mtcw





Της συνεδρίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΣΟΑ) προέδρευσε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος, με τη συμμετοχή της Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης κας Στέφης Δράκου, στελεχών της Αστυνομίας, του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας και άλλων αρμόδιων Υπηρεσιών.

Κατά τη σύσκεψη του Συμβουλίου, μεταξύ άλλων, παρουσιάστηκαν τα στοιχεία για τη φετινή χρονιά σε σχέση με τις οδικές συγκρούσεις. Συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου σημειώθηκαν 43 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 44 νεκρούς, εκ των οποίων οι 14 αφορούν μοτοσικλετιστές και οι έξι πεζοί.

Σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε στις ενέργειες που λαμβάνονται από πλευράς των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών, με στόχο την καλλιέργεια κουλτούρας και σωστής οδικής συμπεριφοράς, ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι οδικές συγκρούσεις και οι θάνατοι από αυτές. «Προς αυτή την κατεύθυνση, προωθούμε σειρά πολιτικών, αναγνωρίζοντας πως η Πολιτεία οφείλει να προσφέρει όλα τα διαθέσιμα μέσα στους πολίτες και να διασφαλίσει την προστασία τους. Έχουμε δυναμικά και με αποφασιστικότητα ξεκινήσει την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 και ήδη τον πρώτο χρόνο έχει δρομολογηθεί ή και υλοποιηθεί σημαντικός αριθμός δράσεων. Πιο συγκεκριμένα, από τις 158 δράσεις που περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο, εντός του 2021, έχουν υλοποιηθεί ή προωθήθηκαν προς υλοποίηση 70 δράσεις, δηλαδή ποσοστό 44%», υπογράμμισε ο κ. Καρούσος.

Όπως εξήγησε ο κ. Υπουργός, «το πιο σημαντικό εργαλείο που έχουμε στη διάθεσή μας και επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας ότι μπορεί να σώσει ανθρώπινες ζωές που χάνονται στο οδικό δίκτυο, είναι το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης, το οποίο έχει τεθεί σε εφαρμογή πιλοτικά από τις 25 Οκτωβρίου 2021. Η διάρκεια της πιλοτικής φάσης είναι τρεις μήνες και σε αυτή χρησιμοποιούνται οκτώ κάμερες, τέσσερις κινητές και τέσσερις σε σταθερά σημεία. Το Σύστημα σε πλήρη ανάπτυξη θα περιλαμβάνει 90 σταθερές κάμερες σε 30 τοποθεσίες παγκύπρια, καθώς και 20 κινητές κάμερες».

Τα δεδομένα από τις πρώτες εβδομάδες πιλοτικής λειτουργίας των καμερών είναι ενθαρρυντικά και αποδεικνύουν ότι οι πολίτες σταδιακά έχουν εξοικειωθεί, αφού οι παραβιάσεις έχουν μειωθεί σημαντικά. Χαρακτηριστικά, ο κ. Υπουργός ανέφερε ότι, από τις σταθερές κάμερες, στην αρχή της εφαρμογής του μέτρου καταγράφονταν κατά μέσο όρο 804 καταγγελίες την ημέρα, με τον αριθμό να μειώνεται αργότερα σε 703, ενώ στη συνέχεια μειώθηκαν περισσότερο και έφθασαν τις 423 κατά μέσο όρο. Σημειώθηκε δηλαδή μείωση που αγγίζει το 47%. Αξίζει να αναφερθεί ότι παραβιάσεις στα σημεία σταθερών καμερών, όπως συνδυασμός ταχύτητας και παραβίαση κόκκινου φαναριού, έχουν μειωθεί από 4,2 κατά μέσο ορό ημερησίως στο 0,9.

Σε σχέση δε με τις οδικές συγκρούσεις που εμπλέκονται μοτοσικλετιστές, ο Υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε σε αριθμό δράσεων που δρομολογούνται για μείωσή τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με την Έκθεση του Προγράμματος Road Safety PIN, για την περίοδο 2018-2020, η Κύπρος κατέγραψε το ψηλότερο ποσοστό νεκρών νεαρών μοτοσικλετιστών που δεν έφεραν κράνος, το οποίο ανήλθε στο 50%, ενώ ανησυχία προκαλούν και τα στατιστικά για την τριετία 2017-2019, στα οποία προκύπτει ότι από το σύνολο των θανάτων σε οδικές συγκρούσεις, ποσοστό 59% ήταν οδηγοί και επιβάτες μοτοσικλέτας. «Αυτός είναι και ο λόγος που αναλάβαμε πρωτοβουλία, στο πλαίσιο της οποίας συναντήθηκα προσωπικά σχεδόν με όλα τα οργανωμένα σύνολα μοτοσικλετιστών, και άκουσα προσεκτικά τις εισηγήσεις τους, σημαντικό αριθμό εκ των οποίων προωθήσαμε, αναγνωρίζοντας πως οι μοτοσικλετιστές ξέρουν καλύτερα από όλους ποια μέτρα θα πρέπει να παρθούν για βελτίωση της οδικής τους ασφάλειας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για αυτό», δήλωσε ο κ. Καρούσος.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ετοιμαστεί και προωθούνται συγκεκριμένες δράσεις και τροποποιήσεις σε νομοθεσίες, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
    1. Τροποποιήσεις στον Περί Άδειας Οδήγησης Νόμο 2021 που αφορούν:
      τη λήξη της μαθητικής άδειας οδήγησης μετά την πάροδο δύο ετών από την έκδοσή της, με στόχο να περιοριστεί το φαινόμενο οδήγησης μεγάλου κυβισμού μοτοσικλέτας χωρίς την κατοχή κανονικής άδειας.
      ο κάτοχος μαθητικής άδειας μοτοσικλέτας θα δύναται να χρησιμοποιεί το οδικό δίκτυο μόνο με τη συνοδεία εκπαιδευτή.
      οι οδηγοί μοτοσικλέτας για επαγγελματικούς σκοπούς θα πρέπει απαραίτητα να χρησιμοποιούν συγκεκριμένο προστατευτικό εξοπλισμό.
      την ποινικοποίηση της οδήγησης κατά τη διάρκεια της εργασίας εάν ο οδηγός δεν κατέχει άδεια οδήγησης της κατηγορίας του οχήματος με το οποίο εργάζεται/οδηγεί.
    2. Νέα νομοθεσία για τους Εκπαιδευτές και τις Σχολές Οδηγών: Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει εκσυγχρονιστικές ρυθμίσεις και καινοτόμες αλλαγές, όπως:
      μεταλυκειακή φοίτηση σε αναγνωρισμένες σχολές για εκπαιδευτές οδηγών.
      αναβάθμιση μέσων που πρέπει να διαθέτουν οι Σχολές Οδηγών με την εισαγωγή σύγχρονων συστημάτων μάθησης.
      δια βίου εκπαίδευση των εκπαιδευτών οδηγών και συνεχής αξιολόγηση.

