mtcw


Το παγκόσμιας εμβέλειας Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2013», το οποίο διοργανώνεται για δέκατη τρίτη συνεχή φορά από το 1989, συνεχίστηκε σήμερα για τρίτη μέρα και ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Η μεγάλη συμμετοχή συνέδρων αποδεικνύει για ακόμη μια φορά τη σπουδαιότητα και δημοτικότητα του ως θεσμός παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συνεδρίου.

Η συζήτηση της σημερινής μέρας εστιάστηκε γύρω από το θέμα «Προσβλέποντας στο Μέλλον» και ήταν διαμορφωμένη σε δύο θεματικές ενότητες: η πρώτη με θέμα «Το ανθρώπινο στοιχείο στη Ναυτιλία: Αναμένονται νέες προκλήσεις;», και η δεύτερη με θέμα «Τάσεις στη Ναυτιλία».

Την πρώτη συζήτηση με θέμα «Το ανθρώπινο στοιχείο στη Ναυτιλία: Αναμένονται νέες προκλήσεις;», συντόνισε ο κ. Stephen Cotton, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (International Transport Workers’ Federation - ITF), και έλαβαν μέρος οι ομιλητές: κ. Hans Leo J. Cacdac, Στέλεχος της Διοίκησης των Φιλιππινών για την Απασχόληση στο Εξωτερικó (Philippine Overseas Employment Administration - POEA), ο κ. Giampiero Soncini, Διευθύνων Σύμβουλος της SpecTec Group, και o κ. Κωνσταντίνος Σ. Γαλανάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της ELVICTOR Group. Η συζήτηση κάλυψε διάφορα ζητήματα, όπως οι πιθανές εξελίξεις μετά την υιοθέτηση της Συμβάσεως Ναυτικής Εργασίας, 2006 (Maritime Labour Convention (MLC) 2006)∙ οι ναυτικοί (homo maritimus) και η πληροφορική (ΙΤ)∙ οι νέες συναφείς προκλήσεις στη ναυτιλία. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις αυξανόμενες ανάγκες για στελέχωση πλοίων με ικανούς ναυτικούς λόγω της γοργής επέκτασης του παγκόσμιου στόλου (84,000 ποντοπόρα πλοία) και της έλλειψης ενδιαφέροντος για απασχόληση στα πλοία (μέχρι το 2015 θα υπάρχει έλλειψη 60,000 Αξιωματικών/κατώτερου πληρώματος). Τονίστηκε επίσης η ανάγκη επένδυσης στον ανθρώπινο παράγοντα, καθώς ένα ικανό πλήρωμα μπορεί να εγγυηθεί ασφαλείς και κερδοφόρες δραστηριότητες, μέσω γνωστοποίησης του πλήθους των ευκαιριών για απασχόληση, των ελκυστικών μισθών, και ασφαλώς παρέχοντας κατάλληλες και καινοτόμες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, αναφέρθηκε η αναγκαιότητα υιοθέτησης συμπληρωματικών διευθετήσεων πέραν από τα προβλεπόμενα στη Σύμβαση για τη Ναυτική Εργασία του 2006 με σκοπό την επίλυση του προβλήματος της εγκατάλειψης των ναυτικών λόγω αφερεγγυότητας των πλοιοκτητών. Η υιοθέτηση τέτοιων διευθετήσεων επιβάλλει τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων όπως Κράτη της Σημαίας, Αρχές του Κράτους του Λιμένα, Συντεχνίες Ναυτικών, Πλοιοκτήτες, Τραπεζίτες, Ασφαλιστές. Περαιτέρω, οι συζητήσεις υπογράμμισαν την αναγκαιότητα προώθησης του ναυτικού επαγγέλματος μέσω κατάλληλης εκστρατείας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Η δεύτερη συζήτηση επικεντρώθηκε στις «Τάσεις στη Ναυτιλία». Τη συζήτηση συντόνισε ο Captain Eugen H. Adami, Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (CSC). Στην ομάδα ομιλητών έλαβαν μέρος ο Δρ. Martin Stopford, Πρόεδρος της Clarksons Research Studies, Λονδίνο, ο κ. Dagfinn Lunde, Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της Norddeutsche Landesbank Girozentrale, και ο κ. Thomas Rehder, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (European Community Shipowners’ Association - ECSA). Η συζήτηση εστιάστηκε στις προβλέψεις όσον αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις στη διεθνή ναυτιλία, στις νέες τάσεις στην ευρύτερη αγορά καθώς και στις μελλοντικές και αναδυόμενες ευκαιρίες. Σήμερα, όπως αναφέρθηκε, υπάρχουν διαθέσιμα στην αγορά πλοία με χωρητικότητα περίπου 25% περισσότερη από όση έχει ανάγκη η αγορά (πλεόνασμα χωρητικότητας). Η αγορά, όπως σημειώθηκε, δεν αναμένεται να ανακάμψει πριν αυτό το πλεόνασμα απορροφηθεί. Επιπλέον, παρόλο που τα νεότευκτα πλοία προσφέρουν τεχνολογικά προτερήματα, τα υφιστάμενα πλοία θεωρούνται άξια βελτίωσης και αναβάθμισης με σκοπό να επεκταθεί η διάρκεια λειτουργίας τους. Καταλήγοντας, τονίστηκε ότι η ναυλαγορά αναμένεται να βελτιωθεί στο μέλλον για όλους τους τύπους φορτίων με την εξαίρεση του αργού πετρελαίου, η ναυλαγορά του οποίου αναμένεται να βελτιωθεί με πιο αργούς ρυθμούς. Αναφορικά με τη χρηματοδότηση των πλοίων αναφέρθηκε ότι αναμένεται να υπάρξουν οι κατάλληλες ευκαιρίες για αξιόπιστους πλοιοκτήτες μέσω νέων συστημάτων χρηματοδότησης.