logo


ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

2.4 Προγραμματική Περίοδος 2021-2027: Πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027»


    Η Πολιτική με μια ματιά

Η Πολιτική Συνοχής αποτελεί τη βασική επενδυτική πολιτική κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την απάλειψη των ανισορροπιών στην οικονομική κατάσταση των Κρατών Μελών, μέσω της προώθησης αναπτυξιακών δημόσιων επενδύσεων. Οι επενδύσεις της αποτελούν το 37% του Ευρωπαϊκού Προϋπολογισμού.

Η Κύπρος έχει ενισχυθεί με σημαντικούς πόρους από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και το Ταμείο Συνοχής στα πλαίσια της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τις Προγραμματικές Περιόδους (ΠΠ) 2004 - 2006, 2007- 2013, 2014 - 2020.

Κατά την ΠΠ 2014 -2020 το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει λάβει συγχρηματοδότηση για υλοποίηση Έργων ύψους γύρω στα €120 εκ..


    Στόχοι

Για την Προγραμματική Περίοδο 2021 - 2027, η Πολιτική Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης επικεντρώνεται σε πέντε κύριους Στόχους Πολιτικής:

    · Μια πιο Ανταγωνιστική και Εξυπνότερη Ευρώπη.*

    · Μια πιο Πράσινη και Ανθεκτική Ευρώπη.*

    · Μια πιο Διασυνδεδεμένη Ευρώπη.*

    · Μια πιο Κοινωνική και Χωρίς Αποκλεισμούς Ευρώπη.

    · Μια Ευρώπη πιο Κοντά στους Πολίτες.

    Με * φαίνονται οι Στόχοι που αξιοποιούνται για συγχρηματοδότηση Έργων του Τμήματος Δημοσίων Έργων.

      Χρηματοδοτικά Ταμεία

    Η οικονομική στήριξη που παρέχεται στα Κράτη Μέλη για την επίτευξη των στόχων της Πολιτικής Συνοχής διοχετεύεται μέσω 4 βασικών χρηματοδοτικών Ταμείων:

      · Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).*

      · Ταμείο Συνοχής (ΤΣ).*

      · Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ+).

      · Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ).


    Με * φαίνονται τα Ταμεία της Πολιτικής Συνοχής που λαμβάνει στήριξη το Τμήμα Δημοσίων Έργων.


      Προτεραιότητες – Ειδικοί Στόχοι – Κατάλληλες Δράσεις (Έργα)

    Το Πρόγραμμα δομείται σε 16 Προτεραιότητες και τίθενται 21 Ειδικοί Στόχοι για την επίτευξη των οποίων προωθούνται κατάλληλες δράσεις (Έργα).


      Πρόγραμμα «ΘΑλΕΙΑ 2021 - 2027»
    H Κυπριακή Δημοκρατία έχει καταρτίσει το Πρόγραμμα «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027», για αξιοποίηση των πόρων των Ταμείων της Πολιτικής Συνοχής, κατά την Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2027, που αποτελεί ένα πολυετές, πολυταμειακό, αναπτυξιακό Πρόγραμμα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του Προγράμματος ανέρχεται σε €1.81 δις, εκ των οποίων τα €968 εκ. θα προέλθουν από τα Ταμεία της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ.

    Το αρκτικόλεξο της λέξης «ΘΑλΕΙΑ» αναλύεται ως εξής: Θεμέλια, Αλλαγής, Ευημερίας, Ισότητας, Ανάπτυξης.

    Το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναμένεται να λάβει συγχρηματοδότηση για υλοποίηση Έργων από δύο βασικά Ταμεία της Πολιτικής Συνοχής:

      · το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ)

      · το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)


    Ο Συνολικός Προϋπολογισμός των Έργων του Τμήματος που θα συγχρηματοδοτηθούν θα ανέλθει γύρω στα €285 εκ. (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) και το ύψος της συγχρηματοδότησης αναμένεται να ανέλθει στα €190 εκ. ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καταβληθεί από εθνικούς πόρους:

    Συγκεκριμένα θα λάβει συγχρηματοδότηση από τις πιο κάτω Προτεραιότητες/ Ειδικούς στόχους του Προγράμματος:


      · Προτεραιότητα 3: Αστική Κινητικότητα / Ειδικός Στόχος: Προώθηση αστικής κινητικότητας – Συνεισφορά ΕΕ: 60% (ΕΤΠΑ)


      · Προτεραιότητα 5: Κλιματική Αλλαγή και Κυκλική Οικονομία / Ειδικός Στόχος: Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή – Συνεισφορά ΕΕ: 85% (ΤΣ)


      · Προτεραιότητα 6: Περιφερειακή Συνδεσιμότητα / Ειδικός Στόχος: Ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) – Συνεισφορά ΕΕ: 85% (ΤΣ)

    Τα Έργα της ΠΠ 2021 - 2027 θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι και το τέλος του 2029, για σκοπούς απορρόφησης της Ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης.