Επιπρόσθετα, προωθείται προς εφαρμογή Σχέδιο επιχορήγησης για προστατευτικό εξοπλισμό για μοτοσικλετιστές για την περίοδο 2022-2024, με κονδύλι ύψους 1 εκ. και 50 χιλιάδων ευρώ (350,000 ευρώ ανά έτος). Ο στόχος είναι να επιχορηγηθούν όλα τα είδη προστατευτικού εξοπλισμού, με προτεραιότητα να δίνεται στην επιχορήγηση αφοράς προστατευτικού εξοπλισμού τύπου γιλέκο-αερόσακος. Το σχέδιο θα τεθεί σε ισχύ το 1ο εξάμηνο του 2022

Παράλληλα, ο Υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι εντός του 2022, θα εντατικοποιηθούν οι δράσεις που αφορούν και άλλες ευάλωτες ομάδες του οδικού δικτύου όπως οι ποδηλάτες και οι πεζοί. Ήδη αξιολογούνται τα δεδομένα που συλλέγονται και σε συνεννόηση με άλλες υπηρεσίες τροχοδρομούνται σημαντικές αλλαγές. Ταυτόχρονα, ο κ. Υπουργός δήλωσε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλία για συναντήσεις με τον Υπουργό Παιδείας και τον Υπουργό Άμυνας, στην παρουσία και άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών για ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών εργαλείων για τα θέματα της οδικής ασφάλειας.

Ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων, ο κ. Καρούσος έστειλε το δικό του μήνυμα προς όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, μεταφέροντας την ευχή «αυτές οι γιορτές να είναι μέρες χαράς σε κάθε σπίτι της Κύπρου. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλους συνανθρώπους μας στον δρόμο. Φέτος, ας φτάσουμε όλοι στον προορισμό μας και στα αγαπημένα μας πρόσωπα με ασφάλεια».

Από πλευράς της, η Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, αναφερόμενη στη σημερινή συνεδρία του ΣΟΑ, υπογράμμισε ότι ο στόχος όλων είναι η καλλιέργεια οδικής συνείδησης και κουλτούρας που χρειάζεται προκειμένου να είναι αποτελεσματική η αντιμετώπιση των ατυχημάτων. «Είδαμε θέματα όπως η φωτοεπισήμανση, η οποία θα ξεκινήσει επίσημα τη λειτουργία της από την 1η του νέου χρόνου, τον επιτυχημένο θεσμό των Πρεσβευτών, ο οποίος θα συνεχίσει, δράσεις που θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες στα αίτια των δυστυχημάτων, αλλά επίσης και τις απαραίτητες τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στις νομοθεσίες, προκειμένου εκεί που εντοπίστηκαν κενά να αντιμετωπιστούν».

Συνεχίζοντας, η κα Δράκου δήλωσε ότι ήταν μια πολύ παραγωγική συνάντηση, κατά την οποία έγινε ο απολογισμός για το 2021 και καθορίστηκαν οι δράσεις που θα προωθηθούν για το 2022.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, οι συμμετέχοντες είχαν επίσης την ευκαιρία να προβούν σε απολογισμό των δράσεων για το 2021, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030. Έμφαση δόθηκε στις δράσεις των Πρεσβειρών Οδικής Ασφάλειας, που είχαν ως στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για το μείζον θέμα της οδικής ασφάλειας. Οι Υπουργοί Μεταφορών και Δικαιοσύνης μετέφεραν τις θερμές τους ευχαριστίες στις κες Ραφαέλα Μιλτιάδους και Μαρίνα Κυριάκου που υπηρέτησαν επάξια τον θεσμό των Πρεσβειρών Οδικής Ασφάλειας και συνέβαλαν θετικά στη διαφώτιση των πολιτών.

Τέλος, ο κ. Καρούσος και η κα Δράκου ανακοίνωσαν ότι για το 2022, Πρέσβεις Οδικής Ασφάλειας ορίστηκαν οι κ.κ. Αλέξης Δημητρίου και Μιχάλης Σοφοκλέους.