mtcw




Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων για επίτευξη του «Οράματος μηδέν», για μηδενικές απώλειες ζωών από οδικές συγκρούσεις, παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος, μιλώντας, μέσω τηλεδιάσκεψης, στη συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η ROADPOL.

Σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, η Κύπρος στηρίζεται αποκλειστικά στο οδικό της δίκτυο για τις χερσαίες μεταφορές, γεγονός που θέτει την οδική ασφάλεια στο επίκεντρο των προσπαθειών της Κυβέρνησης για διασφάλιση ενός βιώσιμου και ασφαλούς συστήματος διακίνησης αγαθών και ανθρώπων. Για τον σκοπό αυτό, το 1986, συστάθηκε το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, υπό τον συντονισμό του οποίου υλοποιούνται οι πολιτικές για την οδική ασφάλεια.

«Μετά από την αρχική μείωση από τους 130 οδικούς θανάτους ετησίως τη δεκαετία του 1990 στους 60 το 2005, από το 2010 μέχρι το 2021 η μείωση περιορίστηκε στους 50 περίπου οδικούς θανάτους τον χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στους οδικούς τραυματισμούς, από το 2010 μέχρι το 2020 καταγράφηκε στην Κύπρο μείωση κατά 76%», ανέφερε ο κ. Υπουργός.

Συνεχίζοντας, ο κ. Καρούσος επεσήμανε πως το 28% των θανάτων από οδικές συγκρούσεις στην Κύπρο αφορά νέους ανθρώπους μέχρι 25 ετών, ενώ το 70% των οδικών θανάτων καταγράφεται σε αστικούς δρόμους. Η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών σε αστικούς δρόμους είναι ευάλωτοι χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν 7 στους 10 θανάτους σε αστικούς δρόμους. Ο Υπουργός Μεταφορών σημείωσε, επιπρόσθετα, πως οι οδικοί θάνατοι μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών είναι κατά 14 φορές περίπου ψηλότεροι σε σύγκριση με αυτούς των άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων, αν ληφθεί υπόψη η αναλογία μοτοσικλετών έναντι των άλλων μηχανοκινήτων οχημάτων.

Με γενικό στόχο τη μείωση κατά 50% μέχρι το 2030 των σοβαρών τραυματισμών και των οδικών θανάτων, το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έχει καθορίσει πολιτικές και δράσεις που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση των οδικών συγκρούσεων, διαμέσου του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει 28 επιμέρους πολιτικές και 158 στοχευμένες δράσεις που εντάσσονται στους τομείς του «Ασφαλούς Συστήματος». Επισημαίνεται ότι το 44% των δράσεων αυτών είναι ήδη υπό εξέλιξη, ενώ δρομολογούνται και οι υπόλοιπες επιπρόσθετες δράσεις, με την εμπλοκή των αρμόδιων Υπουργείων, της Αστυνομίας, των Τοπικών Αρχών, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και άλλων ιδιωτικών οργανισμών και κοινωνικών φορέων.

«Μια από τις σημαντικές δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι η εφαρμογή Συστήματος Φωτοεπισήμανσης με την πρώτη φάση να ολοκληρώνεται μέχρι το καλοκαίρι του 2022», υπογράμμισε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Επιπρόσθετα, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε σε διάφορες δράσεις που είτε ολοκληρώθηκαν είτε υλοποιούνται είτε δρομολογούνται προς υλοποίηση και, μεταξύ άλλων, αφορούν:
    · Σχέδιο Κινήτρων για Αγορά Προστατευτικού Εξοπλισμού για Μοτοσικλετιστές για την περίοδο 2022-2024, με κονδύλι ύψους €1,05 εκ.. Μέσω του Σχεδίου, θα επιχορηγηθούν σταδιακά όλα τα είδη προστατευτικού εξοπλισμού, με προτεραιότητα στην επιχορήγηση αγοράς προστατευτικού εξοπλισμού τύπου αερόσακος σώματος μοτοσικλετιστή.
    · Νομοθετικές πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση των μοτοσικλετιστών και την απόκτηση μαθητικής και κανονικής άδειας και την υποχρεωτική χρήση εξειδικευμένου εξοπλισμού και ενδυμασίας ασφαλείας για τους χρήστες μοτοσικλέτας για επαγγελματικούς σκοπούς.
    · Η εξασφάλιση πιστοποιητικού καταλληλόλητας για τις μοτοσικλέτες, κατ’ αντιστοιχία των μηχανοκίνητων αυτοκινήτων.
    · Νομοθεσία για τη ρύθμιση, τη σύσταση και τη λειτουργία των σχολών εκπαίδευσης οδηγών, με σκοπό να εισαχθούν σύγχρονες ρυθμίσεις, όπως η υποχρέωση δια βίου μάθησης των εκπαιδευτών οδηγών, η εισαγωγή του θεσμού της Σχολής Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Οδηγών, η κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτών και των σχολών ανάλογα με τις γνώσεις και τα εκπαιδευτικά μέσα που διαθέτουν και η εισαγωγή διαδικασίας για διασφάλιση της ποιότητας της λειτουργίας των σχολών.
    · Ο καθορισμός του ανώτατου ορίου ταχύτητας σε 30χλμ/ώρα σε αστικούς πυρήνες και οικιστικές ζώνες.
    · Η προμήθεια Πολυδύναμου Συστήματος Επιθεώρησης Οδοστρώματος, με το οποίο ο έλεγχος του οδικού δικτύου θα πραγματοποιείται γρήγορα, αυτοματοποιημένα και χωρίς να απαιτείται το κλείσιμο των δρόμων.
    · Η περαιτέρω αναβάθμιση των υφισταμένων υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες.

Όπως ανέφερε ο κ. Καρούσος, «το φαινόμενο της οδικής ασφάλειας είναι πολυσύνθετο και δύσκολο στην αντιμετώπιση. Καμία απώλεια ζωής ή τραυματισμός στο οδικό δίκτυο δεν είναι αποδεκτός». Για να επιτύχουμε τον σημαντικό αυτό στόχο και να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές, είπε καταληκτικά ο κ. Υπουργός, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σχεδιάζει πολιτικές προσεγγίζοντας το ζήτημα ολιστικά και στηρίζει κάθε πρωτοβουλία που συντείνει προς την επίτευξη του στόχου για μηδενικούς θανάτους και τραυματισμούς στους δρόμους.

Εν κατακλείδι, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι η προσπάθεια για φτάσουμε στον επιθυμητό στόχο είναι συλλογική και ευχαρίστησε τόσο τους λειτουργούς των αρμόδιων Υπουργείων και Υπηρεσιών, όσο και τους εθελοντές και άλλα οργανωμένα σύνολα για το έργο που προσφέρουν. Ο κ. Υπουργός εξέφρασε, επίσης, ιδιαίτερες ευχαριστίες στην Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης κα Στέφη Δράκου, καθώς και στην Αστυνομία, τα Τμήματα του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και τα μέλη του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας για την αγαστή συνεργασία.