    Συγχρηματοδοτούμενα Έργα που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Προγράμματος Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021 -2027» με τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ

    Υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων Έργων - Μελετών

    Το Τμήμα Δημοσίων Έργων ενεργεί ως Δικαιούχος / Φορέας Υλοποίησης για την υλοποίηση των Έργων που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Στα πλαίσια αυτά, το Τμήμα έχει την ευθύνη του συνολικού συντονισμού, διαχείρισης των Έργων, ετοιμασία των μελετών ή/και επίβλεψη των εργασιών μετά από διαδικασίες προσφορών για ανάθεση των συμβάσεων. Παράλληλα υπό αυτή του την ιδιότητα, το Τμήμα Δημοσίων Έργων παρακολουθεί τη φυσική και οικονομική πρόοδο των Έργων με τη χρήση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ). Γίνονται καταχωρήσεις των λεπτομερειών του Έργου (Τεχνικά Δελτία Έργου, Νομικές Δεσμεύσεις) και των στοιχείων προόδου των εργασιών και ετοιμάζονται Δελτία Δαπανών και Δελτία Παρακολούθησης.

    Σε ότι αφορά την ικανότητα υλοποίησης των πιο πάνω Έργων, το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει ήδη εκτενή εμπειρία στο σχεδιασμό, τη μελέτη, την κατασκευή, τη συντήρηση, τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση σχετικών Έργων. Σχετική εμπειρία αναπτύχθηκε επίσης και στην προώθηση, ανάπτυξη και διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων Έργων λόγω της ουσιαστικής εμπλοκής του κατά τις Προγραμματικές Περιόδους 2004-2006, 2007- 2013 και 2014 – 2020.


    Για το γενικό συντονισμό των συγχρηματοδοτούμενων Έργων έχει οριστεί Συντονιστής Πολιτικής Συνοχής του Τμήματος Δημοσίων Έργων. Η διαχείριση, παρακολούθηση και επαλήθευση των δαπανών στο στάδιο της υλοποίησης θα γίνεται από τον Υπεύθυνο Συγχρηματοδότησης του κάθε Έργου και το Διαχειριστή του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ), σε συνεργασία με το Συντονιστή του Έργου. Σε κάποιες περιπτώσεις οι ρόλοι αυτοί ταυτίζονται.


    Οι πληρωμές θα γίνονται με την έκδοση Πιστοποιητικών Πληρωμής από το Συντονιστή του κάθε Έργου και αφού διενεργηθούν οι απαραίτητοι λογιστικοί έλεγχοι από το Λογιστήριο του Τμήματος Δημοσίων Έργων, καθώς και επί του φυσικού αντικειμένου του Έργου.


    Για τα Έργα του Τμήματος Δημοσίων Έργων, η Διεύθυνση Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων δρα ως Ενδιάμεσος Φορέας. Ο Ενδιάμεσος Φορέας συντονίζει την ένταξη των προτεινόμενων Έργων ως συγχρηματοδοτούμενων και στη συνέχεια επιβεβαιώνει την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου. Με την υλοποίηση των Έργων αυτών, ο Φορέας Επαληθεύσεων Δαπανών Έργων Δημοσίων Συμβάσεων – ΦΕΔ (Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) επαληθεύει τις δαπάνες που δηλώνονται από το Τμήμα Δημοσίων Έργων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ). Στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είναι διαθέσιμα πρόσθετα στοιχεία. http://www.mcw.gov.cy/mcw/doc/doc.nsf/index_gr/index_gr?OpenDocument

    Η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης (ΓΔ Ανάπτυξης) ενεργεί ως η Διαχειριστική Αρχή των συγχρηματοδοτούμενων Έργων της Πολιτικής Συνοχής και έχει τη γενική ευθύνη για τη διαχείριση και αξιοποίηση των πόρων που θα διατεθούν. Στην ιστοσελίδα της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης είναι διαθέσιμα πρόσθετα στοιχεία, καθώς και το Πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021 - 2027»:

    https://thalia.com.cy/

    https://www.mof.gov.cy/mof/dggrowth/dggrowth.nsf/home/home?Openform


    Πέραν των πιο πάνω Φορέων, στην παρακολούθηση και έλεγχο των Έργων που συγχρηματοδοτούνται, εμπλέκεται και η:

    · Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου – ως Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου.


    Συγχρηματοδοτούμενα Έργα που υλοποιούνται κατά την Προγραμματική Περίοδο 2021 - 2027
    Τα ακόλουθα Έργα - Μελέτες συγχρηματοδοτούνται ή προωθούνται για συγχρηματοδότηση. Τα Έργα παρατίθενται πιο κάτω κατά Θεματικό Στόχο και Επενδυτική Προτεραιότητα:

    Ι. Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας – Φάση Β3


    ΤΑΜΕΙΟ: Ταμείο Συνοχής.

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Ανάπτυξη ενός ανθεκτικού στην κλιματική αλλαγή, έξυπνου, ασφαλούς, βιώσιμου και διατροπικού ΔΕΔ-Μ

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €41εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Ο Περιμετρικός Αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας [βλέπε χάρτη Έργου με πέντε διακριτές Φάσεις] αποτελεί μέρος του προβλεπόμενου εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου και αναπόσπαστο τμήμα του Κεντρικού Δικτύου (Core Network) του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (Trans- European Transport Network). Το γενικό Έργο αφορά αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, συνολικού μήκους 32 χλμ.

    Έχει αποφασιστεί πρόσφατα από το Τμήμα, για σκοπούς μεγιστοποίησης της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, να προτείνει για συγχρηματοδότηση τη Φάση Β3 του Έργου [βλέπε χάρτη Έργου – Φάση Β3] που αφορά στο τμήμα από το νέο κυκλικό κόμβο στο δρόμο Λακατάμιας – Δευτεράς στη Λακατάμια (E902), μέχρι και συμπεριλαμβανομένων των συνδετήριων δρόμων στη διασταύρωση με τον υφιστάμενο δρόμο Παλαιχωρίου (Ε903), παρά την είσοδο στους Οικισμούς Ανθούπολης.

