mtcw




Σας καλωσορίζουμε στη σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη, μέσα από την οποία θα σας παρουσιάσουμε την πλατφόρμα “podilato.gov.cy” και την ηλεκτρονική πύλη για την επιχορήγηση ποδήλατου για την περίοδο 2021-2023.

Η προσπάθεια αυτή αποτελεί μέρος της στρατηγικής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και ειδικότερα του Τμήματος Δημοσίων Έργων για την αύξηση της πολυτροπικότητας των διακινήσεων, και την ουσιαστική μεταστροφή του πολίτη σε βιώσιμα μέσα μεταφοράς, δηλαδή την ενεργή διακίνηση που είναι το ποδήλατο και το περπάτημα. Η προώθηση της ποδηλασίας ως μέσο διακίνησης στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος μέσω της παροχής επιλογών για τις διακινήσεις στη πόλη, και να εισαγάγει το ποδήλατο στην καθημερινότητα του πολίτη ως ασφαλές και αξιόπιστο μέσο διακίνησης.

Η ποδηλασία διασφαλίζει την προσβασιμότητα και κινητικότητα σε όλους τους πολίτες (Κοινωνική διάσταση), επιτυγχάνει χαμηλή κατανάλωση ενέργειας (Περιβαλλοντική διάσταση) και συμβάλλει στην ανάπτυξη διασφαλίζοντας προσιτό κόστος για τους χρήστες (Οικονομική διάσταση). Οι τρεις αυτοί πυλώνες ουσιαστικά ορίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη συνεπώς και τη βιώσιμη κινητικότητα.

Κυρίες και Κύριοι,

Μαζί με τους ομολόγους μου έχουμε συνυπογράψει τον Μάιο 2021 τη διακήρυξη της Βιέννης καθώς και το εγχειρίδιο για τον πανευρωπαϊκό στρατηγικό σχεδιασμό για την προώθηση της ποδηλασίας. Για να επιτύχουμε το όραμά μας, έχουμε καθορίσει τους στόχους που πρέπει να υλοποιηθούν έως το 2030 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μερικοί από αυτούς είναι:

α) Να αυξηθεί σημαντικά η ποδηλασία σε κάθε χώρα για να συμβάλει στον συνολικό στόχο που είναι ο διπλασιασμός των ποδηλατιστών ανά χώρα κράτος μέλος
β) Να αυξηθεί η συνολική ανθεκτικότητα του συστήματος μεταφορών παρέχοντας τον κατάλληλο χώρο υπέρ της ποδηλασίας και του περπατήματος
γ) Να επεκταθούν και να βελτιωθούν οι υποδομές για ποδηλασία και περπάτημα σε κάθε χώρα
δ) Να αναπτυχθούν και να τεθούν σε εφαρμογή εθνικές πολιτικές ποδηλασίας, που υποστηρίζονται από τα εθνικά σχέδια, τις στρατηγικές και τα προγράμματα, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού εθνικών στόχων σε κάθε χώρα
ε) Να αυξηθεί σημαντικά η ασφάλεια των ποδηλατιστών σε κάθε χώρα και να μειωθούν σημαντικά ο αριθμός των νεκρών και των σοβαρών τραυματισμών ανά χώρα κράτος μέλος
στ) Ενσωμάτωση της ποδηλασίας, συμπεριλαμβανομένης της σχετικής υποδομής.

Βέβαια, η προώθηση της ποδηλασίας εντάσσεται στην ευρύτερη δέσμευση των κρατών μελών της ΕΕ, για απαλλαγή από ανθρακούχες εκπομπές, όπως δηλώνεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα 2021-2030, το οποίο προβλέπει κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050.

Είναι έκδηλο ότι τη μεγαλύτερη ευθύνη για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, την έχει ο τομέας των Μεταφορών. Στα μέτρα και πολιτικές που συμπεριλήφθηκαν στο τελικό Εθνικό Σχέδιο Ενέργεια και Κλίμα που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 21 Ιανουαρίου 2020, τα οποία πρόκειται να υλοποιηθούν, είναι και η «μετατόπιση οχηματικών διακινήσεων σε βιώσιμα μέσα μεταφοράς μέσω πολιτικών και μέτρων».

Με βάση τα πιο πάνω, συνάγεται ότι επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός από τη συμβατική προσέγγιση στον σχεδιασμό του συστήματος μεταφορών, προς μια νέα προσέγγιση, προσανατολισμένη στην πιο αποτελεσματική διαχείριση τής ήδη υπάρχουσας υποδομής, και στη μεταστροφή στα βιώσιμα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε συνέργεια με την ήπια και ενεργή διακίνηση που είναι η ποδηλασία και το περπάτημα. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, μέσω του Κλάδου Βιώσιμης Κινητικότητας του Τμήματος Δημοσίων Έργων, εργάζεται επισταμένα για την αλλαγή του ισοζυγίου στον τρόπο διακίνησης, με τη μείωση της χρήσης των ιδιωτικών οχημάτων και προώθηση της πολυτροπικότητας των διακινήσεων.

Ωστόσο, λόγω της πρόσφατης πανδημίας και τα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση και περιορισμό της εξάπλωσής της, και λαμβάνοντας υπόψη την απώλεια δυνητικών διακινήσεων με το λεωφορείο, η ανάγκη ενίσχυσης της ποδηλατοκίνησης καθίσταται ακόμα πιο επιτακτική.

Μέσα από τις πολυδιάστατες δράσεις του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, έχει συσταθεί με σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου με αρ. 73/2016 στις 18 Ιανουαρίου 2016, το Συμβούλιο Προώθησης της Χρήσης του Ποδηλάτου για χάραξη της γενικότερης πολιτικής για την ποδηλασία. Έχει ψηφισθεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2018 (Ν.19(Ι)/2018). Επίσης, έχει αναθεωρηθεί ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) με ειδικό κεφάλαιο για την οδήγηση με ποδήλατο και έχουν υιοθετηθεί νέα πρότυπα σχεδιασμού ποδηλατοδρόμων.

Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω και έχοντας ως γνώμονα την ανάγκη ενίσχυσης της χρήσης του ποδηλάτου, το Υπουργικό Συμβούλιο, στην συνεδρία του ημερομηνίας 23 Φεβρουαρίου 2021, ενέκρινε στην ολότητα του το Σχέδιο που έχει υποβάλει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και το οποίο αφορά σε πακέτο 16 δράσεων για την περίοδο 2021-2023, το ύψος των οποίων ανέρχεται στα € 4 εκ. περίπου.

Κυρίες και κύριοι,

Καταλήγοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι σε μια χώρα όπως η Κύπρος, με τις μικρές αποστάσεις και το μεσογειακό κλίμα, το ποδήλατο μπορεί να καταστεί εναλλακτική επιλογή διακίνησης, πέραν από μέσο άθλησης και ψυχαγωγίας.
Ευελπιστώ ότι το ευρύ κοινό θα αξιοποιήσει το Σχέδιο Επιχορήγησης Αγοράς Καινούριου Ποδηλάτου, ενισχύοντας περαιτέρω, με αυτό τον τρόπο, την προσπάθεια που καταβάλλεται για την ουσιαστική μεταστροφή των πολιτών προς τα βιώσιμα μέσα μεταφοράς.

Σας ευχαριστώ.