mtcw


Να μη μεταδοθεί πριν τις 6.30 μ.μ.

Ως μέρος μιας ουσιαστικής προσπάθειας της κυπριακής Κυβέρνησης, στα πλαίσια του Προγράμματος Ενίσχυσης των Δημόσιων Μεταφορών που ξεκίνησε τον Μάιο του 2007, προωθείται η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την διακίνηση στην Λευκωσία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει και συγχρηματοδοτεί την προσπάθεια αυτή.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται σε όλες τις πόλεις της Κύπρου ανεξαιρέτως, δεν είναι δυνατό να επιλυθεί με μεμονωμένα μέτρα τα οποία προσφέρουν μόνο μια σύντομη ανάσα στους χρήστες του δικτύου. Γι’ αυτό ο ταυτόχρονος μακροχρόνιος σχεδιασμός των δικτύων διακίνησης, με βάση και τον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης, αποτελεί μια πιο σωστή προσέγγιση. Το σχέδιο πρέπει να στηρίξει ουσιαστικά την υφιστάμενη και μελλοντική ανάπτυξη χρήσεων γης και ταυτόχρονα να προσφέρει προστασία στα κέντρα των πόλεων, αλλά και στα τοπικά παραδοσιακά οικιστικά κέντρα ή πυρήνες, από τις αρνητικές επιπτώσεις που επιφέρει η αλόγιστη χρήση του ιδιωτικού οχήματος.

Σχήμα 1: Στήριξη της ανάπτυξης των υφιστάμενων δραστηριοτήτων & χρήσεων γης

Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση των διακινήσεων με δημόσιες μεταφορές σε 10% και η σημαντική αύξηση των διακινήσεων με το ποδήλατο και με τα πόδια.


Σχήμα 2: Προστασία του κέντρου από την προσπέλαση των ΙΧ – «Γραμμές άμυνας»

Το Ολοκληρωμένο Σχέδιο για τη Λευκωσία περιλαμβάνει μία σειρά από μέτρα που θα ενισχύσουν τις δημόσιες μεταφορές και τη διακίνηση με τα πόδια και το ποδήλατο, προσπαθώντας να πετύχει μια πιο ορθολογιστική χρήση του δικτύου και των υποδομών, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζει ότι το αυτοκίνητο θα συνεχίσει να αποτελεί ένα από τα κύρια μέσα διακίνησης. Ο ορίζοντας της μελέτης είναι το 2020.

Η μελέτη για τη δημιουργία του Ολοκληρωμένου Σχεδίου άρχισε το Φεβρουάριο του 2009 και βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Μέχρι στιγμής έχουν εξεταστεί τρία διαφορετικά σενάρια σε σχέση με το οδικό δίκτυο, πάνω στο οποίο εφαρμόζονται μέτρα όπως μονοδρομήσεις, σε συνάρτηση με δύο διαφορετικά δίκτυα δημόσιων συγκοινωνιών, καθώς και ολοκληρωμένα δίκτυα ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης.

Σχήμα 3: Προτεινόμενη κυκλοφοριακή διαχείριση στο κέντρο της πόλης

Τα διάφορα σενάρια αξιολογήθηκαν με τη χρήση κυκλοφοριακών μοντέλων και παρουσιάστηκαν στην Καθοδηγητική Επιτροπή του Προγράμματος, στην οποία εκπροσωπούνται όλες οι κύριες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες, με τη Δήμαρχο Λευκωσίας να εκπροσωπεί όλους τους Δήμους της πόλης. Πριν την επιλογή του σεναρίου που θα υιοθετηθεί διευθετήθηκε ειδική παρουσίαση στους Δημάρχους της ευρύτερης αστικής περιοχής Λευκωσίας.






Σχήμα 4: Προτεινόμενη διαμόρφωση οδικού δικτύου στο κέντρο της Λευκωσίας

Εφόσον το σενάριο που υιοθετήθηκε έτυχε περαιτέρω επεξεργασίας από τους Σύμβουλους Μελετητές, κρίθηκε σκόπιμο όπως δοθεί η ευκαιρία στα Δημοτικά Συμβούλια και το ευρύτερο κοινό της πόλης να γνωρίσει τις προτάσεις αυτές και να εκφέρει απόψεις πάνω σε αυτές, με στόχο τη βελτίωση και τον εμπλουτισμό τους.






Σχήμα 5 Προτεινόμενο δίκτυο δημόσιων μεταφορών



Σχήμα 6: Προτεινόμενο δίκτυο ποδηλατοδρόμων (κατά φάση υλοποίησης)

Από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της μελέτης διαφαίνεται ότι τα απαραίτητα στοιχεία στην επίτευξη του στόχου για καλύτερη διακίνηση στην Λευκωσία είναι:

1. Η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου, και ιδιαίτερα οι υποδομές που διευκολύνουν την κίνηση από ανατολικά προς δυτικά.
2. Η αναγνώριση της πολυ-κεντρικότητας των κοινωνικοοικονομικών δραστηριοτήτων της πόλης και η ανάπτυξη ενός δικτύου σύγχρονων δημόσιων μεταφορών που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες διακίνησης των πολιτών.
3. Η ολοκλήρωση του δικτύου ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων.
4. Η δημιουργία περιβάλλοντος για αναζωογόνηση των κέντρων της πόλης – ιστορικών, οικιστικών και οικονομικών.
5. Η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για διαχείριση της στάθμευσης.