    Η Φάση Β3 εμπίπτει στις περιοχές των Κοινοτήτων Λακατάμιας, Οικισμών Ανθούπολης και Κάτω Δευτεράς. Αφορά σε νέα χάραξη αυτοκινητόδρομου μήκους 2,15 χλμ, τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας με διαχωριστική υπερυψωμένη νησίδα πλάτους 2.60μ μεταξύ των μετώπων των στηθαίων ασφάλειας τύπου STEP, κατασκευή ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου στη διασταύρωση με το δρόμο Λακατάμιας - Δευτεράς (Ε902), μιας γέφυρας στον Πεδιαίο ποταμό, δύο άνω διαβάσεων και συνδετήριων δρόμων στη διασταύρωση με το δρόμο Λευκωσίας - Παλαιχωρίου (Ε903) στην είσοδο των Οικισμών Ανθούπολης και αποκατάσταση των δρόμων του τοπικού δικτύου που επηρεάζονται. Στο βόρειο όριο, ο αυτοκινητόδρομος τερματίζεται σε βαθύ όρυγμα στο ύψωμα «Μαντά» με προοπτική να συνεχιστεί με τη κατασκευή της Φάσης Γ στο άμεσο μέλλον. Οι εργασίες περιλαμβάνουν κατασκευή συστήματος αποχέτευσης όμβριων, υπογειοποίηση όλων των εγκαταστάσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας και παρόχων τηλεπικοινωνιών, νέες εγκαταστάσεις για το δίκτυο μεταφοράς υψηλής τάσης της ΑΗΚ, νέες εγκαταστάσεις για κεντρικούς παροχετευτικούς αγωγούς ύδρευσης (ΤΑΥ & ΣΥΛ), εγκατάσταση μοντέρνου οδικού φωτισμού στους κόμβους, φύτευση – τοπιοτέχνηση, σύστημα άρδευσης, οδική σήμανση και άλλες συναφείς εργασίες.

    Προγραμματισμένη Προκήρυξη Προσφορών το 1ο εξάμηνο 2024.

    ΙΙ. Προώθηση πολυτροπικότητας και Βελτίωση της Προσβασιμότητας της Νότιας Εισόδου της Λευκωσίας (Κατασκευή Ανισόπεδου Κόμβου επί της Λεωφόρου Σταυρού)

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €25εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Το Έργο αφορά την κατασκευή ανισόπεδου κυκλικού κόμβου στην είσοδο της Λευκωσίας στη συμβολή των λεωφόρων Λεμεσού και Σταυρού (πριν τα φώτα Καλησπέρα), ο οποίος θα ενώνει τον Αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Λεμεσού με τη λεωφόρο Σταυρού στο Δήμο Στροβόλου και με την οδό Φυτωρίου στο Δήμο Αγλαντζιάς (γνωστός ως Τερματικός Ανισόπεδος Κόμβος Σταυρού).

    Η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου θα γίνει με βύθιση της κατεύθυνσης βορράς- νότος, επιτρέποντας την απρόσκοπτη κίνηση της κυκλοφορίας στον άξονα Αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Λεμεσού και σ’ ένα υπερυψωμένο δεύτερο επίπεδο θα συμβάλλουν σε κυκλικό κόμβο ο προαναφερόμενος άξονας, η λεωφόρος Σταυρού και η οδός Φυτωρίου, συνδέοντας και επιτρέποντας τις διακινήσεις ανατολής – δύσης. Στο Έργο θα περιληφθεί και η ανακατασκευή μικρών τμημάτων της λεωφόρου Σταυρού (κατασκευή δρόμου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομου) και της οδού Φυτωρίου (κατασκευή δρόμου με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομου). Επιπρόσθετα, λόγω της γεωμετρίας του ανισόπεδου κόμβου, θα ανακατασκευαστεί ο φωτοελεγχόμενος κόμβος λεωφόρου Λεμεσού - Αθαλάσσας (κόμβος Καλησπέρα).

    Υποστηρίζει τους ευρύτερους κυκλοφοριακούς σχεδιασμούς του Σχέδιου Βιώσιμης Κινητικότητας και του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας. Θα αποτελέσει μέρος του άξονα του μελλοντικού τραμ, που θα προωθηθεί σε πρώτη φάση με την κατασκευή λεωφορειολωρίδων. Όσον αφορά τους χρήστες πεζούς, ποδηλάτες και ΑμεΑ θα υπάρχουν ειδικές υποδομές πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων. Επίσης ενισχύει την πολυτροπικότητα με διευκόλυνση και διασύνδεση όλων των διαθέσιμων μέσων κυκλοφορίας.

    Στην παρούσα φάση ετοιμάζονται τα έγγραφα προσφορών για προσφοροδότηση του Έργου, τέλος του 2024/ αρχές του 2025 με σύμβαση τύπου Μελέτη – Κατασκευή.

