από κάποιους το θέμα κατά πόσο ήταν αναγκαία η διαπλάτυνση αυτού του δρόμου πρέπει να αναφέρω ότι με βάση διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα οι ροές δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 3 χιλιάδες οχήματα την ώρα προς κάθε κατεύθυνση. Στην προκειμένη περίπτωση οι ροές έχουν υπερβεί τις 5 χιλιάδες οχήματα την ώρα. Από αυτό το δρόμο τις ώρες αιχμής έχουμε γύρω στα 4,5 χιλιάδες οχήματα την ώρα να μπαίνουν εντός της Λευκωσίας. Αντιλαμβάνεστε ότι θα ήταν αδύνατο γι’ αυτό το δρόμο να διαχειριστεί τις ροές αυτές. Άρα έπρεπε να υπάρξει αυτή η διαπλάτυνση. Αυτή θα γίνει με τον πρέποντα τρόπο. Το έργο αυτό είναι το πρώτο οδικό έργο που κατασκευάζεται με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Έτσι είναι ένα έργο που μπαίνει πάνω σε μια πολύ πιο γρήγορη εκτέλεση και αν πετύχει – και πιστεύω ότι θα πετύχει γιατί ήδη βρίσκεται σε ένα καλό δρόμο σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα – δεν υπάρχει λόγος να μην υιοθετήσουμε αυτή τη μέθοδο και για άλλες οδικές αρτηρίες.

Για το δρόμο αυτό το Υπουργείο έδειξε ιδιαίτερη ευαισθησία σε ό,τι αφορά το πράσινο. Κάναμε ότι προσπάθειες έπρεπε να γίνουν για να διασωθεί και το τελευταίο δέντρο. Μέσα στο έργο έχουμε συμπεριλάβει και ένα ποσό που υπερβαίνει το μισό εκατομμύριο ευρώ για την κατασκευή τοίχων αντιστήριξης ακριβώς για να διασωθούν όσο το δυνατό περισσότερα έργα. Κάθε δέντρο που δεν θα μπορεί να διασωθεί, θα καταγραφεί για να ξέρουμε ακριβώς πόσα δέντρα θα έχουν κοπεί πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του Τμήματος Δασών. Για κάθε δέντρο που θα κοπεί, εμείς σε συνεργασία με το Τμήμα Δασών θα φυτέψουμε πολλαπλάσιο αριθμό. Είχαμε μιλήσει για πέντε δέντρα για κάθε ένα που θα κοπεί. Και αυτό θα κάνουμε με κάθε υπευθυνότητα ώστε το έργο που θα παραδώσουμε να είναι έργο και συγκοινωνιακά σωστό και περιβαλλοντικά σωστό.

Επίσης θα υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του κυκλοφοριακού και κατά τη διάρκεια της κατασκευής ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα. Συνεχώς θα υπάρχουν σε λειτουργία δύο λωρίδες προς κάθε κατεύθυνση.

Στο έργο αυτό υπάρχει επίσης πρόνοια για «μπόνους» σε περίπτωση που το έργο κατασκευαστεί πιο νωρίς από τα χρονοδιαγράμματα. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί μπαίνουμε σε μια νέα φιλοσοφία η οποία πιστεύουμε ότι θα ενθαρρύνει και τους συνεργάτες μας οι οποίοι αναλαμβάνουν την εκτέλεση σε αυτό το έργο να μην προσανατολίζονται προς την παράταση των χρονοδιαγραμμάτων κάτι που είναι σύνηθες φαινόμενο. Από αυτό υποφέρουν και οι περίοικοι και οι καταστηματάρχες. Μέσα από τη νέα προσέγγιση ελπίζουμε να λύσουμε και το πρόβλημα της επιπρόσθετης επιβάρυνσης.

Ένα σημαντικό στοιχείο του έργου αυτού είναι επίσης η συγχρηματοδότηση του από τα ταμεία των διευρωπαϊκών δικτύων με ένα ποσοστό της τάξης του 10%. Είναι το μέγιστο που μπορεί το ταμείο αυτό να συγχρηματοδοτήσει τέτοιου είδους έργα. Θεωρούμε ότι είναι σημαντική η χρηματοδότηση και το ότι εντάχθηκε το έργο στα διευρωπαϊκά ταμεία. Το έργο αυτό είναι συνολικό μήκους 11 χλμ. και περιλαμβάνει την κατασκευή τριών κόμβων, του Μεγάλου Αλεξάνδρου στα Λατσιά, του κόμβου Τσερίου κοντά στη βιομηχανική περιοχή Ιδαλίου και του κόμβου Κοτσιάτη στην περιοχή Νήσου.

Το δεύτερο έργο αφορά ένα συμβόλαιο για βελτίωση του δρόμου Αγίου Δημητρίου-Παλιόμυλου-Λεμύθου. Είναι ένα έργο που αφορά τρεις μικρές και απομακρυσμένες κοινότητες στην ύπαιθρο. Αυτό είναι ενδεικτικό της πρόθεσης και της απόφασης μας η οποία τεκμηριώνεται στην πράξη, ότι δηλαδή αυτή η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την ύπαιθρο. Δεν πρόκειται να εγκαταλείψουμε τα χωριά της υπαίθρου έστω και αν είμαστε μέσα σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση. Θα συνεχίσουμε να τα στηρίζουμε έμπρακτα με οδικά έργα. Όλοι αντιλαμβανόμαστε το τι σημαίνει ένα οδικό έργο για τους κατοίκους της υπαίθρου που μένουν εκεί αλλά και γι’ αυτούς προγραμματίζουν να επανέλθουν στην ύπαιθρο. Το έργο έχει ένα προϋπολογισμό 3.469.000,00 ευρώ (συν Φ.Π.Α.).

Το έργο αφορά τη διαπλάτυνση ενός δρόμου πέντε χιλιομέτρων σε πλάτος 5,5 μέτρων. Περιλαμβάνει βελτίωση 15 στροφών, κατασκευή οχετών, υποδομών και άλλων υπηρεσιών».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε: «Το 'μπόνους' για την εταιρεία σε περίπτωση επίσπευσης του έργου θα είναι 12 χιλιάδες ευρώ ημερησίως σε σύγκριση με 15 χιλιάδες ευρώ που θα είναι η 'ποινή' σε περίπτωση που θα υπάρξει καθυστέρηση. Το 'μπόνους' θα ισχύσει σε περίπτωση που δεν θα υπερβούμε τον συμβατικό χρόνο. Δηλαδή, αν παρ’ ελπίδα δοθεί παράταση το 'μπόνους' μέσα στην περίοδο της παράτασης δεν υφίσταται».

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ο κ. Υπουργός είπε ότι με την υπογραφή και των επόμενων δύο συμβολαίων το ποσοστό υλοποίησης του Αναπτυξιακού Προϋπολογισμού των Δημοσίων Έργων θα υπερβεί το 85%.