    III. Δίκτυο Ποδηλατοδρόμων για σύνδεση Πανεπιστημίων με Κέντρο Λευκωσίας

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €5εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Το Έργο αφορά την ποδηλατική υποδομή για τη σύνδεση των Πανεπιστημίων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Λευκωσίας με το κέντρο της πόλης. Το Έργο συνεχίζεται από την Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020, οπότε υλοποιήθηκαν δύο Φάσεις. Για την ΠΠ 2021 - 2027 θα υλοποιηθούν δύο Έργα:

    Έργο 1 - Φάση Γ΄: Θα συνδέει τα Πανεπιστήμια της Λευκωσίας με το Κέντρο της Πόλης - (λεωφόρος Σαλαμίνος - Γραμμικό Πάρκο Καϊμακλίου) με ποδηλατικές υποδομές μήκους 8,1 χλμ. περίπου, εκ των οποίων το 1 χλμ. περίπου είναι υφιστάμενος ποδηλατόδρομος/ πεζόδρομος. Ένα τμήμα της διαδρομής είναι διπλής κατεύθυνσης. Σε διαδικασία ετοιμασίας προσφορών.

    Προγραμματισμένη Προκήρυξη Προσφορών δεύτερο εξάμηνο 2024.

    Έργο 2 Φάση Δ΄: Αφορά ποδηλατική υποδομή στο Δήμο Αγλαντζιάς, όπου θα κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος (διπλής κατεύθυνσης) μήκους 1,6 χλμ., που θα ενώνει τη λεωφόρο Λάρνακος διαμέσου της λεωφόρου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, της παλιάς Αγλαντζιάς και της οδού Μιχαήλ Καραολή. Το προτεινόμενο δίκτυο ποδηλατικών υποδομών θα ενώνεται επίσης με το υφιστάμενο δίκτυο ποδηλατόδρομου της λεωφόρου Αμμοχώστου και λεωφόρου Λάρνακος διαμέσου της οδού Μάρκου Δράκου. Υπό ετοιμασία η μελέτη.

    Προγραμματισμένη Προκήρυξη Προσφορών τέλος 2024.

    IV. Κατασκευή συνδετικού ποδηλατόδρομου/πεζόδρομου μεταξύ Δήμων Αγλαντζιάς και Γερίου

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €1.5εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Κατασκευή ποδηλατόδρομου κατά μήκος του δρόμου που ενώνει το Δήμο Αγλαντζιάς (από εκκλησάκι Αγίου Γεωργίου στην Αθαλάσσα) μέχρι τις παρυφές της κατοικημένης περιοχής του Δήμου Γερίου. Μήκος ποδηλατόδρομου περίπου 3 χλμ.

    Υπό ετοιμασία η μελέτη. Αναμενόμενη Προκήρυξη Προσφορών 2025.

    V. Διαμόρφωση του Άξονα προτεραιότητας Λεωφορείων/ Τραμ της Λευκωσίας με εισαγωγή σε πρώτη φάση λεωφορειολωρίδων

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €5εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Διαμόρφωση του άξονα του τραμ, σύμφωνα με τα κατασκευαστικά σχέδια και τις παρεμβάσεις που θα προταθούν μέσα από τη μελέτη του ΣΒΑΚ Λευκωσίας. Στο πλαίσιο του Έργου των λεωφορειολωρίδων θα μελετηθεί η ασφαλής πρόσβαση των επιχειρήσεων/ αναπτύξεων στον άξονα, η θέση των στάσεων λεωφορείων, η ασφάλεια των διασταυρώσεων για πεζούς και ποδηλάτες και ο σχεδιασμός του άξονα και των κόμβων σε λειτουργικό επίπεδο. Σε πρώτη φάση αναμένεται να προωθηθεί ως άξονας λεωφοριολωρίδας στις ακόλουθες οδούς: λεωφ. Στροβόλου, Δημοσθένη Σεβέρη, Γρηγόρη Αυξεντίου, Πλατεία Σολωμού, Αρχ. Μακαρίου ΙΙΙ, Λεμεσού μέχρι Γεν. Νοσοκομείο Λευκωσίας.

    VΙ. Αναβάθμιση Υποδομών Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών (Σταθμών, Στάσεων & Στεγάστρων), Μετάβαση σε Ηλεκτροκίνηση (Φόρτιση και Ηλεκτρικά Λεωφορεία)

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €71εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    To Έργο αποτελείται από τρία επιμέρους συστατικά στοιχεία: (1) Στάσεις & Στέγαστρα Λεωφορείων (νέες και ανακατασκευή υφιστάμενων) με προϋπολογισμό €35εκ. συν συντήρηση, (2) Σταθμοί Λεωφορείων (νέοι και αναβάθμιση) με προϋπολογισμό €11εκ. και (3) Προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων με προϋπολογισμό €6εκ. Το τρίτο συστατικό του Έργου προωθείται από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών με υποστήριξη από το Τμήμα Δημοσίων Έργων.

    Στάσεις & Στέγαστρα Λεωφορείων: Το Έργο συμπεριλαμβάνει την κατασκευή και τοποθέτηση στάσεων και στεγάστρων και επιδιόρθωση παλαιότερων Παγκύπρια. Το Έργο αφορά τουλάχιστον 3.000 νέα ή προς αναβάθμιση στέγαστρα.

    Πατήστε εδώ για να δείτε σχετικό βίντεο με τις Σύγχρονες Στάσεις /Στέγαστρα Λεωφορείων.

    Σύμβαση υπό εκτέλεση. Ποσό Σύμβασης: €73,4εκ. Περίοδος Εκτέλεσης 10/2023 – 10/2028. Η συντήρηση και η πρόβλεψη για αγορά σχετικού εξοπλισμού από την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν καλύπτεται από τη συγχρηματοδότηση.

    Σταθμοί Λεωφορείων: Το Έργο αφορά στην αναβάθμιση 11 κεντρικών σταθμών λεωφορείων Παγκύπρια (εκτός στο Δήμο Πάφου που προχώρησε ξεχωριστά, με άλλο συγχρηματοδοτούμενο Έργο) και τη δημιουργία υποδομών για εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στους στόλους λεωφορείων (τοπικής παραγωγής ηλεκτρισμού με φωτοβολταϊκά, σύνδεση με σταθερό δίκτυο ΑΗΚ, φορτιστές για λεωφορεία και ποδήλατα).

    VΙI. Νέο Σύστημα Περιφερειακού Ελέγχου Διαχείρισης Αστικής Κυκλοφορίας και Αναβάθμιση Συστημάτων Φωτοελεγχόμενων Κόμβων

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €9.6εκ.

    VII.1 Μελέτη βελτιστοποίησης προγράμματος λειτουργίας κύριων φωτοελεγχόμενων συμβολών στην Επαρχία Πάφου και στο Παραλίμνι PS/23/2021/G(O)



    Το Έργο αφορά τη μελέτη, προσομοίωση και το σχεδιασμό βέλτιστων πλάνων σηματοδότησης 15 κύριων φωτοελεγχόμενων συμβολών στην Πάφο και 2 στο Παραλίμνι, σύμφωνα με τις παρούσες κυκλοφοριακές συνθήκες, στοχεύοντας στη βελτίωση της απόδοσης των φώτων τροχαίας και τη μείωση των καθυστερήσεων στις οδικές συμβολές κατά το βέλτιστο δυνατόν, μέσω εφαρμογής μικρών και άμεσων παρεμβάσεων χαμηλού κόστους. Το έργο αποτελεί μέρος του ευρύτερου Έργου Παγκύπριας κλίμακας “Νέο Σύστημα Περιφερειακού Ελέγχου Διαχείρισης Αστικής Κυκλοφορίας και Αναβάθμιση Συστημάτων Φωτοελεγχόμενων Κόμβων”.

    Το ποσό της σύμβασης ανέρχεται στα €24,230 + ΦΠΑ. Ο χρόνος αποπεράτωσης του Έργου είναι 15 μήνες και έχει ολοκληρωθεί το Μάϊο του 2024.

    VII.2 Προμήθεια, εγκατάσταση και συντήρηση νέου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου της Αστικής Κυκλοφορίας (Urban Traffic Control - UTC) στις Επαρχίες Λευκωσίας και Λεμεσού (PS/60/2022/G(O))

    Το Έργο αφορά την αναβάθμιση του κέντρου ελέγχου του Συστήματος Ελέγχου της Κυκλοφορίας με νέο εξοπλισμό και νεότερες εκδόσεις λογισμικού, καθώς και τη διασύνδεση του με τις μονάδες των φώτων τροχαίας. Το Έργο θα έχει τη δυνατότητα να δίνει προτεραιότητα σε λεωφορεία και οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως ασθενοφόρα και πυροσβεστικά οχήματα. Μέσω του νέου προτεινόμενου συστήματος θα προσαρμόζεται αυτόματα και συνεχώς ο τρόπος λειτουργίας των φώτων τροχαίας που είναι συνδεδεμένα με αυτό, με βάση τις εκάστοτε κυκλοφοριακές συνθήκες, επιτυγχάνοντας μείωση των καθυστερήσεων και των ουρών αναμονής κατά το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Η διάρκεια εκτέλεσης της σύμβασης αναμένεται να είναι 24 μήνες και περιλαμβάνει πρόσθετη 5ετή συντήρηση.

    Το προτεινόμενο σύστημα θα εφαρμοστεί σε 125 φωτοελεγχόμενες συμβολές στη Λευκωσία (75) και Λεμεσό (50). Έχει επιπλέον τη δυνατότητα σύνδεσης μέχρι και 500 φωτοελεγχόμενων συμβολών παγκύπρια για παρακολούθηση εξ΄αποστάσεως (remoteaccess).

    Το σύστημα θα συλλέγει κυκλοφοριακά δεδομένα από αισθητήρες που θα είναι τοποθετημένοι σε καίρια σημεία του οδικού δικτύου σε αστικές περιοχές, θα τα επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο και θα δίνει οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας των φώτων τροχαίας.


    Συγκεκριμένα το σύστημα θα:

      · Προσαρμόζει το χρόνο του πράσινου σηματοδότη ανάλογα με την κυκλοφορία, με στόχο τη μείωση των καθυστερήσεων.

      · Συντονίζει τη λειτουργία γειτονικών φωτοελεγχόμενων συμβολών σε οδικούς διαδρόμους, ώστε να μειώνεται το φαινόμενο «ξεκινώ-σταματώ», μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμων και εκπομπών αέριων ρύπων.

      · Μπορεί να δίνει προτεραιότητα στα λεωφορεία και σε οχήματα έκτακτης ανάγκης.

      · Ενημερώνει άμεσα για βλάβες σε φώτα τροχαίας. Στόχος η πρόληψη των οδικών συγκρούσεων μέσω άμεσης επέμβασης.

      · Επιτρέπει την εφαρμογή στρατηγικών (π.χ. περιορισμός πρόσβασης σε συγκεκριμένες περιοχές και ώρες.)

      · Επιτρέπει την παρακολούθηση και θα παρέχει τη δυνατότητα επέμβασης από το κέντρο ελέγχου (π.χ. παράκαμψη οδικών έργων, οδικών συγκρούσεων, κ.λπ.).


    Τα κυριότερα πλεονεκτήματα του προτεινόμενου συστήματος είναι:
      · Μείωση χρόνου ταξιδιού κατά 10-25%

      · Μείωση καθυστερήσεων κατά 15-30%

      · Μείωση «σταμάτα-ξεκίνα» κατά 10-30%

      · Μείωση χρόνου ταξιδιού δημόσιων μεταφορών κατά 28%

      · Μείωση κατανάλωσης καυσίμων κατά 8-10%

      · Μείωση εκπομπών ρύπων κατά 10-15%

      · Μείωση επιβάρυνσης ποιότητας αέρα -> βελτίωση ποιότητας ζωής.


    Το Έργο είναι εκτιμώμενης αξίας €7.112.000 + ΦΠΑ και έχει προσφοροδοτηθεί. Αναμένεται να υλοποιηθεί την περίοδο 2024 - 2026.

    VII.3 Προμήθεια και αντικατάσταση εξοπλισμού φωτεινής σηματοδότησης με σύγχρονο εξοπλισμό χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης στις Επαρχίες Λεμεσού και Πάφου PS/28/2022/G(O)

    Το Έργο αφορά την αναβάθμιση του εξοπλισμού σηματοδότησης σε υφιστάμενες φωτοελεγχόμενες συμβολές και διαβάσεις πεζών τύπου “pelican” στις Επαρχίες Λεμεσού και Πάφου και αποτελεί μέρος του ευρύτερου Έργου Παγκύπριας κλίμακας “Νέο Σύστημα Περιφερειακού Ελέγχου Διαχείρισης Αστικής Κυκλοφορίας και Αναβάθμιση Συστημάτων Φωτοελεγχόμενων Κόμβων”. Το Έργο στοχεύει στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και αποσκοπεί στην εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και στην μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέσω της αναβάθμισης του εξοπλισμού σηματοδότησης με εξοπλισμό χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης, μειώνοντας ταυτόχρονα αισθητά το κόστος λειτουργίας συντήρησης.

    Στα πλαίσια της παρούσας Σύμβασης περιλαμβάνεται η προμήθεια και αντικατάσταση των φωτεινών σηματοδοτών οχημάτων και πεζών με νέου τύπου χαμηλής κατανάλωσης ELV (Extra Low Voltage), LED (Light Emitting Diode), η προμήθεια και αντικατάσταση των ρυθμιστών σηματοδότησης με νέου τύπου ELV σε 47 φωτοελεγχόμενες συμβολές και 31 διαβάσεις πεζών τύπου Pelican. Επίσης η Σύμβαση περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση σηματοδοτών καταμέτρησης εναπομείναντα χρόνου πρασίνου (Γρηγόρη) των πεζών (countdown) καθώς και μοντέρνων συσκευών ζήτησης πεζών με ενσωματωμένο ακουστικό σύστημα και σύστημα αφής για άτομα με χαμηλή ορατότητα σε όλες τις πιο πάνω φωτοελεγχόμενες συμβολές και διαβάσεις πεζών.

    Το ποσό της σύμβασης ανέρχεται στα €969.569,89 + ΦΠΑ. Ο χρόνος αποπεράτωσης του Έργου είναι 15 μήνες με αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης την 11/07/2024.

    VΙΙI. Εθνικό Σχέδιο Τοποθέτησης Ηχοπετασμάτων

    ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

    ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της βιώσιμης, πολυτροπικής, αστικής κινητικότητας ως μέσο μετάβασης σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €5εκ.

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

    Το Σχέδιο αφορά την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε υφιστάμενους υπεραστικούς δρόμους πλησίον αστικών περιοχών για αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού θορύβου, που δημιουργείται από τη διακίνηση των οχημάτων και που επηρεάζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων των περιοχών πλησίον των δρόμων αυτών. Το σχέδιο προωθείται κατά φάσεις, σύμφωνα με την ιεράρχηση των αναγκών, με προτεραιότητα σε περιοχές πυκνής δόμησης και παρουσίας ευαίσθητων δεκτών, όπως νοσοκομεία, σχολεία, χώροι λατρείας, στέγες ηλικιωμένων κ.ά. Το Σχέδιο θα υλοποιηθεί σε επιμέρους συμβόλαια για την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε υφιστάμενους υπεραστικούς δρόμους ως ακολούθως:


      1. Κατά μήκος Παρακαμπτηρίου Λεμεσού (σε διάφορα τμήματα)

      2. Κατά μήκος Αυτοκινητοδρόμου Τροόδους - Λευκωσίας (λεωφόρος Αρχαγγέλου)

      Το Έργο (λεωφόρος Αρχαγγέλου) αναμένεται να προκηρυχθεί εντός Μαΐου/ Ιουνίου 2024.

      ΙΧ. Ανάπλαση Λεωφόρου Αμμοχώστου στην Λευκωσία

      ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

      ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Ενίσχυση της ολοκληρωμένης κοινωνικής και χωρίς αποκλεισμούς, οικονομικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της πολιτιστικής κληρονομιάς, του αειφόρου τουρισμού και της ασφάλειας στις αστικές περιοχές.

      ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €10.7εκ.

      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

      Το Έργο αφορά την αναβάθμιση/ βελτίωση της λεωφόρου Αμμοχώστου από την λεωφόρο Αγίου Ιλαρίωνος στην περιοχή Καϊμακλίου μέχρι τη λεωφόρο Αγλαντζιάς στο Δήμο Αγλαντζιάς, συνολικού μήκους 1,6 χλμ. Επίσης θα γίνει αναβάθμιση δευτερεύοντος οδικού δικτύου μήκους 0,5 χλμ. Η λεωφόρος Αμμοχώστου αποτελεί τμήμα των Δρόμων Πρωταρχικής Σημασίας του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας, που αρχίζει από την περιοχή Καϊμακλίου και καταλήγει στην περιοχή Αγλαντζιάς.

      Το Έργο υποστηρίζει τους ευρύτερους κυκλοφοριακούς σχεδιασμούς του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας, του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας και της Στρατηγικής του Δήμου Λευκωσίας για Ολοκληρωμένη Χωρική Ανάπτυξη και ειδικότερα τις προσπάθειες ενίσχυσης των πράσινων μέσων μεταφοράς (δημόσιες μεταφορές – λεωφορεία, ποδηλασία, πεζούς).

      Η προτεινόμενη διατομή διαλαμβάνει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, δύο ανά κατεύθυνση, με κεντρική κτιστή νησίδα πλάτους 2μ. και χώρο πρασίνου στην κεντρική νησίδα. Στην ανατολική πλευρά της λεωφόρου προτείνεται κοινός ποδηλατόδρομος και πεζοδρόμιο πλάτους 4 μ. και λωρίδα πρασίνου πλάτους 1μ., ενώ στη δυτική πλευρά πεζοδρόμιο πλάτους 2 μέχρι 2,40μ.

      Αναμενόμενη Προκήρυξη Προσφορών του Έργου εντός Ιουνίου 2024.

      Χ. Έργα προστασίας παραλίας από τη διάβρωση

      ΤΑΜΕΙΟ: Ταμείο Συνοχής

      ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και της πρόληψης του κινδύνου καταστροφών και της ανθεκτικότητας, λαμβάνοντας υπόψη προσεγγίσεις βασισμένες στο οικοσύστημα.

      ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €36εκ.

      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

      Κατασκευή μέτρων προστασίας και βελτίωσης τμήματος του παραλιακού μετώπου από τη διάβρωση σε συγκεκριμένες περιοχές με βάση σχετικό Στρατηγικό Σχεδιασμό του Τμήματος Δημοσίων Έργων.

      Τα Έργα περιλαμβάνουν κυματοθραύστες στις ακόλουθες περιοχές:


        1. Χλώρακα
        2. Περβόλια - Δρομολαξιά - Μενεού
        3. Ορόκλινη
        4. Νέο Χωριό – Παχύαμμος
        5. Κούκλια
        6. Πανταχού - Γλυκί νερό - Αγία Νάπα
        Τα Έργα που θα προωθηθούν επιδέχονται αλλαγές. Ενδέχεται για κάποια εκ των Έργων να ληφθούν αρνητικές ή/ και με περιοριστικούς όρους Γνωματεύσεις από το Τμήμα Περιβάλλοντος, στα πλαίσια εξέτασης των σχετικών Μελετών Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ).

        Τα ακόλουθα Έργα βρίσκονται υπό κατασκευή/ ολοκληρώθηκαν ως ακολούθως:

        Χ.1 Κατασκευή εννέα (9) παράλληλων κυματοθραυστών στον Κόλπο Περβολιών

        Το Έργο βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή του Κόλπου Περβολιών της Επαρχίας Λάρνακας. Η περιοχή οριοθετείται δυτικά, από το ακρωτήριο Πετούντα και ανατολικά, από το ακρωτήριο Κίτι. Το Έργο αφορά την κατασκευή εννέα (9) ίσαλων κυματοθραυστών (η στάθμη της στέψης τους είναι +0,25m από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας (Μ.Σ.Θ)), από φυσικούς ογκόλιθους. Οι κυματοθραύστες είναι παράλληλοι προς την ακτή, σε απόσταση 230-280m περίπου από την ακτογραμμή και σε βάθος -3,5m περίπου από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας (Μ.Σ.Θ.). Το μήκος του κάθε κυματοθραύστη είναι 150m περίπου στη στάθμη στέψεως. Τα διάκενα μεταξύ τους είναι 60m περίπου στη στάθμη στέψεως. Η σύμβαση για κατασκευή των κυματοθραυστών με αριθμό ΚΠΣ/38/2020 Ε(Α) έχει ανατεθεί με ημερομηνία έναρξης 15.11.2021 και η χρονική της διάρκεια είναι 30 μήνες. Η αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 5.250.000 Ευρώ συν ΦΠΑ.

        Το Έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος του 2024 / αρχές του 2025.

        Χ.2 Κατασκευή έργων προστασίας παραλιακού μετώπου Ορόκλινης

        Το Έργο βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή της Ορόκλινης της Επαρχίας Λάρνακας, στην παραλιακή περιοχή απέναντι από τον Αστυνομικό Σταθμό Ορόκλινης. Το Έργο περιλαμβάνει την κατασκευή επτά (7) παράλληλων κυματοθραυστών, την κατεδάφιση του υφιστάμενου προβόλου μπροστά από το ξενοδοχείο Lebay Beach και την ανύψωση των τριών υφιστάμενων κυματοθραυστών στα ανατολικά. Το μήκος ακτής η οποία θα προστατευθεί θα είναι περίπου 1100μ. Η στάθμη στέψης τους είναι +0.40m από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας (Μ.Σ.Θ.). Οι κυματοθραύστες βρίσκονται σε απόσταση 100-200m περίπου από την ακτογραμμή και σε βάθος -3.7m περίπου από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας. Η σύμβαση με αρ. ΚΠΣ/39/2020/Ε(Α) για κατασκευή των έργων προστασίας του παραλιακού μετώπου Ορόκλινης έχει υπογραφεί με ημερομηνία έναρξης τις 6 Σεπτεμβρίου 2021. Η αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 3.377.000 Ευρώ συν ΦΠΑ. Το Έργο έχει συνολική διάρκεια 24 μήνες.

        Το Έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος του 2024 / αρχές του 2025.

        Χ.3 Κατασκευή πέντε (5) παράλληλων κυματοθραυστών στη Χλώρακα

        Το Έργο βρίσκεται εντός του παραλιακού μετώπου που εμπίπτει στα όρια της Κοινότητας Χλώρακα στην Επαρχία Πάφου και αφορά μέτρα βελτίωσης και προστασίας του παραλιακού τμήματος μεταξύ των ξενοδοχειακών μονάδων St. George και Laura. Τα βασικά στοιχεία του Έργου είναι η Κατασκευή 5 παράλληλων κυματοθραυστών, η κατασκευή ράμπας ανέλκυσης /καθέλκυσης σκαφών, η προσαρμογή δύο υφιστάμενων προβόλων, η κατεδάφιση υφιστάμενων προβόλων και θωράκισης, η κατεδάφιση υφιστάμενου μόλου / κυματοθραυστών. Η σύμβαση για κατασκευή των κυματοθραυστών με αριθμό ΚΠΣ/7/2021 Ε(Α) έχει ανατεθεί με ημερομηνία έναρξης 21/2/2022 και διάρκεια εκτέλεσης 24 μήνες. Η αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 3.239.923 Ευρώ συν ΦΠΑ.

        Το Έργο ολοκληρώθηκε στις 8/11/2023.

        ΧΙ. Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημόσιων Κτιρίων

        ΤΑΜΕΙΟ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).

        ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ: Προώθηση της ενεργειακής απόδοσης και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

        ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: €45εκ.

        ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ:

        Το Έργο αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση 5 κτιριακών συγκροτημάτων, που ανήκουν και χρησιμοποιούνται από την Κεντρική Δημόσια Διοίκηση. Τα υπό προώθηση Έργα φαίνονται πιο κάτω:


          1. Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιρίου Ελεγκτικής Υπηρεσίας – Το Έργο έχει προκηρυχθεί στις 14 Μαΐου, 2024. Εκτιμώμενο Ποσό Σύμβασης: €9,996 εκ.

          2. Ενεργειακή Αναβάθμιση Αστυνομικού Σταθμού Αραδίππου.

          3. Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιρίων Υπουργείου Εξωτερικών.

          4. Ενεργειακή Αναβάθμιση Αρχηγείου Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (ΕΣΚΕΠΥ).

          5. Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιρίων Υπουργείου Οικονομικών, ΓΔ Ανάπτυξης, και ΕΔΥ.


        Κατά την ολοκλήρωση του Έργου, αναμένεται ότι τα συγκεκριμένα κτίρια θα είναι ικανά να καταταχθούν στην ενεργειακή κατηγορία Β+ ή καλύτερη.

        Τα μέτρα Ενεργειακής Αναβάθμισης των κυβερνητικών κτιρίων που θα πρέπει υποχρεωτικά να εφαρμοστούν ως ελάχιστη απαίτηση του Εργοδότη είναι ενδεικτικά τα ακόλουθα:


          · Αντικατάσταση κουφωμάτων Παραθύρων, Θυρών και Υαλοστασίων με νέα θερμομονωτικά.

          · Τοποθέτηση Συστήματος Εξωτερικής Ηλιοπροστασίας σε συγκεκριμένες όψεις των κτιρίων.

          · Τοποθέτηση Συστημάτων Φωτοβολταϊκών Πλαισίων.

          · Εφαρμογή συστήματος μόνωσης (υγρομόνωση και θερμομόνωση) στις πλάκες οροφής όλων των επιπέδων των κτιρίων/ κλιμακοστασίων/ ανελκυστήρων.

          · Αντικατάσταση φωτιστικών με νέα φωτιστικά υψηλής απόδοσης τύπου LED και αύξηση του αριθμού των φωτιστικών αν χρειαστεί.

          · Εγκατάσταση Έξυπνων Μετρητών.

          · Αντικατάσταση του Συστήματος Διαχείρισης Κτιρίου με νέο Κεντρικό (BΕMS).

          · Εγκατάσταση Συστημάτων Κλιματισμού.

          · Εγκατάσταση Συστημάτων Εξαερισμού.

          · Θερμομόνωση εξωτερικής τοιχοποιίας.

          · Θερμομόνωση εκτεθειμένων δαπέδων.


        Ως εκ τούτου, τα πιο πάνω κτίρια θα έχουν αναβαθμισμένη ενεργειακή απόδοση και θα καταναλώνουν λιγότερους φυσικούς πόρους που απαιτούνται για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και θα επιβαρύνουν κατά πολύ λιγότερο το περιβάλλον με εκπομπές αέριων ρύπων. Για το κάθε κτίριο γίνεται εκτίμηση κόστους όταν ολοκληρωθεί η μελέτη. Τα Έργα που θα προωθηθούν επιδέχονται αλλαγές, μέσα από την ενδελεχή μελέτη τους.